«ما بیشتر کارهایمان را بصورت عادت انجام می دهیم، از این به بعد هر وقت کلمه ای گفتیم به معنی‌اش هم فکر کنیم آنچنان که وقتی برای کسی آرزوی سعادت می‌کنیم کاری در راه تحقق این آرزو انجام دهیم یا مثلا وقتی می‌گوییم قربان شما هواها و دلخواه خودمان را قربانی هواهای دل دیگری کنیم.»

به گزارش خبرآنلاین، «365 روز در صحبت قرآن» نوشته حسین الهی قمشه ای در 1050 صفحه از سوی انتشارات سخن منتشر شده که چهارمین کتاب از مجموعه جوانان و فرهنگ جهانی و در ادامه کتاب های «365 روز با سعدی»، «365 روز با مولانا» و «365 روز با ادبیات انگلیسی» منتشر شده است. این کتاب یک تفسیر خواندنی از کلام وحی که با گلچینی از بهترین اشعار شاعران بزرگ کشور تزئین و تکمیل شده است و برای هر روز سال آیه و یا آیاتی انتخاب و به سادگی و شیوایی شرح داده شده است. دکتر قمشه‌ای در سایت 365 روز چند نکته کاربردی نیز بیان کرده از جمله اینکه:

 

بخت جوان دارد آنکه با تو قرین است/ پیر نگردد که در بهشت برین است... اگر ما پیش آن معشوق باشیم هیچگاه پیر نمی شویم پیری مربوط به عالم روح و باطن نیست و روح ما بدون سن است و هیچ سنی ندارد.

- بیایم عادت کنیم که از عادات بیایم بیرون، ما بیشتر کارهایمان را بصورت عادت انجام می دهیم، از این به بعد هر وقت کلمه ای گفتیم به معنی‌اش هم فکر کنیم آنچنان که وقتی برای کسی آرزوی سعادت می‌کنیم کاری در راه تحقق این آرزو انجام دهیم یا مثلا وقتی می‌گوییم قربان شما هواها و دلخواه خودمان را قربانی هواهای دل دیگری کنیم و خواست دل دیگری را برخواست دل خودمان ترجیح دهیم.

- افسردگی یعنی ناشکری، یعنی سهم من از دنیا کم بوده، یعنی فشارهای متراکم. تلخی و کج خلقی که محصولات نفس ماست همه بیماریهای روانی مربوط به یک نوع وسوسه است که از نفس ناشی می‌شود، صد تا دارو نخورید بلکه فقط یک دارو دارید که همان شراب عشق است.

- سحر خیزی خیلی در تلطیف روح انسان موثر است ویکتور هوگو می‌گوید یک اسراری خداوند دارد که در گوش کسانی که سحر بیدار می‌شوند می‌گوید.

- اگر می‌خواهید خدا هیچ وقت باشما قهر نکند با هیچکس قهر نکنید چون هر قهری نماینده قهر اوست باهر کسی قهر کردید بدانیدکه خدا با شما قهرکرده است، مگر که آن قهر مقدمه لطف باشد و دلتان پر از محبت باشد ولی در ظاهر قهر کنید مانند قهر مادر نسبت به فرزند بی ادبش که می‌خواهد تادیبش کند ولی اگر واقعا در دل انسان قهر آمد آن قهر خداست.

 

بنابراین گزارش، دکتر قمشه‌ای در کتابش ذیل آیه ۵۶ سوره هود: «من توکل کردم بر خدا که پروردگار من است و پروردگار شماست. هیچ جنبدنده ای نیست مگر آنکه زمامش به دست مشیت اوست. همانا پروردگار من بر صراط مستقیم قرار دارد» اینگونه شرح داده است:

* توکل کردن، تکیه کردن است بر کسی یا چیزی که به درستی و استواری آن اطمینانی است.
دست در حلقه آن زلف دوتا نتوان کرد
تکیه بر عهد تو و باد صبا نتوان کرد
حافظ

*
در هندسه ابتدایی قضیه ای هست معروف به قضیه حمار و آن این است که در هر مثلث مجموع طول دو خط بیش از یک خط است و هرگونه که مثلث را ترسیم کنند این اصل پابرجاست و علت اینکه آن را حمار نامیدند این است که گفته اند اگر علفی در نقطه ای باشد و حماری در نقطه ای دور از آن، هیچ حماری برای رسیدن به نقطه علف دو خط را طی نخواهد کرد بلکه در یک خط مستقیم به نقطه مطلوب می رود اما شگفت است که بسیاری از ما آدمیان مطلوبی را در نقطه ای می بینیم و به جای رفتن در خط مستقیم به آن سوی آن، به راه های کج و معوج می رویم...و در نمی یابیم که هر حرکتی غیر از راستی، دور زدن و دور شدن است، دروغ راه را طولانی می کند، ریا ما را عقب می اندازد، بی انصافی ما را به دره می افکند و...
راستی کن که راستان رستند
در جهان راستان قوی دستند
سعدی»

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    54 9
    افسردگی یعنی سهم من از دنیا کم بوده، یعنی فشارهای متراکم. استاد گرانقدر واقعيت همين است كه گفتيد وقتي كمي به اطراف نگاه كنيد مي بينيد كه من نوعي زير بار فقر دارم ميميرم و پول دارو ندارم ولي ديگر به ناحق صاحب ميلياردها شده است بفرمائيد در اينصورت من چگونه افسرده نباشم
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    26 7
    "افسردگی یعنی ناشکری، یعنی سهم من از دنیا کم بوده" واقعا زيباست اين جمله! چقدر به كار خيلي از ما مياد. امروز دلخور بودم اين جمله تا حدي كمكم كرد!
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    15 2
    ممنون بابت این مطالب آموزنده و گزیده. ...در این فضای اینترنتی نعمتی است گزیده گویی های مفید و دلنشین استاد. بازم ممنون فقط لطفا همیشه از این کارا بکنید نه فقط ماه رمضونی.
  • یسنا A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    12 0
    افسردگی یعنی خلا یعنی درگیری روحی یعنی غمی به دل یعنی خیلیااااااا البته باز هم شکر خدا یعنی با دوستی با خدا بتونی به خودت کمک کنی درگیری روحی تو کم کنی یعنی.........
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    4 0
    یونگ اعتقاد داره یه جاهایی تو زندگی افسردگی نیازه و دوره بعد از افسردگیه که مانند یه تولد دوباره برای انسانه که اونو از توی تاریکی به سمت روشنایی میبره!!
  • هموطن A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    4 2
    این قسمت هم خیلی جالب بود: «اما شگفت است که بسیاری از ما آدمیان مطلوبی را در نقطه ای می بینیم و به جای رفتن در خط مستقیم به آن سوی آن، به راه های کج و معوج می رویم...و در نمی یابیم که هر حرکتی غیر از راستی، دور زدن و دور شدن است». ما آدم ها اگه بدونیم وقتی می گن که یک کاری بده واقعاً اثرات نامطلوبی می ذاره دیگه اون کار رو انجام نمی دیم اما دریغا که نمی دونیم و بعضی ها دوست دارن تجربه کنن که این تجربه به شکست های بدی منجر میشه.
  • مونا FI ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    2 1
    اين حرفها خيلي قشنگه ولي حيف کهذزود از يادمون ميره
  • الهام RO ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    14 3
    چطور میشه این کتاب خرید .خرید آنلاین دارید؟
  • شاکر بیگب A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    3 0
    خیییییییلی عالیییییی بود استاد عزیز انرژی مضاعف گرفتم