گویا هیات رئیسه فدراسیون بین المللی کشتی به این نتیجه رسیده که کنار گذاشتن رافائل مارتینتی از ریاست فیلا، نخستین گام در جهت اصلاح و بقای این رشته کهن در بازیهای المپیک است، اما همین مسئله جنگ قدرت را در میان کشورهای قدرتمند بوجود آورده است.

محمدرضا آخوندی – پس از اینکه هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک تصمیم به کنار گذاشتن کشتی از میان رشته های اصلی بازیهای 2020 گرفت، اهالی روسی این رشته ورزشی فرصت را بسیار مناسب دیده تا رافائل مارتینتی رئیس فیلا را آماج حملات خود قرار دهند. در این میان شاید انتقادهای الکساندر کارلین –نابغه و اسطوره کشتی فرنگی دنیا از روسیه از همه تندتر بود.« من معتقدم که ما به عنوان رشته‌ای قدیمی و سنتی المپیک زمینه چنین تصمیمی را به وجود آورده‌ایم. وقتی ما در 20 سال 25 بار قوانین را تغییر می‌دهیم، زمینه را برای حذف از المپیک فراهم می‌کنیم. ما باختیم نه به خاطر محبوبیت رییس فیلا، بلکه به خاطر اثر کارهای او باختیم. موقعیت کشتی را به نقطه جوش رساندند. این برای اولین بار نیست، بلکه در المپیک‌های قبلی هم خطر حذف کشتی وجود داشت.» همین واکنش کافی بود تا نگاه روسها به عنوان ابرقدرت کشتی دنیا در این زمینه دریابیم، چراکه بیشترین انتقادها برای حذف کشتی نه به خاطر تصمیمی بود که IOC گرفته، بلکه به این خاطر بود که فیلا در یکی دو دهه گذشته نتوانسته روند رو به رشدی داشته باشد و در مواردی همچون مبارزه با دوپینگ، شرطبندی های غیرقانونی و تبانی در رقابتها در کنار داوریهای نادرست انتقادهای بسیار زیادی را داشته است.
در همین زمینه اکنون بیشتر رسانه های روسی پس از برگزاری دو جلسه فیلا در پوکت تایلند این خبر را منتشر کرده اند که مارتینتی از راس فیلا کنار گذاشته شده و الکساندر کارلین به صورت موقت جانشین او شده است. البته این خبر هنوز از سوی مراجع رسمی کشتی دنیا تائید نشده است، اما انتشار این خبر در این سطح نشان از این موضوع دارد که جنگ قدرت در فیلا آغاز شده است. جنگ قدرتی که مشخص نیست به حل مشکل اصلی چه کمکی خواهد کرد. حال در این میان این احتمال وجود دارد در ساعات و روزهای آتی، آمریکایی ها، ژاپنی ها و ترکها نیز به یکی از طرفین این جنگ بپیوندند، اما صد حیف که ایران برخلاف قدرتی که در میانه دایره طلایی دارد، در حاشیه آن از هیچ نفوذی و قدرتی با بهره نیست.
نخستین گام در جهت اصلاح
بزرگترین انتقاد به کشتی دنیا این است که یا اصلاح اساسی در ورزش وجود ندارد و یا اینکه اگر اصلاحی بوده، چندان کارساز نبوده است. بنابراین همانگونه که ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک نیز بدان اشاره کرد، اصلاح نخستین گام در جهت بازپس گیری جایگاه کشتی در المپیک است. شاید اکنون هیات رئیسه فیلا به این نتیجه رسیده که اصلاح باید از راس مدیریتی این فدراسیون ایجاد شود. مدیری که از سال 2002 تا کنون سکان هدایت کشتی دنیا را بر عهده دارد. با این وجود این نکته مشخص نیست که آیا لابی روسی که گویا تا کنون نیز موفق بوده، موفق خواهد بود که اصلاحات اساسی برای بقا را در کشتی دنیا بوجود آورد.
البته برخی کارشناسان بین المللی حوزه کشتی نیز بر این باور بودند که حذف مارتینتی از فیلا، یکی از اهداف اصلی IOC و اعضای هیات رئیسه آن است. هدفی که اگر مد نظر آنها بوده توانسته است در کمتر از یک هفته به این نتیجه برسند.
کارلین کیست؟
الکساندر کارلین، بهترین کشتی گیر دنیا است که آرتور تایمازوف در المپیک لندن توانست با دستیابی به سومین مدال طلایش، با عناوین او رقابت کند. کارلین در بازیهای المپیک سه مدال طلا و یک مدال نقره گرفت، اما در رده رقابتهای جهانی 9 بار قهرمان جهان و 12 بار قهرمان اروپا شد تا حداقل در این زمینه دست نیافتنی باشد. او همچنین مربی تیم ملی کشتی فرنگی نیز بوده است. کارلین پس از این دوران وارد سیاست شد و از سال 2007 تاکنون عضو دومای روسیه (پارلمان) روسیه بوده است. او عضو کمیسیون روابط بین المللی دوما است. بنابراین از افراد بلند پایه سیاسی در روسیه محسوب می شود.
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    57 67
    اگه روسها ریاست فیلا را بگیرند حق کشی بیداد میکنه بهترین گزینه ژاپنی ها هستند چون هم مدیریت دارند و هم با انصاف هستند