هنوز دو روز از پیروزی جریان‌های مطرح شیعی در انتخابات عراق نگذشته بود که اتفاقی خونین مجددا عرصه سیاسی عراق را ملتهب کرد.

سید علی موسوی خلخالی

هنوز دو روز از طعم شیرینی انتخابات استانداری‌های عراق و پیروزی جریان‌های مطرح شیعی در آن نگذشته بود که اتفاقی خونین مجددا عرصه سیاسی عراق را ملتهب کرد. اتفاقی که قبل از هر چیز نشان می‌دهد که جریان‌های بازنده عراقی هنوز تحمل شکست سیاسی را ندارند و برای جبران شکست خود اقدام به دسیسه‌چینی و توطئه علیه دولت می‌زنند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز سه شنبه منابع خبری گزارش دادند که نیروهای نظامی ارتش عراق در الحویجه مرکز کرکوک با معترضان درگیر شدند که این درگیری ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. ارتش می‌گوید که حمله از جانب مسلحان مستقر در این میدان صورت گرفت و آنها تنها برای کنترل اوضاع به آن جا رفته بودند. ارتشبد علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق در این باره گفت که نیروهای ارتش در منطقه حویجه پس از گفت‌وگوهای فراوان با اعتصاب‌کنندگان و در پی بی نتیجه بودن گفت‌وگوها وارد میدان اعتصاب شدند و نیروهای ارتش به هیچ وجه ابتدا به ساکن اقدام به شلیک نکردند.
وی در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که این نیروها برای تأمین امنیت اعتصاب‌کنندگان در منطقه حاضر شده بودند و وقتی به اردوگاه اعتصاب‌کنندگان رسیدند به سمت آنان تیر و مسلسل و حتی تک‌تیرانداز شلیک شد و آنها نیز چاره‌ای جز دفاع از خود و حمله متقابل نداشتند. او خبر داد که در این حمله 13 نفر از نیروهای ارتش جان باخته و مجروح شده‌اند.
ائتلاف دولت قانون، به ریاست نوری مالکی نیز اعلام کرده است که افراد وابسته به شبکه القاعده در منطقه حویجه به نیروهای ارتش عراق حمله کردند و آنها مجبور شدند به دفاع از خود بپردازند.
خالد الاسدی، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تاکید کرد، حضور نیروهای وابسته به القاعده در میان اعتصاب‌کنندگان بر کسی پوشیده نیست. نیروهای امنیتی عراق در برابر مسئولیتی تاریخی برای حفظ جان و مال ملت عراق و پایان دادن به ناامنی و آدم‌ربایی‌های گروهی القاعده در این منطقه به سر می‌برد.
این در حالی است که طرف مقابل تا کنون هیچ رقم دقیقی از میزان کشته شدگان یا زخمیان این حادثه اعلام نکرده و تنها به مانور سیاسی و تبلیغات رسانه‌ای پرداخته است. در همین رابطه صالح المطلک، معاون نخست وزیر عراق که وابسته به جریان شکست خورده العراقیه است و تا پیش از این حادثه خود را به نوری مالکی نزدیک می‌دید، ناگهان در تغییری 180 درجه‌ای و در حالی که هنوز ابعاد این حادثه مشخص نشده است، اعلام کرد در واکنش به اتفاقات روز گذشته در حویجه از روند سیاسی کشور کاملاً خارج می‌شود و از دیگر تشکل‌های سیاسی عراق نیز می‌خواهد که به او بپیوندند.
حیدر الملا، سخنگوی رسمی العراقیه نیز در تایید موضع مطلک به خبرنگاران گفت که این تصمیم، تصمیم اجماع فهرست العراقیه در اعتراض به دخالت دادن ارتش در امور سیاسی است. وی در این باره گفت: «اعضای این تشکل استعفاهای خود را تقدیم المطلک کرده‌اند و او امروز با تشکل‌های متحدون، به ریاست اسامه النجیفی، و العراقیه، به ریاست ایاد علاوی، جلسه خواهد داشت تا آنان را نیز به واکنشی مشابه ترغیب کند.»
ملا همچنین مدعی شد، این حادثه نشان داد که حضور این تشکل‌های سیاسی در روند سیاسی‌ای که نتیجه آن ریختن خون مردم است فایده‌ای ندارد. وی از دیگر تشکل‌های سیاسی در عراق نیز خواست که در واکنش به ناتوانی دولت از حفظ جان و مال مردم از روند سیاسی کشور خارج شوند.
این در حالی است که اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز تصمیمی برای خروج از روند سیاسی عراق اتخاذ نکرده و تنها با صدور بیانیه‌ای حوادث دیروز را خطرناک توصیف کرده و گفته است که باید با عاملان آن برخورد شود. وی حادثه حویجه را سرکوب معترضان عراقی دانسته است.
در عین حال فهرست العراقیه با صدور بیانیه‌ای جداگانه خواستار استعفای نوری مالکی، فرمانده کل نیروهای مسلح، و سعدون الدلیمی، سرپرست وزارت دفاع شد. در بیانیه رسمی العراقیه آمده که این حادثه شکست دیگری در کارنامه نخست وزیر است و افزوده شده که جلسات این تشکل سیاسی برای موضع‌گیری جدی نسبت به این حوادث ادامه دارد که شاید نتیجه نهایی آن خروج کامل از روند سیاسی کشور باشد.
فهرست العراقیه که به دلیل تشتت آرا و چنددستگی احزاب تشکیل دهنده آن ترجیح داده بود که به تنهایی در انتخابات استانداری‌ها شرکت کند، متحمل شکست سنگینی شد و در بهترین حالت تا کنون تنها توانسته است 6 کرسی از سراسر عراق به دست آورد.
در این میان مقتدا صدر دیگر شکست خورده انتخابات استانداری‌های عراق نیز در بیانیه‌ای نسبت به درگیری‌های حویجه واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای شدید اللحن آن را یک جنایت خواند و خواستار تشکیل کمیته‌ای پارلمانی برای بررسی آن شد. وی در بیانیه خود همچنین از آن چه او تلاش دولت برای آغاز مجدد خشونت نامشروع دانسته است، انتقاد کرد و از نماینده سازمان ملل خواست که موضعی روشن و به دور از چاپلوسی بگیرد!
صدر در این بیانیه افزوده است که «حوزه علمیه ناطقه» در این باره سکوت نخواهد کرد و خواستار اعزام فوری کمیته‌ای پارلمانی برای پایان دادن به خشونت‌ها در حویجه شد. از نکات دیگر بیانیه مقتدا صدر این است که وی قبل از سنی‌ها قربانیان این حادثه را شهید خوانده است!
در این میان پیمان ملی از حوادث روز گذشته در حویجه ابراز تأسف کرد و خواستار تشکیل کمیته بررسی این حادثه و برخورد با عاملان آن شد. پیمان ملی عصر روز سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان همه تشکل‌های عضو به ریاست ابراهیم الجعفری و با حضور نخست‌وزیر وضعیت امنیتی کشور و نیز انتخابات استان‌داری‌ها را بررسی کرد. پس از آن در بیانیه‌ای تأکید کرد که از مطالبات مشروع مردم حمایت می‌کند و نسبت به دخالت‌های گروه‌های مسلح و نفوذشان در اجتماعات معترضان جهت سوء استفاده از مطالبات مشروع مردم و به آشوب کشاندن کشور هشدار می‌دهد.
نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری این نسبت به حوادث روز گذشته واکنش نشان داد و گفت: «شرم‌آور است که افراد نسبت به عناصر تروریست و بعثی‌ها موضع نمی‌گیرند و همگی علیه افسرها و سربازان ارتش صحبت می‌کنند. آنها می‌خواهند با این مواضع هیبت ارتش را بشکنند تا در برابر تروریست‌ها و آشوبگران ضعیف شود.»
از سوی دیگر در حالی که گفته می‌شد به زودی اختلاف‌های اربیل با بغداد حل می‌شود و با آمدن هیئتی کرد از سوی اقلیم کردستان عراق به بغداد نمایندگان کرد به پست‌های خود در بغداد و مجلس باز می‌گردند، نوری مالکی، نخست وزیر عراق با صدور دستوری برای وزارت‌خانه‌های خالی از وزیر سرپرست تعیین کرد که موضوع اختلافات کردستان و بغداد بیش از پیش پیچیده شود. از جمله وزارت‌خانه‌هایی که به دستور نخست‌وزیر برای آن سرپرست تعیین شده وزارت امور خارجه است که به موجب دستور مالکی سید حسین شهرستانی سرپرست آن شده است.
52262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =