قرآن، 1400 سال قبل سخن از فتح آسمان‌ها و نفوذ در زمین گفته است

ایکنا نوشت:

یکی از اساتید حوزه علمیه در نشست «قرآن و نجوم» نمایشگاه قرآن عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم، معیار وقت‌شناسی را ماه‌های قمری عنوان کرده است.

نشست تخصصی «قرآن و نجوم» عصر امروز، در نمایشگاه بین‌الملی قرآن، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی، از اساتید هیئت و نجوم حوزه علمیه و توسط بخش حوزوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام رمضانی به تعریف دو واژه هیئت و نجوم پرداخت و گفت: علم نجوم در زمان حاضر با اصطلاح علم نجوم در سابق متفاوت است. در زمان سابق علمی بود به نام علم هیئت و در کنار آن نیز علم نجوم قرار داشت. در واقع نجوم غیر از هیئت و هیئت نیز غیر از نجوم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر این دو مفهوم با یکدیگر اختلاط و تداخلی پیدا کرده‌اند، افزود: در حال حاضر منظور از نجوم، علم هیئت سابق است. علم هیئت نیز یکی از شعبه‌های ریاضی است که از حرکات و اوضاع کواکب و ستارگان و سیارات و از طلوع و غروب آنها سخن می‌گوید و تمام مباحث آن برهانی، دقیق و غیرقابل خطا است، مگر اینکه شخص محاسب خطایی انجام دهد.

این استاد نجوم و هیئت حوزه‌های علمیه کشور در ادامه در مورد علم نجوم نیز تصریح کرد: علم نجوم نیز عبارت از علمی است که از احکام مترتب بر اوضاع ستاره‌ها و کواکب سخن بگوید. الان اصطلاح طالع‌بینی مقداری به علم نجوم در سابق نزدیک است.

حجت‌الاسلام رمضانی با تأکید بر اینکه در گذشته مشکلات، حوادث، سیل‌ها و زلزله‌ها را بر همین اساس و بر این دیدگاه بیان و ارائه می‌کردند، اظهار کرد: اما علم هیئت متفاوت با این قضیه است و از اصل سیارات و اوضاع سیارات سخن می‌گوید و چون بر برهان و دلیل دقیق است، بنابراین قطعی است مگر اینکه مصاحبه‌گر اشتباه کند و لذا این تفکیک باید مورد توجه همه قرار بگیرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در برخی کتب علم نجوم یک علم الهی معرفی شده است، افزود: قرآن نیز در مورد علم هیئت که یک علم برهانی است نظر مساعدی دارد و در مورد علم نجوم هم که به معنای طلع‌بینی است، این نظر را دارد.

حجت‌الاسلام رمضانی گفت: در قرآن کریم آیات بسیار زیادی در مورد علم هیئت آمده است که از جمله آن می‌توان به آیات 190 و 191 سوره مبارکه آل عمران اشاره کرد. این آیات از صدر تا آخر آن در مدح و ثنا و تعریف و تمجید از افرادی است که به این نظام به عنوان یک نظام دقیق و حساب شده نگاه می‌کنند و این یعنی افرادی که از طریق علم هیئت پی به آفریدگار حکیم برده‌اند، در این آیات مورد تشویق قرار گرفته‌اند.

این استاد نجوم و هیئت حوزه‌های علمیه کشور افزود: قیاس‌الدین جمشید کاشانی که عدد «پی» را به عالم ریاضیات معرفی کرد، در ابتدای رساله محیطیه خود می‌گوید «سپاس خدای را که عالم است به نسبت بین محیط دایره و قطر دایره».

وی، آیه 33 سوره مبارکه الرحمن را یکی دیگر از آیاتی برشمرد که در آن در مورد علم هیئت سخن به میان آمده است، و در ادامه تصریح کرد: قرآن نزدیک به 1400 سال قبل سخن از فتح آسمان‌ها و نفوذ در زمین گفته است که در آن زمان حتی به مخیله انسان نیز نمی‌رسید و این آیه می‌خواهد این را بیان کند که شما مستعد هستید، مگر اینکه نیروی قاهر و قوی و مسلط به شما کمک کند.

حجت‌الاسلام رمضانی در بخش دیگری از این نشست به بحث در مورد سال قمری و شمسی پرداخت و اظهار کرد: سال شمسی از گردش یک دور کامل زمین به دور خورشید بر مبنای هیئت جدید به وجود می‌آید و انسان با گذشت همین فصول است که سال را احساس می‌کند. اما سال قمری بر اساس حرکت ماه صورت می‌گیرد و اگر ماه 12 بار به دور زمین بچرخد یک سال قمری شکل می‌گیرد.

این استاد حوزه‌های علمیه کشور افزود: آنچه که قرآن و روایات بر آن تأکید می‌کند این است که توصیه بر حفظ سال‌های قمری است و گرچه مخالفت‌ با سال‌های دیگر ندارد، اما معیار خود را بر روی ماه‌های قمری قرار داده ‌است. و خداوند در یک آیه از آیات قرآن می‌فرماید که اگر مردم می‌خواهند وقت را بشناسند و زمان فرا رسیدن حج را متوجه شوند باید به ماه‌های قمری توجه کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    6 0
    چشماها را باز کن بدون تعصب به قرآن نگاه کن آن زمانه که میتوانی درست تصمیم بگیری.
  • حنيف A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    2 2
    اگه به گفتن باشه كه ژول ورن هم 100 سال پيش رمان 20000 فرسنگ زير دريا را نوشت. مهم اجرا كردن اونه كه مسلمان ها متاسفانه 1درصد هم در اين دستاورد هاي علمي نقش نداشته اند. مهمترين تحفه اي كه قران از عالم بالا مي تواند براي بشريت بياورد معنويت و اخلاق است كه متاسفانه در اين زمينه هم مسلمانان عقب مانده تر از جوامع ديگر هستند. كلا چون مسلمانان عقل معاششان را تعطيل كرده اند و چسبيده اند كه همه چيز را از دل قران در بياورند همان مهمترين پيام وحي كه رسيدن به معنويت و اخلاق عملي است را هم نگرفته اند.
  • آلموند A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    3 1
    در قران کریم به صراحت از وجود لایه اوزن صحبت شده است. اگه گفتین کدام آیه شریفه آنرا مطرح کرده است؟