گوگل برای ارایه خدمات بیشتر در بخش پردازش تصویر، الگوریتم‌های جدیدی بر پایه محاسبات کوانتومیی تدوین کرده و آنها را با استفاده از پردازنده‌هایی شاید غیرکوانتومی، اما سریعتر از سرورهای خودش اجرا می‌کند

مدت‌های مدیدی است که دانشمندان به توانایی بالقوه محاسبات کوانتومی برای پردازش‌های فرابهینه و بسیار بسیار پرسرعت پی برده‌اند؛ اما از قرار معلوم، آوازه این توانایی به گوش گوگل هم رسیده و موتور جستجوی برتر دنیای اینترنت تصمیم گرفته است بر قطار آینده سوار شود.

به گزارش نیوساینتیست، گوگل سه سال گذشته را به طراحی الگوریتمی کوانتومی گذرانده که می‌تواند به‌طور خودکار، هر چیزی را از میان انبوه اطلاعات تصویری و فیلم استخراج و دسته‌بندی کند.

توانمندی خارق‌العاده محاسبات کوانتومی از فیزیک عجیب و غریب دنیای زیراتمی حاصل می‌شود. نزدیک به دو دهه است است که برترین فیزیک‌دانان در بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان به طراحی و تولید پردازشگرهایی مشغولند که بتوانند کیوبیت‌ها را پردازش و ذخیره کنند. کیوبیت به هرواحد اطلاعات کوانتومی گفته می‌شود که می‌تواند در یکی از وضعیت‌های 0، 1 یا هر دو قرار داشته باشد! این حالت سوم که وضعیت دوگانگی نامیده می‌شود، امکان پردازش و ذخیره فوق‌سریع و فرابهینه اطلاعات را فراهم می‌کند.

برای نمایش قدرت محاسبات کوانتومی، فرض کنید می‌خواهید توپی را که بین یک میلیون جعبه پنهان شده است، پیدا کنید. یک رایانه معمولی با استفاده از الگوریتم‌های رایج باید به‌طور متوسط پانصدهزار جعبه را امتحان کند تا توپ را بیابد؛ اما یک رایانه کوانتومی می‌تواند توپ را با تنها یک‌هزار جستجو پیدا کند! عجیب است، نه؟ ولی این کار با استفاده از روشی به نام الگوریتم گرووِر قابل انجام است.

گوگل برای محاسبات خود از ابزار محاسبات کوانتومی ساخت شرکت دی-ویو استفاده می‌کند، اما اطلاعات بسیار اندکی درمورد پردازنده این شرکت موجود است، حتی نمی‌توان با قطع و یقین گفت که ابزار ساخت این شرکت واقعا یک رایانه کوانتومی است یا خیر؛ اما این ابزار هرچه هست، توانسته کار گوگل را راه بیاندازد.

هارتموت نیوِن، مدیر گروه تشخیص تصاویر در گوگل می‌گوید: «ما توانسته‌ایم با استفاده از الگوریتم‌های تدوین شده در ام.آی.تی (انستیتو فناوری ماساچوست)، تصاویر خودروها را بین بیست‌هزار تصویر، با سرعتی بسیار بیشتر از آن‌چه امروز در سرورهای گوگل اتفاق می‌افتد، مرتب و دسته‌بندی کنیم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =