تاکنون پیش آمده که کلید خودرو را جا گذاشته باشید؛ یا برای تعمیر و سرویس سالیانه چند روز در نوبت بمانید؛ یا خودروی شما را به سرقت برده باشند؟ با نصب سیستم دورسنجی، هرگز با این مسایل روبرو نخواهید شد.

مجید جویا: در ساعات اولیه صبح، سارقی به زور اسلحه به دو مرد دستبرد می‌زند و نها را مجبور می‌کند از خودروی خود، یک دستگاه شورولت تائو خارج شوند. سارق، سوار شورولت می‌شود و گاز می‌دهد، اما خیلی نمی‌تواند دور شود!

این خودرو به یک سیستم کنترل از راه دور مجهز شده که ارتباط خودرو را با یک مرکز کنترل تامین می‌کند. بلافاصله بعد از اینکه این سرقت گزارش شد، موقعیت خودرو توسط یک اپراتور که اطلاعات ارسالی از ابزار ناوبری ماهواره‌ای خودرو را تعقیب می‌کند، تعیین می‌شود. سپس یک سیگنال به سیستم کنترل موتور فرستاده می‌شود تا وقتی‌که خودرو خاموش شد، مانع از استارت دوباره آن شود. در نهایت هنگامی که خودرو به‌سرقت رفته در دید یک خودرو پلیس قرار گرفت و مسیر رسیدن پلیس به آن هم آزاد بود، سیگنال دومی حرکت موتور را کند می‌کند. خودرو متوقف می‌شود و دزد در حالی که سعی می‌کند آن را دوباره به حرکت درآورد تا فرار کند، دستگیر می‌شود.

به گزارش اکونومیست، این سرقت، یک ماه پیش در کالیفرنیا اتفاق افتاد. از سال گذشته که جنرال موتور ویژگی «کندسازی» را در سرویس OnStar خود برای خودرو‌ها قرار داد، این اولین باری بود که این ویژگی در پاسخ به سرقت خودرو فعال می‌شد. هر چند که در این مدت 38 خودروی دیگر به دلایل دیگر با استفاده از این سرویس مترقف شدند، مانند خودرویی که از یک فروشنده دوره‌گرد دزدیده شده بود، و هم‌چنین برای متوقف کردن خودرو‌هایی که در حال مسابقه با هم در خیابان بودند.

آن‌استار ابتدا در سال 1996 / 1375 و به عنوان راهی سریع برای فراخوانی کنار جاده‌ای معرفی شده بود، اما در طول این سال‌ها هر روز پیچیده‌تر شد و هم‌اکنون تقریبا 6 میلیون مشترک ثبت شده در امریکای شمالی دارد. دیگر تولیدکنندگان خودرو هم خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند یا دست کم، قصد دارند که در آینده نزدیک این کار را انجام دهند.

برخی از این سیستم‌ها همانند سیستم خدمات SYNC شرکت فورد، از طریق تلفن همراه راننده با دنیای بیرون ارتباط دارند. بقیه از جمله آن‌استار، سیستم ارتباطی اختصاصی خود را دارند. اگیل جولیوسن، تحلیل‌گر ‌آی‌سوپلای (شرکتی کالیفرنیایی که بر گرایش‌های مختلف دنیای فناوری نظارت دارد) پیش‌بینی می‌کند که خواه به این روش یا با روش‌های دیگر، تا سال 2016 / 1395 یک چهارم خودروهای جدید دنیا با برخی از شکل‌های سیستم‌های نظارت و کنترل از راه دور تجهیز خواهند شد.(برای دیدن عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

اولین نتیجه آن خودروهایی خواهد بود که نه تنها سرقت آنها امری تقریبا غیرممکن است، که به‌هنگام فعال شدن کیسه‌های هوا در اثر یک تصادف، پیش از آن‌که صاحب خودرو دوباره به‌راه بیفتد، خودکار با اورژانس تماس می‌گیرند؛ و حتی اگر مالک خودرو کلید خود را گم کرده باشد، درها را برای او باز می‌کنند. هرماه بیشتر از 60 هزار مشترک آن‌استار درخواست می‌کنند که درهای خودروشان از راه دور باز شود، چرا که در خودرو قفل شده و آنها بدون کلید بیرون در آن مانده‌اند.

کمک!
با این وجود، شاید مهم‌ترین ویژگی سیستم‌های کنترل از راه دور، تشخیص خرابی و زمان سرویس‌های دوره‌ای باشد. برای مثال هم مشترکین آن‌استار و هم سینک، می‌توانند ای‌میل‌های دوره‌ای در مورد جزئیات وضعیت سلامت خودرو خود دریافت کنند. آقای جولیوسن می‌گوید این امر باعث می‌شود که صاحبان خودرو تعمیر و نگهداری پیشگیرانه‌ای را در قبال خودرو‌های خود انجام دهند. علاوه بر آن، یک مالک اتومیبل که تمام گزارش‌های قبلی نشان دهنده وضع خوب نگهداری خودرو خود را در دست دارد، درخواهد یافت که با این مدارک، قبولاندن این امر به خریدار خودرو که از آن به خوبی نگهداری شده، خیلی راحت‌تر است.

آقای جولیوسن می‌افزاید که برای سازندگان نیز، این داده‌ها هشدارهای زودهنگامی در مورد مشکلات در حال افزایش یک مدل خاص به همراه خواهد داشت. با فاصله زمانی بین سرویس‌های دوره‌ای؛ که برای برخی از خودرو‌ها تا دو سال هم ممکن است به طول بینجامد؛ آشکار شدن چنین مشکلاتی ممکن است مدت‌ها به طول بیانجامد.

در نهایت، خودرو‌ها می‌توانند در صورت نیاز به تعمیر، مشخصات خود را در فهرست تعمیرگاه ثبت کنند و قبل از ورود به تعمیرگاه نیز برای خودشان قطعات یدکی ضروری را سفارش دهند. هواپیماها هم‌اکنون به سیستم مشابهی مجهز هستند. سیستم دورسنجی مورد استفاده در حمل و نقل هوایی غیرنظامی، در حالی که هواپیما در حال پرواز است، اطلاعات در مورد عملکرد موتورها و رفتار بقیه سیستم‌های هواپیما را به مرکز زمینی منتقل می‌کند. این داده‌ها می‌توانند به خلبانان برای تعیین و ارزیابی هر مشکلی که ممکن است در طول پرواز اتفاق بیفتد، کمک کنند. سپس یک گروه مهندسی می‌تواند در هنگام فرود هواپیما به داخل آن رفته و به سرعت تعمیرات لازم را بر روی آن انجام دهند.

در خودرو هم یک چنین سیستمی خواهد توانست مشکلات را تحلیل کند. اگر این مشکلات کوچک بودند، رسیدگی به آنها را در برنامه بعدی سرویس دوره‌ای بگنجاند؛ و یا اگر مشکلات جدی‌تر بودند، یک تعمیرگاه در آن نزدیکی پیدا کند، خالی بودن ظرفیت تعمیر آن را بررسی کند و اگر تعمیرگاه جا داشت، به راننده پیشنهاد کند که فورا به آنجا برود.

این گونه سیستم‌های کنترل از راه دور خودرو‌ها، بخصوص برای نسل جدید خودرو‌های برقی مفید خواهد بود، خودرو‌هایی مانند نیسان مدل LEAF. این مدل قرار است در سال 2010 / 1389 عرضه شود و فناوری‌های نوین زیادی را در خود دارد، فناوری‌هایی که به دلیل جدید بودن خود احتمال بروز مشکلات پیش‌بینی نشده در آنها زیادتر است. نیسان در نظر دارد که از سیستم دورسنجی برای ارسال اطلاعات هر یک از خودرو‌های مدل لیف به یک مرکز جهانی کنترل استفاده کند.

در کنار نظارت بر عملکرد خودرو، این مرکز حمایت، اطلاعات و تفریحاتی را برای رانندگان در نظر خواهد داشت. برخی از خصوصیات لیف از جمله شارژ مجدد باطری‌ها، از راه دور و توسط تلفن همراه امکان‌پذیر خواهد بود. و علاوه بر آن می‌توان به سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع نیز به همین ترتیب دسترسی داشت. روشن کردن چیزهایی مشابه این، پیش از اینکه راننده سوار خودرو شود، هر خودروی را به یک جای راحت‌تر بدل می‌کند. اما به ویژه برای یک خودرو برقی ایده بهتری است، زیرا اگر خودرو هنوز به برق وصل باشد، می‌توان از سیستم‌های برقی با استفاده از برق شهر استفاده کرد و در نتیجه توان باتری حفظ می‌شود.

در حال حاضر نیز امکان خرید یک کیت الکترونیکی که در داخل سیستم کنترل موتور خودرو نصب می‌شود و اطلاعات را به یک کاربری نصب شده روی گوشی آی‌فون اپل ارسال نماید، وجود دارد. با استفاده از این سیستم می‌توان اطلاعات عملکردی خودرو را مشاهده کرد. هنگامی که سیستم دورسنجی خودرو فراگیر شود، قطعا تعداد زیادی از کاربری‌های اپل از پی آن خواهند آمد.

هم‌اکنون سیستم تویوتا در ژاپن این امکان را به مالکان خودرو‌ها داده تا بتوانند با استفاده از تلفن همراه، قفل درهای خودرو را باز و بسته کنند و شیشه پنجره‌ها را نیز بالا و پایین ببرند. همچنین با استفاده از دوربینی که در داخل خودرو جاسازی شده، دیدن سرنشین خودرو نیز میسر خواهد بود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک دوچرخه سوار IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۶
    1 0
    قربون ایران خودرو ورشکسته برم که ماشین 5 تایی را تا 20 قالب می کنه و موتور هیچ کی ام هم خاموش نمی شود !!! آن استار به درد کشور کفار می خورد همین جا در مورد یک پیت حلبی پراید و... صحبت کنید . ا