مهلت 48 ساعته دو طرف به هم / شمقدری حرف زد، شورای مرکزی اصناف خانه سینما بیانیه داد

روزی که با تجمع سینماگران مقابل خانه سینما آغاز شده بود با صدور بیانیه شورای مرکزی اصناف خانه سینما و حضور شمقدری در جمع خبرنگاران ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از آن که جواد شمقدری در ساختمان سازمان سینمایی وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران حاضر شود و بر مواضع قبلی اش در مورد خانه سینما پا فشاری کند، شورای مرکزی اصناف خانه سینما در ساختمان شماره دو این تشکل صنفی دور هم جمع شدند و پس از بررسی مسائل پیش آمده بیانیه‌ای را صادر کردند.

این شورا در بیانیه خود ابتدا به تشریح وضعیت موجود پرداخته و به این نکته اشاره کرده که «علیرغم همه توافقات انجام گرفته پیشین» شب گذشته «اتفاقات ناگوار»ی رخ داده و ماموران حراست وزارت ارشاد به صورت «غیرقانونی و غیر اخلاقی» در نیمه شب گذشته به خانه سینما وارد شده اند. همین مساله باعث شده تا «عده قابل توجهی از اصناف سینمایی به دلیل نگرانی از شرایط و جلوگیری از استمرار این گونه تحرکات، در مقابل خانه سینما گرد هم آمدند.»

تجمع سینماگران مقابل خانه سینما
تجمع اهالی سینما مقابل ساختمان خانه سینما

در ادامه بیانیه با اشاره به  «پیشنهاد نیروی محترم انتظامی برای اخذ یک مهلت 48 ساعته» تاکید شده:«لازم است به اطلاع کلیه دلسوزان فرهنگی و مدیران فهیم و آگاه کشور در عرصه های مختلف برسانیم از این لحظه کلیه گزینه ها به تشخیص امور اهالی سینما روی میز قرار دارد، تشخیص اینکه کدام مسیر برای خروج از وضعیت حاضر به شکل عاقلانه و مدبرانه انتخاب گردد بستگی تام و تمام به کسانی دارد که خیر و صلاح فرهنگ و سینمای کشور را می خواهند.»

شورای مرکزی اصناف خانه سینما در بیانیه خود تصریح کرده که «این فرصت علیرغم همه صداقت ها از سوی اهالی سینما و سوءاستفاده ها از سوی مدیران سینمای کشور که به وضوح و حسب سوابق و اسناد موجود تاکنون بر ما ثابت گردیده است، قطعا آخرین فرصت برای حل مشکل خواهد بود.بدیهی است کماکان همه اصناف خانه سینما از اقدامات هیات مدیره حمایت همه جانبه خود را اعلام می کند و آمادگی خود را برای احقاق حقوق حقه قانونی برای حفظ و صیانت از خانه سینما اعلام می دارد.»

تشکیلاتی به نام خانه سینما نداریم
جواد شمقدری اما ترجیح داد تا ساعت 14 روز سه شنبه 25 تیر در جمع خبرنگاران حاضر شود و این بار به جای مصاحبه های پراکنده با خبرگزاری‌ها، با نمایندگان رسانه‌های گروهی گفت و گو کند. او هم بر همان مواضع قبلی‌اش پای فشرد و گفت که  طبق ضوابط و مقررات قانونی، خانه‌ سینما به صورت دائمی تعطیل شده است؛«این تعطیلی تا همین لحظه به قوت خود باقی است و به معنای آن است که ما تشکیلاتی به نام خانه‌ سینما نداریم.»

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم که روزهای پایانی حضورش در وزارت ارشاد را سپری می کند گفت که دوست داشتم، نشست‌ آخرم به عنوان رئیس سازمان سینمایی، درباره سینمای ایران و نیازهایش باشد، اما مجبور شدیم این نشست را بگذاریم و درباره‌ خانه‌ سینما صحبت کنیم و وارد دیگر حوزه‌ها نشویم.»

شمقدری گفت که مطالبش در 4 محور دسته بندی شده که عبارتند از : 1. مسائلی که منجر به انحلال شد 2.بحث تدوین اساسنامه از سوی هیأت هفت نفره تا پایان کار هیأت 3. جلسه‌ی روز 13تیرماه در حضور رئیس جمهور و ادامه‌ی آن تا 17 تیرماه  4. 17تیرماه که منجر به انتخابات گروه جدید شد.

او گفت: «هیأت 7 نفره‌ای برای اصلاح اساسنامه شکل گرفت و بعد هم جلسه‌ای با رئیس جمهور داشتیم و قرار شد هیأتی برای پیگیری تشکیل شود که بدین ترتیب هیأت بازگشایی خانه سینما کارش را آغاز کرد.»

جواد شمقدری
جواد شمقدری در پایان نشست مطبوعاتی اش به پرسش‌های رسانه‌های دیداری و شنیداری پاسخ گفت.

شمقدری با بیان این مطلب که اما دوستان ( هیات مدیره خانه سینما) این هیات را زیر سوال بردند و همکاری نکردند، ادامه داد:«این اتفاق در حالی رخ داد که به تفاهم‌نامه هشت بندی رسیده بودیم و باید محسن علی‌اکبری و فرهاد توحیدی به نمایندگی از طرفین  آن را امضا می‌کردند، اما این اتفاق نیفتاد.»

به گفته شمقدری مرحله بعدی، جلسه با حضور رئیس جمهور بوده است؛«در این جلسه شرط و شروط‌هایی مطرح شد و همه را پذیرفتیم،مقرر شد، به دنبال توافقات صورت گرفته ، متنی تهیه و به نظر و تأیید آقای احمدی‌نژاد برسد و پس از تایید به خانه سینما ابلاغ شود.»

منظور شمقدری از این متن همان نامه‌ی هشت بندی است که روز شنبه 15 تیر به هیات مدیره خانه سینما ابلاغ شد.

او گفت:«در این نامه  زمان دو هفته‌ای تعریف شد که در آن اقدامات لازم برای بازگشایی خانه سینما انجام شود،  اما در همان 48 ساعت اول مشخص شد که (هیات میدره خانه سینما)برخلاف آن عمل می‌کند.»

شمقدری به ماجرای نوشتن نامه 17 تیر برای احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت در این نامه به اطلاع رئیس جمهور رسانده که این‌ها(هیات مدیره خانه سینما) تفاهمات را زیر پا گذاشتند و به آن پایبند نیستند.به گفته شمقدری یکی از بندهایی که زیر پاگذاشته شده بود، بند هشت این نامه بود که حکایت از برپایی مجمع عمومی زیر نظر نماینده وزارت ارشاد داشت.

طی این روند باعث شده تا به گفته کارگردان «طوفان شن» روز 19 تیر صنوف قانونی شده مجمع عمومی تشکیل دهند و هیأت مدیره جدید را انتخاب کنند.

او تاکید کرد که انتخاب 19 تیر ماه مورد تأیید  سازمان سینمایی قرار گرفته و چون دوستان حاضر در مجمع عمومی 19 تیر از ما خواسته بودند که خانه سینما باز شود، ما هم موضوع را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم و مقرر شد، این حق که در اختیار وزارت ارشاد است به هیأت مدیره‌ی جدید واگذار شود.

شمقدری ادامه داد:«روز گذشته طی صورت جلسه‌ای خانه‌ سینما باز شد و اموال آن به هیأت سه نفره‌ نظارت واگذار شد تا در اولین فرصت به هیأت مدیره‌ی جدید و قانونی تحویل گردد.»

دلیل پلمب این ساختمان از سوی وزارت ارشاد هم به دلیل آن بوده که طرفین(خانه سینما و صنوف قانونی شده زیر نظر سازمان سینمایی) سرخود وارد ساختمان خانه‌ سینما نشوند؛«قرار بود صبح امروز ساختمان را  تحویل هیأت مدیره‌ جدید داده شود، اما در نهایت به خاطر تجمع سینماگران، خواستیم که این تحویل لغو شود.»

او گفت:« به نمایندگی از نیروی انتظامی با آقای منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا گفت و گو کردیم و قرار شد،  تجمع دوستان امروز پایان یابد و استقرار به 48 ساعت بعد موکول شود.»

به گفته شمقدری، دوستان هیات مدیره خانه سینما  در این 48 ساعت فرصت دارند تا در حضور هیات نظارت سازمان سینمایی با هیأت مدیره‌ی جدید به گفت و گو بنشینند، اگرهم لازم شد نماینده‌ ناجا هم حضور داشته‌ باشد.

او افزود:«در نهایت طبق قراری که گذاشته شده، جریان به سمتی می‌رود تا پنج‌شنبه 27 تیر اعضای جدید در این ساختمان مستقر شوند.»

شمقدری به تجمع امروز سینماگران در مقابل خانه‌ی سینما اشاره کرد و گفت که این مسائل لازم نبود و همه ما به رعایت قانون الزام داریم؛« تعجب کردم به جای پیگیری روند قانونی چنین اتفاقاتی افتاد و حتی شنیدیم کارگردانی برگه‌ی پلمپ را پاره کرده و پرخاشگری‌هایی داشته است که این زیبنده‌ی سینمای ایران نیست.»

او درباره برپایی مجمع عمومی 6 مرداد گفت که در خدمت آقای احمدی‌نژاد برپایی مجمع عمومی با حضور دو گروه  قطعی شد و باید پس از دو هفته و در اوایل مرداد، مجمع بر مبنای اساسنامه‌ی اصلاحی برگزار می شد و هر صنف پنج نفر را برای حضور در مجمع عمومی معرفی می کرد. اما  چون بندهای آن نامه عملا رعایت نشد، مجمع عمومی 6 مرداد هم منتفی شد. به همین دلیل صنوف قانونی در 19تیرماه مجمع خود را برگزار کردند. در حال حاضر هم مجمع 6 مرداد کاملا غیرقانونی است و دوستان نمی‌توانند آن را برگزار کنند.

شمقدری درباره‌ی پلمب خانه‌ سینما هم با اشاره به این که وزارت ارشاد طبق قانون موظف است به اداره‌ی اماکن نامه بزند و درخواست پلمپ کند، گفت:«شب گذشته اتفاق متفاوتی افتاد، حراست طبق دستور مقام عالی وزارت، وارد خانه‌ سینما شد ،از اموال صورت برداری انجام شد و خانه تحویل هیأت نظارت سازمان سینمایی شد تا این هیات آن را به هیأت مدیره‌ جدید تحویل دهد.»

او گفت :«در حال حاضر خانه سینما  پلمب است، البته ما شنیدم که در تجمع این پلمب امروز پاره شده که باید طبق قانون با آن  برخورد شود.»

رئیس سازمان سینمایی با بیان این مطلب که خانه‌ سینما و 29 صنف زیر مجموعه آن هیچ‌کدام جایگاه قانونی ندارند، گفت: «در حال حاضر 14 صنف قانونی شده‌اند، البته  تقاضاهای مختلفی برای تشکیل صنوف دیگر بود، اما ما گفتیم که  فعلا صنوف دیگری تشکیل نشود تا همان دوستان (خانه سینما)بیایند و ثبت کنند. اما اگرناچار شویم  به صنوفی مثل صنوف بازیگران که درخواست داده‌اند، اجازه می دهیم که فرایند قانونی را طی کنند  ثبت شوند.»

او فرصت 48 ساعته برای به تفاهم رسیدن را بسیار مناسب خواند و در مورد این که آقای شیخان از دفتر ریاست جمهوری اعلام کرده که آقای احمدی نژاد بر اجرای نظرش تاکید دارد، گفت:«من مدام با دفتر رئیس جمهور در تماس هستم و همین دو ساعت پیش گزارش شفاهی کاملی را دادم و همه‌ی کارهایی هم که کردیم در چارچوب تفاهمات بوده است.»

رئیس سازمان سینمایی در مورد ریشه این اختلافات گفت: «مشکل ما نیستیم،‌مشکل دو گروه از بچه‌های سینما هستند که با هم اختلاف نظرهایی دارند، این مساله هم به سال ها قبل اواخر دهه 60  بر می گردد، حتی در زمان آقای جعفری جلوه در همین اتاق دوستان به سمت هم قندان پرتاب کردند.

باید منتظر ماند و دید که سر انجام این جدال به کجا می انجامد و بالاخره خانه سینما به چه اصنافی تعلق می گیرد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IN ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    102 3
    دیگه مهم نیست...خداحافظ آقای شمقدری...خداحافظ...و حالا "روحانی منتظریم".
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    84 6
    شمقدری کی هست به جا نمی آرم
  • باربارا IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    88 3
    این شمقدری تو سماجت و لجاجت و عنادورزی لنگه نداره!
    • باربارا IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      51 2
      "مرغ فقط یک پا داره"، و این اصلن خصیصه و اخلاق خوبی نیست؛ حتی برای بچه ها!
    • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      36 1
      لنگه داره خوبم داره .یکم فکر کن یادت میاد.
  • من IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    93 2
    ايكاش دروغ گلو درد مي آورد!
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    22 3
    خیلی خوب بود مثل همیشه عالی
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    58 2
    بابا روز اي آخر براي خودت خيرات بخر ،انگار درست نمي شي
  • باربارا IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    59 2
    با حساب اینا و قانونهایی که در 8 سال تبیین کردن، همه چی مال خودشونه.. دیگران هم بلانسبت همه حرف مفت زنن.!!!
  • اسماعیل مهدی زاده A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    48 2
    اندکی صبر سحر نزدیک است ...
  • احمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    31 1
    این دو به هم زدن ها این دست و پا زدن ها و ماست مالی کردن واقعیت های سینما توسط کارگردان توفان شن در روزهای اخر دولت برای چیست ؟ این که صد در صد رفتنی است . چرا خودش را خسته می کند ؟ مگر اینکه این اقا از جایی دیگربه غیر از دولت فرمان گرفته باشد . نه از رئیس دولت . از همین الان در کار دولت بعدی اخلال ایجاد می کنند .
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    19 0
    ياد شعر معروفي مي افتم كه در باره توفان شن شمقدري گفته اند
  • محمود IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    16 1
    خداوند همه را به راه راست هدایت کند. همچنین من و شما را آقای شمقدری
  • سامان IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    1 0
    اصل موضوع یعنی چنگ انداختن دروغ گویان و باندبازان بر ساحت و حریم هنرمندان واقعی مملکت بر اهالی فرهنگ و دوستداران هنر روشن است. اما برای تشخیص حقانیت یکی از دو طرف بر هر بیگانه ای که همین لحظه در این میان حاضر شود هم سخت نیست، کافی است نگاهی به وجنات و چهره ها بکند، کافی است فقط به چشمان آنها هنگام سخن گفتن نگاهی بیاندازد. همین!