به دنبال انفجار شهاب‌سنگی 15 متری بر فراز در شهر چلیابینسک روسیه در جمعه گذشته که به زخمی‌شدن حدود 1200 نفر و خسارت‌های مالی گسترده منجر شد، جزئیات بیشتری از این شهاب‌سنگ بدست آمده است.

طبق آخرین اطلاعات بدست‌آمده، این شهاب‌سنگ با 15 متر طول و جرم اولیه حدود 7 هزار تن با سرعت حدود 54 هزار کیلومتر بر ساعت وارد جو زمین و در ارتفاع حدود 30 کیلومتری از سطح زمین منفجر شد. سرعت حرکت این شهاب‌سنگ در مقایسه با اغلب شهاب‌سنگ‌ها کمتر بود و این عامل در کنار زاویه تند 20 درجه‌ای حرکت شهاب‌سنگ نسبت به سطح زمین، باعث شد که این شهاب‌سنگ هم مسافت بیشتر و هم زمان بیشتری را در جو زمین بگذراند، درنتیجه سطح آن تا 5 هزار درجه سانتی‌گراد داغ و درنهایت منفجر شد. طی انفجار، شهاب‌سنگ متلاشی شد که بقایایی از آن در اطراف دریاچه چبارکول در 70 کیلومتری جنوب‌غربی شهر چلیابینسک پیدا شده است. با تحلیل این شهاب‌سنگ‌های برجامانده، اطلاعات کاملی از این سنگ آسمانی و منشأ آن بدست خواهد آمد.

تصویر آغازین مطلب، بخشی از فیلم گرفته‏شده توسط دوربین‏های روی دشبورد خودرویی است که در بزرگراه کاستانای قزاقستان به منطقه چلیابینسک درحرکت بود.
در فیلم زیر، می‌توانید صدای موج‌ضربه‌ای حاصل از انفجار شهاب‌سنگ را چندین ثانیه پس از مشاهده درخش شهاب‌سنگ بشنوید که با صدای شکسته‏شدن شیشه‎ها همراه می‏شود. دلیل این اختلاف زمانی زیاد، فاصله زیاد محل انفجار شهاب‌سنگ از سطح زمین است. خسارت‌های واردشده به مردم و ساختمان‌های شهر چلیابینسک هم به‌خاطر همین موج‌ضربه‌ای است که چیزی شبیه به پدیده شکستن دیوار صوتی است.

 

مردمان شوخ!
انرژی آزادشده در این انفجار حدود 30 برابر انفجار اتمی هیروشیما تخمین زده شده، ولی علی‌رغم خسارت‌های گسترده جانی و مالی در شهر چلیابینسک، به نظر نمی‌رسد که مردم روسیه آن را چندان جدی گرفته باشند. از قرار معلوم، مردم به روال دوره اتحاد جماهیر شوروی شروع به ساختن جک کردند و این مطالب خیلی زود در شبکه‌های مجازی گسترش پیدا کرد. برخی از این جک‌ها را که برخی از آن‌ها تم سیاسی دارد، در ادامه بخوانید.
• این انفجار مربوط به آزمایش نظامی ایالات متحده بود. البته جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده چندین بار تلاش کرده بود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تماس بگیرد و او را از این آزمایش آگاه کند، ولی موفق به این کار نشده بود.
• کمیته تحقیق و تفحص ریاست‌جمهوری روسیه در تلاش است بفهمد آیا الکسی ناوالنی (رهبر مخالفان) ارتباطی با سقوط شهاب‌سنگ دارد یا خیر.
• به دنبال سقوط شهاب‌سنگ، وضعیت اضطراری در روسیه وضع شد و دوره ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین از 6 به 10 سال افزایش پیدا کرد.
• آیا می‌خواهید بدانید که شهاب‌سنگی روی شهر شما سقوط می‌کند؟ نام شهر خود را به شماره 666 پیامک کنید. هزینه پیامک 667 روبل!
• مجری برنامه اخبار (با صورت مثلثی شکل سبزرنگ و چشمان سیاه درشت، شبیه نماد آدم‌فضایی‌ها) : خبر فوری- صبح امروز در چلیابینسک هیچ اتفاقی نیفتاد.
• دیروز 14 فوریه بود! احتمالا یکی از تازه‌دامادهای چلیابینسک دیروز به همسرش قول داده بود ستاره‌ای از فضا برایش بیاورد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفي IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    11 11
    خيلي جكاش بي مزه بود كجاش اينا جك بودن
    • سینا IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
      24 1
      خب دوست عزیز جک های ما رو هم به زبون دیگه ترجمه کنید از شیرینیش می افتد. ولی به نظر من تکیه های باحالی به پوتین انداختن !
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    3 24
    احتمال زیاد این همان پدیده اخر زمان بود که مایا پیشبینی کرده بود. البته کمی تاخیر وجود دارد و میتوان به دقت محاسبات ارتباط داد.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
      9 1
      خدا یه عقلی به شماها و یه پول ولمی به ماها بده