فارس نوشت:

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می گوید نه نیازی به سلاح هسته‌ای داریم و نه به آن فکر می‌کنیم.

صادق واعظ‌زاده در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همایش ملی خلیج فارس در شیراز گفت: ایران تئوری بازدارندگی هسته‌ای که در جهان مطرح است را تغییر داد و عملاً اثبات کرد که می‌توان بدون داشتن تسلیحات هسته‌ای، قدرت بازدارندگی داشت.
اهم سخنان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به نقل از فارس می آید:
• من برخلاف برخی سیاست‌مداران داخل که ایران را در خطر تهاجم نظامی می‌پندارند و هر از گاهی دل مردم را خالی کرده و از احتمال تهاجم سخن می‌گویند، اعتقاد دارم قدرت بازدارندگی ایران به اقتدار این کشور باز می‌گردد و با همین قدرت بازدارندگی، هیچ کشور عاقلی حتی به اندیشه‌اش تجاوز را راه هم نمی‌دهد.
• در جهان نظریه‌ای وجود دارد که اگر دشمن یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ا‌یی بود عاقلانه است که آن کشور هم با هدف داشتن قدرت بازدارندگی به سلاح هسته‌‌ایی دست یابد و دشمنان ما نیز بر اساس این تئوری باور نمی‌کنند که ما دشمن هسته‌ای داریم نیازی به سلاح هسته‌‌ایی نداریم و به آن فکر نمی‌کنیم. این تئوری بهانه‌ای شده تا هرچه می‌گوییم به دنبال سلاح هسته‌‌ایی نیستیم، بهانه‌گیری کنند که حتماً کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.
• البته اگر بنیه‌ کشور ضعیف شود، اگر در عرصه اقتصاد و سیاست دچار ضعف شویم شاید دشمنان به فکر تجاوز نظامی بیفتند اما امروز آن‌چه در دستور کارشان قرار دارد، تهاجم اقتصادی و تهاجم سیاسی است البته نباید ساده‌اندیش بود و کشور را باید همواره در برابر هرگونه احتمال ضعیف برای اقدام نظامی احمقانه‌ آماده نگه داشت.
• در حال حاضر نقطه ضعف ایران امروز مسائل اقتصادی است و نقطه قوت‌مان علم، فناوری و نیروی متخصص است. اگر نقطه ضعف‌مان بیشتر شود و به حد بحران برسد احتمال تهاجم دشمن زیاد می‌شود. ما باید دانشگاه را که نقطه قوت است تقویت کنیم. باید با استفاده از توان علمی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم و با استفاده مستمر از توانایی‌های علمی از این نقطه قوت بیشترین بهره‌برداری را بکنیم.
• نظام با نقد خدشه‌دار نمی‌شود. باید بلندنظر بود و آزاد اندیشی و نقد را پذیرفت، آنان که بلندنظر نیستند هر نقدی را موجب خدشه‌دار شدن نظام می‌دانند.
• من به دولتی که مقتدر بر کرسی عظمت بنشیند، انصاف و عدالت را برقرار کند اعتقاد راسخ دارم چنین دولتی غالبا وجود نداشته است. دولت شرکت تولیدی تشکیل می‌دهد، اتومبیل می‌سازد و بعد می‌خواهد قیمت را تعیین کند آن هم به نفع مردم، آیا امکان‌پذیر است؟ دولت باید از کف صحنه اقتصاد به جایگاه رفیع خود باز گردد.
• بعضی‌ها می‌گویند دولت باید کوچک شود، کوچک شدن دولت درست است اما به معنای ضعیف شدن آن نیست. در کشوری که هنوز این همه منابع بالقوه وجود دارد این همه نیروی انسانی متخصص هنوز مشغول به کار نشده‌اند باید دولت قوی باشد تا بتواند مردم را ثروتمند کند و از محل مالیات‌ها به کسب بودجه برای اداره امور عمومی بیندیشد.
• اگر دولتی پای اصلی مناقشات سیاسی باشد نه مقتدر خواهد بود و نه می‌تواند اقتصاد را رشد دهد. دولت آینده اگر از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باشد که یک پای دعوای سیاسی و مناقشات هستند ادامه تجربه گذشته است، مناقشات دارد انفجاری می‌شود. دعوا و جنجال سیاسی یکی از نمادهای دموکراسی است اما اگر دولت محور این مناقشات و دعواها بود پیشرفت حاصل نمی‌شود.
• رابطه ما با آمریکا برقرار بود، آن‌ها رابطه را قطع کردند. قطع رابطه با آمریکا جزء اصول انقلاب نیست، اگر کسانی فکر می‌کنند که تا ابد باید قطع باشد درست نیست اما سیاست بسیار پیچیده است و قطع رابطه می‌تواند دفعی و آنی باشد، اما برقرار کردن آن نیازمند زمینه‌هایی است. برای ایجاد ارتباط باید آمریکا ابتدا از فاز تخاصمی خارج شود زیرا قطع رابطه به معنای ورود به فاز تخاصمی بود است.
/27295
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =