۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷
چرا آمریکا درباره مصر تعلل می کند؟

یک رسانه فرانسوی در گزارشی به تحلیل عملکرد آمریکا نسبت به حوادث مصر پرداخته و این پرسش را مطرح می‌کند که چرا رئیس جمهوری آمریکا از کلمه کودتا در خصوص برکناری مرسی استفاده نمی کند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، واحد مرکزی خبر در گزارشی به نقل از خبرگزاری فرانسه  به قلم ایوان کورون نوشت: براساس قانون آمریکا، هر گونه کمک نظامی یا اقتصادی به کشوری که دولت آن توسط ارتش سرنگون شده است، باید لغو شود. اما سه روز پس از برکناری محمد مرسی از قدرت در مصر، واشنگتن ترجیح می دهد برای اعمال بهتر نفوذ خود تعلل کند.
نحوه اظهار نظر باراک اوباما و دیگر مسئولان آمریکایی درباره شرایط مصر که از گفتن کلمه « کودتا » ابا دارند ، نشان می دهد قصد ندارند نظامیان مصری را خیلی تضعیف کنند، ضمن آن که درخصوص عدم برگزاری هر چه سریعتر انتخابات آزاد به طور ضمنی آنها را تهدید می کنند.
براساس ماده ای از قانون بودجه آمریکا که از سال 1985 به طور مرتب تمدید می شود ، به کشوری که رئیس دولت آن به طور قانونی انتخاب شده و با یک کودتای نظامی برکنار می شود ، نمی توان هیچ گونه کمک مالی کرد.
در بند دیگری نیز تصریح شده است که مصر باید از گذار به دولتی غیرنظامی حمایت کند. اما از سال 2012 ، وزیران امور خارجه آمریکا ، هیلاری کلینتون و پس از آن جان کری هر یک در جهت منافع امنیت ملی این شرط را برای اختصاص بودجه لازم برای کمک به مصر حذف کردند.
کمک نظامی (یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری آمریکا در سال 2013) حدود 80 درصد خرید سالانه تجهیزات نظامی توسط ارتش مصر را پوشش داد. اعتبارات سال 2013 از پیش اختصاص یافته است ، اما در عمل آمریکا هزینه قراردادهای منعقد شده طی چندین سال با کارخانه های تسلیحاتی آمریکایی را درخصوص خرید تجهیزات جنگی به ویژه تانک ها و هواپیماهای جنگی تأمین می کند.
رابرت استالوف ، مدیر موسسه « سیاست خاور نزدیک واشنگتن » گفت : « اینطور نیست که مصری ها یک چک یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری دریافت کرده باشند. دولت آمریکا می تواند هر زمان بخواهد و تصمیم بگیرد تحویل تسلیحات به مصر را متوقف کند؛ اما منتظر است پیش از هر گونه تصمیم گیری ببیند اوضاع این کشور چگونه پیش می رود.»
بنا به اعلام فاکس نیوز ، براساس یک گزارش مستقل کنگره آمریکا (به تاریخ 12 آوریل) ، در سال 2010 ، یک قرارداد خرید 20 جنگنده اف-16 با شرکت تولید کننده صنایع هوا فضایی و نظامی لاکهید مارتین امضا شد که چهار فروند آن در ماه ژانویه به مصری ها تحویل داده شد. از سال 1980 تا کنون ، بیش از 220 فروند اف-16 به مصر تحویل شده است.
بنابراین، بحث در مورد کمک به مصر ، بر تحویل بقیه هواپیماهای اف-16 متمرکز می شود که در این بین ، توقف آن می تواند پیامدهایی برای آمریکا در زمینه اشتغال داشته باشد و این در حالی است که یک سال تا انتخابات پارلمانی این کشور باقی است.
باراک اوباما در مورد برکناری محمد مرسی ، رئیس جمهور مصر به شدت ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد دولتش در حال بررسی پیامدهای قطع کمک های آمریکا به دولت مصر است.
به گفته تامارا کافمن ویتس ، از مسئولان سابق وزارت امور خارجه آمریکا و از کارشناسان اندیشکده بروکینگز ، این اظهارات بدین معنا است که دولت انتقالی هر چه سریعتر تضمین های دمکراتیک بدهد.
وی افزود استفاده نکردن از واژه کودتا از سوی آمریکا، به دولت های آمریکا و مصر فرصت می دهد تا درخصوص قصد ارتش، نقشه راه و این که این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد ، گفتگوهایی صورت گیرد.
مسئولان دمکرات آمریکا مانند جمهوری خواهان ترجیح می دهند از به کار بردن واژه « کودتا » طفره بروند. اِد رویس ، رئیس کمیسیون امور بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه صراحتا به کودتا اشاره ای نکرد و گفت ارتش مصر قدرت را از دست اخوان المسلمین خارج کرد.
هر چند برخی نمایندگان کنگره آمریکا همچون پاتریک لیهی ، نماینده دمکرات ، کمک نظامی آمریکا را به مصر زیر سؤال برد. باب کورکِر ، سناتور جمهوری خواه نیز گفت پیش از هر چیز ابتدا باید به منافع حیاتی ملی خود فکر کرد.
مایکل رابین ، کارشناس امور خاورمیانه در اندیشکده موسسه آمریکایی اینترپرایز می گوید : « این منافع به ویژه شامل امنیت کانال سوئز می شود. کانال سوئز اهمیت به سزایی دارد زیرا کشتی های آمریکایی در ساحل شرقی برای رفتن به خلیج فارس از طریق دریای مدیترانه ، از این کانال عبور می کنند.»
از آنجا که مبلغ کمک آمریکا به مصر برای سال مالی 2014 که یکم اکتبر آغاز می شود ، پس از پایان تابستان در کنگره آمریکا به رأی گذاشته می شود ، فرصتی برای قاهره فراهم می شود که به شرایط خود سامان بدهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    10 7
    محمد مرسی خوب یا بد منتخب مردم بوده و 52 درصد مردم مصر به او رای دادند. کسی که با انتخابات اومده فقط و فقط باید با انتخابات بره. وگرنه دوران توسل به زور و ارتش و هوچی گری و شعبان بی مخ ها و ... به سر رسیده و من خیلی خوشحالم که می بینم مردم مصر پشت محمد مرسی ایستاه اند. این کودتای کثیف آزمون بزرگی برای دموکراسی در کل خاورمیانه است و انشاالله که با بازگشت مرسی خواست مردم مصر دوباره محقق شده و روسیاهی برای کسانی خواهد ماند که از کودتا حمایت کردند. عربستان و اسرائیل اولین کسانی بودند که از این کودتا حمایت کردند. غرب هم یک بار دیگه دورویی خودش رو نشون داد و نه امریکا و نه اتحادیه اروپا از واژه کودتا استفاده نکردند. تنها کشوری که به صراحات واژه کودتا رو بکار برد و اون رو محکوم کرد دولت ترکیه بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 1
    می خوای. بزارند دمار از روزگار مردم دربیاره بعد یکی دیگه مگه ما گم از بعضی ها ضربه خوردیم و صدامون در نیومد گشورمون چی شد