سیستمی که با تبدیل امواج مغز به سیگنال‌های رادیویی با طول‌موج بلند، اف.ام؛ آن‌ها را به شکل صوت رمزگشایی می‌کند، برای نخستین بار توانست ارتباط کاملا بی‌سیم مغز را با رایانه برقرار کند.

فاطمه محمدی‌نژاد: ده سال پیش، اریک رمزی نوجوان شانزده ساله‌ای بود که در یک تصادف وحشتناک اتومبیل کاملا فلج شد. پس از ده سال، او موفق شده است با استفاده از یک رایانه و صرفا تمرکز روی افکارش، صحبت کند. او برای این کار از سیستم جدید تبدیل امواج مغزی به علایم رادیویی و ارسال آنها به رایانه بهره می‌برد.

فرانک گوئنتر، پژوهشگر علوم شناختی دانشگاه بوستون که به ساخت سیستم رمزی کمک کرده است، می‌گوید: «این کمترین چیزی است که می‌توان به‌وسیله یک اتصال بی‌سیم مغز-‌رایانه انجام داد؛ اما مهم، آغاز این کار است. تمام گروه‌هایی که بر ارتباط مغز- رایانه کار می‌کنند، در تلاش برای کشف راه حل‌های بی‌سیم هستند. آن‌ها پیشرفت خوبی کرده‌اند.»

مغز

در دهه گذشته، اتصالات مغز به رایانه، از داستان‌های علمی-تخیلی خارج شده و به دنیای پزشکی وارد شده‌اند. 4 سال پیش، متیو نیگل از محققان پیشرو در امر اتصال بی‌سیم موفق شد از این شیوه برای حرکت دادن صندلی‌های چرخ‌دار و ارسال پیام‌های متنی استفاده کند؛ اما امروز این علم آن‌قدر پیشرفت کرده که دانشمندان در مورد عواقب آن بیم دارند! چه اتفاقی می‌افتد اگر افراد سالم به این فناوری دست پیدا کنند؟ آن‌ها همچنین در مورد تهدیدات هکرها نیز نگران هستند.

اما با وجود جذابیت اتصال بی‌سیم، هنوز زمان زیادی تا ارائه عمومی آن باقی مانده است.‌ سیستم‌های مبتنی بر ترجمه علائم الکتریکی دریافت شده از الکترودهای روی جمجمه بیمار، بسیار کند عمل می‌کنند و قادرند تقریبا در هر دقیقه تنها یک کلمه تولید کنند. اگر محققان الکترودها را مستقیما در مغر بیمار قرار دهند، نتایج بهتری بدست خواهد آمد؛ اما این کار نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

دستگاه چطور کار می‌کند؟
با استفاده از یک مدل عصب‌شناسی ارائه شده توسط گوئنتر، فعالیت مغز رمزی به حرکات مربوط دهان و فک تبدیل می‌شود. برنامه دیگری این علائم را رمزگشایی می‌کند و آن‌ها را به اصواتی مشابه صدای انسان تبدیل می‌کند.
گوئنتر در این رابطه گفت:« سیستم، خروجی صدا را ظرف 50 میلی‌ثانیه تولید می‌کند. این زمانی است که طول می‌کشد تا خروجی صدا از یک قشر فرمان یک فرد عادی تولید شود.»

به گفته گوئنتر، سه سیم موجود در مغز رمزی تنها برای تولید مصوت‌ها کافی هستند. اما محققان در تلاشند تا تا حدود 32 الکترود دیگر را نیز بیافزایند. این کار کنترل را مشکل‌تر می‌کند، اما باعث می‌شود افکار رمزی طبیعی‌تر و شبیه‌تر به زبان انسان خارج شده و حتی قابلیت تولید صامت‌ها را نیز داشته باشد.

در حال حاضر رایانه‌ای که تفکرات ذهنی رمزی را ترجمه می‌کند، هنوز در آزمایشگاه قرار دارد. اما به گفته گوئنتر، هدف اصلی این است که مستقیما پیغام‌ها را به یک رایانه همراه منتقل کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    2 0
    علم، چه ها که نمیکند
  • بدون نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    3 0
    خارجی ها چه می کنن، ما در چه مسایلی گیر افتاده ایم
  • David US ۲۱:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    1 0
    Amrikaiiha kinetooz va ablahan? shomaha ke shoar midid, unha kaar mikonand wase admaha.
  • web2web IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    1 0
    کاشکی صدای حرف زدنش هم موجود بود! فکر کن اینقدر پیشرفت کنه که انسانها رو بدزدن و 6 تا الکترود فرو کنن تو مغزشون و به جنگ بفرستن مثل ربوت جنگنده کنترلش کنن.