قطاری که با سرعت 1127 کیلومتربرساعت پرواز می‌کند

پس از ایده‌های موفق تسلا موتور و اسپیس X، سیستم حمل‌ونقلی پیشنهاد شده که با استفاده از انرژی خورشیدی و الکتریکی، روی بالشتکی از هوا و نزدیک به سرعت صوت حرکت می‌کند.

محبوبه عمیدی: ایلن ماسک مرد ایده‌های فوق‌العاده‌ای مانند پی‌پال، تسلا موتور و اسپیس X به تازگی با ایده سیستم حمل‌ونقل تازه‌ای توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. او هنوز جزئیات طرح را توضیح نداده؛ اما می‌گوید هایپرلوپ می‌تواند سیستمی بهره‌ورتر و سریع‌تر از خطوط ریلی کنونی ایجاد کند و به عنوان مثال باعث شود مسافران با سرعت 563 کیلومتربرساعت و تنها ظرف مدت 30 دقیقه، مسیر لس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو را طی کنند.

هایپرلوپ

بسیاری از مردم هایپرلوپ را مانند محفظه خلائی می‌دانند که کپسول‌های الکترومغناطیسی معلق در آن حرکت می‌کنند. این کپسول‌ها می‌توانند حجم قابل‌توجهی از مسافرت‌های بین‌شهری را پوشش دهند.

ماسک می‌گوید: «یکی از مسائلی که احتمالا در این تونل‌ها با آن برخورد خواهیم کرد، جمع‌شدن هوا در دماغه کپسول‌ها است. این هوا می‌تواند مانند سرنگی که از مایع پر شده و در برابر حرکت پیستون مقاومت می‌کند، از سرعت حرکت کپسول بکاهد. برای حل این معضل می‌شود کمپرسورهایی را در دماغه هر یک از کپسول‌ها به کار گرفت تا هوا را به درون خود کشیده و به فضای زیر کپسول انتقال بدهد».

هایپرلوپ

از این هوا می‌توان استفاده بهتری هم کرد و آن را به کمک دریچه‌هایی که در زیر کپسول تعبیه شده‌اند به فضای میان کپسول و تونل تزریق کرد. در نتیجه بالشتک هوای نازکی شکل می‌گیرد که کپسول را به حالت معلق نگه می‌دارد و باعث می‌شود در اصطکاک اندک بتواند با سرعتی حدود 1127 کیلومتربرساعت حرکت کند.

می‌توان از یک باتری برای تأمین نیروی برق مورد نیاز برای کمپرسورها استفاده کرد؛ اما برای کپسول به نیروی پیش‌رانش نیز نیاز داریم. ماسک می‌‌گوید: «می‌توان از موتورهای الکتریکی خطی که روی فضای تونل تعبیه ‌شده‌اند، استفاده کرد. آنها می‌توانند موتورهای القایی باشند که هر 113 کیلومتر یک بار در خط قرار داده شده‌اند و در شرایطی که اصطکاک بسیارناچیز است، به سادگی نیروی پیش‌رانش مورد نیاز کپسول‌ها را تأمین کنند. فضای مورد نیاز برای تعبیه این موتورها کمتر از یک‌صدم طول تونل خواهد بود».

هایپرلوپ

انرژی مورد نیاز این موتورها می‌تواند توسط پانل‌های فتوولتائیکی که روی سطح بالایی تونل‌ها تعبیه شده‌اند، تأمین شود. ماسک معتقد است همیشه انرژی کافی و حتی مازاد وجود خواهد داشت.

هایپرلوپ

او تخمین می‌زند هزینه تأمین موتورها و ساخت کپسول‌های معلق بالغ بر چندصدمیلیون دلار باشد. ساخت تونل نیز این رقم را به چندین میلیارد دلار خواهد رساند؛ با این حال از پروژه‌های حمل‌ونقلی که پیش از این برای کالیفرنیا ارائه شده‌اند، ارزان‌تر خواهد بود. ماسک فعلا قصد اجرایی کردن این طرح را ندارد. او می‌گوید طی سال‌های آتی و در صورتی که داوطلبی برای اجرای این طرح پیدا نشود، ایده هایپرلوپ را خودش اجرا خواهد کرد.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    61 2
    بشه چي ميشه؟
    • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      63 0
      اين قطار شيراز اصفهان بعد از چهار سال افتتاح هنوز بسيار سرعت پاييني داره لطفا فكري شود با دوچرخه آدم بره زودتر ميرسه
    • بی نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      53 0
      دوست عزیز اگر هم بشه به عمر من و شما و بچه های ما و بچه های بچه های ما هم نمیرسه که بتونیم شاهد به کار گیری این سیستم حمل و نقل در کشورمان باشیم!!! فعلا که اکثریت شهرهای کشور از داشتن مترو در حد بسیار ابتداییش هم محروم هستند و با این سیر پیشرفت لاک پشتی ماها فقط باید اینجور چیزا را در خواب و رویا ببینیم!!
    • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      41 1
      یاد قطار رجا افتادم !
    • من خودم تنها IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      63 2
      اونوقت با پای راست بریم توش یا چپ؟
    • یاسر IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      26 0
      شهر ما اورمیه که هنوز ریل ندیده چه برسه قطار ( خودشم نزدیکترین ترین مرکز استان به ترکیه و اروپاست)
    • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      5 1
      در پاسخ به دوستی که در مورد قطار شیراز به اصفهان گفت: از کاری که احمدی نژاد انجام داده، چه انتظاری داری؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    52 2
    یعنی شهر ری تا تهران چقدر طول میکشه
    • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      46 2
      سيم ثانيه!
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    چطور میتونیم بد حجابی رو از بین ببریم؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      42 4
      ميتوني خودكشي كني
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    ایکاش آمریکا بدنیا میآمدم ، چه تلخه ایده هایی را ببینید که شما سالها بدانها اندیشیده بودید و با آنها زندگی کرده بودید و .............
    • امیر IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      25 83
      این طرحتو به کدوم مرجع تو ایران ارائه کردی که دست رد به سینت زد؟ مطمئن باش تو آمریکاشم خیلی ها با همین ایده زندگی کرده بوده و سالها بهش اندیشیده بودن. منتها حوصله و اراده وقت گذاشتن و تهیه پشتوانه علمی و تبدیلش به یه طرح موجه قابل ارائه به صنایع و رسانه ها و مجامع رو نداشتن. داشتن اراده تبدیل خیال به واقعیت خیلی ربطی به ایرانی یا امریکایی بودن نداره.
    • مهدی IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      63 1
      مشابه همین طرح، حدود 10 سال پیش در جشنواره‌های داخلی با جزئیات تقریبا کامل ارائه شده، اما اساتید فقط خندیدن و به دانشجوی خوش‌فکر گفتن امکان عملی نداره.
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      18 1
      همینه دیگه وقتی یه طرح علمی میاد تو خبرگزاری و بدون مقاله ها و کارای تحقیقی و زحمات پشت سرش فقط نتیجه جذابش اعلام میشه یه عده را میافتن که آره ما هم خیال همینو داشتیم. انگار اونجا یه دستگاه گذاشتن ملت آرزوهاشون رو بگن دستگاه تمام و کمال رو تحویل بده. حالا از همین دوستان بپرسی کمپرسور چیه فشار هوا چقدر باید باشه تو اون سرعت نگهش داره تو سرعتای پایین تر چیکارش کنیم یه خورده در مورد موتور القایی توضیح بدین جوابشون اینه: ها؟
    • بی نام قبلی - سعید فعلی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      11 4
      آقا امیر ، دستی بر آتش نداری که چنین میگویی ، علت مشخصه ، اصلاً چرا باید فضا بگونه ای باشد که فرد مجبور باشد طرح ها و ایده هایش را به محضر دیگران ببرد که دست رد یا غیر رد بر سینه اش بگذارند ، مگر فرد خودش چلاق است که برود و به این آن التماس کند که کمکش کنند ، فقط یک سئوال مرا میتوانی جواب بدهی: اگر مایک زاکربرگ (خالق فیس بوک) ، یک جوان نوزده ساله با ایده ای که صدها میلیارد دلار میارزید میخواست ایده اش را در اینجا عملی کند چه میشد ، آیا به همان روش که عمل کرد در ایران میتوانست موفق شود و یا اینکه باید ایده اش را به معاونت فن آوری ریاست جمهوری میبرد و ... در ضمن امیر خان طرح که نه محصول عملیاتی را با ذره ذره سلولهای بدنم ساختم ، در این سرزمین بدون زیر ساخت و له شدم ، دادش جان رطب خورده نیستم
    • امیر IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      10 0
      مثال طرح موفق ناشی از خلاقیت تو همین ایران کلی دارم بزنم تبلیغ میشه چاپ نمیکنه ناموفقش هم هست طرف تو ایرانخودرو جوابشو ندادن الان تو بی ام و طراحه. اصلا از کجا معلوم این یارو تو امریکا بدنیا اومده؟ قبلش پی پال رو طراحی کرده که الان حسابش میکنن. بحث من این نیست که ایران هم گل و بلبله و دفاع الکی از شرایط داخل کشور. بحث من اینه که خلاقیت همراه با پشتکار راه خودشو پیدا میکنه هرجا که باشه. شما همین طرحتو مقاله میکردی چاپش میکردی تو یه ژورنال اگر طرحت همین بود و مشتری داشت مطمئن باش الان اینجا نبودی. این که نداشتن پشتکار و تلاش رو حواله بدیم به جبر جغرافیایی فقط گول زدن خودمونه و دروغ به خودمون. حالا میخوای قبول کن میخوای نکن. آن کس که نداند و نخواهد که بداند....
    • بی نام US ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
      0 0
      ایده و طرح و تصاویر گرافیکی رو که همه میتونند ارایه کنند. طرح هایی اهمیت دارند که شیوه اجرای علمی و فنی آن به طور نسبی مشخص باشه. به طور مثال اگر ایلان ماسک سر و صدای زیادی در دنیا میکنند به این خاطر هست که آقای ایلان ماسک طرح را که ارایه میکنه، زیر طرح توضیح میده که پروژه با امکانات کدوم شرکت و کدوم تکنولوژی های "موجود" قابلیت اجرایی داره. مثلا وقتی پروژه تسلا را تعریف میکنه، چند سال بعد، نمونه اولیه اون رو هم تست میکنه. طرح گرافیکی و ذهنی ارزش نداره. هر کسی میتونه ادعا کنه که طرحی در ذهن داشته.
  • ایمان A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    73 0
    پس حالا مونده به ما برسن تکنولوژی بهشون صادر کنیم کبلو کیلو
  • بی نام GB ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    152 7
    اینا 10 سال دیگه برای همیشه ادم می فرستند مریخ ما هنوز دنبال موی دخترمونیم !
  • مهدی A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    28 1
    اگه متخصص و دانشمندهای ما توی این مملکت بهشون بها میدادن به عقاید وافکارشون کاری نداشتن و از هر لحاظ تامین میشدن. امروز ما هم در خیلی از زمینه ها حرفی برای گفتن داشتیم . فعلا که دغدغه ما شده غذای شب
  • بی نام AE ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    8 35
    برای چیزهایی که دارید و ندارد خدا رو شکر کنید و برای چیزهایی که از دست دادید قصه نخورد ، چونکه چقدر باید قصه چیزهایی که بدست نیاوردید بخورید، (امام علی)
    • مسعود A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      20 0
      مجید جــــــــان.... اون که منظورته غـــــــــصه هست نه قــــــصه دلبندم.... قصه اونه که واست میخونن تا بخوابی عزیزم.
  • کیمیا IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    17 6
    من هم این ایده رو داشتم،منتهی هیچ دانشگاه و استادی نبود که از طرحم حمایت کنه،چند بار که به استادم گفتم،بهم خندیدند.اما خوشحالم که حداقل یکی دیگه تو جهان تونست اختراعش کنه.
    • اشكان NL ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      8 4
      كيمياى عزيز اگر شما مدعى هستيد كه ايده و طرحى داريد أنها را ياد داشت كنيد همراه با طراحى و روى أنها پتنت بگريد تا به اسم شما ثبت شوند
    • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      9 1
      به دختر مردم میگی عزیز؟!!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      2 0
      کیمیا جوون این طرح و اول من داشتم
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    13 0
    ایستگاه بعد...
    • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      2 0
      چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    7 8
    من وقتی دوم دبیرستان بودم (سال 72) این ایده برا روی کاغذ نوشتم و می دونستم قابل اجراست. ولی چه فایده؟ الآن که این مطلبو می خونم فقط احساس حسرت و تاسف شدید دارم. چند تا ایده دیگه هم داشتم که هنوز روی کاغذ دارمشون که دو تای اونا هم چند سال پیش خبر اختراعشون رو خوندم و اون موقع هم همین احساس رو پیدا کردم. ولی عیبی نداره الان نزدیک 40 سالمه و دیگه به این چیزا دارم عادت می کنم. علاوه بر اون حداکثرش 30-40 سال دیگه می خواد عمر کنم. پس برای چی ناراحت باشم؟ برای نبوغم که لگد مال شده؟ نه! برای عمری که گذاشتم تا دکترا بگیرم؟ نه! برای این که 4 روز دیگه می رم به سرای آخرت، دست خالی که نه، با کوله بار سنگین غفلت و گناه. و همینطور برای این که یک سال و نیمه بیکارم و دستم تو جیب زنمه! و سیعلم الذین ...
  • امیر IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    12 1
    بیا خبر رو بگو حداکثر 1000 نفر خونده باشن 3 نفر اومدن اینجا نوشتن که همین طرحو قبلا داشتن و آسمون و زمین و مملکت و فلان و بیسار نزاشتن که طرحشون عملی بشه. اینجا هزار نفر سه نفر. تو امریکای 300 میلیون نفری که 2 3 میلیون ایرانی نابغه تافته جدا بافته هم توشون هست برای اینکه ایراد نگیرین که امریکایی ها خنگن و آی کیو ایرانی ها تنه به تنه انیشتین میزنه، 4نفر نبودن قبل این آقا همین طرح به ذهنشون رسیده باشه؟ چرا بودن منتها پشتکار ایشون رو نداشتن. نتیجه: لطفا نداشتن پشتکار و همت تبدیل ایده ذهنیتون به واقعیت رو به زمین و زمون نسبت ندید. مقصر خود ماییم.
    • بی نام GB ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      14 1
      اخه واقعیت اینه که همچین هوش خاصی نداریم,اگه داشتیم وضعمون این نبود
    • محمد A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      1 0
      بی نام اگه فکر میکنی هوش خاصی نداریم فقط کافیه چند تا نظر مخالف رو بخونی که بدون پشتوانه با چه هوشی بر ضد خودمون نوشته شدن.
  • بی نام MY ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    13 7
    این سرعتی که گفتی از سرعت پراید بیشتره؟
    • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      2 2
      دوست عزیز بحث علمیه مزه نریز
  • نكته سنج IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    3 0
    اوف
  • محمد A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    2 2
    شرط میبندم همه مون به وسیله ای نقیه که با استفاده از یه ماده سبک تر از هوا اصطحکاش رو با زمین کم کنه و کنترل شده باشه فکر کردیم ولی این ایده ها چرا تو ایران رو به عملی و امتحان نمیگزاره؟ چون یه عده حسود سر رشته افکار عمومی رو دست میگیرن و با به قول خودضشون ریز بینی دنبال ایرادی گیری نا کار امدی جلو دادن هستن. بابا اگه امکاناتی که ما تو دوره احمدی نژاد به دست اوردیم هر کشور دیگه به دست می اورد یک ساعت به همه بد و بیراه میگفتیم بیاین در حل مشکلب دست به دست هم بدیم وگرنه این دیگه اخرشه با ایراد گرفتن همه میزارن میرن هشکی هم کاری برامون نمیکنه
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    4 0
    ايده اوليه شايد يك درصد مسيره. اجرايي شدن طرح به سالها تحصيل علم و وجود امكانات گرانبهاي آزمايشگاهي و يك برنامه ريزي و كار گروهي، وجود يك مرجع حمايت كننده و ... بستگي داره. خيلي ها البته شايد از باب شوخي نوشتن حقشون خورده شده ! اما واضح هست كه اگه طراحان اين طرح تو ايران بودند عمراً اين طرح شكل ميگرفت!!
  • ali s A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    11 1
    ووووووووووییییییییییییژژژژژژژژژژژژژژژژژ البته دوربین های اداره محترم راهنمایی و رانندگی اجازه تجاوز از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت را به این قطار سریع السیر نمی دن
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    30 1
    گویا در کشور ما تکنولوژی فقط انرژی هسته ای است. واقعاً متاسفم.
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    28 0
    طرحی که درایران بخور بخور نداشته باشه عملا" توجیهی ندارد برای نمونه تونل تهران به شمال چقدر خوبه توجیه اقتصادی دارد برای ..........
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    2 0
    چه فایده ای به حال ما داره.ما هم پیشرفت میکنیم؟!
  • دانیال کوهنورد RS ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ایده ی بسیار جالبی به نظر می رسه ولی مشکلات فنی زیادی بر سر راه عملی کردن این ایده هست . به اعتقاد من این ایده به این زودی ها عملی نمیشه .
  • مهدی A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    همش حرف حرف پس کی عمل ؟ مشکل اصلی خود ماییم که همت انجام کاری رو نداریم