اولویت‎‌های فرهنگی دولت یازدهم / گوهر خیراندیش: امنیت شغلی دغدغه اهالی فرهنگ است

گوهر خیراندیش می‌گوید دولت باید به اصحاب هنر اعتماد کند چرا که در این سال‌ها از طریق هنر سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم را بالا برده‌اند.

گوهر خیراندیش بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره اولویت‌هایی که می‌توان برای اهالی سینما در دولت یازدهم متصور بود به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: «فکر می کنم اولویت اول هر بازیگری در ایران و یا تمام دنیا این است که صنفی برای آنها وجود داشته باشد. نمی‌دانم چرا در دو سال گذشته سر داشتن صنف این قدر جنجال به پا شد، اما امیدوارم با درایت کامل و هوشمندی مدیران سینمایی دولت یازدهم این قضیه حل و فصل شود.»

او ادامه داد: «وزیر ارشاد باید به درد دل‌های اهالی سینما گوش بدهد و راهکاری‌هایی که در شان سینمای ما است ارائه بدهد و خوش‌بینی را در خانواده سینما بوجود بیاورد. از طرفی مردم هم منتظرند تا ببینند چه آینده‌ای در انتظار سینماگرانشان است و تمام آن وعده‌ها توسط وزیر ارشاد بدون شعار و خودنمایی تحقق پیدا کند.»

بازیگر سریال «میوه ممنوعه»ادامه داد: «همانطور که می‌دانید در مورد چند نفر از وزیران آقای روحانی از جمله وزیر اطلاعات، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی حساسیت زیادی وجود داشت و بیشترین نگاه‌ها به وزیر ارشاد بود تا ببینند آقای روحانی به وعده‌های قبل از ریاست جمهوری چگونه عمل می‌کند. مردم ما بارها رئیس جمهور انتخاب کردنند و هر بار باور می‌کنند که قرار است برای مردم کاری انجام شود و گوشه‌ای از نگاه مردم به هنر سینما است.»

خیراندیش گفت: «انتظار من به عنوان یک سینماگر این است که امنیت شغلی  برای دست‌اندرکاران سینما در نظر گرفته شود. بیمه بیکاری موضوع  بسیار مهمی است که امیدوارم بودجه این مسئله از مجلس بگذرد و تصویب شود. شان هنرمند ایرانی این نیست که نتواند نان شبش را تامین کند. توجه به این موضوع شاید کمی از مشکلات دست‌اندرکاران سینما را کم کند.»

بازیگر فیلم سینمایی «ارتفاع پست» افزود: «من شاید در این فرصت کوتاه نتوانم به طور دقیق در مورد تمام دغدغه های اهالی فرهنگ و خصوصا سینما صحبت کنم، اما یکی دیگر از مشکلات ما در ارتباط با کیفیت فیلم‌ها است. در واقع اگر این امکان وجود داشته باشد که بجز افرادی که پروانه ساخت یا نمایش صادر می‌کنند، افرادی از اهالی سینما روی کیفیت فیلم ها نظارت کنند، اتفاق خوبی رخ خواهد داد. تاکید من در این مورد خاص انتخاب افرادی از اهالی سینما است، چرا که مدیران بیشتر از ناحیه ممیزی و نظارتی در مورد فیلم ها قضاوت می‌کنند.»

او ادامه داد: «نمی‌دانم آقای جنتی دیدار با هنرمندان را در دستور کارشان قرار داده‌اند یا خیر، اما فکر می‌کنم برگزاری جلسات متعدد با صنوف خالی از لطف نیست و شکل برگزاری این جلسات به نظر من می‌تواند بدون حضور دوربین و خبرنگاران باشد تا همه بتوانند بی پرده حرف بزنند و بعد نتیجه به رسانه‌ها اعلام شود.»

بازیگر فیلم سینمایی «دعوت» گفت: «نمی دانم صحبت های من تا چه حد به گوش مسئولان خواهد رسید، اما می‌خواهم به وزیر ارشاد محترم بگویم قطعا جلسات متعدد با صنوف سینمایی نتیجه مطلوبی خواهد داشت، چرا که هر صنف دغدغه‌هایی دارد که صنف دیگر از آن بی‌خبر است.»

این بازیگر ادامه داد: «شاید حرف های من کمی ایده‌آلیستی باشد، اما توجه به بخش فرهنگ موضوع کم اهمیتی نیست. نکته بعدی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که مدیران فرهنگی وزیر ارشاد کسانی انتخاب شوند که در مقابل بچه‌های سینما نباشند. شاید بهتر باشد مثل زمانی که نماینگان در مجلس شورای اسلامی به وزاری پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد می‌دهند، اهالی فرهنگ و هنر هم به مدیران و نمایندگان وزیر ارشاد نیز به نوعی رای اعتماد بدهند و در هر رشته اساتید و متخصصین آن رشته پیشنهاد بشود. در نهایت کسانی انتخاب شوند که اهالی فرهنگ بدانند کاربلد هستند و کارهای آن‌ها ضمانت اجرایی داشته باشد. مدیران باید به دست‌اندرکان هنر سینما و هنرهای دیگر اعتماد کنند.

خیراندیش در پایان گفت: «دولت هیچ چاره‌ای جز اعتماد به اصحاب هنر خصوصا سینما، تئاتر و تلویزیون  ندارند، چرا که طی این سال‌ها متر و پارامترهای مشخص در امور اجرایی را نشان داده‌اند. اهالی فرهنگ و هنر از طریق هنر سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم را بالا برده‌اند و با انتقادهای سازنده و فیلم‌های فاخر و زیبا در سطح جهان اثبات کرده‌اند در این رشته موفق بوده و هستند.»

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    4 0
    با احترام به تمامی دوستاران و هنرمندان سینما اما سینمای ایران بهتر است شایست سالاری رو مد نظر قرار دهد. واقعا کسی که استعداد و توانایی بازیگری دارد، هیچ مشکلی در میزان درآمد آن نیست. اما امروزه خیلی از کسانی رو می بینیم که خودشون رو غرق یک تیپ بازیگری کردن! معنی بازیگری کاملا در اسم مشخص است. از از وقتی به یاد دارم، فیلم ها از 10 15 سال پیش تا به امروز، فقط کیفیت رنگ های فیلم و نمایشگرهای بیننیده فرق کرده است. فیلم سازی محدود به یک چهارچوب شده که خیلی خیلی کم افرادی هستن که می تونن مرز کلیشه ای بودن فیلم های ایران رو بشکنند! من نمی گویم که به صورت مطلق هیچ پیشرفت سینمایی نداریم، اما در مقایسه با دنیا، ما خیلی خیلی عقبیم. که در تلویزیون لغت "بسیار" باید استفاده کرد امیدوارم..
  • بی نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    4 0
    ای کاش صدای هنرمندان این سرزمین را بشنوند که با این همه محدودیت، باز هم نجیب اند و متین حرف می زنند.