مصر در آتش و خون

تجزیه و تحلیل حوادث و وقایع مصر از زاویه دید داخلی و صرفا" توجه به عملکرد احتمالا" نادرست رئیس جمهور قانونی اش روش درستی نیست و به دلیل اهمیت مصر برای آمریکا این کشور نفوذ و دخالت زیادی در مقدرات این کشور داشته و لذا عامل مهمی در بررسی وقایع این کشور محسوب می شود.

لذا عدم محکومیت کودتای ارتش مصر علیه دولت قانونی این کشور از سوی آمریکا، این کشور را در مظان اتهام دخالت در کودتای مصر قرار داده است. نگاهی به مواضع متضاد، غیر صادقانه و تعاملات پنهان و آشکار نظیر سفر مقامات بلند پایه آمریکا به قاهره و نیز انتخاب سفیر جدید آمریکا در مصر با ویژگی و سوابق توطئه گرانه دال بر صحت ادعای مذکور است.

حوادث مصر و کشتار مردم مسلمان این کشور را از زوایای گوناگون می توان بررسی کرد ولی به شواهد اسناد و مطالعات منطقه ای آمریکا قدرت سیاسی و اقتصادی تعیین کننده ای در مصر است. اهمیت و نقش منطقه ای مصر، وزنش برای جهان عرب و اسلام و همچنین حفظ بافت و وابستگی ارتش مصر به منظور تداوم امنیت رژیم صهیونیستی از مهمترین عوامل اهمیت مصر برای آمریکا هستند. لذا عدم محکومیت کودتای ارتش مصر علیه دولت قانونی این کشور از سوی آمریکا که حتی عملکرد ناصحیح رئیس جمهور و کابینه اش هنوز در چارچوب قانونی بوده و سرنگونی آن دولت و دستگیری و زندانی کردن رئیس جمهور بدون محاکمه قانونی، آمریکا را در مظان اتهام دخالت در کودتا قرار داده است. درست است که نحوه عمل مرسی به نمایندگی از اخوان المسلمین مصر که تجربه چندانی در زمینه عملگرایی حکومتی نداشتند در این دوره باعث شد که تا حدی شکافها و گسلهای جدیدی در داخل جامعه مصر بوجود اید که پتانسیل اجتماعی از درون آنها بصورت تظاهرات وسیع خارج شود ولی به این مسئله وزنی غیر واقعی داده شد و از سوی رسانه های غربی برای آن پوششی کاذب فراهم گردید. 

متاسفانه روند یکساله اخیر در مصر هم وزن منطقه ای و جهانی اش را به پائین ترین میزان ممکن کاهش داده و هم از یک قدرت سیاسی اسلامی- عربی یک حکومت محلی با مشکلات ساختاری و عملکردی ساخته است. اما رفتار کودتاگونه و عملکرد ارتش مصر نیز جایی برای دفاع از آن باقی نمی گذارد که اجازه نداد دوره تمرین دموکراسی در مصر بصورت کامل طی شود. این حرکت ارتش مصر به پیچیده تر شدن اوضاع در این کشور و اثرات منطقه ای آن و بهم خوردن توازن راهبردی که ایران را نیز متاثر می سازد کمک می کند.
گزارشات نشان می دهند که یکی از زمینه هایی که باعث بوجود آمدن این وضعیت در مصر شد مشکلات اقتصادی این کشور بود که هم آمریکا در عدم تداوم کمکهایش به این کشور به تعهدات خود عمل نکرد و هم صنعت توریسم مصر لطمه خورد که بعد از این کودتا تعدادی از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به همراه آمریکا با کودتا نخواندن این اقدام ارتش کمکهای خود را به حکومت کودتا تقدیم کردند! که نشان از حلقه توطئه علیه ملت مصر و دموکراسی نوپای آن است.
بررسی مسائل و مشکلات داخلی و خارجی مصر بعنوان یک کشور کلیدی خاورمیانه در همجواری رژیم صهیونیستی و اثرات انکار ناپذیر آن بر صحنه مسائل فلسطین و غزه که غرب و در راس آن آمریکا تا مرز ایجاد جنگ داخلی بدون توجه به این الگوی رفتاری سیاست خارجی آمریکا امکان پذیر نیست. از بعد منطقه ای نیز چنانچه مسائلی که در تصویر بزرگتر تحولات منطقه میگذرد را مد نظر قرار بدهیم، نقش اصلی آمریکا در این تحرکات فقط در پرتو خیزش آزادی خواهانه مردم مسلمان منطقه و مدیریت آن از سوی آمریکا و دخالت در مقدرات کشورها قابل تجزیه و تحلیل است.
محور دوم مدیریت این تحولات و بهم زدن توازن منطقه ای توسط آمریکا را میتوان از زاویه دید حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در پرتو تحولات جدید منطقه بطور عام و کم وزن کردن قضیه فلسطین از طریق کاهش تاثیر عناصر سنتی بر قضیه فلسطین بطور خاص بررسی کرد. یعنی تحولات این منطقه در کشورهای مختلف جدای از نارسائی های سیاسی - اجتماعی و نحوه اداره جوامع گوناگون توسط حکومتهای کنونی این منطقه و اشکالاتی که به مدیریت این روند وارد است و جدای از خواست واقعی مردم آنها که تنها عنصر تعیین کننده در تحولات سیاسی آن کشور باید تلقی شود باید به تلاش آمریکا برای مدیریت تحولات منطقه ای توجه نمود. ولی آمریکا هم شناخت کافی از تحولات و عناصر تعیین کننده آن ندارد و هم نقشی توطئه گونه دارد که باید با حساسیت بیشتری از سوی دست اندرکاران سیاست خارجی دنبال شود، زیرا ایجاد زمینه جنگ داخلی در مصر اولین حلقه اثرات سیاستهای آمریکا در منطقه نیست و آخرین آن هم نخواهد بود و تحولات این روزهای لبنان را نیز باید توجه نمود و از همین زاویه دید به آنها نگریست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =