بازیگری که تماشاگران جشنواره ونیز را متاثر کرد

نقش‌آفرینی جودی دنچ بازیگر بریتانیایی در فیلم «فیلومنا» تماشاگران در جشنواره ونیز را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم بریتانیایی «فیلومنا» (Philomena) تازه‌ترین ساخته استفن فریرز اولین بار در دنیا شنبه در بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد.

جودی دنچ در این فیلم که از روی داستانی واقعی ساخته شده و یکی از رقبای جایزه شیر طلای جشنواره ونیز امسال است، نقش زنی ایرلندی را بازی می‌کند که در جستجوی پسری است که سال پیش از او گرفته و توسط راهبه‌ها فروخته شد.

فریرز در نشست مطبوعاتی «فیلومنا» گفت پاپ فرانسیس - که رهبری کلیسای کاتولیکِ احاطه‌شده در رسوایی‌ها را به عهده گرفته - باید این فیلم را ببیند.

«فیلومنا» شنبه همراه دو فیلم آمریکایی «فرزند خدا» (Child of God) ساخته جیمز فرانکو و «حرکت‌های شبانه» (Night Moves) به کارگردانی کلی رایکارت به نمایش درآمد.

جیمز فرانکو بازیگر و کارگردان
جیمز فرانکو در مقام بازیگر فیلم «فرزند خدا» را در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز دارد

«فیلومنا» از روی کتاب «فرزند گمشده فیلومنا لی» نوشته مارتین سیکسمیت ساخته شده که سال 2009 منتشر و باعث شد هزاران فرزندخوانده ایرلندی و مادرانشان پا پیش بگذارند و داستان خود را تعریف کنند.

فیلومنا همراه سیکسمیت، خبرنگارِ بیزار از زندگی (با بازی استیو کوگان که یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم هم هست) به آمریکا می‌رود تا پسرش را پیدا کند. حاصل کار چیزی است که فریرز از آن به عنوان فیلمی با محوریت «یک زوج غیرعادی» و «یک سفر جاده‌ای فوق‌العاده» یاد کرد.

پس آنکه فیلومنا در 1952 در دوران نوجوانی باردار می‌شود، او را برای کار در رختشوی‌خانه به صومعه راسکرا می‌فرستند. در آنجا بچه فیلومنا را از او می‌گیرند و به غریبه‌ها می‌دهند. او دیگر نمی‌تواند پسرش را ببیند، اما اعتقادات مذهبی خود را به عنوان یک کاتولیک از دست نمی‌دهد.

ایمان بی‌پیرایه فیلومنا در کنار بدگمانی سیکسمیت مورد تاکید قرار می‌گیرد، کسی که سال 2002 پس از جنجال سر یک ایمیل که در آن گفته شده بود 11 سپتامبر یک روز خوب برای دفن اخبار بد بود، کار خود را از دست می‌دهد.

نقش‌آفرینی دنچ 78 ساله مورد توجه منتقدان حاضر در جشنواره ونیز قرار گرفت و در اولین نقدها به این نکته اشاره شده که او می‌تواند با این فیلم سومین جایزه بفتا بازیگری خود را دریافت کند.

فریرز آخرین بار سال 2007 با فیلم «ملکه» در جشنواره ونیز حضور داشت. او فعالیت هنری خود را از تلویزیون بریتانیا آغاز کرد و سال 1985 با فیلم سینمایی «لباس‌شویی زیبای من» به موفقیت زیادی دست پیدا کرد.

این موفقیت با فیلم‌های «گوش‌های خود را تیز کنید»، «سامی و رزی کارشان ساخته می‌شود» و «رابطه‌های خطرناک» ادامه پیدا کرد که فیلم آخر برنده سه جایزه اسکار، دو جایزه بفتا و یک جایزه سزار شد.     

فریرز با «شیادان» و «ملکه» نامزد اسکار بهترین کارگردان شد. «کیفیت عالی»، «خانم هندرسن تقدیم می‌کند»، «شری»، «تامارا درو» از دیگر فیلم‌های اوست. ماه مه پیش فیلم «بزرگ‌ترین نبرد محمد علی» به کارگردانی فریرز در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره کن نمایش داده شد.

غریبه‌ها از راه رسیدند
دو فیلم دیگر که شنبه وارد رقابت برای دریافت جایزه شیر طلایی شدند، فیلم‌هایی هستند که شخصیت‌های جداشده از جامعه را ترسیم کرده‌اند.

جسی آیزنبرگ، داکوتا فانینگ و پیتر سارسگارد در «حرکت‌های شبانه» کلی رایکارت نقش سه طرفدار حفظ محیط زیست جوان را بازی می‌کنند که نقشه می‌کشند یک سد را منفجر کنند.

جسی آیزنبرگ در فیلم «حرکت‌های شبانه»
جسی آیزنبرگ در صحنه‌ای از فیلم «حرکت‌های شبانه»

آیزنبرگ در «حرکت‌های شبانه» نقش جس را بازی می‌کند، جوانی تنها که خانواده مشخصی ندارد و در یک خانه اشتراکی زندگی می‌کند.

رایکارت به خبرنگاران گفت: «جاش یک غریبه است، اما حسش نسبت به همه چیز درست است و همین مساله است که به او انگیزه می‌دهد.»

«فرزند خدا» جیمز فرانکو هم فیلمی درباره یک غریبه است. فرانکو این فیلم را با اقتباس از رمانی کوتاه نوشته کورمک مکارتی ساخته است.

داستان درباره بالارد یک روستایی اهل تنسی (با بازی استیو هیز) است که هیچ‌وقت نتوانست با غم خودکشی پدرش کنار بیاید و خود را در سطوح عمیق‌تر رفتار ضداجتماعی و روانی فرو می‌برد.

فرانکو گفت از نویسنده فیلم برنده اسکار «پیرمردها کشوری ندارند» اجازه گرفت تا داستانی به ظاهر غیر قابل فیلم شدن را به تصویر درآورد، چون این راهی بود تا او بتواند فردی را که از جامعه متمدن کنار کشیده، مورد مکاشفه قرار بدهد.

فرانکو همچنین در رمان کوتاه مکارتی عناصری از یک کمدی ناشیانه را دید که چارلی چاپلین را به یاد او ‌آورد، هرچند بسیار تیره‌تر از چیزی که ستاره سینمای صامت در دوران کاری خود به روی پرده آورد.

او با اشاره به شخصیت اصلی «فرزند خدا» گفت: «او به نوعی دست و پا چلفتی است و رفتاری تقریبا کمدی دارد.»  

فرانکو برای بازی در فیلم «127 ساعت» که داستان گیر افتادن مردی بین دو صخره و تلاش او برای بقاست، نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. «اسپایدرمن»، «زنبور سبز»، «میلک»، «در دره اله» و «قطار سریع‌السیر آناناس» از دیگر فیلم‌های او در مقام بازیگر است.

20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای این دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند. برناردو برتولوچی فیلمساز کهنه‌کار ایتالیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است. 

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.

رویترز / 31 اوت / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =