نخست وزیر مصر می​گوید: «مصر از تشیع وحشتی ندارد».

هشام قندیل در گفت‌وگو با شبکه‌های مصری در واکنش به حمله روز گذشته عده‌ای از سلفی‌ها به منزل رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در مخالفت با عادی‌سازی روابط میان ایران و مصر گفت که «کشورش حامی اسلام میانه‌رو خواهد بود.»
هاشم زعزوع وزیر گردشگری مصر چندی قبل به تهران آمد و موافقتنامه سفر گردشگران ایرانی را به کشورش با مقامات ایرانی امضا کرد. این سفر بعد از آن انجام شد که حمید بقایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در14 شهریور 89 با سفر به مصر «موافقت‌نامه تقویت ارتباطات هوایی ایران با کشورهای منطقه» را امضا کرد.
با این حال مصر برای عدم حساسیت در خصوص سفر ایرانی ها اعلام کرد: «گردشگران ایرانی تنها می توانند از شهرهای باستانی و شرم الشیخ دیدار به عمل آورند.»
اماکن زیارتی زینبیه مقام سیده زینب، رأس الحسین (ع) و سیده نفیسه نوه امام حسن مجتبی (ع) از جمله مراکز مورد توجه شیعیان در قاهره است. در جریان سفر اخیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به مصر وی مقام زینبیه را زیارت کرد.
موافقتنامه گردشگری ایران و مصر مورد مخالفت گروهی از اهل سنت مصر نیز قرار گرفت و آنها با حمله به دفتر رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در این کشور، مدعی شدند که «توافق‌نامه‌ اخیر گردشگری میان تهران –قاهره در راستای گسترش مذهب تشیع در مصر است.»
براساس گزارش ایسنا، هشام قندیل نخست وزیر مصر در گفت وگویی تلویزیونی اش تاکید کرده است که ایرانی‌ها تنها برای گردشگری به مصر می‌آیند و دولت مسوول حفاظت از مصر در برابر مساله «ترویج تشیع» است.
تقریبا 1 درصد از مسلمانان مصر شیعه و 90 درصد جمعیت 82 میلیون نفری مصر از میان اهل سنت هستند.

 /29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =