نماینده مردم تهران در مجالس هفتم و هشتم در خصوص لزوم وجود رأی ممتنع در آراء نمایندگان گفت: قاعدتا نماینده ای که به جمع بندی نمی رسد تا رأی مثبت و یا منفی بدهد رای ممتنع ارائه می کند که در همین قالب هم قابل ارزیابی است.

علی عباسپور تهرانی در گفت و گو با خبرآنلاین تصریح کرد: علی رغم اینکه این نظر بستگی به نوع رأی دارد و ممکن است رأی به نفع آن موضوع و یا علیه آن موضوع تمام شود اما به هرحال رأی ممتنع برای کسانی که به جمع بندی نمی رسند، قابل استفاده است.
این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در مورد این که این آراء ممتنع تاثیر زیادی به ویژه در بخش هایی مثل رأی اعتماد دارد و برخی معتقد به حذف آن از آیین نامه داخلی مجلس هستند گفت: به نظر من این رای در میان آرای نمایندگان لازم بوده و مکانیزمی نیست که فقط درایران به کارگرفته شود. درهمه جای دنیا حتی در سازمان ملل رأی مخالف، موافق و ممتنع وجود دارد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم ادامه داد: رأی ممتنع ممکن است که برای کشوری که قرار است قطعنامه علیه اش صادر شود به نفع باشد، اما سیگنالی بوده که این کشور موافق نبوده است یا با توجه به موضوع می شود گفت آن کشور یک موضع بی طرفانه به موضوع دارد اگرچه نهایتا می تواند به ضرر آن کشور یا آن موضوع یا آن لایحه و طرح تمام شود.
عباسپور افزود: با توجه به این مسئله من فکر می کنم رأی ممتنع یک رکن رأی گیری در همه سیستم هایی است که بر اساس آراء اکثریت جمع بندی نهایی را می کنند و نمی تواند حذف شود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    12 1
    بله، می‌تواند باقی بماند ولی می‌توانیم به شکل بهتری با آن برخورد کنیم و به شیوه‌ای دیگر آن را در محاسبات دخالت دهیم. یک روش اینست که اصلا در محاسبات در نظر گرفته نشود، یک روش هم اینست که به نسبت مساوی بین آراء‌ مثبت و منفی تقسیم شود.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    12 2
    نماینده ای که تو تصمیم گیری مردد هست لازم نیست تو مجلس باشه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    10 0
    رای ممتنع در مجلس به معنی مخالفت محاسبه می گردد چه بسا با تحلیل بیشتر و دادن رای مثبت با تایید و یا تصویب یک موضوع، حقی ناحق نشده باشد و یا کشور از یصویب آن نفع ببرد پس بهتر است جایگزین رای ممتنع عدم مشارکت در رای گیری لحاظ شود ودر صورتی که عدم مشارکت بیشتر از عددی باشد مثلا یک چهارم یا هر تعدادی که مشخص می شود رای گیری مجدد در اولین جلسه بعد انجام شود آنگاه عدم مشارکت یا رای ممتنع به معنی مخالفت باشد
  • احمدي A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    8 1
    راي ممتنع يعني بي تفاوتي
  • میثم عبدیان EU ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    11 1
    عزیزم رای ممتنع بایستی باشه و خوبه اما نه در جایی که میخواهیم تصمیم بگیریم وزیری باشه یا نه آخه وقتی رای ممتنع کارکرد رای مخالف رو داره راست و حسینی رای مخالف بدن رای ممتنع یعنی چی اینجا رای ممتنع نمی تونه کارکرد رای مثبت رو داشته باشه
  • ناشناس IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    6 2
    رای ممتنع یعنی بین زمین و اسمان ماندن یعنی معلق
  • بی نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    1 5
    یعنی امسال رای ممتنع بد شد چون یه شخص با اختلاف کم رای نیورد!!! این که همون کار احمدی نژاد هست که قانون رو دور میزد و به نفع خودش تغییر میداد این چه فرقی با هم داره!!!
  • محرز IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    3 0
    با سلام،بنظر من اگر رای نمایندگان درصدی از کل باشد مشکل حل است و کسانی که ممتنع بوده اند جزء این درصد نباید باشند .
  • سجاد A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 4
    رای ممتنع کاملا ضروری هست.وقتی یک نماینده به این نتیجه برسه که تصویب یک مساله به ضرر مردمه و عدم تصویب هم به نوع دیگه باعث ضرر مردمه.باید رای ممتنع بده.همچنین فرض کنید یک نماینده تخصصش در فراکسیون فرهنگی هست و قراره راجع به ورزش نظر بده.اگه الکی رای موافق یا مخالف بده بدون شناخت،خیانت کرده.ممتنع دادن هم گاهی اوقات بهتر از رای ندادنه.چون نشون دهنده تعداد نمایندگانیست که به قطعیت نرسیدند.در مورد رای اعتماد هم شیوه محاسبه رای ممتنع درسته،چون کسی که میخواد رای اعتماد بگیره باید رای اکثر نمایندگان رو داشته باشه و با قطعیت انتخاب بشه،نه فقط نمایندگانی که به قطعیت رسیدند.حالا به این نگاه نکنید که وزرای دلخواه شما رای نیاوردند.فرازمانی به قضیه فکر کنید.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    اینکه در تمام دنیا مرسوم است و اینها البته استدلال محکمی نیست! مثلاً آیا شما به حق وتو اعتقاد دارید؟ در مورد ممتنع باید در محاسبه تجدیدنظر شود، یک قاعده ی واحد در تمام حالات: وزن رأی ممتنع به نسبت بین اکثریت و اقلیت تقسیم شود!