وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاران گفت کار ویژه‌ای برای حمایت از امین حیایی که این روزها یک نمایش روی صحنه دارد، نکرده است.

به گزارش خبرآنلاین، محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین نشست خبری خود در سال 91 با خبرنگاران اظهاراتی در خصوص اتفاقات سینمایی سال اخیر داشته است. بخشی از صحبت‌های حسینی را که در ایسنا آمده، در ادامه می‌خوانید:

 

- هر زمانی که هنرمندان مراجعه‌ای برای حمایت از آثارشان داشته باشند، ما موظف به حمایت هستیم. من به شخصه کار ویژه‌ای برای حمایت از اثر آقای حیایی انجام نداده‌ام و تنها حمایت را به معاونت هنری سپرده‌ایم. فکر می‌کنم این نمایش بیشتر با فروش بلیتی که دارد، کار خود را جلو می‌برد. البته آقای حیایی هم گله دارد که حمایت‌ها آن‌طور که انتظار داشته نبوده است.

 

- قبلا هم اشاره کردم. اگر ما قبلا ایراد و اشکالی داشتیم، بر این بود که کار صنفی یا هر فعالیت فرهنگی هنری باید در چارچوب قانون باشد. ایراداتی در اساسنامه خانه سینما و... وجود داشت که به تصمیمی منجر شد. در نهایت بنا شد اساسنامه‌ی جدیدی نوشته شود که مورد تایید مرجع قانونی قرار بگیرد. عده‌ای از سینماگران این را نوشته‌اند و ما هم منتظر نتیجه نهایی هستیم.

 

- ما آنقدر فعالیت و کارهای متنوع داریم که فرصت نمی‌کنیم هر مطلبی را پاسخ دهیم. البته ما نقد‌ها و اخبار را دنبال می‌کنیم، اما اینکه فردی بر اساس اطلاعات ناکافی اظهارنظری کند، دلیلی ندارد ‌که هربار پاسخ داده شود. ان‌شاءاله که برخی مسائل ندانسته و بدون اغراض گفته شود. در هر صورت ما نمی‌توانیم هر سخنی را پاسخ دهیم، چون پس از پایان دوره کاری ما کسی از میزان شرکت در بگو مگو‌ها سوال نمی‌کند؛ بلکه درباره میزان کار‌ها پرسیده می‌شود. ما در این زمینه درد دل‌های زیادی داریم. به‌عنوان مثال درباره فیلم «آرگو» باید وفاقی در بین همه ایجاد شود. چون هالیوود و آمریکا به صورت منسجم علیه ما کار می‌کنند، اما عده‌ای همین موضوع را وسیله‌ای برای اختلاف‌افکنی قرار می‌دهند.

 

- ما وقتی مجوزی صادر کنیم، حتما روی آن نظارت خواهیم داشت تا منافع مردم خدشه‌دار نشود. نکته مهم در اینجاست که بسیاری از فیلم‌هایی که مشکلاتی را سبب می‌شوند، بدون مجوز ساخته می‌شوند.

 

- ما در سازمان سینمایی دو شورا بیشتر نداریم. اول شورای صدور پروانه ساخت و دوم هم شورای صدور پروانه نمایش. چیزی جز این نداریم و قرار نبود و نیست شورای جدیدی داشته باشیم.

 

-امسال نهایت سعی‌مان را انجام دادیم که با توجه به مسائل بودجه‌ای کشور، مشکلی برای جشنواره‌های مختلف ایجاد نشود و در این راستا در ایام دهه فجر هفت جشنواره را برگزار کردیم. دوستان معاونت هنری هم از نظر اقتصادی و مالی برای جشنواره‌های‌شان مشکل داشتند، اما حمایت کردیم و این برنامه‌ها آبرومند برگزار شد. اینکه گفته می‌شود توازن در بودجه جشنواره‌ها نبوده، باید بگویم ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم که هر جشنواره با کیفیت خوبی برگزار شود.

 

- آن‌ها در قالب اعطای جایزه اسکار‌، به فیلمی که ارزش‌های هنری چندانی ندارد به این فیلم ضدایرانی توجه کردند. جالب این است که این جایزه کاملا سیاسی است و می‌توان این نکته را با قطعیت بیان کرد؛ به ویژه اینکه اعلام این جایزه از سوی کاخ‌سفید و همسر رییس جمهور آمریکا اهدا شد و دیگر هیچ شبهه‌ای را برای کسی باقی نگذاشت.

 

- ما هم باید در این زمینه فعال باشیم و تنها حرکت‌های انفعالی کافی نیست. اکنون که درباره کشورهای منطقه و کارها و اقداماتی که آمریکایی‌ها در این کشورها انجام می‌دهند فیلم می‌سازیم، به نوعی پاسخ به آن‌ها است و باید این کار تقویت شود.

 

-نمی‌توان توقع داشت که همه کارها و فیلم‌ها در یک دوره ساخته شود. به عنوان مثال، ماجرای تسخیر لانه جاسوسی مربوط به سه دهه قبل است و باید پرسید که چرا در این سه دهه و معاونت‌های مختلف این کار انجام نشده است. در هر صورت ما از قبل هم گفته‌ایم که ساخت فیلم‌هایی با مضامین سیاسی یکی از اولویت‌های ماست و اکنون هم چنین حضوری را بیان می‌کنیم.

 

- همانطور که ما توانسته‌ایم غرب را در تحریم‌ها دور بزنیم، باید در این بخش هم چنین کاری انجام شود. آنها مرتب در حال قطع شبکه‌های تلویزیونی ما هستند و ما باید علاوه‌بر اینکه فعالیت‌های حقوقی در این زمینه انجام دهیم، تسلیم شرایطی که پیش می‌آوردند نشده و مانند تحریم‌ها راه‌های جدیدی برای فعالیت‌ و رساندن صدای‌مان به دنیا پیدا کنیم.

 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
    خراب كردي خودتو تو سينما آقاي حيايي