۵ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷

حرف‌وحدیث‌های زیادی درمورد ماه رمضان و تفاوت این ماه با دیگر ماه‌های قمری بین مردم رواج پیدا کرده که اغلب آن‌ها نادرست است. پاسخ علمی به 7 باور نادرست مشهور را بخوانید.

1- آیا ماه رمضان همیشه 29 روزه است؟
ماه قمری که برابر دوره هلالی (فاصله زمانی وقوع دو هلال کاملا یکسان) است، به طور متوسط 29.53 روز طول می‌کشد. اما از آن‌جا که تعداد روزهای ماه در تقویم باید عددی صحیح باشد، بنابراین ماه قمری یا 29 روزه است و یا 30 روزه. در کشورهای اسلامی، طول ماه‌های قمری بر اساس معیارهای نجومی پیش‌بینی می‌شود و طول یک ماه در یک سال ارتباطی به سال‌های دیگر ندارد. بنابراین ماه رمضان می‌تواند مثل هر ماه دیگری 29 یا 30 روزه باشد.

2- آیا اگر ماه شعبان 30 روزه باشد، ماه بعد (رمضان) 29 روزه خواهد بود؟
خیر. مدت هر ماه قمری مستقل از ماه قبل است. محاسبات نشان می‌دهد ماه قمری می‌تواند تا 3 ماه متوالی 29 روزه یا تا 4 ماه متوالی 30 روزه باشد.

3- چرا با اینکه مقارنه ماه و خورشید اتفاق افتاده، هنوز اول ماه اعلام نشده است؟
مقارنه ماه و خورشید معیار ماه نجومی است. اما معیار شرعی آغاز ماه قمری، رویت هلال است. طبق محاسبات نجومی، در بهترین وضعیت جوی هم تا چندین ساعت بعد از مقارنه امکان تشکیل هلال وجود ندارد، چراکه خورشید هنوز از پشت رشته‌کوه‌های لبه ماه طلوع نکرده تا نور بر سطح ماه بتابد و هلال تشکیل شود. به‌همین دلیل حتی با تلسکوپ هم نمی‌توان ماه را مشاهده کرد.

4- آیا همیشه شروع ماه قمری (مثلا رمضان یا شوال) در ایران بعد از عربستان است؟
شروع ماه قمری در هر نقطه‌ای بستگی به مشخصه‌های نجومی در آن کشور و البته ملاک شرعی فقهای آنجا دارد. بنابراین ممکن است شروع ماه در ایران و عربستان یکی باشد (مثل ماه رمضان امسال) یا متفاوت باشد. توجه داشته باشید که بروز 1 روز اختلاف در سطح زمین کاملا طبیعی است، ضمن این‌که اگر به نقشه رویت‌پذیری هلال ماه توجه کنید، الگوی هذلولی شکل رویت‌پذیری ماه نشان می‌دهد نمی‌توان حکم قطعی و همیشگی در مورد رویت‌پذیری هلال ماه بر اساس موقعیت جغرافیایی صادر کرد.

5- چرا کشورهای غربی ما (مثل ترکیه و آذربایجان) و همین‌طور شرق ایران (مثل افغانستان و اندونزی) عید فطر را اعلام کردند ولی هلال در ایران دیده نشده است؟!
معمولا برخی کشورهای همسایه از کشورهای دیگر (مثل عربستان) تبعیت می‌کنند و این به معنی رویت هلال در آن کشورها نیست. ضمن آن‌که ممکن است به دلیل گزارش‌های اشتباه رویت هلال، آغاز ماه به اشتباه اعلام شده باشد. آمارها نشان می‌دهد 15 درصد از افرادی که به استهلال می‌پردازند، دچار توهم رویت می‌شوند و گزارش اشتباه ارسال می‌کنند. یعنی اگر مثلا 1000 نفر برای استهلال اقدام کرده‌اند، از نظر آماری باید بیش از 150 نفر گزارش رویت ارسال کنند تا مطمئن شویم گزارش‌ها درست است. اگر 1000 نفر به استهلال اقدام کرده باشند و تعداد انگشت‌شماری گزارش رویت ارسال شده باشد، از نظر آماری جزو خطای توهم رویت محسوب می‌شود.

6- چرا مشکلات آغاز و پایان ماه قمری فقط برای ماه رمضان اتفاق می‌افتد و در دیگر ماه‌های قمری تغییری اتفاق نمی‌افتد؟
ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و گروه‌های رصدی در آغاز و پایان تمام 12 ماه قمری سال فعال هستند و به رصد هلال اقدام می‌کنند. البته گروه‌های مجهز در ماه‌هایی اعزام می‌شوند که هلال دشوار یا بحرانی است.
اما دلیل آن‌که تغییرات احتمالی در آغاز و پایان ماه قمری بیشتر در مورد ماه رمضان رسانه‌ای می‌شود، به دو عامل برمی‌گردد؛ نخست این‌که قبل از تاسیس مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، معیارهای دقیق برای تعیین آغاز و پایان ماه قمری در تقویم وجود نداشت و به همین دلیل در بعضی موارد تقویم با رصدها مغایرت داشت. اما دلیل دوم، این است که برای آغاز و پایان ماه رمضان، گروه زیادی از مردم عادی نیز به استهلال اقدام می‌کنند و همان‌طور که در سوال 6 اشاره شد، تعداد گزارش‌های اشتباه بسیار افزایش می‌یابد. در سال‌های اخیر، مشکل مشابهی در برخی کشورهای همسایه باعث برخی اشتباه‌ها در آغاز و پایان ماه‌های قمری شده است.
ذکر این نکته هم الزامی است که در سال‌های گذشته مواردی بوده که پیش‌بینی آغاز ماه قمری با رصد هلال بحرانی تغییر کرده و درنتیجه تقویم هم تغییر یافته است. 

7- ضخیم بودن هلال ماه در شب دو یا سوم ماه می‌تواند دلیلی بر شروع اشتباه اول ماه باشد؟
خیر. ماه نزدیک‌ترین جرم سماوی به زمین است و در طی یک شبانه‌روز با سرعت زاویه‌ای زیادی جابه‌جا می‌شود، به‌همین دلیل به سرعت از خورشید فاصله می‌گیرد و بر ضخامت بخش روشن آن افزوده می‌شود. ضمن آنکه مدار ماه به دور زمین بیضوی است و این جابه‌جایی در زمان‌های مختلف یکسان نخواهد بود. بنابراین با نگاه بصری به ماه به دقت نمی‌توان تعیین کرد که شب چندم ماه قمری است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    جانم تقویم شمسی
    • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      13 45
      تقویم یک امر قرار دادی بر اساس تغییرات چیزهای مختلفه / مثلا ما قرارداد کرده ایم که به یکدور گردش زمین به دور خود رو میگیم روز / به هر 7 روز میگیم هفته / به هر دور گردش زمین به دور خورشید میگیم سال و به هر سال رو به 12 ماه(یا به صورت صحیح تر برج) تقسیم میکینم که از 11 فروردین 1304 با تصویب مجلس شورای ملی اون رو به صورت 6 ماه اول،ششم و هفتم 31 روز و 5 ماه بعد 30 روز و یک ماه آخر یا 29 روز یا 30 روز تقسیم کردیم. قبل از اون ترتیب دیگری داشت به این شکل که ماه اول به صورت 30 یا 31 ماه دوم تا پنجم به صورت 31 یا 32 و بقیه به صورت 29 یا 30 روزه بوده اما در قمری تعریف روز همان است ولی هر دور گردش ماه به دور زمین یک ماه خوانده میشود شده و هر 12 ماه یک سال این تقویم تقریبا از زمان نوح ع رواج دارد.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      11 39
      اکنون با توجه به آنکه تقویم امری قراردادی است نمیتوان هیچکدام از مبنا ها را بر دیگری برتر دانست. اما اینکه شما شنیده اید تقویم جلالی(نه شمسی) که خود نوعی از تقویم شمسی است که در ایران تا قبل از 1304 استفاده میشد دقیق ترین تقویم جهان است در قیاس با دیگر تقویمهای شمسی مثل گرگورین(یا همون میلادی امروزی) و یا مثلا ژولین(تقویم قدیم اروپاییان که تا زمان پاپ گرگوری سیزدهم که این تقویم را در سال 1582 نا معتبر کرد.) و اگر ملاک رجحان قدمت باشد باید نگاه ها را به سمت تقویم قمری بچرخانیم که توسط مسلمان و یهودیها تا حدودی(سال یهودی شمسی است اما ماه های آن قمری است برای همین هر چند سال یکبار یک سال 13 ماه خواهند داشت)استفاده میشود.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      4 12
      با عرض پوزش به جهت رسوندن متن اول به 700 کارکتر یک اشتباه درون شد که به دلیل کپی کردن بخشی از پایین متن به بالا بود: تصحیح: از 11 فروردین 1304 با تصویب مجلس شورای ملی اون رو به صورت 6 ماه اول 31 روز و 5 ماه بعد 30 روز و یک ماه آخر یا 29 روز یا 30 روز تقسیم کردیم. قبل از اون ترتیب دیگری داشت به این شکل که ماه اول،ششم و هفتم به صورت 30 یا 31 روز، ماه دوم تا پنجم به صورت 31 یا 32 روز، و بقیه به صورت 29 یا 30 روزه بوده
    • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      55 28
      ما حتی وسط پرچم کشورمون به عربی نوشتیم خدا ...نمیشه همین شکلی به فارسی نوشت خدا ...
    • صابر IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      27 22
      اقای بی نام اون یک آرمه که هم الله خونده میشه و هم لا اله الا الله هست نمیدونم چرا شما ها اینقدر با عربی مخالفید؟!
  • میلاد حمیدی RS ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    کاشکی این ماه تموم نمیشد. خیلی دلمون برات تنگ میشه
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      11 6
      کامنتاتون منو کشته !
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    همش توجیه !!!!!!
    • بی نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      33 11
      کاشکی قانع کننده بود!!!مخصوصآمورد 5و6 !!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    94 19
    چرا برای تاسوعا و عاشورا هلال ماه رویت نمیشه .چراکه ممکنه واقعه کربلا یه روز قبل یا یک روز بعد اتفاق افتاده باشه
    • tahmadi IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      24 10
      بدلیل اینکه 10 ماه و همه میتونن تشخیص بدن
    • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      46 44
      کل یوم عاشورا و کل ارض کربلاء
    • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      66 20
      واقعا من دهنم باز موند از این استدلال : " کل یوم عاشورا و کل ارض کربلاء"!!!!!!!
    • علی A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      14 11
      به شوخی گفته بابا چه جدی گرفته!!!!!!
  • مهدی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    77 4
    مورد 6 قابل قبول حداقل برای من نیست چرا که تا به امروز که من بیاد دارم یادم نمی آد یکبار مثلا تاسوعا و عاشورا یا عید قربان یا دیگر اعیاد مذهبی جابجا شده باشد و همیشه طبق تقویم بوده اگر موردی بوده بفرمایید.
  • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    با این همه پیشرفت تکنولوژی هنوز گیر رویت ماه هستیم
    • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      3 7
      مهم دیدن هلال ماه است با چشم. وگرنه من در موبایل فکسنی ام یک برنامه دارم که بدون اینترنت و غیره فقط با دادن مختصات و زمان، محل دقیق و غروب و طلوع خورشید و ماه رو تعیین می کنه و حتی میگه چند درصد از ماه تشکیل شده، ولی این ها حجت شرعی نیست، چون باید با چشم دیده شود. مسئله شرعی ربطی به پیشرفت فناوری ندارد، مثل اینکه بگوییم چرا ما با این همه پیشرفت تکنولوژی هنوز راه می ریم و غدا می خوریم و به دستشویی می رویم.
  • لیلی A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    من نمی دونم چه هدف یا اهداف سیاسی پشت این توجیهات وجود داره، ولی شک ندارم که با یک مشت لاطائلات می خواهید سرمردم شیره بمالید. به خدا باید جوابگوی این اعیاد فطری که روزه ی حرام را بر ملت تحمیل کردید باشید.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    87 15
    چرا انقد پافشاری هست به تقویمی که انقدر خطا داره
  • rahim A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    88 38
    بهتر نيست ما ايرانيها با همون تقويم دقيق شمسي خودمون روزه بگيريم؟ اينطوري ديگه اينقدر عذاب نميكشيم و ماه رمضان هميشه در يك فصل و زمان معلوم برگزار ميش اعراب هم به تقويم خودشون
    • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      6 3
      ماه رمضان یه ماه قمریه ها ....
  • محمدی IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    68 30
    آخه این توهین به افغانستان و ترکمنستان نیست که می گین اونها از عربستان تبعیت می کنن؟ دانشگاه پلی تکنیک کابل اینقدرها مجهز هست که حداقل بتونه به رویت ماه بپردازد.
    • وحید US ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      48 11
      راست میگه دیگه هر چی باشه افغانستانه،50درصد تجخهیزات دنیا اونجاست، حالا از شوخی گذشته گیریم از عرنستانا تقلید بکنن، چرا توی این دینا یکی نیست از ما نقلید کنه
    • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      14 23
      وحيد جان ما محتاج تقليد افغانستان و ... نيستيم! هركي كار خودشو ميكنه؛اونان كه انتخاب ميكنن از كي تقليد كنن... قصدم توهين نيست اما خوب هرچي به نفعه!!
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    47 8
    تو منوی جی پی اس های دستی بخشی مربوط به طلوع و غروب خورشید هست،با مراجعه به این بخش ساعت طلوع و غروب خورشید و ماه به صورت کاملا دقیق به کاربر اطلاع داده میشه. سراغ تخصص و علم بریم،مساله رویت ماه با وجود علم فضا و نجوم کاملا حل شده اما برای ما هنوز حکم سر گرمی داره.
  • سید ک A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    55 12
    آخه لجبازی و توجیه الکی و من درآوردی تا کی؟؟؟ بس کنید این حرفها رو و اینقدر با دین مردم بازی نکنید. خدا به آدم عقل داده تا به علم دست پیدا کنه و علمی عمل کنه. یعنی چی توی قرن 21 .... باید برن بالاپشت بوم دنبال ماه بگردند؟!!! ای خدا....
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    55 6
    بعضی وقتها خودمون هم قبول داریم که هلال ماه تشکیل شده، اما اینطور توجیه میشه که:" به علت وجود گرد و غبار هلال ماه رویت نمی شود. پس احتمال اینکه فردا عید نباشه هست". این حرف کاملا غیر منطقی است و درست مثل اینکه بگوییم خورشید وجود دارد اما چون الآن در پشت ابر هست و ما آن را نمیبینیم پس شب است.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      5 3
      در اینکه رصدگران ستاد استهلال تلاش خود را برای رفاه حال مردم می کنند حرفی نیست. منظور بنده از چیزی که در بالا گفتم اینه که بعضی از افراد نادانسته میان پشت تلویزیون یا رادیو یا رسانه ای دیگر این حرف رو میزنند یا توجیه می کنند، که این گفته غیر منطقی است و عده ای که یه چیزایی سرشون میشه رو به تعجب وا میدارد.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    32 10
    بعضی ها "خود فقیه پنداری" دارند
  • قاسم A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    39 4
    با پیشرفت های زیادی که در عرصه نجوم اتفاق افتاده, پذیرش آنچه مربوط به دوره اولیه علم است, به نظر درست نمی آید, ضمن اینکه ما بیشتر پیش بینی های نجومی را قبول داریم اما به این ماه که میرسد, آنها را کنار میگذاریم و به رویت هلال با خطای زیاد, بیشتر از دقتهای عددی نجوم اعتماد داریم. امیدواریم همه مسلمانان دارای تقویم واحد بدون اختلاف گردند.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    49 7
    ما كلا تافته جدا بافته ايم واسه همين
  • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    58 6
    من قانع نشدم! آخه دلیل نمی شه! مکان ماه رو میشه 40 سال دیگه تو هر ثانیه ای پیش بینی دقیق کرد. حالا اگه شما دوست دارید بگید حتما باید رویت بشه و تایید فقهی بشه مساله فرق می کنه.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    19 7
    فردا عید خواهد بود تا دقایقی دیگر اعلام خواهد شد. همه خبرگزاری ها زدن در برخی نقاط دیده شده هلال
  • کشاورز A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    41 3
    نمیدونم چراماه های دیگه مشکلی ندارد فقط رمضان این مشکل را دارد
  • مهدی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    55 6
    آقا چرا خودتونو اذیت میکنید اینا نمی خوان با عربستان یه روز عید بگیرند میخوان بگن ما راست میگیم همین.
    • سام DE ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      3 2
      باور بفرمایید جمعه عید فطر اعلام میشود تا هر دو فریضه ی نماز فطر و جمعه همزمان شده و اجر و ثواب بیشتری ببریم. در اینصورت شنبه هم تعطیل است و مردم میتوانند بیشتر در مسافرت باشند، در خیلی از ادارات هم کارمندان روز یکشنبه را مرخصی گرفته اند، یعنی از قبل می دانند که تقویم ما درست است و نباید خللی به آن وارد شود.
    • امین A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      0 1
      چرا حرف بی حساب میزنی؟! حتی تهمت هست این حرف شما عربستان یادتون رفته چندسال پیش اشتباه اعلام کرد(ماه رمضونو 28 روز اعلام کردن که جمعه عید بشه کسی نتونه راهپیمایی روز قدس بکنه!!) بعدش پادشاهشون دراومده میگه من کفاره همه مردمو میدم!! امسال هم رویت هلال توی عربستان اصن محال بوده از لحاظ علمی فقط تو.ی افریقا و امریکا قابل رویت بوده
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    17 35
    درسته که میشود تا n سال دیگه تشخیص داد که وضعیت ماه چه جوری و / اما با مسئله ماه فقط دونستن جاش نیست ... ما الآن دقیقا میدونیم ماه کجاست ... این کافی نیست چون باید ماه دیده بشه / بسیاری از احکام دنیا که در دادسراها و دادگاه به صورت قانونی است تنها با رویت انسان و شهادتش قابل استناد میشه ... در خیلی کشورهای دنیا و بعضی از ایالتهای امریکا حتی فیلم و عکس هم وجاهت قانونی نداره اسلام هم ملاک رو رویت گذاشت نه تولد ماه / در ضمن این مسئله توهم رویت هلال تحقیقش در امریکا انجام شده و الا ما از این کار را بلد نیستیم که اگر بپذیریم که همون خدایی که روزه عید فطر حرام کرده گفته ماه باید با چشم دیده بشه ... کلی از مشکلات حل میشه متاسفانه انقدر همه کارا سیاسی شده مردم به همه چیز بد بین شدند
    • nass IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      39 11
      خداوند کجا فرموده ماه باید با چشم رویت شود. راهنمایی بفرمایید ممنون
    • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      17 22
      همون جایی که گفته باید عید فطر روزه نگیری ...
    • بابک A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      0 3
      حضرت رسول در آخرین سال حیاتشون در واقعه قدیر خم تاکید کردند بر رویت هلال ماه قمری و تغییر ندادنش ( کبیسه نگرفتن به سبک یهود که اون زمان در عربستان رایج بود) . متاسفانه بعضی مسلمین با دستورات پیامبر اشنا نیستن و خلاف دستور رسول الله فتوا میدن.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    34 5
    در مورد خورشید گرفتگی منجمان از چند ماه قبل پیشینی می کنند و حتی لحظه شروع و پایان آنم راهم درست تشخیص می دهند ولی به ماه که می رسند همه دچار سردرگمی هستند عجیبا غریبا
  • بی نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    39 1
    بابا! آغاز و پایان ماه قمری که بحث علمی نیست، بحث فقهیه. منجما هیچ مشکلی با حساب و کتابهاش ندارن. مشکل تو اون قسمت ماجراست که میگه هلال باید با چشم دیده بشه.
    • عتی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      10 2
      اگر ملاک دیدن بچشم باشد بفرض چند روز آینده هوا درکل کشور ابربود وماه دیده نشد ما باید روزه بگیریم
  • بانوی ایرانی IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    37 5
    آخه هر وقت عید فطر طبق تقویم نشد به زور اولین ماه ممکن را تغییر می دهند تا تعطیلات بعدی درست دربیاد !ما هم که همه حافظه ها ضعیف !اصلآ یادمون نمی مونه!
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    21 4
    این حرفا که گفتی یعنی چه؟!!! من ماهمو میخوام
    • با نام A1 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      10 1
      منم آفتابمو مي خوام:))))))))
  • محمدی IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    18 11
    اصلا این مطلب رو کی نوشته. من میگم هر 7 باوری که نوشته شده 100 درصد درسته.
  • عباداله A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    5 2
    با سلام حرکت ماه از غرب به شرق حول محور کره زمین در هر 24 ساعت با 55 دقیقه تأخیرنسبت به همان نقطه انجام می پذیرد یعنی در اولین نقطه ای که هلال ماه پس از غروب آفتاب رؤیت میگرددبا تمام نقاطی که در طول این 55دقیقه قابل رؤیت است هم افق میباشد با این محاسبه و با لحاظ اینکه ملاک شروع ماه قمری به نظرفقهارویت میباشد این شروع مستقل از مرزهای جغرافیائی کشورهاست یعنی چه بسا نقاطی از چند کشور هم مرز از نظر شروع ماه قمری هم افق باشند
  • سروش A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    17 6
    خب دیگه رمصانو عیدم سیاسی شده همه کشورا دورو برمون اعلام کردن اما واقعا ما تافته جدا بافته ایم
    • مهدی IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      4 14
      قابل توجه دوستان عزیز اینکه در عراق، آیت ا.. سیستانی هم جمعه رو عید اعلام کردند. چرا الکی بحث نجومی و فقهی رو ربطش میدید به سیاست؟ در همین ایران خودمون هم آیت الله مکارم شیرازی اصلاً بحث رویت با تلسکوپ رو قبول ندارند.
  • بی نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    23 7
    من خوشحالم از کامنت هایی که بوی فرهنگ و متمدن بودن میده. متاسفانه بعضی ها هیچی واسه عرضه ندارن دیگه و مجبورن یه جاهایی اظهار وجود کنن. دنیا با علم خیلی چیزا رو ثابت کرده و دیگه نمیشه مثل دوران جهل سر مردم رو شیره مالید
  • بی نام A1 ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    21 7
    به نظر من : ملاک ماه قمری گردش ماه به دور زمین است نه به دور منطقه ای خاص از زمین مثل ایران یا عربستان یا کشور دیگر . بنابراین در هر جای کره زمین که هلال ماه با چشم مسلح رویت شود طبیعتا شروع ماه قمری در سراسر کره زمین خواهد بود خواه این رویت در ایران باشد یا در عربستان.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    7 1
    یعنی ما فقط سر حلال ماه با بقیه اختلاف داریم؟
  • سیمین A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    13 1
    با اینکه روزه سخته ولی امروزدلم گرفته .
  • مهرانتبریزلی A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    11 2
    تکلیف روزه های حرام احتمالی که مردم ... می گیرند چیه؟گناهش که بر گردن مردم نیست حتماً.
  • سید IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    10 2
    قطعن مرز رویت هلال ماه با مرزهای جغرافیایی انطباق کامل نداره مثلن وقتی در مرزهای غرب ایران به سختی ماه رویت میشه امکان داره در شرق ایران قابل رویت نباشه ولی همه جای ایران عید اعلام شده !! اگراین اشکال نداره پس قرار بذاریم هر وقت در کعبه ماه رویت شد همه جا عید باشه.ولی این کارو نمی کنن!!!! چون که.....
  • رضا صدر A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    4 1
    در مورد پاسخ هفتم، در صورتی که ماه به صورت طوق دار مشاهده شود(یعنی علاوه بر هلال نورانی بخش تاریک نیز با نور کم دیده شود) بنا به فتوای بعضی مراجع( ایات اعظام بهجت تبریزی و ...) این می تواند دلیل بر این باشد که روز گذشته روز اول ماه بوده و فردا روز دوم است. (منبع رسالۀ نه مرجع ، نشرپیام عدالت)
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 1
    ازوقتیکه من بزرگ شدم همه رمضانهارو سی روزه یاذحتی سی و یک روزه گرفتن.هرسال هر سال.