۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰

طی ماه های گذشته بسیاری از مخاطبان خبرآنلاین نسبت به افزایش یکباره قیمت رانا ابراز گلایه کردند. خودرویی که قرار بود با قیمت 15 میلیون تومان وارد بازار شود اما در پی افزایش قیمت ارز، تا مرز 32 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت.

 آذرجزایری: یکی از مخاطبان خبرآنلاین با طرح گلایه خود با عنوان "اندرحکایت رانا"  خواستار پاسخگویی در خصوص این افزایش قیمت شد.
درهمین زمینه ایران خودرو با انتشار آنالیزقیمت تمام شده رانا به تمام ابهامات موجود پاسخ گفت.
براساس این جدول، در سال 1390 خودروی رانا با احتساب قیمت ورق فولاد، الومینیوم، مواد پلمیری، مس، ارز مورد نیاز نزدیک به 16 میلیون تومان قیمت گذاری می شده است. البته این رقم بدون در نظر گرفتن سودشرکت، مالیات،عوارض و شماره گذاری در نظر گرفته شده است.
نکته قابل تامل در این گزارش به قیمت فعلی خودروی رانا بر می گردد که ایران خودرو با احتساب سود و هزینه تولید،توزیع و تامین مالی بهای نهایی این خودرو را در کارخانه 25 میلیون و 870 هزار تومان اعلام کرده که در نهایت به دلیل افزایش هزینه هایی چون مالیات،عوارض و شماره گذاری این رقم به 32 میلیون و500 هزار تومان رسیده است.

 


البته این رقم در صورت اختصاص ارز مبادله ای در نظر گرفته شده و اگر نرخ ارز به صورت آزاد محاسبه شود قیمت رانا در کارخانه به 32 میلیون و 320 هزار تومان و در صورت اضافه کردن مالیات،عوارض، شماره گذاری به 35 میلیون و 270 هزار تومان خواهد رسید.
در حال حاضر در ازای مالیات ،عوارض و شماره گذاری یک خودروی رانا 2 میلیون و 660 هزار تومان دریافت می شود که البته این نرخ براساس ارز مبادله ای در نظر گرفته شده است و اگر نرخ ارز به صورت آزاد محاسبه شود این رقم نیز تا مرز 3 میلیون و 150 هزار تومان افزایش می یابد.
انتشار این آنالیز قیمت توسط ایران خودرو در شرایطی است که دولت برای مهار قیمت ها ضرب الاجلی را برای خودروسازها در نظر گرفته و قراراست خودروسازها طی 6 ماه قیمت ها را تعدیل کنند.
این درحالی است که 6 ماه دیگر دولت یازدهم بر مسند کار خواهد بود و باید دید این تکلیف دولت دهم تا چه اندازه اجرایی خواهد شد.
درعین حال وزیرصنعت،معدن و تجارت از تلاش برای کاهش 7 تا 10 درصدی قیمت خودرو طی روزهای آتی گفته است و مسوولان شرکت های خودروساز چون سایپا و ایران خودرو از تشکیل کمیته ای برای کاهش قیمت خودروهای خود گفته اند . البته تاکید شده این رقم نهایتا 10 درصد خواهد بود اما باید دید تا چه اندازه با توجه به انتشار این آنالیزهای قیمتی قیمت خودروهایی چون رانا کاهش خواهد یافت.
 

45/221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    43 4
    خودرو ملی ارز بری دارد؟؟؟؟؟؟ اندر حکایت های تولید ملی در ایران.نمردیم و معنی تولید داخلی رو هم فهمیدیم
  • هادی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    49 2
    از خبر انلاین برای چندمین بار خواهش می کنم در خصوص راناهای پیش فروش تحویل اسفند اطلاع رسانی و احقاق حق نماید ما از خرداد رانا ثبت نام کردیم و طرح ثبت نامی حمایت از تولید ملی بوده است همین جا از خودرو سازان عاجزانه تقاضا دارم راناهای تحویل اسفند را با قیمت قبلی با ما محاسبه نماید شما را به خدا پیگیری نمایید.
  • فاطمه IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    8 19
    قابل توجه رانا همون 206 است .وقتی 206 گرونه می خواهی رانا گرون نباشه .موتوراشون همه مال 206 است.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    19 2
    اگر لازم باشد باید دید ایا این ریز قیمت های که خودردساز ها اعلام کرده چقدر با واقعیت انطباق دارد
  • محسن IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    38 3
    همه کسانی که رانا ثبت نام کردن در یک روز و با یک مبلغ واریزی این کارو انجام دادن و اون موقع نمیدونستند که تا ماه بهمن به قیمت قبل محاسبه میشه و فقط ماه اسفنده که به قیمت جدیدi . خوب ما اگه میدونستیم تا بهمن را ثبت نام میکردیم . این کارشون واقعاً درست نیست . حداقل از سال دیگه گرون میکردن
  • بابک باقری IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    6 2
    سلام لطفا درباره نوسانات قیمت خودرو در ایتدای سال 92 تحقیق کنید و در کل در مورد بازار خودرو و سرمایه ذاری روی این مورد بیشتر بنویسید ممنون
  • lpln IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    17 2
    بابا من 9آذر وقتی هیچ خبری نبوده با سود 10% ال90 ثبت نام کردم و 15میلیون یعنی 70% از پول قیمت مصوب اون روز رو پرداخت کردم الانم باید 21میلیون دیگه یعنی 60% از قیمت مصوب امروز رو بدم کروم کشور اینجوریه؟ لا‌اقل انصاف داشته باشید و 30% قیمت مصوب موعد تحویل رو بگیرید. یکی به داد ما برسه
  • حسین A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    21 1
    سلام. اینها قیمت ارز را بهانه قرار دادند وقتی قطعاتی از قبیل آهن.فولاد و... در داخل ایران تولید می شود چه ربطی به قیمت ارز دارد . وقتی قیمت این خودرو به مرز 36 میلیون رسیده چطور دولت و خودرو سازان با 10 درصد کاهش که همان دو میلیون بیشتر نمی شود می خواهند جواب مردم را بدهند این ظلم است......؟
  • داود IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    27 1
    ميشه لطف كنيد ببينيد راناي تحويلي اسفند رو به قيمت قديم ميدن يا جديد ما تو مهر ثبت نام كرديم همش نگرانيم كلي پول بگيرن ازمون
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    18 1
    آخه مالیات و عوارض و شماره گذاری چه ربطی به ارز داره که بخواد نرخ مبادله ای با آزادش فرق داشته باشه؟ از اینجا کاملا مشخص میشه چرا خودروها سوبله چوبله گرون شده اند !
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    39 3
    لطفا تکلیف قیمت راناهای ثبت نام شده در 9 ماه قبل را که هنوز حرفی از افزایش قیمت خودرو در کار نبود و قرار بود در اسفند تحویل شوند پیگیری کنید.چرا مشتری باید به خاطر انتخاب اسفند به جای دی یا بهمن باید 11 میلیون اضافه پرداخت کند؟!ایا عادلانه نیست که در تعیین قیمت این خودرو زمان ثبت نام به جای زمان تحویل ملاک قرار گیرد ؟
    • بهمن IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      0 5
      سلام داداش از ما که ثبت نامه بهمن داریم مگه قراره عین قبل بگیرن? فک کنم از ما هم میخوان همون پولو بگیرن که از اسفندی ها بگیرن
    • بدون نام US ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
      0 1
      سلام اقا بهمن.مگه هنوز برای پیش فروش بهمن دعوتنامه نفرستادن؟!
  • رضا EU ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    26 2
    اصلا ما میگیم چرا باید ماشینیو که 8 ماه قبل که هیچ خبر نبود دو سوم مبلغشو پرداخت کردیم باید با این قیمت بگیریم. چرا خودروساز زور میگه؟ داره به تحویلیای اسفند ظلم میشه. یه چیزی در حد قرارداد ترکمانچای
  • گل IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    29 2
    با سلام لطفا از ایران خودرو سوال فرمائید که بدون طفره رفتن و توجیهاتی که شاید فقط برای خودشان قانع کننده باشد جواب سوال مشتریان در خصوص رانا تحویلی با موئد اسفند به چه قیمتی به مشتریانی که از تیر ثبت نام کرده اند تحویل می دهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    10 1
    اصلا قیمت تندر با برآورد ساختگی شما بشه 100 میلیون!!!!!به من چه ربطی داره که در آبان ماه با قیمت 21 میلیون ثبت نام کردم و مثلا در بهمن ماه باید تحویل می گرفتم؟آخه به کجای این میگن عدالت؟!
  • jkbnb IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    11 0
    میگن تولید ملی اما موتور 206اتاق 206چراغاش رانا دیگه کجاش تولید ایرانه
  • tvadn EU ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    6 0
    خبرآنلاین سلام تو رو خدا این مطلب رو منتشر کنید فرض کنید دلار هزار تومان باشد تعرفه خودرو صفر به این لینک یه سری بزنید www.toyota.com/all-vehicles
  • رسول IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    19 1
    همه کسانیکه رانا ثبت نام کرده اند در خرداد ماه با موعد تحویل مهر ماه تا پایان سال بوده است که بسته به زمان مراجعه آنها برای ثبت نام تاریخهای اولزودتر پر میشده حالا گناه امثال بنده که زندگی مان را فروختیم تا 10 میلیون جفت وجور کنیم چیه که باید نوبتمون اسفند میشده ورانا را 32.5 میلیون حساب کنند!وقبل از اسف21.5 قیمت بزارن طرح ثبت نامی حمایت از تولید ملی بوده است چراراناهای تحویل اسفند را با قیمت قبلی با ما محاسبه نمی کنند ما مصرف کننده ایم شما را به خدا پیگیری نمایید
    • بدون نام US ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
      12 1
      تازه جالبه که اسفندی ها که پولشون مدت بیشتری در اختیار ایران خودرو بوده باید پول بیشتری هم از بقیه پرداخت کنند !!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    15 0
    خبر انلاین برای چندمین بار خواهش می کنم در خصوص راناهای پیش فروش تحویل اسفند اطلاع رسانی و احقاق حق نماید ما از خرداد رانا ثبت نام کردیم و طرح ثبت نامی حمایت از تولید ملی بوده است همین جا از خودرو سازان عاجزانه تقاضا دارم راناهای تحویل اسفند را با قیمت قبلی با ما محاسبه نماید شما را به خدا پیگیری نمایید
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
    10 0
    خبر انلاین برای چندمین بار خواهش می کنم در خصوص راناهای پیش فروش تحویل اسفند اطلاع رسانی و احقاق حق نماید ما از خرداد رانا ثبت نام کردیم و طرح ثبت نامی حمایت از تولید ملی بوده است همین جا از خودرو سازان عاجزانه تقاضا دارم راناهای تحویل اسفند را با قیمت قبلی با ما محاسبه نماید شما را به خدا پیگیری نمایید
  • کوروش IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    3 0
    خواهش میکنم در مورد راناهای تحویل اسفند پیگیری کنید. ما همه تو یه روز ثبت نام کردیم.مسئولین بدونن دعای خیر پشت سرشون نیست اگه پول اضافی از مردم بگیرن. من یکی شونم.
  • hf,hgtqg IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    1 0
    در تاریخ 91/4/21با قرارداد ده میلیون تومانی از ایران خودرو خودروی به نام رانا را ثبت نام کردم که آقایان این خودرو را -تولید ملی -معرفی کرده و مبلغ نهایی ان را 14 الی 15 میلیون تعریف کردند.تحویل خودرو به اسفند ماه 91 موکول شد .در مهر ماه قیمت خودرو 21.5میلون و در بهمن ماه 32.5 میلیون اعلان شد چه سازمان حمایتی ،چه آشی ،چه کشککی،....شکایت همه کسانی را که در حق مردم کوتاهی میکنند به خدا میبرم و قیامت.این درست نیست بعد از هشت ماه از قرارداد به ما این قیمت را اعلان نمایند ،ما با همین ده میلیون در اون تار یخ میتونستیم خیلی سرمایه گذاریهای بهتری انجام بدیم...لطفی بکنید جلو این ظلم رو بگیرید وگرنه با توجه به مسئولیتی که دارین در این ظلم آشکار سهیم هستید.
  • ali IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    مگر رانای ارزون هم کسی گرفته به ما خبر بده