سرمایه‌گذاران به اقتصاد جهانی بدبین‌اند

آمارها از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها درکشورهای مختلف خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، طبق گزارش منتشر شده از کنفرانس سازمان ملل پیرامون تجارت و توسعه، میزان سرمایه‌گذاری‌های جهانی در سال 2012، 18% کاهش یافته و از 1600 میلیارد دلارِ سال 2011 به 1350 میلیارد دلار رسیده است.
در این گزارش آمده است: دلیل کاهش سرمایه‌گذاری را باید در عدم اطمینان اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی جستجو کرد. شرکت‌های چندملیتی نقدینگی‌هایی دارند که می‌توانند آنها را سرمایه‌گذاری کنند اما آنها ترجیح می‌دهند که منتظر بمانند و سرمایه‌های کم سودتر خود را بفروشند و همین مسئله چرخش سرمایه را کاهش داده است.
اما نکتۀ جالب اینجاست که برای اولین بار کشورهای در حال توسعه سرمایه‌های بیشتری جذب کرده‌اند(703 میلیارد دلار) در حالیکه حجم سرمایه‌گذاری‌ها برای کشورهای توسعه یافته‌ها 561 میلیارد بود. کشورهای در حال گذار نیز نزدیک به 87 میلیارد سرمایه جذب کردند. در مقابل اروپای در حال بحران سرمایه‌ای جذب نکرده است.(15-%) در حالیکه فرانسه شاهد کاهش 35 درصدی در سرمایه‌گذاری بود، انگلستان 22% سرمایه جذب کرده بود.
تنها منطقه‌ای که شاهد افزایش و رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده، آفریقاست؛ قاره‌ای که منابع معدنی و نفتی آن حجم سرمایه‌گذاری‌های تکمیلی را 5% (50 میلیارد دلار)افزایش داده است.
5 کشور برتر در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، چین، هنگ کنگ، برزیل و جزایر ویرژین بریتانیا. فرانسه در این رده بندی از جایگاه 13 به ردۀ 16 سقوط کرده و آلمان نیز دیگر در میان 20 کشور برتر سرمایه‌گذاری قرار ندارد.
5 کشور اول در صدور سرمایه نیز عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، ژاپن، چین، هنگ کنگ، انگلستان. فرانسه در این رده بندی از جایگاه هشتم به رتبۀ 11 سقوط کرده و آلمان نیز در رتبۀ شش قرار دارد.

3952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =