پنجره نوشت:

 از آنجا که محمدرضا باهنر  را یکی از چهره‌های تاثیر‌گذار راست سنتی و جبهه پیروان می‌دانند ترجیح دادیم با مرد لابی مجلس شورای اسلامی بیشتر در مورد آرایش سیاسی کشور صحبت کردیم

فضای انتخابات را چند قطبی می‌بینید؟
تصورم این است که انتخابات سه قطبی است. یک قطب اصلاح‌طلبان هستند. دومین قطب هم دولت و تابعین آن خواهند بود. قطب دیگر هم اصول‌گرایان هستند.
در خود اصول‌گرایان، چند دستگی را متصور هستید؟
با‌توجه به تجربه مجلس نهم، حداکثر دو طیف جبهه متحد و پایداری آن هم با تعریف گذشته قابل ذکر است. بیش از این خیلی تقسیم نخواهیم داشت؛ یعنی بعید است که سی نفر ثبت‌نام کنند. البته نفرات زیادی به سبک دورهای قبل در روز‌های ثبت‌نام می‌آیند اما اینکه در انتخابات شاهد حضور تعداد کثیری باشیم را متحمل نمی‌دانم. یک نکته دیگر هم این است که هرچه افراد شناخته شده‌تر باشند. رأی منفی بیشتری دارند و احتمال ریزش رأی آن‌ها بیشتر است تا روی رای نمی‌خواهم اسم ببرم ولی فرض کنید فردی را که تاکنون دو سه بار نامزد انتخابات شده و تعداد مشخصی هم رای گرفته است. در فضای اینچنینی، این فرد با تبلیغ دیگر نمی‌تواند رأی آنچنانی به سبد خود اضافه کرد، بالعکس ممکن است با تخریب ناجوانمردانه دیگران از رأی او کاسته هم بشود.
همین داستان را برای آرای آقای هاشمی در سال 84 شاهد بودیم. رأی ایشان براساس نظر‌سنجی در همان دور اول هم 35 درصد بود ولی قطعا هیچ وقت این رای نمی‌توانست 36 درصد بشود، چون از آن طرف آرای منفی خیلی قدرتمندی وجود داشت. بعضی از دوستان حاضر در صحنه ما ممکن است در حال حاضر 10 تا 12 درصد رای داشته باشند ممکن است 2 - 3 درصدی بیشتر شود، اما بعید است به دلیل آرای منفی این درصد به 25 و بالاتر برسد.
توصیه شما به ائتلاف سه‌گانه‌ای که تشکیل شده چیست؟
توصیه اصلی من این است که انحصار‌گرایانه عمل نکنند و اصولگرایی را تنها منحصر به دسته خود ندانند، حتماً هم با دیگر نامزد‌ها رفت و آمد کنند، لابی داشته باشند و بعد هم ان‌شا‌الله در فرآیندی کلی به وحدت مورد نظر برسند. من خیلی امید ندارم که به نقطه واحد و صد‌درصدی برسیم اما تلاش می‌کنیم تکثر نامزد‌ها شکسته شود. ما در جبهه پیروان هم اعلام کردیم که اگر فرآیند قابل اعتمادی پیدا شود که ترجیحا زیر نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران فعالیت کند و درصدد به وحدت رساندن اصولگرایان باشد، استقبال می‌کنیم. حتی اگر خود جامعه اصولگرایی هم به این فرآیند برسدف ما موافق آن هستیم و حاضریم در آن فرآیند باشیم. البته قبل از آن می‌توانیم یک رقابت جدی درون گروهی هم داشته باشیم.
حضور اصلاح‌طلبان را در انتخابات آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟
علی‌رغم رگه‌های مختلف فکری در اصلاح‌طلبان، از فتنه‌گرانی که حرف‌های گنده و بی‌ربط می‌زنند تا کسانی که در چارچوب نظام خود را تعریف می‌کنند، من احساس می‌کنم، به‌هرحال اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور خواهند داشت؛ آن هم با چهره‌ای که هم برای نظام و هم برای بدنه خودشان قابل قبول باشد. البته این نامزد ممکن است مورد حمایت قسمت‌های افراطی اصلاح‌طلبان قرار نگیرد. به هر حال اینکه ما فکر کنیم اصلاح‌طلبان حذف شده‌اند و وزنی هم ندارند، اشتباه است.
حضور آقای خاتمی را چقدر جدی می‌دانید؟
نصی از ایشان هم برای شرکت در انتخابات سراغ نداریم.
چقدر احتمال می‌دهید در صورت حضور تایید صلاحیت بشود؟
من واقعاً نمی‌دانم. ولی تحلیل من این است که اگر ایشان می‌خواهد بیاید و فکر می‌کند همان حوادث سال 76 و 80 تکرار می‌شود و خواب 20 میلیون رای را می‌بیند، کاملا در اشتباه است. در حال حاضر نهایتا 7 تا 8 میلیون رای، آرای نهایی آقای خاتمی است.

30123
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    شما مهندس هستيد يا پيشگو ؟ نكنه از تعداد اراي بعد از انتخابات خبر داري و ما نميدانيم
    • بدون نام IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
      191 8
      به گفتۀ خود ایشان 35 سال پیش مهندس بوده اند.
  • علی IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    8 2
    شورای نگهبان آقای خاتمی رو تایید صلاحین کنن تا بهتون نشون بدیم چند میلیون رای میارن قول میدم زیر 25 میلیون نباشه