پنجره نوشت:

حذف کشتی از رقابت‌های المپیک 2020 بی‌گمان مهم‌ترین خبر هفته گذشته بود که اهالی ورزش را در شوک فرو برد. ورزش اول ایران که مهم‌‌ترین نقش در موفقیت‌های کشورمان در المپیک و بازی‌های آسیایی را ایفا کرده است. از سال 2020 دیگر در المپیک نیست و ممکن است حتی بازی‌های آسیایی نیز حذف شود. حالا امید همه به مسئولان فدراسیون جهانی کشتی است تا بلکه با رایزنی‌های خود مقدمات بازگشت این رشته به المپیک را فراهم کنند. فدراسیونی که سال‌ها در آن نماینده داشتیم اما از سال 2010 مهم‌ترین کرسی خود در کشتی جهان را از دست دادیم. در همین زمینه با دکتر محمد توکل که حدود 4 دهه به عنوان نماینده اول کشتی ایران در تشکیلات فیلا فعالیت داشت و بعد از آن به عضویت تالار مشاهیر فیلا درآمد گفت‌وگویی انجام دادیم.
حذف کشتی از المپیک 2020 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تا جایی که من پیگیری کردم این پیشنهاد کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی اتخاذ شده است و تصمیم قطعی محسوب نمی‌شود. مسئولان فدراسیون جهانی کشتی و همچنین کشورهای بزرگی که در این رشته قدیمی فعال هستند، قطعاً به این تصمیم اعتراض می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که ورزشی که از ابتدای المپیک در این مسابقه حضور داشته به این راحتی حذف شود.
چقدر به لغو این تصمیم امیدواری وجود دارد؟
قطعاً این تصمیم نهایی نیست و در جلسه‌ای بار دیگر به رأی گذاشته خواهد شد و من بعید می‌دانم که این اتفاق رخ دهد.
فکر می‌کنید چرا چنین تصمیمی ولو در حد پیشنهاد اتخاذ شده است؟
کشتی در تمام ادوار المپیک تماشاگران زیادی را به سالن می‌کشاند، ولی در آخرین دوره در لندن این اتفاق کمرنگ شد چرا که انگلیسی‌ها علاقه زیادی به این رشته ندارند فکر می‌کنم. همین مسئله عاملی شد که این تصمیم را بگیرند اما قطعاً نمی‌توانند به خاطر بی‌علاقگی مردم یک کشور به رشته آن را از المپیک حذف کنند.
شما سال‌های فراوانی در فیلا عضویت داشتید. از چه زمانی بحث احتمال حذف کشتی از المپیک مطرح شد؟
فکر می‌کنم جدی‌ترین دوره‌ای که این بحث را پیش کشیدند به المپیک آتلانتا برمی‌گردد. آن زمان نیز بحث کم‌تماشاگر و مهم نبودن را وسط کشیدند. ما از پنج تن از اعضای کمیته اجرای کمیته بین‌المللی المپیک دعوت کردیم تا از نزدیک مسابقات کشتی را تماشا کنند و زمانی که استقبال خوب تماشاگران را دیدند، این طرح منتفی شد و حالا به‌خاطر استقبال کم در لندن بار دیگر آن را مطرح کرده‌اند.
فیلا این قدرت را دارد که مقابل این طرح بایستد؟
قطعاً مسئولان فدراسیون جهانی در جلسات خود به موضوع رسیدگی می‌کنند و فکر نمی‌کنم که کشتی ازالمپیک حذف شود.
حالا که ما در فیلا نماینده داریم، چه کاری می‌توانیم در این‌باره انجام دهیم؟
باید مسئولان کمیته ملی المپیک سریع‌تر دست به کار شوند و با همکاری دیگر کشورهای صاحب سبک به مسئله اعتراض کنند فراموش نکنیم که کشتی فقط مختصص به ایران نیست و قرار نیست که به تنهایی

با این تصمیم مقابل کنیم. امروز کشورهای تأثیرگذاری مانند روسیه، آمریکا، ترکیه، آذربایجان و حتی ژاپن در کشتی مدال‌آورند و می‌توان با همکاری آن‌ها این تصمیم را برگرداند.
و در صورتی که این طرح عملی شود؟
هنوز هم می‌گویم عملی نمی‌شود؛ اما اگر خدایی نکرده این اتفاق رخ داده، ورزش کشور لطمه بزرگی می‌خورد؛ چرا که کشتی، ورزش اول ایران است و بسیاری از مدال‌های خود در المپیک را مدیون کشتی هستیم.
برخی از نمایندگان مجلس عقیده دارند که این تصمیم سیاسی بوده است!
من با این نظر موافق نیستم؛ چرا که فقط ما از این تصمیم متضرر نمی‌شویم بلکه کشورهای بسیاری که نام بردم در کشتی حرف برای گفتن دارند.
به علت سال‌ها حضور در فیلا، در این زمینه صحبتی با مسئولان فدراسیون جهانی داشتید؟
بله، بلافاصله پس از شنیدن خبر با مارتینتی گفت‌وگو کردم که در آن زمان از اتفاق رخ داده اظهار بی‌اطلاعی کرد. قطعاً مسئولان فیلا جلساتی با سران کمیته بین‌المللی المپیک خواهند داشت تا ثابت کنند که کشتی ورزشی پرطرفدار و جذاب است و ان‌شاءالله در المپیک 2020 نیز شاهد برگزاری این رقابت‌ها خواهیم بود.
19 301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =