۰ نفر
۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۰

قدیمی ها روز اول عید ، یعنی روزی که سال تحویل می شد به عنوان ناهار یا آش رشته را نوش جان می کردند یا رشته پلو.

آنها بر این باور بودند که خوردن این غذاها در اولین روز سال باعث می شود برای تمام سالی که در پیش دارند رشته همه کارها به دستشان بیاید! البته شاید این موضوع صرفا یک رسم بود و نه باور اما به هر حال چنین تفکری به آدم ها اینقدر انرژی مثبت می دهد که موضوع را جدی بگیرند و روز اول عید را با یک غذای رشته ای بگذرانند.

پیشنهاد ناهاری امروز ما رشته پلو است. البته قبل از ناهار می روریم سراغ وعده اولیه روز که یک صبحانه مفصل خانوادگی است به خصوص در روزی که همه قرار ایت همه چیز نو شود چه اتفاقی بهتر از اینکه همه اعضای خانواده دور هم یک صبحانه درست و حسابی بخورند. تا به حال املت تخم مرغ با پنیر خامه ای خورده اید؟ بهتر است در اولین روز تعطیلات نوروز با فراغ بال دلی از عزا در بیاورید!


صبحانه: املت تخم مرغ با پنیر خامه ای
احتمالا امروز قرار است یک صبحانه جدید را بر بدن بزنید! پر انرژی ، خوشمزه و صد البته خانواده گی. حتی اگر دست بر قضا میهمانی هم سر سفره صبحانه شما باشد این وعده اینقدر آبرومند است که میهمان محترم گرسنه از سر سفره شما بلند نشود. برای تهیه املت تخم مرغ با پنیر خامه ای به این مواد لازم نیاز دارید:
تخم مرغ: دوازده عدد

خامه رقیق: یک فنجان

پنیر خامه ای: 200 گرم

نمک: سه چهارم قاشق چایخوری

فلفل سیاه: یک چهارم قاشق چایخوری

کره: دو تا سه قاشق سوپخوری


روش تهیه:

1- برای تهیه این صبحانه خوشمزه به مخلوط کن احتیاج دارید. پس مخلوط کن را برای کار آماده کنید.

2- همه مواد را به جز کره در داخل مخلوط کن 10 دقیقه با هم ترکیب کنید تا حال پف دار شود. اگر مخلوط کن در دسترس ندارید می توانید از همزن های برقی استفاده کنید یا اینکه با دست مبارک خودتان آنقدر هم بزنید که این مخلوط پف کند.

3- کره را در یک ماهیتابه نسبتا بزرگ داغ و آب کنید و سپس مخلوط تخم مرغ را داخل آن بریزید.

4- اجازه بدهید مخلوط تخم مرغ به مدت 9 الی 12 دقیقه روی حرارت ملایم پخته شود.

5- لبه های مخلوط تخم مرغ را بلند کنید تا قسمت هایی از تخم مرغ که طبخ نشده است زیر آنها برود و پخته شود.

6- صبحانه خوشمزه شما آماده سرو شدن است. فراموش نکنید که این صبحانه با توجه به مقدار مواد لازمش برای 8 نفر قابل سرو شدن است. بنابراین به نسبت تعدادی که قرار است دور هم این صبحانه را میل کنند مقدار مواد لازم را کم و زیاد کنید.


ناهار؛ رشته پلو
اصلا بعید نیست اولین میهمانانی که برای دید و بازدید عید به منزل شما می آیند با کمی تعارف میزبان ،رودربایستی را کنار بگذارند و ناهار را هم کنار شما بمانند. پس رشته پلویی که قرار است برای ناهار نوش جان کنید کمی مفصل تر بپزید تا در مقابل میهمانانی که ناگهان تصمیم می گیرند ناهار را هم کنار شما بمانند غافلگیر نشوید. دستور رشته پلویی که به شما ارائه می دهیم مخصوص 6 الی 8 نفر است. اما قبل از آن بدانید که برای تهیه رشته پلو به این مواد لازم نیاز دارید:
رشته مخصوص پلویی: نیم کیلو

برنج: 6 تا 8 پیمانه

گوشت بدون استخوان (ترجیحا سر دست): 700 گرم

خرما: نیم کیلو

کشمش: 300 گرم

زعفران ساییده شده: یک تا دو قاشق چایخوری

روغن: 200 گرم


روش تهیه:
1- گوشت را به تکه های متوسط رو به کوچک تقسیم کنید و به اندازه دو سه دقیقه با یک تا دو عدد پیاز خرد شده تفت دهید.

2- خیلی زود دو تا سه لیوان آب به گوشت و پیاز اضافه کنید و اجازه بدهید با حرارت ملایم پخته شود.

3- وقتی گوشت شما تقریبا پخته شد کمی نمک به آن اضافه کنید. فراموش نکنید وقتی گوشت شما کاملا پخت باز هم باید کمی از آب گوشت برای ادامه کارتان باقی بماند.

4- بعد از طبخ گوشت آن را از آب خارج کرده و به مقدار نصف از زعفران و نصف از روغن داخل آب گوشت بریزید و کنار بگذارید.

5- در این مرحله هسته های خرما را جدا کرده و کشمش ها را هم بشویید و کناری بگذارید.

6- وقت آبکش کردن برنج است. اگر برنج خود را از قبل خیس کرده باشید خلیل بهتر است اما به هر حال قابلمه ای را آب کنید و برنج را داخل آن بریزید. بعد از کمی غل زدن برنج و به تبع آن نرم شدنش رشته های پلویی را هم به برنج اضافه کنید.

7- کمی بعد که رشته ها هم مثل برنج نرم شدند آنها را آبکش کنید.

8- بقیه روفن را با کمی آب ترکیب کنید و کف قابلمه ای بریزید کهمی خواهید رشته پلو را درون آن دم کنید سپس روی آن را با مقداری از ترکیب برنج و رشته بپوشانید. به صورت لایه لایه گوشت، خرما و کشمش را لابه لای برنج بریزید.

9- فراموش نکنید که می توانید خرما و کشمش را هم قبل از اینکه به برنج اضافه کنید برای 5 دقیقه ای با هم تفت دهید و بعد خرما و کشمشی را که کمی سرخ شده لا به لای برنج و رشته اضافه کنید.

10- در این مرحله آبگوشتی را که با زعفران و روغن مخلوط کرده بودید به رشته پلو اضافه کنید و سپس دم کنی را دور در قابلمه بگذارید و با حرارت ملایم اجازه بدهید رشته پلوی شما دم بکشد. یادتان نرود که دم کردن رشته پلو دقیقا همان مراحل دم کردن پلوی معمولی است بنابراین دست و پایتان را گم نکنید.

11- در مرحله آخر، یعنی وقتی که غذا آماده سرو شد با بقیه زعفرانی که دارید کمی برنج زعفرانی تهیه کنید و روی رشته پلو بریزید تا هم شمایل آن بهتر شود و هم خوشمزه تر از کار درآید.

نکته غذایی: رشته پلو را همچنین می توانید با گوشت چرخ کرده هم تهیه کنید. به این ترتیب که گوشت چرخ کرده را با پیاز ترکیب کنید ، کمی ورز دهید و بعد با کمی تفت دادن آن را کناری بگذارید تا در مرحله دم کشیدن به ترکیب رشته پلو اضافه شود.

 

فردا چی می خوریم؟
فردا اولین فروردین ماه است و شما علاوه بر اینکه خودتان وقت و حوصله کافی برای طبخ غذا دارید همچنان باید یادتان باشد که ممکن است میهمانان محترم درست سر وقت غذا به خانه شما برسند و در نهایت برای شام یا ناهار همراهی تان کنند. پس کمی بیشتر حوصله خرج کنید و سراغ غذاهای تشریفاتی تر بروید. پیشنهاد ما به شما برای صبحانه روز اول فروردین آن هم بعد از دو روز تخم مرغ خوردن یک نوع رولت ژامبون تند است که برای تهیه آن باید ژامبون ، فلفل دلمه ای سبز ، فلفل چیلی ، قارچ ، ذرت ، نخود فرنگی و هویج داشته باشید.

ناهار هم که پرسیدن ندارد؛ سبزی پلو با ماهی قزل آلا را پیشنهاد می کنیم. البته ماهی قزل آلایی که هم بتوانید بدون پلو سرو کنید و هم با پلو. در ضمن اگر برای خرید ماهی قزل آلا رفتید حواستان باشد که آنها را خرد نکنید بلکه درسته بخرید. فردا به شما خواهیم گفت که چطور یک صبحانه خوشمزه و البته یک ناهار خوشمزه تر را در اولین روز بهار سال 1392 تهیه و نوش جان کنید.
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =