آلودگی هوا سالانه بیش از 2,500,000 نفر را می‌کشد

تحقیق تازه‌ای که روی نسبت تراکم آلاینده‌هایی مانند ازن و PM2.5 در هوا با نرخ مرگ‌ومیر در جهان انجام شده، نشان می‌دهد سالانه 2.5میلیون نفر قربانی آلودگی هوا می‌شوند.

محبوبه عمیدی: تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد سالانه بیش از 2میلیون مرگ‌ نتیجه مستقیم آلودگی هوا در جهان است. اغلب قربانیان آلودگی هوا ساکن آسیای شرقی و جنوبی هستند که شهرهایی با آلودگی هوای بالا و جمعیت فراوان را در خود جای داده است. علاوه بر این، پژوهش انجام‌شده نشان می‌دهد به‌رغم تصور بسیاری از ما تغییرات آب‌وهوایی در بدتر کردن وضعیت آلودگی هوا و افزایش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از آن سهم بسیار بسیار اندکی دارد.

این پژوهش که نتایج آن در نشریه Environmental Research Letters منتشرشده، تخمین می‌زند سالانه حدود 470هزار نفر در جهان قربانی افزایش سطح گاز ازن در هوا توسط فعالیت‌هایی که مستقیما منشاء انسانی دارند، می‌شوند.  مطابق این تحقیق چیزی حدود 2.1میلیون انسان نیز سالانه به دلیل افزایش ذرات ریز معلق در هوا که زیر 2.5 میکرومتر قطر دارند و می‌توانند با نفوذ در شش‌ها احتمال ابتلا به سرطان ریه و دیگر بیماری‌های تنفسی را بالا ببرند، از بین می‌روند.

جیسون وست از دانشگاه کارولینای شمالی که یکی از نویسندگان این مقاله بوده، می‌گوید: «نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد آلودگی هوای محیطی یکی از مهمترین ریسک فاکتورها در تهدید سلامت انسان است. بسیاری از مرگ‌ومیرها در آسیای شرقی و جنوبی به دلیل آلودگی بالای هوا در شهرهای پرجمعیت رخ می‌دهد».

جالب است بدانید مطابق این تحقیق تعداد قربانیان تغییرات آب‌وهوایی از آغاز انقلاب صنعتی تاکنون اصلا قابل‌مقایسه با قربانیان آلودگی هوا نیست. وست و همکارانش می‌گویند سالانه 1500 مرگ به دلیل اثر تغییرات آب‌وهوایی روی سطح گاز ازن رخ می‌دهد و حدود 2200 نفر نیز به دلیل اثر این تغییرات روی سطح ذرات ریز معلق در هوا جان خود را از دست می‌دهند.

تغییرات آب‌وهوایی به شیوه‌های متعددی می‌تواند کیفیت هوا را تغییر داده و باعث افزایش یا کاهش حجم آلاینده‌ها در هوای یک منطقه شود. به عنوان مثال دما و رطوبت می‌تواند نرخ فعل‌وانفعالات شیمیایی که میزان تشکیل و طول عمر آلاینده‌ها را تعیین می‌کنند، تغییر دهد و علاوه بر آن می‌توان به کمک فاصله بین بارش‌ها زمانی را که آلاینده‌ها برای تجمع فرصت داشته‌اند، محاسبه کرد. علاوه بر این افزایش دمای هوا با سرعت دادن به انتشار ترکیبات آلی از درخت‌ها و گیاهان سبز باعث می‌شود گاز ازن و ذرات ریز معلق در هوا سریع‌تر تشکیل شوند.

وست می‌گوید: «مطالعات بسیار اندکی روی تغییرات آب‌وهوایی پیشین و اثر آن روی کیفیت و سلامت هوا انجام شده؛ اما آن طور که از تحقیق ما برمی‌آید این اثر باید در برابر خطرات آلودگی هوا بسیار ناچیز باشد».

او و همکارانش از 14 مدل گوناگون آب‌وهوایی برای شبیه‌سازی تراکم ازن و ذرات ریز معلق در هوا در سال‌های 1850/1229 و 2000/1379 استفاده کرده‌اند. همگی مدل‌ها تراکم گاز ازن را شبیه‌سازی می‌کنند؛ اما تنها در 6 مدل همزمان به تراکم ذرات ریز معلق در هوا پرداخته شده است.

آنها نتایج به دست آمده را با مطالعات همه‌گیری‌شناسی پیشین مقایسه کردند تا ببینند تراکم آلاینده‌ها در کدام یک از مدل‌های تهیه‌شده با نرخ مرگ‌ومیر کنونی ناشی از آلودگی هوا متناسب است. نتایج تحقیق وست و همکارانش با مطالعات پیشین در مورد ارتباط میان آلودگی هوا و نرخ مرگ‌ومیر در جهان همخوانی دارد؛ با این حال بسته به نوع مدل‌ آب‌وهوایی به‌کار گرفته‌شده تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود.

وست می‌گوید: «ما متوجه شدیم تفاوت معنی‌داری میان نتایج حاصل از مدل‌های آب‌وهوایی گوناگون وجود دارد. این مسئله می‌تواند هشداری باشد برای پژوهشگرانی که تلاش می‌کنند با استفاده از تنها یک مدل آب‌وهوایی به نتایج قانع‌کننده‌ای دست پیدا کنند».

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 0
    توي تهران هر سال چند نفر مي ميرن؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 0
    این را به خودروسازان وقیح بگویید که این همه سال روی استاندارد یورو 2 معتل مانده اند و سر استاندارد یوروه 4 چانه میزنند درحالیکه استاندارد یورو 6 در اروپا در حال اجرایی شدن هست و ما تازه 1 ماهه به زور وارد استاندارد یورو 4 شده ایم.