وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به حوادث پس از انتخابات 88 گفت: در این فتنه آمریکا، اسرائیل و انگلیس سرپل فتنه بودند اما نمی‌توانیم بگوییم نامزدهای ریاست جمهوری با بیگانگان ارتباط داشته‌اند و سندی هم در این رابطه ندیده‌ام.

در ادامه گزیده ای از اظهارات منوچهر متکی در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان به نقل از ایسنا می آید:

  • درباره عزلم از وزارت امور خارجه معذوریت اخلاقی غیرشخصی دارم و نمی‌توانم سخنی بگویم اما هنگامیکه من و احمدی‌نژاد به عنوان یک شهروند عادی شدیم در مورد بحث شیرین سنگال صحبت خواهم کرد.
  • حوادث رخ داده بعد از انتخابات 88، فتنه سختی علیه ملت و کشور ایران بود که دستهای پنهانی در آن دخالت داشتند. این اتفاقات در دو قسمت تا پایان و پس از زمان رای‌گیری انتخابات تقسیم می‌شود. تا زمان رای‌گیری نتیجه انتخابات یک افتخار و رکورد برای ملت ایران بود که مردم بعد از رفراندوم قانون اساسی بالاترین رکورد و مشارکت را دراین دوره داشتند و برای ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی یک برگ برنده بود اما کمی قبل از شروع اعلام نتایج موضوعی شروع شد که نشان داد که این یک اتفاق نیست بلکه یک طراحی از پیش تعیین شده بوده است.
  • در اتفاقات 88 اولین ظلم را به مردم کردیم که این حرف را من دو هفته بعد از انتخابات در نماز جمعه تهران زدم و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتخابات پارلمان اروپا نیز برگزار شد که مشارکت برخی کشورهای اروپایی در این انتخابات زیر 25 درصد بود در حالیکه ملت ایران یک رکورد را به نام خود ثبت کرد. هیچ‌کس بعد از انقلاب به عنوان اپوزیسیون یا بازنده 13 میلیون رای نیاورده و حتی اکبر هاشمی رفسنجانی در دور دوم انتخابات نهم 11 میلیون رای داشت که این موضوع قابل توجه است. در فتنه سال 88 اولین ظلم به مردم فهیم ایران اسلامی شد و سیاسیون باید از این رکورد مردم ایران تقدیر می‌کردند، چراکه ملت ایران مشارکت 85 درصدی در این دوره از انتخابات داشتند. متاسفانه برخی قدر این رای‌ها را ندانستند و به خیابان‌ها ریختند و مدعی شدند که رای ما چه شد؟ البته حق داشتند اما نتایج انتخابات ریاست جمهوری برخلاف مجلس به صورت کلی اعلام می‌شود.
  • برخی از هموطنان ما در انگلیس هنگام رای‌گیری در کنسول سفارت ایران به افراد فحاشی می‌کردند که چرا رای می‌دهید و همین افراد مخالف دو روز بعد جلوی سفارت جمع شدند که رای ما چه شد؟. رای دولت در تهران یک میلیون و 800 هزار و برای مخالفان دولت دهم و جریان اپوزیسیون در تهران دو میلیون و 200 هزار رای بود و آنها فکر می‌کردند که در دیگر استان‌های کشور نیز رای آنها بیشتر است. این مساله در استانهای دیگر اینگونه نبود و در این راستا به فرموده مقام معظم رهبری کمیته‌هایی دیگر در کنار شورای نگهبان تشکیل شد که در صورت لزوم آرا بازشماری شوند و متاسفانه آنهایی که مدعی انتخابات بودند به هیچ راهکار قانونی اکتفا نکردند و شاهد حوادث ناگواری نظیر روز عاشورا را در کشور رقم خورد به طوری که اوباما در آغاز نتیجه انتخابات بسیار مداخله‌جویانه حرف زد.
  • درباره بازگشت سران فتنه به عرصه انتخابات نیز باید گفت که کارکرد افراد و جایگاه آنان در نزد دستگاههای نظارتی و شورای نگهبان مشخص است و کسانی که با ملاک‌های شورای نگهبان مغایرت داشته باشند نمی‌توانند کاندیدا شوند و در انتخابات شرکت کنند.
  • بر اساس فیلمی که منتشر شده است، برخی نزدیکان سران فتنه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از عوامل بیگانه بوده‌اند. در این فتنه آمریکا، اسرائیل و انگلیس سرپل فتنه بودند اما نمی‌توانیم بگوییم که نامزدهای ریاست جمهوری با بیگانگان ارتباط داشته‌اند و سندی هم در این رابطه ندیده‌ام اما اینها در زمین بیگانگان بازی کرده‌اند، چراکه از کسانی که از زمان سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعه تا به آشوب کشیدن عاشورای تهران در صحنه بودند به عنوان انسان‌های ناب نام بردند.
  • در جریان فتنه 88 خاتمی و هاشمی نمره قبولی نگرفتند؛ اگر چه از هاشمی انتظار بیشتری می‌رفت که برای کنترل شرایط و مدیریت بحران با ترغیب کسانی که قانون‌شکنی را در اولویت خود قرار داده بودند، وارد عمل شود.

 

  • ایران در سالیان گذشته به دنبال تامین اصول و منافع ملی خود بوده است، همانگونه که آمریکایی‌ها دنبال منافع و امنیت ملی خودشان بوده‌اند. آلبرایت و رایس به اشتباهات تاریخی آمریکا اعتراف کردند. ما با آمریکا ممنوعیت مذاکره نداریم ولی اگر مذاکره در جای خودش و با منطق صورت نگیرد ما را به ناکجاآباد می‌برد و نباید اجازه دهیم که این مساله را به ما تحمیل کنند و باید شرایط مذاکره فراهم شود. جسارت و شهامت بوش از اوباما بیشتر است. در این برهه آمریکایی‌ها از مذاکره حرف می‌زنند اما در کنگره و سنا تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال و صدا و سیمای ما را تحریم می‌کنند. اگرچه تحلیلگران آمریکایی مدعی شده‌اند فشارها بر ایران تاثیر منفی گذاشته و ایران به آخر خط رسیده است اما آمریکا نباید احساس کند که بواسطه فشار می‌تواند ما را وادار به مذاکره کند. ما فرزندان منطق و دلیل هستیم و هر سویی که منطق و دلیل برود ما نیز به آن سمت می‌رویم.

 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    29 7
    ما كه به آقاي متكي راي نمي دهيم ، شما چه طور ؟
  • خبرمرند IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    9 7
    اگرآقای متکی که ازمغضوبین درگاه ...شده است بهتراست اشاره به گروه انحرافی نمایندوبفرمایندچه گروکی بجز گروه انحرافی ،عامل فتنه چه کسانی بودند که با فتنه ،پیشکسوتان انقلاب را ترورشخصیت نمودندوبا توطئه های پی درپی خودکه کنارگذاشتن وزیر امورخارجه واطلاعات و11روز خانه نشینی ،مکتب ایرانی مطرح کردن،ماجرای 15بهمن 91مجلس وماجرای 22بهمن قم و22بهمن تهران که شعار زنده باد بهار راازتریبون 22بهمن که یوالله بودسردادن و...پس باید قبول کنیم کاسه صبر پیروان ولایت امر نکندلبریزشود.
  • سینا US ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    45 4
    خوب شد یکی اعتراف کرد شهروند عادی و غیر عادی داریم.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    درود بر احمدی نژاد
    • بدون نام IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      0 0
      فقط تا وقتی که در مسیر ولایت هست
  • جعفر IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    76 8
    برکناری حقتان بود.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    28 36
    آقای متکی جنابعالی در جایگاهی نیستی به آیت ا... هاشمی یار دیرینه امام (ره) نمره قبولی یا رد بدهید لطفا ...