با وجود اینترنت و بازی های کامپیوتری، کم کم تلویزیون از چشم کودکان می‌افتد.

بیش‌ از یک سوم کودکان انگلیسی به پژوهشگران گفته‏اند که نمی‏توانند بدون کامپیوترشان زندگی کنند. کودکان پنج تا شانزده ساله انگلیسی، حدود شش ساعت در روز را جلوی صفحه تلویزیون یا کامپیوتر می‏گذرانند.

بررسی تحقیقات آژانس رفتار کودکان، نشان می‏دهد که سایت یوتیوب و چند شبکه اجتماعی آنلاین دیگر، بیشتر از بقیه وب‏سایت‏ها در میان بچه‏ها بیننده داشتند. این تحقیق که پاییز گذشته بر روی 1800 کودک صورت گرفته، نشان می‏هد که هر کودک به طور متوسط روزانه 2.7 ساعت تلویزیون تماشا می‏کند، 1.5 ساعت پای اینترنت می‏نشینند و 1.3 ساعت نیز مشغول بازی‏های کامپیوتری است.

سهم مطالعه چقدر است؟
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که کتاب‏خوانی و مطالعه، از قربانیان اصلی در این میان است که به طور میانگین، روزی 0.6 ساعت برآورد شده است. با در نظر گرفتن مطالعات تفریحی و سرگرمی‏ کودکان، باز هم میزان مطالعه کودکان انگلیسی نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

به طور مشخص، 42درصد پسرهای 11 تا 16 ساله می‏گویند که هیچ‌وقت به عنوان تفریح سراغ مطالعه نمی‏روند؛ اما در مقابل، زمان زیادی را صرف ورزش و بازی‏های ورزشی می‏کنند که چیزی حدود 4.8 ساعت در هفته است.

به طور کلی این مطالعه تصویری از نسل جدید کودکان را نشان می‏دهد که دارای فرهنگ خاصی هستند. این فرهنگ حول صفحه‏های نمایشی چون تلویزیون و مانیتور می‏چرخد: گپ زدن آنلاین، بازی‏های کامپیوتری و تماشای برنامه‏های تلویزیون.

نیمی ‏از این کودکان، هر روز در منزل از اینترنت استفاده می‏کنند و هر بار استفاده آنها چیزی حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول می‌کشد. یک سوم این بچه‏ها در اتاق خوابشان به اینترنت دسترسی دارند و با این‏که والدین ممکن است تصور کنند این امر به انجام تکالیف مدرسه کمک می‏کند، همیشه احتمال این هست که مچ آنها را در حال بازی کامپیوتری، ارسال پیغام به دوستان، تماشای کلیپ یا برنامه‏های تلویزیونی بگیرند.

در عصر فناوری، اولویت‏های کودکان نیز تغییر جهت داده و تعداد کودکانی که در اتاق خود تلویزیون دارند، رو به کاهش است. اما با این وجود، آنهایی که تلویزیون دارند، دسترسی گسترده‌ای نیز به کانال‏های مختلف تلویزیونی دارند تا بتواند وقت خود را با برنامه‏های رنگارنگ پر کند.

بی.بی.سی؛ 19 ژانویه - ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =