کسی فکر نمی‌کرد بحث بر سر جایگزینی مدیرعاملی مگاموتور و پیشنهاد تازه مدیرعامل سایپا برای این سمت، بتواند جلسه‌ای دو ساعته هیات مدیره جدید سایپا را جنجالی کند.

علی پاکزاد:هیات‌مدیره‌ای تازه بر مسند نشسته، ثبت نشده و البته غیرموظف که هر یک در شرکتی دیگر حضور دارند. روح الله صمدی مله مدیرعامل شرکت پارس خودرو، احمد کرفی مدیرعامل امداد خودرو سایپا، داود جدید بناب و دودانگه نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) و سعید مدنی مدیرعامل گروه سایپا. این آخری که دفترش گویا از همه به محل جلسات نزدیک‌تر است در ناباوری آنهایی که اتفاقات جاده مخصوص را رصد می‌کنند ساعاتی تنها ماند و از هیات مدیره خط خورد. اتفاقی بی‌سابقه در صنعت خودرو. آتش وقتی زبانه زد که بهرام زبرجد از سرمایه‌گذاری کارکنان گروه سایپا،  در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس ضمن تایید جایگزینی حسین پناه با مدنی در هیات مدیره گروه، از تصمیم‌گیری در رابطه با مدیرعامل جدید سخن گفت تا مدیرعامل گروه سایپا حداقل ساعاتی سرداری باشد که فرماندهانش به او پشت کرده‌اند.
آهنگ تغییر
این‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که پیش‌تر آهنگ تغییر در میان مدیران گروه سایپا زده شده بود. مگاموتور، زامیاد و سازه‌گستر از جمله شرکت‌هایی بودند که گفته می‌شد کلید آغاز تغییرات هستند. آیا همین باعث مقاومت‌هایی شده است؟
در این بین با توجه به گران شدن خودرو در دو گروه ایران خودرو و سایپا پس از آزادسازی قیمت و اثر روانی آن در جامعه که پای وزیر صنعت را هم به میان کشید، شایعات از تغییر دو مدیرعامل دو گروه بیش از گذشته به گوش رسید. گرچه صحبت از تغییر همیشه بوده و به عادت تبدیل شده، اما این را هم باید در نظر داشت پراید 18 میلیون تومانی بیش از سایر افزایش‌ها سوژه شد. با این حساب فرماندهان گروه وقتی مدیرعامل تحت فشار تبیلغاتی بود به او پشت کردند.
در جاده مخصوص گفته می شود، در همان جلسه دو ساعته، با زبرجد تماس گرفته شده و وی با همکاری چند عضو دیگر، حسین پناه را جایگزین مدیرعامل گروه کرده و صورتجلسه نیز امضا شده است. زبرجد در مورد دلیل تغییر مدنی و معرفی حسین پناه به «فارس» گفت: «این تصمیم ناشی از آن است که ما دو نماینده در هیات مدیره سایپا داریم که باید با هم هماهنگ باشند. نفر جدید یعنی حسین پناه هم باید دو خصیصه اصلی داشته باشد. اول هماهنگی با دیگر نماینده سرمایه گذاری کارکنان سایپا در هیئت مدیره سایپا و دوم کمک به حل مشکلات موجود در حوزه منابع مالی که بزرگترین نقص شرکت‌های خودرویی هست.»
این سخنان به این معنی است که مدیرعامل گروه با گروه هماهنگ نیست. شاید این مصاحبه عجیب با هدف سنجیدن شرایط برای کنار گذاشتن سعید مدنی از مدیرعاملی بوده باشد. در هر صورت و با هر نیتی، این مصاحبه تا اینجا نتیجه‌ای جز عقب‌نشینی فرماندهان نداشت.  فعلا مدنی مدیرعامل است.
جنگ تکنوکرات‌ها
کسی فکر نمی‌کرد تکنوکرات‌های جاده مخصوص به صورت علنی به روی هم شمشیر بکشند. در چند روز گذشته اسم‌های زیادی که از جاده رفته‌اند - سیاسی و صنعتی- برای بازگشت به گوش رسید. آنها که طعم تلخ حضور سیاسی‌ها در جاده مخصوص و خصوصا سایپا را چشیده‌اند و زمانی جملگی قلع و قمع شدند، عجیب است آتش مستقیم به روی هم گشوده‌اند. کنار گذاشتن جمشید ایمانی مغز متفکر مالی سایپا که بسیاری خصوصی شدن این گروه را مدیون معادلات او می‌دانند از هیات مدیره گروه و سپس حمله به مدیرعامل سایپا که یک قدیمی تمام‌عیار است، قبل از آغاز تغییرات، باعث شده نظاره‌گران با نوعی افسوس و کمی سردرگمی اخبار را پیگیری کنند. شایعات زیاد شده و همه از تیم‌های قدیمی و جدید قدرت می‌گویند. حداقل در سخن پای رفته‌ها هم به این بازی باز شده است.
در این بین نقش ایدرو به عنوان دارنده دو نماینده در گروه سایپا مهم است. تجربه نشان داده آنها همیشه به گزینه‌های قابل اعتماد و امتحان پس داده بیشتر تعلق خاطر دارند. شاید از همین‌رو بسیاری معتقدند مدنی همچنان علاوه بر مدیرعاملی در هیات مدیره نیز حضور خواهد داشت. فعلا برای دادن حکم کمی باید دست نگاه داشت گرچه پشتیبانی از او در حدی بوده که گفته شد ایدرو حتی شاید او را به عنوان نماینده سهام‌ خود معرفی ‌کند. این موضوع اگر درست باشد به معنی شکست فرماندهان خواهد بود. آنها هرگز به ایدرو و وزارتخانه نمی‌توانند پشت کنند حتی اگر در ائتلافی یک دست سه عضو از پنج عضو را داشته باشند.
آتش زیر خاکستر
نکته گنگ ماجرا، ارتباط سعید مدنی با صمدی مله است. اولی مدیرعامل سایپا و دومی قائم مقام سایپا و مدیرعامل پارس خودروست. آیا این فرمانده بزرگ هم که با حمایت مدنی قدرت گرفت به او پشت کرده است؟
در هر صورت تکنوکرات‌های جاده مخصوص چه با هدف مقاومت در برابر تغییرات و چه با هدف افزایش یا حفظ قدرت، همگی باخته‌اند؛ هر کس به سهمی. این موضوع بهانه خوبی در دست دولت خواهد بود تا با سخت‌گیری بیشتری صنایع را خصوصی کند و منتقدین صنعت دولتی را هم خاموش خواهد کرد. در این بین شاید بیشترین فشار روانی جنگ فوق متعلق به مدیرعامل سایپا باشد. مدنی در دوره مدیریت بر سازه‌گستر وقتی در حال افزایش داخلی سازی و تیراژ تولید قطعات بود به شدت با فساد جنگید و طرح‌های ارزشی سازمانش را بر اساس اخلاقیات چید. حالا این تکنوکرات قدیمی باید تصمیم بگیرد با آتشی که فعلا زیر خاکستر رفته چطور برخورد کند؛ خاکستری که بسیار داغ است. 

3131

کد خبر 279112

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    0 0
    اینجا چه خبره؟؟؟
  • soroush IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    18 0
    مردم ! به حرف رییس جمهور جامه عمل بپوشانید : مردم نمیخرن ، رو دستتون میمونه مردم ماشین نخرید ! چه نو چه دست دوم بگذارید سه ماهه هم دلال ها هم خودرو سازها عقب نشینی میکنن . سال 92 آجیل و خودرو ممنوع !

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین