وزیر صنعت گفت: رشد پیش بینی شده برای تولید سیگار و تامین بیشتر نیاز مصرف از طریق تولید داخلی درسال جاری با توجه به برنامه 5 ساله پنجم راضی کننده است و در طول سال های باقی مانده برنامه فرصت داریم تا این توازن را ایجاد کنیم .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 61 درصد میزان مصرف سیگار کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می شود گفت که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است این میزان درسال جاری به 70 درصد برسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مهدی غضنفری روز دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود با تبریک ایام شعبانیه ، از مردم به دلیل حضور پر شور خود در خلق حماسه سیاسی قدردانی کرد و انتخاب دکتر "حسن روحانی " را به عنوان رییس جمهوری یازدهم به وی تبریک گفت.


وی در ادامه گفت: رشد پیش بینی شده برای تولید سیگار و تامین بیشتر نیاز مصرف از طریق تولید داخلی درسال جاری با توجه به برنامه 5 ساله پنجم راضی کننده است و در طول سال های باقی مانده برنامه فرصت داریم تا این توازن را ایجاد کنیم.
غضفنری در پاسخ به پرسش نماینده ارومیه در خصوص اجرای مصوبات برنامه پنجم توسط شرکت دخانیات گفت: با تمام اینکه تلاش برای تولید بیشتر درداخل صورت می گیرد اما باید به سمت کاهش مصرف سیگار حرکت کنیم چرا که عوارض بسیاری بر روی سلامت مردم می گذارد اما به ناچار نیز باید نیاز داخل برآورده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را نیز گفت که از طریق فروش و استعمال دخانیات 100 میلیارد تومان سود نصیب برخی می  شود درحالی که هزینه های بیماری ناشی از آن 2 تا سه هزار میلیارد تومان است، تجارکاملا حساسی که برای برخی سود آور و برای برخی مضر است.
وی با تصریح براینکنه خلاصه پرسش نماینده ارومیه که شرکت دخانیات باید برند های خارجی را در داخل تولید کنند و این برند ها وارد کشور نشوند، افزود: البته در همان قانون بر کاهش مصرف تاکید دارد چرا که از محصولی سخن می گوییم که تولید آن برای مصرف کننده پر ضرر و برای فروشنده پر سود است، بنابراین یکی از اهداف این بوده است که کلا مصرف کاهش پیدا کند و نیاز داخل از طریق تولید داخل تامین گردد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گزارش های رسیده به دست وی گفت: براین اساس به تدریج تولیدات داخل پیشی می گیرد اما با این وجود امیدواریم در کل مصرف سیگار روند کاهشی داشته باشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 12 واحد فعال در حوزه تنباکو و 13 بنگاه اقتصاد در حوزه سیگارت سازی فعال هستند، گفت : مجتمع های تهران ، گیلان ، ساری ، گرگان ، ارومیه ، خوی از جمله این بنگاه های اقتصادی به شمار می آیند.

غضنفری با اشاره به اظهارات نماینده مردم ارومیه گفت: البته بیشتر نظر ایشان بنگاهی این است که بنگاهی که هم اکنون در ارومیه مشغول کارا ست، فعال تر از گذشته باشد، طبیعتا شرکت دخانیات باید توزیع متناسبی در همه استان ها از جمله آذربایجان غربی داشته باشد.
وی ادامه داد: زمانی که پرسش نماینده محترم مجلس در باره شرکت دخانیات مطرح شد، این شرکت یکی از شرکت ها و زیر مجموعه های وزارت صنعت ، معدن وتجارت بود اما در حال حاضر از شرکت های زیر مجموعه وزارتخانه خارج شده و براساس مصوبه ای در دولت وظایف حاکمیتی از تصدی گری انتزاع گردیده است، وظایف حاکمیتی در وزارتخانه ماند، وظایف تصدی گری هم در شرکت ماند اما خود این شرکت نیز واگذار شد.

تمامی سهام شرکت دخانیات واگذار شده است


وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: 40 درصد سهام شرکت دخانیات به عنوان سهام عدالت در سال 89 واگذار شده ، 5 درصد سهام ترجیحی است و 55 درصد نیز به صندوق بازنشستگی فولاد در قالب تهاتر - براساس مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری صندوق بانشستگی فولاد به وزارت کار و پرداخت مطالبات از طریق اموال ، داراییی ها و سهام - واگذار شده است .
غضنفری گفت : وزارت صنعت ، معدن و تجارت در زمان حاضر به لحاظ مدیریتی دخالتی در شرکت دخانیات ندارد ، این شرکت به نوبه خود دارای سهامدارانی است و برنامه ریزی های خاص خود را پیگیری می کند.
وی با بیان اینکه گزارش وی به نمایندگان مجلس در باره شرکتی است که از وزارت صنعت ، معدن و تجارت منفک شده ، افزود: با این وجود این شرکت چه در گذشته و چه در زمان حال تلاش های خوبی برای افزایش سهم تولید داخلی انجام داده است.


 انعقاد قرارداد با 5 شرکت برای تولید 13 نوع برند

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: براساس تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه برنامه پنجم توسعه تلاش های بسیار خوبی از جمله تولید مشارکتی با شرکت های خارجی در داخل انجام شده است و با 5 شرکت برای 13 نوع برند قرارداد منعقد شده ، مقدمات امضای قرارداد به 3 شرکت معتبر دیگر هم فراهم شده است.
وی در ادامه سخنان خود افزود: برآورد مصرف در سال 90 ،63.8 میلیارد نخ بوده که این پیش بینی در سال 92 نسبت به سال 90 افزایش یافته و 65 میلیارد نخ در نظر گرفته شده است.
 غضنفری با ابراز امیدواری براینکه تلاش های انجام شده منجر به آن شود که مصرف سیگار در سال 92 به 63 میلیارد نخ برسد ، ادامه داد : این امر امر فقط امیدواری است چرا که باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیش از گذشته انجام شود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت مجموع تولیدات داخلی در سال 90 را 36 میلیارد نخ اعلام کرد و گفت : این رقم در سال 91 به 40 میلیارد نخ رسید و این میزان تولید بر مبنای قول جایگزینی تولیدات داخلی به جای واردات بوده است .
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته برای سال 92 نیر در نظر داریم که میزان تولید سیگار دراین سال به 47 میلیارد نخ برسد، براین اساس میزان تولید سال 91 به 90 ، رشد 12 درصدی داشته و طبق پیش بینی سال 92 به دنبال رشد 17 درصدی هستیم.
میزان واردات رسمی و غیر رسمی


 غضفنری میزان واردات رسمی سیگار در سال های 90 ، 91 را به ترتیب 7 و 9 میلیارد نخ اعلام کرد و گفت: برای سال 92 نیز  برآورد واردات 9 میلیارد نخی را کرده ایم که نسبت به سال 91 افزایشی ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز تاسف از اینکه برخی از نیاز مصرفی سیگار از طریق قاچاق تامین می شده و هم اکنون نیز در حال تامین است، گفت: این رقم در سال 90 ، 22 میلیارد نخ بوده است و با توجه به تلاش های مبارزه با قاچاق سال 91 پیش بینی این بود که میزان واردات غیر قانونی به 16 میلیارد نخ کاهش یابد.
وی این موضوع را نیز گفت که با توجه به اقدامات پیشگیرانه مبارزه با قاچاق پیش بینی شده که میزان واردات سیگار به صورت قاچاق در سال 92 به 10 میلیارد نخ کاهش یابد.
غضنفری تاکید کرد: آنچه در تولید سیگار براساس قانون در داخل پیگیری می شود، تامین مصرف داخلی از طریق تولید به وسیله نیروی کار ایرانی است. 


افتتاح چند خط جدید تولید سیگار


وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح خط کامل تولید سیگارت مارلیک در مجتمع دخانیات آذربایجان غربی با ظرفیت 2 میلیارد نخ خبرداد و گفت: افتتاح خط کامل تولید سیگارت آسیا در خوی، رونمایی از سه سیگارت جدید به نام های تیر استین، بهمن سوپر و تیر 5 ستاره در کارخانجات تهران و گیلان در جهت افزایشی تنوع محصولات درحال انجام است.
وی با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال تولید سیگارت ملی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته است ، همچنین از افتتاح خط جدید تولید سیکار از ماه آینده با مشارکت کشور کرواسی خبرداد.
وزیر صنعت، معدن وتجارت بر استاندارد بودن و استفاده از برند های برتر برای تولید سیگار توسط شرکت دخانیات تاکید کرد و افزود: دو طرح توسعه ای نیز در دو شهرستان در برنامه داریم.
غضنفری سخنی نیز با نماینده ارومیه داشت و گفت: اگر وی در باره توضیحات وی قانع نشده می توان در مدت باقی مانده از فعالیت دولت دهم با ایجاد کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس و برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع پیگیری شود.
وی درعین حال گفت: آنچه مورد توجه دولت است سرمایه گذاری متوازن در استان های مختلف کشور است که تفاوتی نمی کند استان آذرباجان غربی یا استان دیگری باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر سرمایه گذاری متوجه یک استان باشد طبیعی است که سایر استان ها گلایه مند شوند و اینکه چرا سهم آنها را کم گذاشته ایم.
غضنفری افزود: شرکت دخانیات در حد توان و قدرت سرمایه گذاری خود کارهای توسعه ای انجام داده، با این توضیح که این شرکت در سال جاری به بخش دیگری واگذار شده و تصدی گری ها واگذار شده است. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاتمی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    80 8
    دمتون گرم خوب مردمو به استفاده از سیگار مشتاق میکنید توفیلماتون چنان سیگارمیکشن که انگار دارن بیسکویت میخورن در صورتی که تو هالیوودشم از ای
  • بی نام KG ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    93 8
    آفرین بر تمامی اصولگرایان و دیگر مدیران خط تولید سیگار برای جوانان !!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    48 3
    تولید سیگاررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر، غربیا تلاش می کنن مصرف و کم کنند، همین الانش 10 برابر قیمت اصلی سیگار مالیات می گیرن، خدا می دونه مدیریت دنیا دستتون بود چه ها که نمی کردید
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    58 2
    الان اینا جوکه دیگه؟؟ سیگارت ملی؟؟ :(
  • sigar IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    3 1
    چرا به جای نفت سیگار صادر نمی کنید ؟
  • کارمند دخانیات A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    2 0
    چطوری شرکت دخانیات واگذار شده . در صورتی که قیمت گذاری نشده. راسنی وظایف دولتی و حاکمیتی دخانیات را چطوری تفکیک کردند