۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱
قلب من فروشی نیست!

مهر گزارش داد: کتاب «قلب من فروشی نیست!» با قلم و گردآوری پروین چوبی درباره تجارت سیاه اعضای بدن انسان در کشورهای آسیای شرقی و همچنین پدیده شوم توریسم پیوندی منتشر شده است.

در ماه مارس 2006 اخبار تکان دهنده‌ای از سرزمین چین منتشر شد: حزب کمونیست چین، در اردوگاه‌های مخفی کار اجباری؛ اندام‌های حیاتی(قلب، کلیه، کبد، قرنیه و....) بدن هزاران نفر از تمرین‌کنندگان زندانی فالون‌گونگ را در حالی که زنده‌اند از بدن شان خارج کرده و برای پیوند اعضا در معرض فروش قرار می‌دهد، سپس باقی‌مانده اجساد در کوره‌های زباله‌سوز از بین می‌رود.

در سال‌های اخیر، کشورهای فقیر قاره آسیا به محل مناسبی برای تجارت پیوند اعضا تبدیل شده‌اند. کمبود اهداکنندگان اعضا در کشورهای ثروتمند موجب شده تا خارجی‌های مبتلا به بیماری‌های مختلف برای خرید اعضای بدن به کشورهای فقیری چون چین، پاکستان، هند، فیلیپین و... هجوم بیاورند. با وجود این‌که خریداری اعضای بدن به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی و فقدان قوانین حمایتی لازم از اهداکنندگان اعضا در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است، اما سود سرشار از خرید و فروش اعضای بدن به قدری زیاد است که بازارهای سیاه تجارت اعضا بدون در نظر گرفتن این محدودیت‌ها همچنان پررونق است.

بر اساس قوانین بین‌المللی، کشورها می‌توانند با پذیرش بیماران خارجی و ارائه خدمات درمانی به آن‌ها به صورت قانونی کسب درآمد کنند. اما این امکان موجب بروز پدیده‌ای به نام «توریسم پیوندی» شده که از طریق آن بیماران نیازمند پیوند اعضا در پوشش مسافرت‌های توریستی اقدام به مسافرت به این کشورها می‌کنند. طی 12 سال گذشته میزان قاچاق اعضای بدن در سرزمین هفتاد و دو ملت رشد فزاینده‌ای داشته است.

گروه‌های تبهکاری که در این صنعت چند ده میلیون دلاری دست دارند، قربانیان خود را که اکثرا کارگران فقیر هستند ،از گوشه و کنار هند پیدا کرده و آن‌ها را با وعده و وعید به مکان‌های دوردست برده و در آن‌جا کلیه‌هایشان را به سرقت می‌برند. از طرفی دیگر، خبرگزاری رویترز در گزارش‌های خود اعلام کرده است که کشور فیلیپین نیز مدت‌هاست از سوی سازمان بهداشت جهانی در صدر کشورهای درگیر پدیده توریسم پیوندی معرفی شده است. هزاران نفر از ساکنان حومه‌های شهرهای بزرگ فیلیپین با فروش اعضای بدن خود امرار معاش می‌کنند. همچنین راه حل آسان برای مردم فقیر پاکستان که با انواع مشکلات مالی روبه‌رو اند، فروش کلیه و دریافت 3 هزار دلار است. دولت پاکستان در سال 1994 قانون مبارزه با خرید و فروش غیرقانونی اعضای بدن را تصویب کرد.

یک استاد چی‏‌گونگ در سال 1992 از شمال شرقی چین به نام لی‌هنگجی، روشی قدرتمند برای پرورش و بهبود سلامت جسمانی و روانی به نام فالون گونگ، به عموم مردم معرفی کرد. خلاف اشکال دیگر چی‏ گونگ، که فقط بر رشد جسمی از راه تمرینات تمرکز می‌کردند، لی تاکید کرد که بهبود در سلامتی باید با رشد اخلاقی همراه باشد. رشدی که با تلاش جهت زیستن براساس اصول «حقیقت، نیکخواهی و بردباری» و انجام تمرینات حرکتی مشخصی میسر می‌شود.

اما وضعیت تجارت اعضای بدن در چین کاملا منحصر به‌فرد است. شاید به جرات بتوان گفت که چین تنها کشور آسیایی است که تجارت سیاه اعضای بدن در آن تحت نفوذ و هدایت بخش دولتی و در راس آن حزب کمونیست اداره می‌شود. انتشار گزارش‌های مستند درباره خارج کردن اعضای بدن زندانیان که اکثرشان تمرین کنندگان فالون گونگ(یک تمرین چی‌گونگ سنتی چینی ا‌ست) هستند، در حالی که هنوز زنده هستند و همچنین فروش آن‌ها به قیمت‌های بالا با همکاری بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های نظامی و وابسته به ارگان‌های دولتی این کشور، بر وخامت اوضاع افزوده است.

در واقع افزایش فروش اعضای پیوندی بدن چه در داخل و چه خارج از این کشور،‌ ازسال 1999 آغاز شد. این تاریخ با شروع ممنوعیت تمرین روش فالون گونگ در کشور چین و آغاز دستگیری و آزار و کشتار تمرین‌کنندگان این روش در زندان‌ها همزمان بود. با شروع دهه‏ هفتاد، تمرین صدها روش چی‏‌گونگ در میان مردم چین رواج پیدا کرد. چی‌گونگ، عنوان تمریناتی با حرکات ملایم و آرام بر مبنای حرکت انرژی در بدن است که منجر به بهبود وضعیت فیزیکی و ذهنی فرد می‌شود. میلیون‌ها چینی به هنگام سپیده‌دم، با جمع شدن در پارک‌ها برای انجام تمرینات به صورت گروهی، با هدف بهبود سلامت و افزایش طول عمرشان به اشکال مختلفی از چی‏‌گونگ رو آوردند.

دو نفر از فعالان حقوق بشر کانادایی به نام دیوید ماتاس(وکیل بین‌المللی حقوق بشر) و دیوید کیلگور (وزیر پیشین امور خارجه کانادا در آسیا_اقیانوسیه) درباره مطالب ذکر شده تحقیقات و پژوهش‌هایی انجام دادند که مطالب بخشی از این کتاب «قلب من فروشی نیست»، ترجمه گزارش مستند 64 صفحه‌ای این دو وکیل حقوق بشر بین‌المللی در این زمینه است که بعدها به نام کتابی تحت عنوان «محصول خونین» به چاپ رسید. از سال 2006 تا امروز این دو وکیل با سفر به کشورهای مختلف و دیدار با مقامات رسمی بسیاری از دولت‌ها، پزشکان متخصص و گروه‌های حقوق بشر، نتایج وحشتناک تحقیقات خود از چین را به اطلاع آن‌ها رسانده‌اند.

کتاب «قلب من فروشی نیست!» با قلم و گردآوری پروین چوبی با قیمت 4 هزار تومان توسط انتشارات طنین قلم منتشر شده است و می‌تواند به عنوان یک منبع مطالعات اجتماعی و بین‌الملل مورد استفاده پژوهشگران داخلی قرار بگیرد.
6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    13 0
    خیلی جالب و اموزنده بود ممنون خبرانلاین
  • دانيال IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    23 1
    با تشكر بخاطر اين خبر تكان دهنده كه گذاشتين با اميد به پايان اين آزار و شكنجه مردم بي گناه در چين
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    12 0
    وای خدای من!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    20 1
    از کمونیست های بی دین هرکاری بر میاد
    • میمچه A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      26 0
      بله.متاسفانه به نظر میرسه عدم ایمان به خدا و حساب و کتاب روز رستاخیر باعث شده که سران حزب کمونیست دچار اشتباه فاحشی بشن که حتما آینده شان را به شکل متفاوتی رقم خواهد زد. دست خداست بالای همه دست ها.
  • بی نام IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    8 1
    خیلی جالب و تکان دهنده بود مرسی خبرانلاین مردم همه تصور خیلی ایده الی از چین دارند فکر می کنند حزب کمونیست انجا را بهشت کرده خوب است رسانه ها از واقعیت موجود در انجا مردم را مطلع کنند
  • هادی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    10 0
    با سلام می خواستم بگم که "حزب کمونیست چین" بدترین پدیده ممکن توی این دنیای خاکیه. بیچاره اون یک میلیارد و خورده ای آدم توی سرزمین چین که گرفتار چنین حزب فاسدی شدن ...
  • ماهان CA ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    7 0
    خیلی متاسفم وقتی میبینم مردمی داریم که این شکنجه و آزار رو با دیس لایک کردن تآئید میکنند. کاری که از دستتون بر نمیاد، حداقل همدردی که بلدید؟! الان 14 سال شده که این فاجعه ادامه داره!
  • فاطمه A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    9 0
    واقعا مطلبتون دردناکه/ این فاجعه خیلی تکان دهندست/ امیدوارم سازمان ملل یه کار اساسی برای این جنایت انجام بده/ و کشور عزیزمون هم که روابط گسترده ای با چین داره این حزب پلید بی خدا رو از حوزه روابطش خارج کنه/ امیدوارم همه انسانهای خوب دنیا و این افراد بیگناه زودتر نجات پیدا کنن/ دعا میکنم براشون/
  • مهدی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    5 0
    برام سئواله چرا ماباید با همچین کشوری که این فجایح رو انجام میده وحتی اعتقادی به خدا نداره رابطه ای به این صمیمیت داشته باشیم تا جایی که چندین صنعت ما مثل نساجی، کفش، دارو سازی و... رو به تعطیلی برسونه !!!!!
  • میمچه A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    4 0
    به نظر میرسه مشکل جدی در آسیا در این زمینه وجود داره که البته باید مردم ایران متوجه خطر بشوند .خصوصا جامعه پزشکان ایرانی باید به این مسئله توجه کنند. اما چیزی که در چین انجام گرفته مشکل جدی نیست کاملا مشکل مخفوف و تنفرانگیزی است که ورای کلمه تبهکاری می باشد.بی ایمانی و فساد ارزش های اخلاقی می تواند از دلایل آن باشد . متاسفانه حزب کمونیست اصلا به خدا باوری ندارد.