تهران امروز نوشت:

بعد از حمایت قاطع و صریح مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی از سپردن مجدد سکان هدایت مدیریت شهری پایتخت به محمدباقر قالیباف، سایر نمایندگان مجلس هم نظرات خود را درباره دوره 8ساله مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران بیان کردند.

مهرداد بائوج لاهوتی رئیس فراکسیون مدیریت شهری و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از جمله نمایندگانی است که دوره مدیریت شهری پایتخت طی 8سال گذشته را طلایی ترین دوران مدیریت شهری تهران می داند و معتقد است که الگوهای مدیریت شهری پایتخت باید در ابعاد ملی و بین المللی تکثیر شود.

شعار دکتر قالیباف از ابتدای حضورش در شهرداری تهران «تبدیل شهرداری از یک نهاد صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی» بود، شما به عنوان رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس، تا چه اندازه برنامه‌های شهرداری تهران را در تحقق به این شعار موفق می دانید؟

ببینید، شهرداری براساس قوانین و مقررات در همه ابعاد مسئولیت هایی دارد. متأسفانه نگاه ما به شهرداری صرفا ارائه خدمات شهری است. قبل از حضور قالیباف در شهرداری نیز معمولا فعالیت های شهرداری در حد عمرانی، و خدمات شهری بود. ولی انصافا در زمان ایشان شهرداری در همه عرصه ها حضور بسیار مثبتی داشته و کارهای فرهنگی وسیعی در سطح شهر داشته است. ایجاد مراکزی مثل باغ موزه دفاع مقدس که در دنیا منحصر به فرد است از جمله این فعالیت های فرهنگی به حساب می آید. یعنی آن بخش هایی که از بدو تولد تا لحظه مرگ یک شهروند تهرانی، در زمینه های مختلف نیاز بود شهرداری در آن حضور داشته باشد، قالیباف در آن حضوری قوی داشته است. در بحث های اجتماعی هم تیم ایشان کاملا مثال زدنی عمل کرد. به طوری‌که توجه به این مسائل و معضلات اجتماعی را در تاریخ عمر شهرداران قبلی نداشتیم. در حدی که مردم شهر همه به این امر واقف هستند. مثلا تعداد زیادی از کارتن خواب ها بودند که در همین دوره شهرداری تهران، در پناهگاه‌هایی با عنوان «گرم خانه» اسکان داده شدند و از نظر غذا نیز به آنها رسیدگی خوبی شد. با این کار علاوه بر کمک به این افراد، منظره بد حضور آنها در سطح شهر از بین برده شد و به نوعی از خیلی از مسائل و معضلات نیز پیشگیری به عمل آمد.

البته شهرداری در بخش های اجتماعی به اشتغالزایی هم اقدام کرده و برخی زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش خود قرار داده است. بسیاری از آسیب شناسان از این اقدام شهرداری حمایت کرده اند.

این موضوع مهمی است. همه مردم می دانند که عدم توجه به این مسائل می تواند چه معضلاتی را برای جامعه فراهم کند. به همین دلیل در پوشش حمایتی این زنان و خانواده هایشان نباید تنها با دید مادی نگاه کنیم. باید به پوششی که در اشتغال زنان سرپرست خانوار ایجاد کرده توجه کرد و از این زاویه نگاه کنیم که از آسیب‌های اجتماعی این افراد پیشگیری کرده است. هر کدام از این افراد به تنهایی یا با خانواده می توانند بزهکاریهایی را در جامعه به وجود آورده و جامعه را به تنش بکشند. با این هرج و مرج دستگاه امنیتی کشور و قضایی نیز مجبور به مداخله شده و با این مسئله درگیر می شوند.یکی دیگر از خدماتی که قالیباف در بخش اجتماعی ارائه کرده جمع‌آوری زنان خیابانی و معتاد از سطح شهر و بازپروری آنهاست که پس از بازپروری با مشاوره زن و خانواده آنها به آغوش گرم خانواده و جامعه باز گردانده می شوند. با توجه به اینکه امروزه اعتیاد و مواد افیونی مانند سابق نیست، مواد محرک و شیمیایی جدید که خیلی راحت در دسترس جوان ها قرار می گیرد بیشتردر بیکاری و مسائل اقتصادی ریشه دارد. حس امنیتی که به زنان (خیابانی و معتاد) و خانواده هایشان پس از بازپروری داده می شود تا بتوانند دوباره همدیگر را پذیرا باشند، یکی از مسائلی است که نمی توان به آسانی از آن چشم پوشی کرد.

در حوزه مسائل اجتماعی شهرداری انگار در غیاب سایر دستگاههای مسئول، کم کاری های آنها را هم جبران می کرد؟

دقیقا هیمن طور است. به نظر من، توجه به این مسائل اجتماعی از وظایف قانونی شهرداری نیست و اگر شهرداری فعالیتی در این زمینه می کند دستگاه‌های دیگر باید در کنار او و حامی شهرداری باشند. در بخش آسیب‌های اجتماعی دستگاه‌های متولی زیادی مانند بهزیستی، مراجع قضایی و مراکز درمانی، کمیته امام خمینی (ره)، وزارت کشور و... مسئول هستند. ولی مشکلی که وجود دارد این است که هر ارگانی کار خود را می‌کند و مسئولیت های بخش خود را دنبال می‌کند. پس دیگر وقت نمی کنند که به حمایت سازمان و ارگان‌های دیگر مانند شهرداری بپردازند. اگر نگاه آقای قالیباف به عنوان یک استعداد حمایت شود و این ارگان ها بتوانند با تکیه به این استعداد قوی و منحصر به فرد یک تصمیم واحدی بگیرند، می توان برای برون رفت از آسیب های شهر تهران امیدوار بود.

به نظر شما انتخاب مجدد قالیباف در کسوت شهردار چه اتفاقاتی را در پایتخت رقم خواهد زد؟

من اعتقاد دارم قالیباف در این چند سال بسیار موفق عمل کرده است. موفقیت ایشان در سطح شهرداری تهران برکسی پوشیده نیست. به نظر من اگر شورای شهر تهران بتواند ایشان را حفظ کند پیام مثبتی به جامعه منتقل کرده است. اهداف بزرگی مانند بوستان ولایت، بزرگراه امام علی(ع)،پروژه چیتگر، تونل نیایش، برج میلاد و... کارهای بزرگ و عظیمی هستند که در تهران به همت ایشان اتفاق افتاد و با ادامه کارهای خود می تواند تهران را یکی از پایتخت های مطرح در دنیا تبدیل کند. ساماندهی حمل و نقل درون شهری بخصوص راه‌اندازی BRT اتفاق کمی نبود که در زمان قالیباف رخ داد. توجه خاص به همه نیازها و ابعاد مختلف زندگی یک شهروند نکته مهمی است که نگاه انسان محور قالیباف را نشان می دهد. تابلوهای فرهنگی که در سطح شهر تهران پیام های فرهنگی مثبت را انتقال می دهند حرکت نویی بود که ابعاد مختلفی از آرامش و اخلاق اجتماعی را در زندگی شهروندان تهرانی ایجاد کرد. این نوآوری قالیباف فراتر از وظایف شهرداری بود و نشان داد که این مدیر توانمند ریزترین نکته ها را هم می بیند و به آن اهمیت می دهد. عدالت در توزیع منابع مادی و شهری که در مدیریت ایشان اتفاق افتاد نیز یکی از اتفاق های مثال زدنی و تازه ای بود که در گذشته چنین چیزی وجود نداشت. در این دوره شهروندان تفاوت را در تسریع پروژه های در دست اجرا دیدند اتفاقی که در دوره های قبلی اصلا چنین نبود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    31 2
    همانگونه که مجلس با رد صلاحیت سه وزیر حسن نیت نشان داد و با رد اصلاحیه قانون بودجه راه تعامل را در پیش گرفت!!!؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    25 7
    آقای قالیباف باید در شهر دیگری به غیر از تهران به خدمت خود ادامه دهند تا شهرهای دیگر هم مثل تهران آباد بشوند ؟ این چه اشکالی دارد و چرا ایشون اصرار بر شهرداری تهران دارند ؟ اگر واقعا هدفشان خدمت به مردم و آبادانی ایران هست خوب به شهرهای دیگر هم کمک کنند ، 8 سال مدیریت برای تهران کافی است ! منتها اصرار ایشون و اصولگراها جز سیاسی کاری که به ناحق به اصلاح طلبها میگن چیز دیگه ای نیست و اینکه اصولگراها چشم به انتخابات بعدی ریاست جمهوری دارند و میدونن که فقط قالیباف هست که از اصولگراها محبوبیت بیشتری بین مردم داره و اگر از تهران خارج بشه از جلوی چشم مردم دور میشه و امکان رییس جمهور شدنش کمتر هست !!!
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      12 1
      هر صفحه ی میرم نظرتو گذاشتی ای بابا فهمیدیم داداش. قالیباف نباشه حله
    • محمدحسین IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      5 5
      به نظر من هم باید بره نه به این دلایل که ایشون میگه چون اگر کاندید نمیشد میگفتن ترسیده چون اصلاح طلب ها اینقدر زیاد هستند که دیگه میدونست چندتا رای هم نمیاره از اون ور تهران مهم ترین شهر ایرانه همون طور که شخصی مثل آقای روحانی اصرار داشت رئیس جمهور بشه و دلیلشو خدمت بود آقای قالیباف هم میخواد به مهم ترین شهر ایران خدمت کنه و اما دلیل من برای رفتن ایشون اینه که مردم باید بفهمن سیاسی بازی چقدر به ضررشون هست و یه نفر دیگه بیاد تا قدر نفر قبلی رو بدونن و مهمتر از این تو این فرصت 4ساله مشخص میشه چه خدمت های بزرگی کرده و مردم قدرشون رو میدونن و احتمال رای آوردنش در ریاست جمهوری بیشتر میشه
    • محمدحسین IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      4 3
      به نظر من هم باید بره نه به این دلایل که ایشون میگه چون اگر کاندید نمیشد میگفتن ترسیده چون اصلاح طلب ها اینقدر زیاد هستند که دیگه میدونست چندتا رای هم نمیاره از اون ور تهران مهم ترین شهر ایرانه همون طور که شخصی مثل آقای روحانی اصرار داشت رئیس جمهور بشه و دلیلشو خدمت بود آقای قالیباف هم میخواد به مهم ترین شهر ایران خدمت کنه و اما دلیل من برای رفتن ایشون اینه که مردم باید بفهمن سیاسی بازی چقدر به ضررشون هست و یه نفر دیگه بیاد تا قدر نفر قبلی رو بدونن و مهمتر از این تو این فرصت 4ساله مشخص میشه چه خدمت های بزرگی کرده و مردم قدرشون رو میدونن و احتمال رای آوردنش در ریاست جمهوری بیشتر میشه
  • شهروند IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    9 3
    بزای صدا و سیما مناسب تر هستند تا گردش نخبگان برای تغییر و تحول شکل بگیرد.
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    17 6
    واقعا عجیبه که عده ای تا این حد اصرار به بودن شهردار فعلی دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    11 1
    منتظر انتخابات مجلس و تغيير استراتژي مان ميمانيم!
  • پروین IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 1
    چه اشکالی دارد و چرا ایشون اصرار بر شهرداری تهران دارند ؟ ایشان هدفشان خدمت به مردم و آبادانی ایران هست خوب به شهرهای دیگر هم کمک کنند ،تاکشور آباد وسربلندی داشته باشیم. برای تهران آقای هاشمی مناسبتر است بی انصافی و جوسازیست اگر خدمات ارزنده وماندگار ایشان برای مترو تهران رانادیده بگیریم . من برای ایشان موفقیت وسعادت وسربلندی راازخدا میخواهم .
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 4
    مگر قحطي نخبگان هست كه روي قاليباف اصرار ميكنيد؟ جاهاي ديگر و پستهاي ديگر هم هست .حتما بايد گازانبري عمل شود؟؟؟!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    0 7
    شورای شهر با انتخاب محسن رضایی اعتدال از خود به نمایش بگذارد.