مهر نوشت:

برای نخستین بار در صنعت خودروی ایران، دو غول بزرگ خودروسازی کشور( ایران‌خودرو و سایپا) آنالیز ریز و شفاف قیمت انواع خودروهای تولید خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه کرده‌اند که این امر، مورد استقبال و تائید مقامات این وزارتخانه قرار گرفته است. در این جداول به صورت ریز، سه قیمت ارایه شده است که بر اساس مصوبه دولت، قیمت محاسباتی باید ملاک عمل خودروسازان قرار گیرد. در غیر این صورت، اگر خودروسازان نرخ بالاتری از قیمتهای محاسباتی محصولات خود را بفروشند، باید بلافاصله و به صورت آنلاین مابه‌التفاوت آن را به حساب خزانه واریز کنند.

در این جداول قیمت انواع خودرو بر مبنای ارز مبادله‌ای و نرخ ارز آزاد و نیز بهای مصرف‌کننده و نرخ تجاری خودروسازان به صورت شفاف اعلام شده است. قیمت مصرف‌کننده قرار گرفته شده در این جداول، قرار است در روزهای آینده، ملاک عمل خودروسازان قرار گیرد. بر اساس این محاسبات، قیمت جدید خودروهای سایپا و ایران خودرو برای مصرف‌کننده به این شرح است:

آنالیز قیمت سایر خودروها هم به زودی اعلام میشود.

                                                        جدول مقایسه قیمت تمام شده و فروشخودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو

نوع خودرو: پژو5 SLX 40با ترمز ضدقفل و کیسه هوا

(واحد پول: میلیون ریال)

ردیف

 

 

شرح

سال 1390

 

 

سال 1391

ارز مبادله‌ای

ارز آزاد

 

 

1

ورق فولاد

5.6

11.2

13.7

2

آلومینیوم

2.1

4.3

4.7

3

مواد پلیمری

3.5

4.8

5.1

4

مس

0.798

1.8

1.7

5

سایر مواد

30.5

35.2

47.0

جمع مواد اولیه ریالی

42.5

57.2

72.1

6

ارز مورد نیاز(یورو)

معادل ریالی ارز مصرفی

3.355

52.0

3.355

109.2

3.355

167.8

جمع مواد اولیه داخلی و خارجی

94.5

166.4

239.9

7

 

 

 

هزینههای تولید، توزیع و تامین مالی و

...

 

36.2

52.6

52.6

8

سود شرکت

-

10.9

14.6

بهای خودرو در کارخانه

133.1

229.9

307.1

9

مالیات، عوارضو شمارهگذاری، پست و بیمه

 

15.5

 

 

19.4

 

 

24.6

 

 

بهای مصرف‌کننده

 

148.6

249.3

331.7

قیمت تجاری خودروساز(مبنای فروش)

260.0

 

جدول مقایسه قیمت تمام شده و فروش خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو

نوع خودرو: سمند ال ایکس EF7 بنزینی با کیسه هوا

(واحد پول: میلیون ریال)

ردیف

 

 

شرح

سال 1390

 

 

سال 1391

ارز مبادله‌ای

ارز آزاد

 

 

1

ورق فولاد

5.6

11.3

13.8

2

آلومینیوم

3.5

7.4

8.0

3

مواد پلیمری

3.7

5.1

5.4

4

مس

1.2

2.7

2.7

5

سایر مواد

47.9

52.5

64.6

-

 

 

 

 

 

 

بهای تمام شده مواد اولیه

62.0

79.0

95.0

 

6

 

ارز مورد نیاز(یورو)

 

 

2.952

 

 

 

2.952

 

 

2.952

معادل ریالی هزینه های ارزی

45.8

 

 

 

96.1

 

 

147.6

بهای تمام شده مواد اولیه ریالی و ارزی

107.7

 

 

 

175.1

 

242.1

7

 

 

هزینه های تولید توزیع و فروش، تامین مالی

 

 

36.2

72.5

76.3

8

 

 

سود شرکت

-

12

15.4

بهای خودرو در کارخانه

143.9

259.6

333.8

9

مالیات، عوارض و شماره‌گذاری، پست و بیمه

 

16.3

 

26.6

31.2

 

بهای مصرف‌کننده

 

160.2

286.2

365.0

قیمت تجاری خودروساز(مبنای فروش)

265.0(که مبنای فروش فعلی شرکت ایران خودرو است)

 

 

جدول مقایسه قیمت تمام شده و فروش خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو

نوع خودرو: رانا

(واحد پول: میلیون ریال)

ردیف

 

 

شرح

سال 1390

 

 

سال 1391

ارز مبادله‌ای

ارز آزاد

 

 

1

ورق فولاد

5.6

11.1

13.6

2

آلومینیوم

1.6

3.3

3.5

3

مواد پلیمری

3.3

4.5

4.8

4

مس

0.56

1.2

1.3

5

سایر مواد

62.9

67.0

78.0

 

جمع

 

 

73.8

87.1

101.0

 

6

 

 

 

ارز مورد نیاز (یورو)

معادل ریالی ارز مصرفی

2.543

 

39.4

2.543

82.8

2.543

 

127.1

 

جمع مواد اولیه خارجی و داخلی

113.2

169.8

 

 

228.2

 

 

7

هزینه های تولید و توزیع و تامین مالی

43.3

77.0

80.0

8

سود شرکت

-

12.0

15.0

 

بهای خودرو در کارخانه

 

 

فاقد قیمت

258.7

323.2

 

9

مالیات، عوارض  شماره‌گذاری

-

26.6

30.5

 

بهای مصرف‌کننده

 

-

285.2

352.7

قیمت تجاری‌خودروساز(مبنای‌فروش)

325.0

 

جدول مقایسه‌ای دو محصول سایپا

 

 

اوایل ماه بهمن بود که به دستور رئیس‌جمهور قرار بر این شد که شیوه قیمتگذاری خودرو تغییر کرده و مبنای این قیمتگذاری، ارز مبادلاتی باشد، بر همین اساس مقرر شد مطابق با مصوبه دولت که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، خودروسازان قیمت‌ انواع خودروهای تولید خود را که نرخی مابین قیمت محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان حاکمیت و نرخ حاشیه بازار است، اعلام عمومی کنند و در مقابل، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بعد از برررسی و تائید، اجازه تغییرات قیمتی را به آنها بدهد.

در عین حال، رئیس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی یکشنبه شب هفته جاری، با ابراز گلایه از قیمت‌های فعلی خودرو در بازار، خودروسازان را مکلف کرد تا قیمت خود را کاهش دهند و رضایت عمومی مردم را جلب نمایند، پیرو همین دستور، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را مکلف کرد تا قیمت‌های خودرو را در تعامل با خودروسازان بررسی کرده و نتیجه آن به گونه‌ای باشد که نرخ‌ها در بازار کاهش یابد.

پیرو این دستور رئیس‌جمهور و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا نیز کمیته‌ای را برای تجدیدنظر در قیمت‌های قبلی خود و کاهش قیمت محصولات تولیدی، تشکیل داده و اعلام کردند که قیمتها را کاهش خواهند داد.

این در شرایطی است که امروز نیز یک مسئول در صنعت خودروسازی خبر از کاهش 5 تا 7 درصدی قیمت خودرو داده و اعلام کرد که قیمت انواع خودروهای پرمصرف و مورد اقبال اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه 6 تا 7 درصد و قیمت سایر خودروها 4 تا 5 درصد کاهش را تجربه خواهد کرد. در عین حال برخی خبرگزاری‌ها به نقل از مسئولان شرکت‌های خودروساز، خبر از کاهش 20 درصدی قیمت خودرو در بازار داده بودند.

جدول قیمت فعلی محصولات ایران خودرو(مصوب 91/11/12)
نوع خودرو قیمت جدید
پژو 405 بنزینی اس.ال.ایکس 26 میلیون تومان
پژو 405 بنزینی جی.ال.ایکس 23 میلیون تومان
پژو 405 دوگانه سوز جی.ال.ایکس 25 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 2 32 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 6 42میلیون و 500 هزار تومان
پژو 206 تیپ 5 35 میلیون و 500 هزار تومان
پژو 206 صندوقدار وی.8 36 میلیون تومان
پژو 206 صندوقدار وی.9 43 میلیون تومان
پژو 206 صندوقدار وی.2 37 میلیون و 500 هزار تومان
تندر 90 یورو 4 ای.1 32 میلیون و 500 هزار تومان
تندر90 یورو 4 ای.2 36 میلیون تومان
پژو پارس معمولی دوگانه سوز 31 میلیون و 700 هزار تومان
پژو پارس ای.ال.ایکس 37 میلیون تومان
پژو پارس سال 30 میلیون تومان
پژو پارس ای.ال.ایکس 37 میلیون و 700 هزار تومان
پژو پارس ال.ایکس سال 33 میلیون و 500 هزار تومان
پژو پارس اتوماتیک 40 میلیون و 300 هزار تومان
پژو 207 آی 42 میلیون و 500 هزار تومان
پژو 207 آی اتوماتیک 49 میلیون و 500 هزار تومان
رانا یورو 4 32 میلیون و 500 هزار تومان
وانت بار دو بنزینی 10 میلیون و 300 هزار تومان
وانت بار دو دوگانه سوز 10 میلیون و 550 هزار تومان
وانت بار دو دوگانه سوز 11 میلیون و 300 هزار تومان
سورن ای.ال.ایکس 30 میلیون تومان
سورن ای.ال. ایکس ای.اف.7 31 میلیون و 500 هزار تومان
سمند اس. ای 21 میلیون و 800 هزار تومان
سمند ال.ایکس ای.اف.7 پایه گازسوز 27 میلیون و 500 هزار تومان
سمند ال ایکس بنزینی 26 میلیون و 500 هزار تومان
سمند ال.ایکس ایکس.یو.7 25 میلیون و 500 هزار تومان



جدول قیمت فعلی سایپا ( مصوب 91/11/12)
نوع خودرو قیمت
پراید اس.ال 131 15 میلیون و 700 هزار تومان
پراید ال.ایکس 131 16 میلیون و 500 هزار تومان
پراید اس.ایکس 131 16 میلیون و 750 هزار تومان
پراید ای.ایکس 131 17 میلیون و 350 هزار تومان
پراید اس.ال 132 16 میلیون و 100 هزار تومان
پراید ال. ای 132 16 میلیون و 700 هزار تومان
پراید اس.ایکس 132 16 میلیون و 950 هزار تومان
پراید ای.ایکس 132 17 میلیون و 750 هزار تومان
پراید اس.ایکس 111 17 میلیون و 200 هزار تومان
پراید ای. ایکس 111 17 میلیون و 800 هزار تومان
پراید اس.ایکس 141 16 میلیون و 150 هزار تومان
تیبا اس.ایکس 19 میلیون و 790 هزار تومان

همچنین قیمت تندر 90 تولیدی شرکت پارس خودرو نیز 36 میلیون تومان اعلام شده بود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    16 2
    از خبر آنلاین خواهش میکنیم پیگیری نماید :ما پیش خریداران رانا که تحویل اسفند را انتخاب کردیم روا نیست که 2 بار افزایش قیمت شامل حالمان شود از خودروسازان محترم عاجزانه تقاضا داریم که کلیه خودروهای پیش فروش با زمان تحویل تا پایان امسال که هنوز قیمت نهایی خودرو مشخص نشده(قیمت بعد از کاهش) با قیمت مصوب مهرماه محاسبه نماید نگذارید دود حمایت از تولید ملی (رانا) همچنان چشم ما را بسوزاند باور کنید هیچ منطقی برای 2 بار افزایش قیمت در 9 ماه پیش فروش وجود ندارد در صورتیکه ما با پیش خریداران دیگر که همه در خرداد (اولین پیش ثبت نام رانا) ثبت نام کردیم تفاوتمان در انتخاب یک کلیک بود و اینکه به خودروساز داخلی اعتماد کردیم نگذارید دیوار بی اعتمادی بین ما و تولید کنندگان داخلی هر روز بلند تر شود
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    26 0
    خوبه والا خنده داره مردمو جیگر فرض کردین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • نوید IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    25 0
    1- از همه کجای این آنالیز بود ؟ یک مقایسه اجمالی با 3 نرخ متفاوت بود. 2- این مواد اولیه مگر در داخل نیستند که از خارج تهیه میشه ؟ 3-مقدار مواد اولیه رو به صورت دقیق اعلام میکردید که بررسی کنیم. این حق هر ایرانیه که بدونه( و بدون شک لیست کامل و دقیقی ارائه نکردند و گرنه 100 تا ایراد ازش در میاد.) 4-بودجه ی دولتی که به این شرکت ها و کمک هایی که به قطعه ساز داده میشه پس کجا میره ؟! هزار هزرا میلیارد کمک به قطعه ساز کجای این لیسته؟! 5-لیست کامل قطعه ساز ها و شرکای تجاری شرکت های خودرو سازی هم ارائه کنید تا به بررسی حساب کتاب اونا هم بپردازیم. 5-دوستان ایران خودرو لطف کنند آنالیز 206 ها(تمام تیپ ها ) رو بگذارند! تا این ننه من غریبم .... واقعا مردم رو مضحکه فرض کردید ؟
  • reza IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    9 0
    سلام از تحلیل جامع و خوب شما ممنونیم از شما خواهشمندیم که به خاطر خدا شما صدای ما مردم باشید تا حق مردم بیشتر از این تضییع نشود این شرط انصاف نیست که مسئولان در این شرایط سخت اقتصادی فشار مضاعفی را به مردم تحمیل کنند وهر کدام توپ را به زمین دیگری بیندازند باور کنید همه چیز روشن است و مردم میدانند که این افزایش قیمت نجومی و غیرقابل قبول به جیب چه کسانی میرود. صحیح نیست که یک روز کاهش بیست درصدی را عنوان کنند و روز بعد کاهش پنج درصدی را تصویب کنند واقعیت اینست که با کاهش بیست درصدی هم حق مصرف کننده رعایت نشده است. خواهش میکنیم پیگیر این مساله تا رسیدن مصرف کننده به حق واقعی خود باشید
  • امیر EU ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    18 0
    شنیدین دیگه خود گویی وخود خندی عجب مرد هنرمندی .10روز پول کامل پراید را ازمن گرفته اند ولی هنوزتحویل ندادند چند هزار نفر مثل من هستند؟ سود این مبالغ به جیب کیست والا حلال نیست .
  • ahmad IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    18 0
    خیلی خوشمزه است هزینه های تولید و توزیع و مالیات هم با افزایش نرخ ارز اضافه شده است!
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    14 0
    اين امار وارقام هرچي هم باشه براي خودروسازان ما فرقي در قيمت نداره چون خودرو تحت انحصاره وهر قيمت تمايل داشته باشند اعلام ميكنند كاشكي اعلام ميكرديد در كدام كشور در دنيا شرايط مانند ايرانه
  • رضا IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    14 0
    چرا آنالیز ال90 رو ندادن،اینا چون نمی تونن 206 تولید کنن دارن سودشو رو ال90 دارن جبران میکنن همش تبلیغات انتخاباتی ولی این حناها دیگه رنگ نداره خواهش میکنم اونایی که ماشین دارن اگه میخوان بجاش ماشین صفر بردارن اینکارو نکنن و بجاش طلا بخرن و وقتی پولشون به اندازه کافی شد یه ماشین خارجی بخرن تا اینا به زانو در بیان
  • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    8 0
    سمند ال.ایکس ای.اف.7 پایه گازسوز 27 میلیون و 500 هزار تومان و از طرف دیگر پژو 206 صندوقدار وی.8 36 میلیون تومان لطفا مخاطبین و کارشناسانی که در خصوص مشخصات این دو نوع اتومبیل اگاهی دارند بنده را روشن فرمایند که دلیل تفاوت قیمت این دو خودرو از لحاظ انالیز قیمتی و مواد مصرفی در چیست ؟ انطوری که بنده اطلاع دارم از لحاظ فنی و موتور و لوازمات و اپشن های بکار رفته فکر نمکنم سمند ال ایکس EF7 کم دستی از پژو صندوق دار داشته باشد و جالب اینجاست که قبل از گران شدن خودرو ها سمند EF7 از لحاظ قیمت 1 میلیون تومان ارزان تر از پژو 206 صندوق دار V8 بود و حالا 8.5 میلیون اختلاف قیمت از کجا امده ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    10 0
    با اين هنر مديريت و بهره وري چطور مي خواين تو بازار صادراتي كه لابي و تعرفه نيست رقابت كنيد و ارز اوري بجاي هدر دهي منابع كشور پيش ببريد
  • بدون نام GB ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    19 0
    خوبه تولید 100% ملی بوده :))
  • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    15 1
    با این امار طلبکار هم شدند خوب است پراید تولید می کنند اگر پورشه می خواستند بسازند احتمالا قیمت اش بالای چند میلیارد تومان می شد
  • بدون نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    5 1
    لطفا انالیز قیمت پژو 206 و پژو صندوق دار و پژو پارس را نیز منتشرکنید تا مخاطبین تفاوت قیمتی بیش اندازه این خود رو ها را که به دلیل داشتن متقاضی زیادتر به مشتریان تحمیل مشود را بهتر بدانند . به طور مثال قبل از گران شدن خود رو ها سمند ال ایکس دوگانه سوز با موتور پایه گاز سوز EF7 از پژو 206 تیپ 2 حداقل 2 میلیون تومان گرانتر بود حال چه طوری شده که الان پژو 206 تیپ 2 4.5 میلیون گرانتر از سمندال ایکس EF7 است.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    10 0
    ورق فولاد و آلمینیوم رو با ارز میخرن!؟
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    37 0
    خدا پدرشونو بیامرزه ، از سود خودشون میزنن تا ما سوار ماشین بشیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خدایا شکرت برای مسئولایی که اینقدر به فکرن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! و بازم شکرت که ما انقدر ساده آفریدی تا اینارو باور کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • شاهد IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
    7 0
    با تشکر از خبر ارائه شده موارد ذیل در جداول مبهم است که با توضیح داده شود: 1- در ردیف 5 جداول گزینه ای با عنوان سایر موارد ذکر شده که رقم بالایی را بخود اختصاص میدهد که مشخص نیست "سایر موارد" شامل چه هزینه هایی است 2- بخشی از هزینه ها با عنوان " هزینه های تولید، توزیع و تامین مالی و... " ذکر شده که مبلغ قابل توجهی ربا بخود اختصاص داده ولی یک عبارت کلی است و مشخص نسیت شامل چه هزینه هایی میباشد
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    15 0
    فرموده اند که 11.2 میلیون تومان برای سمند ورق فولادی خریده اند.(با ارز مبادله ای) با توجه به اینکه وزن سمند طبق اظهار خود سایت ایران خودرو ۱۲۲۰ کیلو وزن دارد و بنابراین حدودا ۹۰۰ کیلوگرم ورق فولادی در آن به کار رفته است، با تقسیم این دو عدد داریم: 11200000/900=12444 یعنی هر کیلو ورق حدود ۱۲ هزار تومان تمام شده است. در حال که قیمت هر کیلو آهن (بسته به شکل عرضه ورق، تیر آهن، میلگرد یا ... ) حدود ۲ تا ۳ هزار تومان در شرایط فعلی است، این قیمت 12000 تومان از کجا آمده است؟!
  • reza IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    11 0
    دوستان عزیز و مسئولین محترم سایت خبرآنلاین به چهل روز پیش برمیگردیم زمانیکه قیمت پژو 206 تیپ 2 در بازار آزاد حدودا 27 میلیون بود اون زمان مسئولین اعلام کردند که برای از بین بردن حباب بازار خودرو و کم کردن فاصله بازار با قیمت کارخانه و حذف دلال ها باید قیمت کارخانه رو افزایش داد و همچنین عرضه اون رو از طرف خودروسازها بعد از اون حرف همه منتظر بودیم تا خودروی مثلا 206 تیپ 2 رو با قیمت پاینتر از بازار (27میلیون) بخریم اما بعد از چند وقت با توقف فروش خودروسازها قیمت خودروها رو در بازار به دوبرابر افزایش دادند و معلومه که با این قیمت ها تیپ 2 32 میلیونی ارزونتر از بازاره! آیا اینجوری میخواستند قیمت بازار رو کنترل کنند؟!
  • بدون نام GB ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    12 2
    مگه خودروسازها از آهن فروشي سر خيابون جنس مي خرن به اين قيمت؟
  • بدون نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    8 0
    سود شرکت برای ماشین تیبا: 3.5 میلیون تومن!!!! بنظر نصف سود رو درج کردن! باید مینوشتن 7 میلیون تومان
  • بي ماشين IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    3 1
    از خبر آنلاین خواهش میکنیم پیگیری نماید :ما پیش خریداران رانا که تحویل اسفند را انتخاب کردیم روا نیست که 2 بار افزایش قیمت شامل حالمان شود از خودروسازان محترم عاجزانه تقاضا داریم که کلیه خودروهای پیش فروش با زمان تحویل تا پایان امسال که هنوز قیمت نهایی خودرو مشخص نشده(قیمت بعد از کاهش) با قیمت مصوب مهرماه محاسبه نماید نگذارید دود حمایت از تولید ملی (رانا) همچنان چشم ما را بسوزاند باور کنید هیچ منطقی برای 2 بار افزایش قیمت در 9 ماه پیش فروش وجود ندارد در صورتیکه ما با پیش خریداران دیگر که همه در خرداد (اولین پیش ثبت نام رانا) ثبت نام کردیم تفاوتمان در انتخاب یک کلیک بود و اینکه به خودروساز داخلی اعتماد کردیم نگذارید دیوار بی اعتمادی بین ما و تولید کنندگان داخلی هر روز بلند تر شود