40 درصدی بازار جهانی موبایل از آن نوکیا است؛ اما در بازار گوشی‌های هوشمند این آی‌فون است که سلطنت میکند. اکنون با ورود گوشی ان.900 به بازار، نوکیا امیدوار است بازار را دوباره در دست بگیرد.

علیرضا خراسانی: جدیدترین تلفن هوشمند نوکیا در رقابت با آی‌فون با 48 گیگابایت حافظه به بازار آمد.

نوکیا N900 تحت جدیدترین سیستم عامل لینوکس موبایل یعنی Maemo 5 و با ویژگی‌های منحصر به فرد آمده تا جا پای رقیب سر سخت خود یعنی آی‌فون اپل بگذارد.

نوکیا با استفاده از نمایشگر لمسی 3.5 اینچی، دوربین 5 مگاپیکسلی مجهز به عدسی‌های کارل‌زایس و طراحی بسیار خوش‌دست برای این گوشی، سعی کرده تلفنی متفاوت را به بازار عرضه کند. وزن گوشی 181 گرم و ابعاد آن، 111 در 60 در 20 میلی‌متر است. گوشی به صورت کشویی ساخته شده که نمایشگر در بالا و صفحه‌کلیدی‌ سه لایه‌ای در پایین واقع شده است. ساختار چینش این صفحه‌کلید شبیه کی‌بود رایانه‌ای (مشهور به qwerty) است و نرم بودن کلیدها موقع تایپ کردن از ویژگی‌های آن است.

این تلفن مجهز به استاندارد بیسیم wi-fi بوده و چهار باند را به همراه پروتکل ارتباطی A-GPS‌ پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی است که کاربر به‌دلخواه می‌تواند حافظه جانبی 16 گیگی را نیز بدان اضافه کند و در مجموع، حداکثر 48 گیگابایت حافظه را برای ذخیره انواع اطلاعات، آهنگ‌ها و فیلم‌ها و ... روی آن قرار دهد.

در یک طرف از بدنه تلفن می‌توان به کلیدهای روشن خاموش، تغییر شدت صدا، کلید عکس‌برداری و پورت پنهان اینفرا-رد دسترسی داشت و در سوی دیگر، بلندگوهای استریو، پورت میکرو یو.اس.بی، پورت همخوانی فایل‌ها با رایانه، کلید قفل کردن فیزیکی تلفن و ورودی 3.5 میلی‌متری هدفون تعبیه شده است. عدسی دوربین نیز در پشت دیواره بالا و نمایشگر قرار گرفته و کاربر می‌تواند با گیره مخصوصی، تلفن را در حالت نیمه خوابیده و ایستاده قرار داده و ویدیوهای خود را تماشا کند.

محصول قبلی نوکیا، E75 که از 4 ردیف کلید روی کی‌بورد بهره می‌برد، چندان جذابیتی ایجاد نکرد؛ به همین دلیل نوکیا سعی کرد در تلفن جدید خود تنها سه ردیف با مجموع 38 کلید را استفاده کند. وقتی کلیدی فشار داده می‌شود، کی‌بود بالاتر می‌آید و کاربر می‌فهمد حرف مورد نظر تایپ شده و احساس راحتی بیشتری می‌کند. همچنین کلیدهای خاص نظیر کپی و پیست نیز به صورت کلیدهای شورتکات در آن تعبیه شده است.

آیکون‌های لمسی روی صفحه نمایشگر، بزرگ و خوب طراحی شده و سیستم عامل جدید Maemo 5 با گرافیک خوب آن‌را پشتیبانی می‌کند. گفتنی است نوکیا با سیستم عامل جدید مبتنی بر لینوکس، گامی مهم را به جلو برداشته، چرا که تا پیش از این نوکیا گوشی‌های خود را بر اساس سیستم‌عامل سیمبین عرضه می‌کرد که در مقایسه با رقبا کمی عقب ماندگی داشت.

منوی اصلی در قسمت چپ بالا قرا دارد که اگر تلفن به صورت طولی گرفته شود، شبیه ویندوز اکس.پی دیده خواهند شد. پردازشگر منحصربفرد آن از نوع ARM Cortex-A8 و گرافیک آن مبتنی بر OpenGL ES 2.0 است که می‌توان ویدیو‌ها را با کیفیت 800 در 480 دید. این گوشی می‌تواند فرمت‌های ویدیویی مانند h.264 و mpeg4 و xvid و wmv و h.263 را پخش کند و با یک خروجی، آن‌ها را روی تلویزیون نمایش دهد.

این گوشی برای اتصال به فیس‌بوک از برنامه ویژه‌ای استفاده می‌کند؛ اما برای استفاده از توئیتر باید به سایت وصل شد. سیستم ای‌میل گوشی با مایکروسافت سازگار است و سرویس چت و پیغام‌گیر گوگل، اسکایپ و جابار را نیز پشتیبانی می‌کند. مرورگر وب نیز با فایرفاکس کار می‌کند و قابلیت زوم کردن روی صفحات با حرکت انگشتان دست صورت می‌گیرد. فایل‌های فلش مدیا را می‌خواند، البته در پخش ویدیوهای آنلاین کمی کند عمل می‌کند که دلیلش، ضعف نرم‌افزاری است؛ اما نوکیا قول داده آن‌را سریعا به روز نماید. در نهایت مرورگر سریعی است که خود نکته مثبتی به شمار می‌رود.

دوربین باکیفیت آن نیز لرزش دستان را هنگام تصویربرداری محو می‌کند، اما قابلیت گرفتن عکس چندگانه و تنظیم زمان عکس انداختن را ندارد.

گوشی جدید نوکیا، فرمت‌های آهنگ نظیر ام.پی.تری، wma و aac و wav را روی حافظه داخلی 32 گیگابایتی خود به اجرا در می‌آورد که برای ذخیره بیشتر، کاربر می‌تواند یک میکرو اس.دی 16 گیگابایتی نیز بدان اضافه کند. هنگام مکالمه نیز کیفیت صدا بسیار شفاف و خوب به نظر می‌رسد. آهنگ‌ها را نیز می‌شود با فشار یک کلید روی امواج رادیوی ماشین انداخت و از آن طریق به آهنگ‌ها گوش داد. رادیوی مستقل این تلفن نیز به طور خودکار به رادیوهای محلی و اینترنتی وصل می‌شود.

با همه این اوصاف، باتری این تلفن انتظار کاربرانش را به طور کامل برآورده نمی‌سازد و پس از یک کار سنگین بطور مداوم در انتهای روز نیاز به شارژ مجدد پیدا می‌کند.

به‌هرحال، نوکیا با ارئه این محصول سعی کرده تا خوب جلوی آی‌فون اپل ظاهر شود. کارشناسان باتوجه به چند ویژگی از جمله مرورگر سریعش، پیش‌بینی می‌کنند استقبال خوبی از آن به عمل آید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پويا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
    0 0
    نوكيا هميشه گوشي هاي خوبي ارائه مي ده من كه از ان 95 وان 85 كه با هردوشون كار مي كنم راضيم اين يكي رو هم بايد امتحان كنم راستي چرا قيمت نداديد واينكه در بازار ايران وارد شده است واگر نه كي وارد مي شود؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۶
    0 0
    من خودم گوشی های نوکیارو عمده ای خریداری میکنم وبه ایران از طریق مرز های خاکی وارد می کنم اما تا به حال هیچ مشتری از این گوشی ها نا رضایتی نداشته
  • حسام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۶
    0 1
    قیمتش 612000 تومان
  • عباس IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۹
    0 0
    اینم خوبه ولی فقط ایفون
  • یاسین IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۴
    1 0
    من از گوشی ان 900 استفاده میکنم و از آن راضیم
  • ارین IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۱
    0 1
    گوشی خوبیه ولی بعضی موقعها هنگ میکنه
  • بیتا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۱
    1 0
    من ازش راضیم گوشی خوبیه
  • اکبر IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۰
    4 0
    فقط صندوق inbox اس ام اس اون می ارزه به کل مدلهای اریکسون
  • abed IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
    0 0
    salam dada lotf konid ghimat goshi roo ham begid?
  • پريا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
    0 0
    خيلي عاليه . از دايموند 2 وويندوز موبايل خيلي سر تره
  • امیر IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۴
    0 0
    salam b u dost azizam nazare man iphone goshie khobi hast vali mosalaman nokia ham in emkanate ra darad ham az nazar dorbin va meno man az iphonei k dashtam razi nistam va forokhtam va alan nolia n900 kharidam va khili razi hastam behtare tanx az etelaaati k dar weblaget gozashti ta hame estefade konan ba tashkoor dost aziz cu
  • emad IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
    1 0
    salam doste aziz man goshie n900 daram va bad az modate estefade bdone hich dalie safe namayeshesh khamosh shode!!!!!!!!!!!!!!!! va lcd va felatesh ham salaeme age mitonin komakie konin mamnon misham
  • مجید IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۴
    0 0
    ایقدر این گوشی عالی هست که من چند ماهه که این گوشی رو دارم بازم برام تازگی داره .
  • nex IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
    0 0
    كارايي بي نظيره
  • MHD IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
    0 1
    گوشی قشنگیه ولی باهاش کار نکردم.اگه میشه کاراییش را بهم بگید.
  • arash IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۶
    0 1
    salam manam in goshio daram kheili raziam kheili bahale vaghean ke tope
  • سام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    1 2
    واقعا گوشی عالی هستش.متشکرم.گم کردم دوباره رفتم خریدم.بقیه اش با خودتون قضاوت کنید .
  • فهیم IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    3 2
    سلام ببخشید قیمتش چنده الان تو بازار و از کی وارد ایران شده؟
  • پاییز IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    1 0
    سلام و خسته نباشید بابت سایت خوبتون دوستان من در مورد این گوشی یه سوال داشتم. وقتی برای این گوشی قفل امنیتی میگذارم. منظورم قفلی که برای وارد شدن به گوشی هست. کمترین زمانی که بعد از دست نزدن به گوشی، قفل میشه 5دقیقه است. ایا زمان کمتر از این هم هست؟مثلا 1دقیقه یا کمتر لطفا هرکسی اطلاعی داره. به من هم بگه. خواهشا همینجا بنویسید. میخونم
  • مجتبی.ق IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    0 0
    میشه بهم بگین لمسش چه جوریه حساسیتش چه طوریه
  • رستمی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    گوشی ام قفل شده ان 900 رمز مادر ان 900 چنده