خبرگزاری مهر نوشت:

در پنجمین گردهمایی اساتید علوم عقلی مجمع عالی حکمت اسلامی از مقام علمی حکیم متأله آیت الله سیدحسن مصطفوی تجلیل به عمل خواهد آمد. بنا بر همین گزارش دهمین گردهمایی سالانه اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و پنجمین گردهمایی اساتید علوم عقلی، چهارشنبه 8 خرداد ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.

در پنجمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که پیش درآمد نکوداشت مقام علمی مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی(ره) (همایش ملی حکیم طهران) خواهد بود، از مقام علمی حکیم متأله آیت الله سیدحسن مصطفوی تجلیل به عمل خواهد آمد.

آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی فرزند مرحوم آیت الله سیدمحمد سعادت مصطفوی در سال 1315 در شهر قائن متولد شد. وی از 12 سالگی فراگیری علوم دینی را آغاز نمود و در سن 29 سالگی به ملکه اجتهاد دست یافت و به دریافت اجازه اجتهاد از اساتیدش نائل آمد. وی از محضر اساتید بزرگواری همچون پدر بزرگوارش (در تمام دروس سطح و یک دوره خارج فقه و اصول و نیز یک دوره کامل حکمت مشاء)، آیت الله حاج شیخ محمد تقی آملی (یک دوره چهار ساله فقه خارج)، آیت الله محمدحسین ثقفی تهرانی (یک دوره پنج ساله خارج کفایة الاصول)، استاد محمدعلی حکیم تشکر شیرازی (یک دوره عرفان نظری و ذوقی) و آیت الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی (یک دوره پنج ساله حکمت متعالیه و اسفار به طور کامل) بهره وافری برد.

وی امروزه در مجامع علمی به عنوان یک حکیم سینایی شناخته می‌شود و تسلط فراوانی بر اندیشه‌های ابن‌سینا دارد. کلاس‌های درس این حکیم سینایی همواره مشتاقان فلسفه و حکمت اسلامی از داخل و خارج از دانشگاه را به خود جذب کرده است. وی علاوه بر تدریس حکمت در دانشگاه امام صادق(ع) و برخی مراکز دانشگاهی دیگر، در حوزه‌های علمیه قم (مدرسه علمیه دار الشفاء) و تهران (مدرسه علمیه مروی) نیز به تدریس اشتغال دارد. راهنمایی رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد و نیز تألیف آثار حکمی و فلسفی از دیگر فعالیت‌های وی است. مجموعه آیت الله مصطفوی هم‌اکنون توسط معاونت پژوهشی دانشگاه در دست تدوین و انتشار است.

وی که از سال 1363 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بوده‌ است، به مدت 9 سال ریاست دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد این دانشگاه و به مدت 4 سال ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را بر عهده داشته‌ و اکنون نیز عهده‌دار ریاست گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) است. مؤسسه بیت الحکمة با هدایت و سرپرستی ایشان به عنوان یک مؤسسه برای ترویج مکتب قرآن و اهل‌ بیت(ع) شکل گرفته و در حال فعالیت است. وی سال‌هاست که در مسجد جامع نیاوران به اقامه جماعت مشغول است و علاوه بر پرداختن به اشتغالات علمی، وظایف تبلیغی و اجتماعی خویش را فراموش نکرده و مردم محله قدیم نیاوران از وی به عنوان روحانی تأثیرگذار و ارزشمند بهره‌های فراوان می‌برند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =