رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: چهارمین دوره از همایش تخصصی تاریخ مجلس و بزرگداشت آیت الله کاشانی، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس سه شنبه تالار مدرس موزه‌ مجلس شورای اسلامی (ساختمان مشروطه) برگزار خواهد شد.

محمد رجبی دوانی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تخصصی «تاریخ مجلس» خبر داد و اظهار داشت: این دوره از همایش، به موضوع نگاهی به ساختار و کارکرد مجالس هفدهم و هجدهم شورای ملی خواهد پرداخت، که این ادوار به سالهای حساس 1331 تا 1334 بازمی گردند.
وی افزود: آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی یکی از برجسته ترین اشخاص حاضر در دوره هفدهم مجلس شورای ملی بود و بدین جهت، در این دوره از همایش تاریخ مجلس، یاد این روحانی مبارز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، خانواده آیت الله کاشانی، جمعی از چهره ها و استادان تاریخ معاصر و دانشجویان و علاقه مندان تاریخ برگزار خواهد شد.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس اظهار داشت: همچنین در این مراسم، برای نخستین بار صدای منتشر نشده ای از دکتر مصدق و آیت الله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت، پخش می شود. علاوه بر این، چند تن از یاران آیت الله کاشانی که در روزهای سنگباران خانه این روحانی مبارز، با وی همراه بوده اند، در این همایش برای نخستین بار به ذکر خاطراتی از اتفاقات سال های 1331 تا 1334 خواهند پرداخت.
رجبی افزود: سالهای 31 تا 34 از اهمیت ویژه ای در تاریخ معاصر کشورمان برخوردارند. جریان ملی شدن صنعت نفت، کودتا آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد، درگیری میان مصدق و آیت الله کاشانی، انحلال مجلس هفدهم توسط مصدق، نخستین فرار محمدرضا شاه از ایران، دستگیری مصدق، و... از جمله اتفاقات مهم و تاثیرگذار در این برهه از تاریخ معاصر ایران هستند که در این همایش، هشت مقاله علمی برگزیده درباره این حوادث مهم تاریخی ارائه خواهند شد.
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در پایان یادآوری کرد: این همایش، روز سه شنبه، 24 اردی بهشت ماه، از ساعت 14 تا 19 در تالار مدرس موزه‌ مجلس شورای اسلامی (ساختمان مشروطه) برگزار خواهد شد.
گفتنی است چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس به همت مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
نقش آیت‌الله کاشانی و مجلس در برابر استعمار انگلستان، علل کشمکش دکتر مصدّق و مجلس هفدهم، آغاز و انجام مجلس هفدهم بر اساس اسناد منتشر نشدۀ آرشیوهای بریتانیایی، فعّالیت مطبوعات طی مجالس هفدهم و هجدهم شورای ملّی، انقطاع مشروطیت و تکتازی سلطنت از پایان مجلس هفدهم، نگاهی به فعّالیت حقوق زنان در مجالس دورۀ هفدهم و هجدهم، علّت و چگونگی طرح رفراندم در دورۀ هفدهم مجلس شورای ملّی، چرایی اختلافات دکتر مصدّق و مجلس هفدهم، از انتخابات تا انحلال و... از جمله مقالات ارسال شده به دبیرخانه چهارمین همایش تخصصی تاریخ مجلس هستند.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =