جلسه روز چهارشنبه هیات دولت تحت تاثیر سخنان رئیس جمهور درباره درگذشت هوگو چاوز بود. بعد از پایان این جلسه هم خبر رسید دولت 4شنبه را در کشور عزای عمومی اعلام کرده است.

محمود عزیزی:احمدی نژاد درجلسه هیات دولت چاوز را یک «حزب الهی تمام عیار»، «مومن واقعی و انقلابی» خواند که با «روحیه ای پاک، لطیف و مخلص»، همواره در کنار مردم بود و در مسیر خدمت به آنان تلاش می کرد.
رابطه دوستی محمود احمدی نژاد و هوگوچاوز به دوران شهرداری احمدی نژاد باز می گردد که طی آن چاوز در کسوت رئیس جمهور ونزوئلا میهمان سید محمد خاتمی بود و برای افتتاح بلوار سیمون بولیوار همراه شهردار وقت تهران شد. این رابطه در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد با چاوز ادامه پیدا کرد و او 13 بار به ایران آمد. رئیس جمهور ایران هم 6 بار به ونزوئلا سفر کرد.
چاوز با آن پیکره تنومند و لباس سرمه ای در عکس های روسای جمهوری ایران و ونزوئلا در سفر به تهران، همواره یک چهره شوخ و شنگ از خود به نمایش می گذاشت. رفتاری که بیشتر به دلیل رابطه صمیمانه روسای جمهور دو کشور بود.
چاوز دومین فرزند از شش فرزند هوگو دولوس ریس چاوز و النا فریزا دو چاوز بود که در سال 1954 در منطقهٔ روستایی سابانتا در ایالت باریناس به دنیا آمد. او در 16 سالگی به ارتش ونزوئلا پیوست و توانست به درجه سرهنگ دومی برسد.
بر همین اساس بود که در برخی از مراسم ها او با کلاه قرمز رنگ ارتش ونزوئلا حضور می یافت و یاد دوران جوانی می کرد.

 

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور چهارنشبه در جلسه هیات دولت ضمن برشمردن خصوصیات چاوز اظهار داشت:« در سفرها و ملاقات های گوناگونی که با وی داشتیم هر زمانی که برای انجام کاری نیاز به نظر وی بود حتی یک ثانیه هم تردید نمی کرد و در خصوص انجام آن دستورات فوری صادر می نمود.»
شاید از همین رو بود که رئیس جمهور در سخنانش هوگو چاوز را «شهید راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی» دانسته و گفته است: «اطمینان دارم که روح آسمانی و اندیشه پاک او هر روز و در افقی بالاتر در دل و جان تک تک مردم آمریکای لاتین و ونزوئلا و همه ملت های عالم و با درخششی بیشتر طلوع می‌کند.»
رئیس جمهور همچنین در سخنانش از «مرگ مشکوک» چاوز سخن گفته و اظهار داشته است: رییس جمهوری ونزوئلا «سرانجام در پی یک بیماری مشکوک همه وجود و جان خود را در این راه پر افتخار تقدیم کرد.»
نیکلاس مادرو، معاون رییس جمهوری ونزوئلا، هم پیش از اعلام خبر درگذشت هوگو چاوز از «دخالت آمریکا» در بیماری رییس جمهوری ونزوئلا سخن گفت.
رییس جمهور همچنین چاوز را «خلاصه و نماد همه انقلابیون تاریخ آمریکای لاتین» دانسته و اظهار داشته است:چاوز همیشه مردم را همراه خود داشت و با پشتیانی آنها به جنگ بدخواهان و استعمارگران رفت.
احمدی نژاد با تاکید بر ضرورت شناخت و معرفی افرادی همچون چاوز به بشریت و نسل های آینده گفت:شخصیت هایی مانند چاوز روح امید ،‌ اعتماد به نفس، پایداری و شجاعت را در بین ملت ها دمیده اند و با وجود اینکه به ظاهر از بین بشریت رفته اند اما اندیشه آنها همواره باقی خواهد ماند .
احمدی نژاد با بیان اینکه امروز مستکبران و زیاده خواهان جهان زهرخند می زنند و خوشحال هستند که یکی از ستون های ایستادگی ملت ها در برابر برنامه های استعماری آنها به زمین افتاده، خاطر نشان کرد: آنها اشتباه می کنند و شک ندارم این زهرخند آنها کوتاه خواهد بود چرا که موجی که امروز انقلاب آمریکای جنوبی و ایستادگی چاوز و مردم ونزوئلا در این منطقه به راه انداخته به زودی به سیل ویرانگری علیه آنان تبدیل خواهد شد کمااینکه امروز نیز این اتفاق افتاده و خواهیم دید که در آینده چاوزها یکی پس از دیگری طلوع و ظهور خواهند کرد و این آینده زیبای بشری را برای ملت ها ، عدالت و پاکی نوید می دهیم.

روز گذشته پیام تسلیت رئیس جمهور به هوگو چاوز واکنش هایی را به دنبال داشت. محمود احمدی نژاد در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت هوگو چاوز به موضوع رجعت اشاره کرده و نوشته است:«تردید ندارم که او[چاوز] بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.

این نظر رئیس جمهور با واکنش هایی همراه بود تا جایی که روز گذشته در بخش های مختلف خبر رادیو گفت و گویی با چهره های حوزوی از جمله آیت الله مقتدایی رئیس حوزه علمیه قم انجام شد و او اظهارات رئیس جمهور درباره تسلیت به چاورز را نادرست خواند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه پیام احمدی نژاد برای درگذشت چاوز زیاده روی داشت، درباره طرح موضوع بازگشت چاوز همراه با حضرت مسیح(ع) و امام زمان(عج) به زمین گفت: رئیس جمهور خودش می داند که این پیام در حوزه های دینی عکس العمل دارد.
سید احمد خاتمی در حاشیه اختتامیه سیزدهمین اجلاس خبرگان رهبری در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح موضوع بازگشت چاوز همراه با حضرت مسیح(ع) و امام زمان(عج) در پیام تسلیت احمدی نژاد به مناسبت درگذشت رئیس جمهور ونزوئلا گفت: من به صراحت نظرم را اعلام می کنم آنچه که ایشان دراین پیام گفت زیاده روی بود .
/27212

 


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    13 3
    احمدی نژاد بهتر می دونه یا شماها!!!
  • بدون نام MY ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    10 1
    جان؟؟؟؟
  • بدون نام ES ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    16 3
    جالبه، بعضیا یاران امام زمان رو هم تعیین می کنند. چی بگم ؟
  • ali IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    11 10
    آقای احمدی نژاد تورو خدا بسه !!! آقای چاوز برای آزادی مملکتش ایستادگی کرد درست، آدم خوبی بود درست. اما حق نداری حرمت کلمات مقدس ملت ما را بشکنی... چاوز ویسکی می خورد، تو مراسم رقص و پای کوبی شرکت می کرد،این اعمال با بسیجیان و مومنین ما همخوانی نداره. دقت کن، بسه دیگه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    13 2
    چاوز آدم خوبی بود، ولی به آقای احمدی نژاد پیشنهاد میکنم یه کم در مورد کارهای دیگه ای که چاوز تو ونزوئلا کرد تحقیق بکنه بعد بگه فردی مومن و حزب الهی و کسی که با امام زمان رجعت میکنه! زمان چاوز فقر تا حد زیادی از بین رفت ولی تو زمینه ی فساد ونزوئلا جزء پیشرو ترین کشورها شد، حالا شما میگی موممممن......! الله علم...
  • امیر اصلان IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    12 4
    چاوز ظرف سه دوره ریاست جمهوری گذشته خود یک هزار میلیارد دلار در امد نفتی خود را چه جوری و در کجا هزینه کرده است ؟ که مردم کشورش در فقر و بد بختی بسر می برند . ای پو پو لیست های عقب مانده .
  • هی برادر IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    36 4
    شادی روح مشهدی هوگو چاوز یک دقیقه سرپا سکوت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • صابر IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    7 31
    اگر هم این پیام احمدی نژاد دارای اشکالاتی باشد،اما این همه واکنش در رسانه ها اشتباه بزرگتری هست که دارد صورت می گیرد
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    15 3
    اخرین جمله مر حوم این بوده که "تو رو خدا نگذارید من بمیرم " چه روحیه ای