دلیل سرمایه‌گذاری سازمان جاسوسی آمریکا در تحقیقات مهندسی زمین چیست؟

سیا، سازمان هوا و فضای آمریکا، انجمن ملی علوم آمریکا، و سازمان ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی آمریکا مشغول انجام مطالعاتی درباره راه‌حل‌های بالقوه برای گرمایش جهانی است.

محمود حاج‌زمان: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یک سازمان جاسوسی به شمار می‌رود. پس چرا این سازمان باید همراه با سازمان هوا و فضای آمریکا، انجمن ملی علوم آمریکا، و سازمان ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی آمریکا 630 هزار دلار را صرف انجام مطالعه‌ای نماید که هدف از آن یافتن راه‌حل‌های بالقوه برای گرمایش جهانی است؟ این راه‌حل‌ها که با نام عمومی «مهندسی زمین» خوانده می‌شوند، دانش دستکاری محیط‌زیست به گونه‌ای است که باعث کم شدن، متوقف شدن و یا مختل شدن روند گرمایش جهان شود. مشارکت سه انجمن علمی نام برده شده در چنین تحقیقی منطقی است، اما سازمان سیا این وسط چه کار می‌کند؟

آن‌طور که در گزارش سال 2013 «ارزیابی تهدیدات جهانی از سوی انجمن اطلاعاتی آمریکا » آمده؛ تغییرات آب و هوایی مهم‌ترین تهدید امنیت ملی ایالات متحده به شمار می‌رود. تغییرات آب و هوایی منابع آب و غذا را تهدید می‌کند، که به نوبه خود می‌تواند منجر به بروز انواع مختلف کشمکش‌های جغرافیایی شود. گزارش انجمن اطلاعاتی آمریکا به برجسته‌سازی مشکل خشکسالی در حوزه‌های آبریز «نیل، بین‌النهرین، نیجر، آمازون و رودخانه مکونگ» پرداخته است و متذکر می‌شود که افزایش جمعیت، فشار فزاینده‌ای را (که در حال حاضر نیز به حد خطرناکی رسیده) به منابع وارد می‌کند. اگرچه این مشکل یک تهدید امنیتی مستقیم نیست، اما باعث بروز هزاران مشکل در آینده خواهد شد.

مهندسی زمین

مهندسی زمین به عنوان راهی برای توقف یا به تاخیر انداختن تغییرات آب و هوایی، به نوعی دانشی ابلهانه است. برای مثال، یکی از روش‌های این دانش پخش ذرات گوگرد در هوا برای بازتاب بیشتر نور خورشید است، که می‌کوشد تاثیر فوران‌های عظیم آتشفشانی را که زمانی باعث خنک شدن زمین شدند شبیه‌سازی کند. مشکل اینجاست که وجود ذرات گوگرد در جو همچنین باعث بارش باران‌های اسیدی می‌شود. تغییر مستقیم آب و هوا برای خنثی کردن اثر تغییر آب و هوایی دیگری که آن هم محصول عملکرد خود انسان است، در خوشبینانه‌ترین قضاوت حداقل کاری اهانت‌آمیز و احمقانه است. مطالعه اثرات چنین تلاش‌های از سوی متخصصان مهندسی زمین باید نخستین گام در تلاش برای انجام مهندسی زمین باشد؛ اقدامی که اگر به شکل مسولانه‌ای انجام شود، حرکت مهمی به شمار می‌رود. مطمئنا چنین اقداماتی به مراتب بهتر از تماشای کارهای غیرمسئولانه و از نظر علمی غلط مهندسی زمین، مانند پخش گرد زنگ آهن در اقیانوس‌های زمین است.

البته به جای سرمایه‌گذاری در مهندسی زمین، ایالات متحده همواره می‌تواند راه‌حل‌های سیاسی منطقی (همچون پیمان کیوتو و یا نسخه‌های به روز شده آن) را امتحان کند. شاید مشارکت آمریکا در سیاست‌های سختگیرانه بین‌المللی، از صرف بیش از نیم میلیون دلار در چنین دانش پر مجادله‌ای بهتر و کارآمدتر باشد.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    22 6
    مهندسي زمين ....دانشي ابلهانه است يعني پيدا كردن يك متخصص براي نوشتن مطالب علمي اينقدر براي شما سخت است لطفا چاپ كنيد.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    10 2
    اگه منظور همون هارپه که داستانش جداس. بهرحال این آمریکاییا که واسه هر پروژه قرون به قرونشو حساب میکنن نمیان پول واسه دانش ابلهانه خرج کنن. در ضمن این رقم 630 هزار دلار که خیلی کمه احتمالن میلیون بوده و اشتباه تایپی بوده!!!!!!!!
    • محمود حاج زمان IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      4 0
      با سلام رقم ذکر شده درست است. این رقم سهم سازمان سیا در پروژه است، وگرنه بودجه پروژه مذکور بیش از این عدد است. ضمن اینکه رقم 2 میلیارد تومان برای یک پروژه تحقیقاتی هم رقم کمی محسوب نمی شود!
  • ارش US ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    3 3
    مهندسی زمین همان geodesy یا engineer geomatic است که به نام مهندسی ژئوماتیک معروف است که علم ریاضی زمین و نوع شکل هندسی زمین بر اساس ریاضیات است
  • بی نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    14 1
    ابلهانه تحلیل شماست که خیلی راحت کار یه عده متخصص رو به سخره می گیرین... خودت بخونی کافیه...چاپ هم نکردی مشکلی نیست
  • حسین A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    15 3
    فعلا همین ها هستند از نظر علمی در دنیا حرف اول میزنند ما 500 سال از آنها عقب هستیم شما امکانات زندگی را که محصول تولید خودشون است با خودمان مقایسه کن اگر احمق هستن چرا این همه مغز ها به طرف آنها رفتند ودارند میروند استقبالی که آنها از نخبه های ما میکنند وجدانی دراین کشور از آنها میشه
  • حسن IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    9 1
    گويا به دانش احمقانه علاقه اي مجنونانه داريد كه با از ياد بردن اصول خبر نگاري به جاي صرفا بيان خبر دست به تمسخر علم ميزنيد. ساختار و محتوا هم كه بسيار بسيار با مقاله اي تحليلي فاصله دارد، پس جايي براي نظر گرانبهايتان باقي نيست. پس به وبلاگ شخصي خودتان رجوع كنيد. بهتر نسيت سري به رويداد هاي .... كشور خودمان بپردازيد تا حداقل با حقايق جامعه خود بهتر آشنا شويم؟؟آنوقت آيا توان چنين تحليلي را خواهيد داشت؟؟