۰ نفر
۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹

ایسنا نوشت:

پلیس ترکیه برای متفرق کردن هزاران معترضی که برای حضور در مراسم یادبود چهار تن از قربانیان اعتراضات ضد دولتی اخیر به میدان «تقسیم» آمده بودند، از آب پرفشار، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام پلیس همزمان با آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، فتنه‌جویان تحت رهبری خارجی‌ها که پشت پرده این جنبش ضد دولتی در کشورش قرار دارند، ناآرامی‌های اخیر در برزیل را نیز به راه انداخته‌اند.

این اعتراضات در ترکیه از سه هفته پیش به دنبال اقدامات خشونت‌آمیز پلیس این کشور نسبت به فعالان محیط زیست که به برنامه تخریب پارک «گزی» اعتراض داشتند، به وجود آمده است. این اعتراضات به سرعت جنبه سیاسی به خود گرفت و در دیگر بخش‌های ترکیه نیز به وجود آمده است. اردوغان با اشاره به انتخابات 2011 که حزبش با کسب 50 درصد آراء زمام امور را به دست گرفته، اعلام کرد که وی «دیکتاتور» نیست.

روز شنبه معترضان در میدان تقسیم گردهم آمدند تا مراسم یادبود سه معترض و یک مامور پلیس را که در جریان این اعتراضات کشته شدند، برگزار کنند.

پیش از آنکه پلیس ترکیه این معترضان را متفرق کند، آنها به مدت دو ساعت شعارهای ضد دولتی سر داده و خواستار استعفای اردوغان شدند.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، پلیس معترضان را به عقب می‌راند و سپس به منظور متفرق کردن آنها گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرد. هیچ گزارشی درباره تعداد تلفات و یا زخمی‌ها منتشر نشده است.

خبرگزاری «دوغان» ترکیه نیز گزارش داد، دو مامور پلیس معترضان را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. تعدادی از معترضان به سمت پلیس‌هایی که لوله‌های آب پرفشار به دست داشتند، سنگ پرتاب می‌کردند، در حالی که دیگر معترضان تلاش می‌کردند تا آن‌ها را آرام کرده و از حمله ‌آن‌ها به پلیس جلوگیری کنند.

پلیس ترکیه در آنکارا نیز برای متفرق کردن صدها معترضی که گردهم آمده بودند و قصد راهپیمایی داشتند، گاز اشک‌آور شلیک کرد و به استفاده از آب پرفشار متوسل شد.

در جریان این اعتراضات در آنکارا و استانبول حدود 31 تن از معترضان ضد دولتی دستگیر شدند و تعداد کل دستگیر شدگان در جریان این اعتراضات سه هفته‌ای را به 55 تن رساندند.

دادگاهی در آنکارا دستور داد تا 22 تن را به اتهام سازمان‌دهی این اعتراضات و تحریک خشونت‌ها در جریان درگیری با ماموران پلیس دستگیر کند. 9 تن دیگر نیز به اتهام ایجاد خسارت به اموال عمومی و داشتن ارتباط با سازمان‌های تروریستی دستگیر شدند. حدود 67 معترض در استانبول با اتهام تحریک خشونت و ناآرامی مواجه شده‌اند. حدود 17 تن برای محاکمه به دادگاه فرستاده شدند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    7 3
    این همه بزرگنمایی مسائل کشورهای همسایه و قلب واقعیت دور از انصاف است.وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ