واحدمرکزی خبر:

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت مصر اکنون در میان یک انقلاب عظیم و گسترده قرار دارد .
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، زبیگنیو برژینسکی در گفتگو با فرید زکریا مجری ویژه برنامه جی پی اس شبکه افزود این انقلاب تمام عیار سه تجربه تاریخی متفاوت در مقابل مصر قرار می دهد.
وی گفت یک تجربه تاریخی در مصر یک انقلاب ملی گرایانه علیه تسلط عوامل بیگانه است . تجربه تاریخی دیگر، انقلاب اجتماعی علیه نابرابری های داخلی و اجتماعی است و تجربه دیگر ظهور تعصب گرایی مذهبی به شمار
می رود. وی گفت ترکیب این سه تجربه تاریخی مصر را در آستانه یک شورش و طغیان کامل قرار می دهد . وی گفت ما باید در خصوص تحولات کنونی مصر محتاطانه عمل کنیم و اخرین گزینه می تواند تعیین ضرب الاجل برای حاکمان مصر خواه ارتش مصر یا گروه اخوان المسلمین باشد .
برژینسکی گفت ما دیگر (آمریکا ) یک عامل تعیین کننده در صحنه سیاسی داخلی مصر نیستیم و این موضوع به روند کلی تر تضعیف مواضع آمریکا در خصوص خاورمیانه مربوط می شود. وی گفت ما باید با احتیاط کامل عمل کنیم و اخرین گزینه برای ما می تواند تعیین ضرب الاجل برای حاکمان مصر باشد.

در همین ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی امریکا نیز گفت تحولات اخیر مصر را نمی توان بطور دقیق کودتای نظامی خواند چراکه ویژگی های کودتا را ندارد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان،ریچارد هاس در گفتگو با فرید زکریا مجری ویژه برنامه جی پی اس شبکه افزود در کودتاهای نظامی بطور سنتی ارتش ابتکار عمل را به دست می گیرد اما در مورد مصر این مسئله صدق نمی کند و شمار زیادی از مردم عادی مخالف محمد مرسی در خیابان ها حضور داشته اند و علیه وی تظاهرات کردند.
وی افزود در عین حال ارتش مصر کنترل کامل اوضاع را به دست نگرفته است و ارتش مصر در واقع از طرف خودش حکومتی تشکیل نداده است از اینرو تحولات مصر را نمی توان یک کودتا توصیف کرد .وی گفت تحولات کنونی مصر را می توان یک تغییر و تحول سیاسی خواند هر چند ظاهرا از این موقعیت به نفع خود سو استفاده و منافع سیاسی را برای خود کسب کرده است .
وی گفت در هر حال دولت امریکا باید با حاکمان جدید مصر تماس داشته باشد و از اهرم های فشار خود استفاده کند و برای جلوگیری از بروز خشونت های بیشتر در این کشور تلاش ورزد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =