محسن رنانی مولف کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» معتقد است، در چارچوب نظریه این کتاب حمله آمریکا به سوریه قطعی است، حتی اگر کنگره آمریکا نظر منفی بدهد.

علی پاکزاد: محسن رنانی دانشیار قتصاد دانشگاه اصفهان و مولف کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرد که حمله آمریکا به سوریه قطعی است، وی در تشریح دیدگاه خود گفت: طبق نظریه ای که من در این کتاب تشریح کرده ام، باید انتظار داشته باشیم که آمریکا قطعا به سوریه حمله کند چون شرایط کنونی سوریه فرصتی استثنایی برای غرب است که از دست دادنش به منزله خطای استراتژیک برای غرب است. با توجه به روندهای جدید بازارهای انرژی، اگر اوباما به سوریه حمله نکند ممکن است بخشی از قولهایی که به مردم آمریکا برای پایان اعتیاد به نفت داده است را نتواند محقق کند.  او معتقد است منافع حمله به سوریه برای آمریکا آنچنان شدید و تاریخی است که بعید است کنگره با این کار مخالفت کند یا حتی اگر مخالفت کند بعید است اوباما از حمله منصرف شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو هشدار می دهد که غرب در بحران سوریه به دنبال ایجاد مناقشه ای جدید و بلند مدت برای ایران است، رنانی تاکید دارد: ایران باید مطمئن باشد که آمریکا به سوریه حمله می کند و بنابراین در این داستان نباید با تحلیل های موهوم خطای استراتژیک بکند و خودش را درگیر کند. او می گوید آمریکا بدش نمی آید که با حمله به سوریه پای ایران را هم به مساله بکشاند که بتواند باب یک تنش تازه و بلندمدت را بگشاید. پس باید زنهار بدهیم که مبادا سیاستگران کشورمان تصمیمات احساسی و خطا بگیرند.

رنانی با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و چرخش سیاسی ناشی از آن که چهره تازه و معتدلی از ایران در فضای بین المللی ارایه می کند گفت: غرب و آمریکا این تصویر جدید ایران را برای برنامه های خود در منطقه مناسب نمیدانند. سرکارآمدن یک دولت اعتدال گرا در ایران می تواند برنامه های آمریکا برای این منطقه و برای بی ثبات کردن بازار نفت را به هم بریزد، بنابراین بحران سوریه بهترین موقعیت برای وارد کردن ایران در یک مناقشه جدید و به چالش کشیدن تصویر جدید ایران و ادامه مناقشه ای است که پیش از این از طریق هیاهو برسر کاربردنظامی فعالیت‌های هسته ای دنبال می شد. بنابراین امروز به دلیل تغییر فضای سیاسی ایران غرب، محتاج به موتور محرک جدیدی است که در بلند مدت همچنان فضای منطقه را ملتهب نگه دارد تا مانع کاهش قیمت نفت شود.

محسن رنانی می افزاید: همانطور که در کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» نوشته ام غرب  نیاز دارد که طی یک دوران حدود هشت ساله منطقه خاور میانه و ایران در حالت بحرانی به سر ببرند تا قیمت هر بشکه نفت در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار باقی بماند تا توجیه اقتصادی لازم جهت عبور غرب از نفت فراهم شود، و اکنون پنج سال از این مدت سپری شده است. پس غرب دستکم سه سال دیگر باید در این منطقه بحران ایجاد کند و قیمت نفت را بالا نگهدارد. بر اساس این تئوری هرگاه عوامل مناقشه برانگیز منطقه ای کم رنگ می شود، غرب و آمریکا بحران جدیدی در منطقه ایجاد می کنند، در حال حاضر بحران سوریه جایگزین مناسبی برای پرونده اتمی ایران است، البته این به معنی بسته شدن پرونده اتمی ایران نیست بلکه غرب دوباره به این پرونده رجوع خواهد کرد ولی در شرایط فعلی که چهره سیاسی ایران دچار دگرگونی به سوی اعتدال است این پرونده پتانسیل کافی برای بحران زایی ندارد.

نویسنده کتاب «چرخه های افول اخلاق واقتصاد» معتقد است در ده سال گذشته غرب توانسته است از طریق بالا نگهداشتن قیمت نفت، سرمایه گذاری در انرژیهای نو را با نرخ رشد فزاینده ای افزایش دهد و به صورت شتابان به سوی افزایش انفجاری تولید انرژیهای پاک برود. این روند حتی در دوره ای که اقتصاد غرب وارد رکود شده بود، جز یک سال، نیز ادامه یافت. اما برای اولین بار پس از ده سال، نرخ رشد سرمایه گذاری در این انرژیها در سال ۲۰۱۲ شدیدا رو به کاهش گذاشته است که به نظر می رسد این کاهش در سال ۲۰۱۳ نیز ادامه یافته است. نکته نگران کننده برای غرب این است که در زمانی که اقتصاد غرب در رکود بود سرمایه گذاری در این انرژیها با سرعت  فزاینده رشد می کرد ولی اکنون که اقتصاد غرب دارد وارد دوران رونق می شود نرخ رشد این سرمایه گذاریها کاهش یافته است. اگر این روند یکی دوسال دیگر ادامه یابد، چشم انداز شدیدا سودآور انرژیهای نو در ابهام فرو می رود و نرخ رشد سرمایه گذاری در این انرژیها دچار کاهش می شود و ممکن است آینده برخی پروژه های تازه آغاز شده با ابهام روبه رو شود. پس باید یک چشم انداز روشن دیگر ایجاد شود تا دوباره سرمایه گذاری در انرژیهای نو جان تازه ای بگیرد. راه کار این هم این است که قیمت نفت به آستانه بالاتری - مثلا حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار - منتقل شود و برای یکی دو سال در این نرخ باقی بماند. الان به علت کند شدن نرخ رشد تقاضای نفت و پیدا شدن منابع جدید برای عرضه نفت، بازار نفت به خودی خود پتانسیل یک جهش قیمت را ندارد. بنابراین تنها راه یک چنین افزایش شدیدی در قیمت نفت نیز ایجاد یک بحران بزرگ بین کشورهای منطقه است بویژه اگر کشورهای نفتی خیلج فارس هم در آن درگیر شوند و بحران سوریه بهترین فرصت برای ایجاد این بحران است.

رنانی افزود: اوباما پس از انتخاب شدن در دوره دوم ریاست جمهوری اش به مردم آمریکا قول داده است که تا سال ۲۰۲۰ نه تنها واردات نفت آمریکا را متوقف کند بلکه آمریکا به یک صادر کننده نفت تبدیل شود. برای تحقق این وعده هیچ راهی ندارد جز این که قیمت نفت بین ده تا بیست دلار دیگر بالا برود و تنها راه تحقق آن نیز استفاده حداکثری از بحران سوریه به منظور انتقال بحران از سوریه و دریای مدیترانه به خلیج فارس است. آمریکا خیلی امیدوار است که با حمله به سوریه پای ایران پس از احمدی نژاد را به یک مناقشه تازه باز کند و از این طریق بتواند منازعه سوریه را به یک مناقشه تازه در منطقه خلیج فارس تبدیل کند.

رنانی معتقد است: بیشترین سود اقتصادی حمله به سوریه و انتقال مناقشه به خلیج فارس را پس از آمریکا و غرب، روسیه می برد. بنابراین روسیه تا جایی که بتواند از سوریه و متحدانش امتیاز بگیرد با حمله به سوریه مخالفت می کند اما در دقایق آخر با گرفتن امتیاز از غرب با این حمله موافقت می کند و پس از حمله غرب نیز به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهانی نفت منافع ناشی از افزایش شدید قیمت نفت را هم به جیب خود می ریزد.

رنانی در این گفتگو به سیاستگذاران جمهوری اسلامی ایران توصیه می کند حتی الامکان با اشراف بر مقاصد غرب تلاش کنند از وارد شدن بیشتر در بحران سوریه فاصله بگیرند.

مشروح این گفتگو فردا در خبرآنلاین منتشر می شود.

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 20 A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    چه تحلیل مضحک و توام با توهمی. ولی جای این گونه تحلیل های کاشناسی و اکادمیک در هر صورت در کشور خالی است و جای تبریک دارد.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      8 1
      از نظر شما خردورزي كلا مضحكه حتما رفتار شعاري و ... رفتار حكيمانه است حتما
    • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      8 2
      اتفاقا تحلیل های ایشان بر پایه نظریه ایشان است و درست به نظر می رسد. البته متغیر های زیادی دخیل می باشد اما تحلیل ایشان درست است، به هر حال امیدواریم جنگ و خونریزی هرچه زودتر پایان یابد.
    • قندنمک A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      5 1
      20 عزیز شما یکی از مشکلات ما را بیان کردید ما در عین حال که به شدت معتقدیم "جای این گونه تحلیل های کاشناسی و اکادمیک در هر صورت در کشور خالی است" ولی وقتیکه یک کارشناس هم تحلیلی ارایه میکنه مسخرش میکنیم و میگیم "مضحکه" چون خودمون را در هر زمینه ای عالم دهر میدونیم!
    • حجت A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      35 5
      در وبلاگ آقای دکتر کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» هست می توانید مراجعه کنید و کتاب را به صورت رایگان دانلود کنید. به نظر من هم در ابتدا نظریه توهم گونه ای به نظر می رسید اما به هر حال تحلیل ایشان به شدت با واقعیات کنونی و دنیا همخوانی دارد.
  • علی IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    16 5
    ممنون بی صبرانه منتظر هستیم
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    14 6
    دقیقا
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    42 7
    این حرفارو باید با آب طلا نوشت
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 34
    طرح حمله در کنگره رد میشود مطمئن باشید. تصمیم برای ابقای اسد گرفته شده. بدبخت مردم سوریه
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    4 2
    عجب!!!
  • احمد رضا A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    26 6
    نظرات دکتر رنانی بسیار عالمانه و هوشمندانه است. توجه دولت تدبیر و امید را به کتابهای تالیف شده توسط ایشان که در چند سال پیش به خوبی اوضاع را تحلیل کرده اند جلب می کنم. ا زخبر آنلاین به خاطر درج این تحلیل ممنونم
  • ناصر IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    11 2
    آقا منتظریم تا فردا خبرآنلاین ممنون
  • مهدی A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    18 12
    کتاب این آقا رو خوندم. به نظرم خیلی یکجانبه و غیرعلمی به مسایل مهم دنیا نگاه کرده. درست است که آمریکا به سوریه حمله می‌کند، اما دلیلش فقط بالا بردن قیمت نفت و سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های نوظهور نیست. نظریه‌ی ایشون خیلی ناقص و کاملا انتزاعی مطرح شده و با خوندن کتابشون متوجه شدم نظریه‌ی خاصی نیست که بشه در موردش بحث کرد.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 4
    بی نهایت منتظر مشروح گفتگو هستیم و امیدوارم به گوش تصمیم گیرندگان کشور هم برسد که غرب میخواهد مارا درگیر ماجرا کند و ما نباید در دام انها بیفتیم
  • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 9
    یعنی آمریکا داره عمدا قیمت نفت رو بالا نگه می داره که خودش مجبور بشه به جای نفت سوخت جایگزین پیدا کنه. اینم از اون نظرهاست!
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 4
    قربون عقل و اندیشه ات. خدایا از عاقلان در این دیار استفاده شود
  • ع.ق A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    8 9
    حمله به سوریه مهار کامل روسیه توسط غرب است.و تسلط کامل بر انرژی خاورمیانه زیرا سوریه بسیار برای روسیه و تسلط روسیه بر مدیترانه اهمیت داره حتی سرنگونی رژیم لیبی هم در همین راستا بود.به علم اقتصادی شما احترام میزارم اما تحلیلهای شما در دیپلماسی قدرت بسیار ضعیفه.شما قدرت را برای اقتصاد بهتر غرب تفسیر میکنید . اما اکنون فراماسونهای غربی فرهنگ و اقتصاد وهمه چیز را برای قدرت اول بودن و ماندن. تعریف میکنن.انرژیهای پاک اینقدر که بهش پرداختین برای غرب مهم نیست .اما سرمایگذاران خصوصی حتی در ژاپن وچین بعنوان یک انرژی پایدار و دراز مدت و ایمن مدتها هست فعالند.چون از جنگ قدرت در جهان و نا امنی مسیر انتقال انرژی و مراکز انرژی در آینده ترس دارن.شک نکنید اتحاد ایران و روسیه فدرال مساوی حمله غرب به ایران
  • نیما FR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    22 2
    لطفا این مصاحبه و مقاله "حتما باید قربان صدقه بشار اسد برویم؟" را برای اقای شریعتمداری و دار و دسته ایشان هم بفرستید ، باشد که اندکی تعقل و توجه به منافع ملی چاشنی تصمیماتشون شود
  • بی نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 4
    عجب! نظریه جالبیه. تا حالا از این دید به قضایای چند سال اخیر نگاه نکرده بودم.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    8 11
    بهترین تحلیل ممکنه از اوضاع جهان بقیه پرت میگن
  • مجيد A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 6
    حمله احتمالي آمريكا به سوريه و دشمني آنها با ايران هم تا حدود زيادي از اعتياد آنها به نفت و وابستگي به كشورهاي تأمين كننده انرژي نظير عربستان است. كشورهاي نفتخيز خاور ميانه با آگاهي از اين وابستگي سعي دارند سياستهاي خود را با تكيه بر نيروي نظامي غرب بر منطقه ديكته مي كنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    11 16
    توهم ...
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    20 6
    تحلیل درستی و امیدوارم مسئولان سیاسی بهش توجه کنند
  • دکتر فرامرز اکرمی A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    7 0
    با سلام ، جناب آقای علی پاکزاد من به عنوان یک کارشناس مدیریت استراتژیک و اقتصاد سیاسی با آقای رنانی در قطعی بودن حمله آمریکا به سوریه هم عقیده ام. و ضمن آنکه تلاش های ایشان را نیز در چارچوب تواناییها و بنیه علمی ایشان می ستایم، اما من حداقل در دو بخش با سخنان ایشان اختلاف دارم. اول، مبانی و اصول، منافع و انگیزه های رفتاری علّی حاکم بر شکل گیری اقدامات و عملکرد قدرت ها در جهان امروز و دوم،راهبرد ها، راهکار ها، رفتار و نحوه برخورد و مدیریت موضوع توسط کشورمان. اصول و مبانی حاکم بر رفتار راهبردی قدرت های سیاسی جهان و شرایط امروز دنیا بسیار پیچیده و چند بعدی تر از تحلیل های تک ساحتی و ساده بیان شده است.قسمت اول متاسفانه کل مطلب جا نشد
  • دکتر فرامرز اکرمی A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    3 0
    بسیار ساده انگارانه است که موضوع مدیریت جهان امروز را صرفا در مدیریت انرژی خلاصه نماییم. در جایی که جهان متحول ما در قرن بیست و یکم و هزاره سوم با سرعت فوق تصور به سمت تجربه فضاهای متفاوت و جدید و تعریف ادبیات و سازوکار متفاوت و حتی بینش های جدید در علم و شاخه های انسانی آن سیاست، جامعه شناسی، مدیریت واقتصاد و غیره و بکارگیری آنها میرود؛ تحلیل و ارزیابی های ایشان با اتکا به محفوظات علمی و اصول و چارچوب های تحلیلی ابتدای قرن بیستمی، کامل نیست و نمی تواند بر بینش ما نسبت به شرایط فعلی چیزی بیفزاید. از سوی دیگر چالش های امروز برای نگارش جهان آینده است و منفعل بودن در این شرایط جز به نابودی کشاندن و از دست دادن فرصت های آینده چیزی نیست . قسمت دوم متاسفانه کل مطلب جا نشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    4 0
    ایران نه تنها باید منفعل و بیکاره نمی بود بلکه باید در مورد سوریه بسیار مسئولانه (به عنوان یک شریک استراتژیک) نقش بازی کند و چون این نقش مربوط به دخالت در امور سایر کشورها است باید آنچنان با رعایت کمال انصاف و صداقت انتخاب و در آن دست به عمل می زدیم که امروز حتی با تغییر رژیم در آنجا کماکان می توانستیم از همکاری های گذشته و حتی توسعه یافته تر بهره می بردیم و این هدف کارستان و کارزاری است که خصوصا با برخورد های ایران تا این زمان لطمه دیده است. لذا باید در فرصت جدید به آرامی بازسازی شود و این صرفا با انفعال ایران و کنار گرفتن از میدان دست یافتنی نیست. راهبرد ها و راهکار های متفاوتی در این خصوص وجود دارد.قسمت سوم دکتر اکرمی
  • دکتر فرامرز اکرمی A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    4 0
    در صورت تمایل جنابعالی، من با افتخار آمادگی دارم در این خصوص و خصوصا موضوع تحولات جهان امروز و متفاوت بودن راهبرد ها و راهکارها، برای حضور و پیشبرد اهداف کشور، در جلسات مرتبط با این مباحث شرکت نمایم. با تشکر و آرزوی توفیق دکتر فرامرز اکرمی عضو هیات علمی وزارت علوم، دکترای اقتصاد سیاسی
  • مجید A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    17 19
    داداش این که آخر نامردی.تنها کشوری که در 8سال جنگ با ما بود حالا ما الگویمان که مولا علی بوده وهمیشه یاور ضعیفان بوده را رها کنیم . و از روسها پیروی کنیم
  • مسلم.ن A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    4 0
    عزیزان من فکر نمیکنم این کشورهای کمونیستی ریشه دار چین و روسیه غیر مسلمان به جز نفع خودشان کاری برای ملت ما بکنند .شما هم به سوابق و تاریخچه عملکرد آنها تفکر و تمرکز کنید آنوقت بهتر میتوانید نتیجه بگیرید و قضاوت کنید.و....
  • مصطفی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    تحلیل خوب امّا یک جانبه ای بود می توان نگاه جامع تری به مسئله داشت چند بعدی نگریست و معمّا را حل کرد در ضمن احتمال اینکه آمریکا بخواهد در فضای غبار آلود ، مناقشه ی اتمی ایران را برای همیشه حل نماید ! وجود دارد پس لازم است رهبران و نهادهای امنیتی ایران در آماده باش کامل باشند .
  • محمد UA ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 1
    ملت افراط و تفریط ...یکی میگه این حرفها رو با آب طلا باید نوشت و دیگری میگه مضحک و توهمی هستند...حتی در مخالفت و موافقت هم احساسی هستیم .
  • محمد A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 3
    دوستان عزیز، خواهشا قبل از هر گونه نظر، فصل ها و نامه های ابتدایی کتاب دکتر را مورد مطالعه قرار دهید.....
  • منصور CA ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    آخه عزیزدل برادر ازنفت که فقط برای انرژی وباک خودروهااستفاده نمیکنن وگرنه تابحال گازایران کلی مشتری پیدامیکرد!!!یادتان هست محصول عمده مالزی کائوچوبود وقتی شیمیدانهاوپلیمریستهاتونستن کائوچوی مصنوعی راازنفت بدست اورندقیمت کائوچوی طبیعی ازصرفه اقتصادی افتادومالزی دچاربحران شد وشیفت کرد بسمت کاشت نخل وروغنگیری ازان والان کشوراول دنیادرصادرات روغن نخل هست میدانیدتافرش وموکت ولباس وتزئینات وتایراتومبیل ازموادنفتیست انهاراهم ازخورشیدوبرق سدهاوبرق بادی میگیرند؟!!!!! اگرمیگفتی میخوان اقتصادهای نوظهورمثل چین برزیل هندو.... راازنفت ارزان محروم کنندتانتونن حلقه ابرقدرت شدنشان راتکمیل کنندقبول میکردم!!
  • علی A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    3 0
    عجب تحلیلی . از یک نظر توهمی و از نظر دیگر منطقی است . این نشان می دهد که سیاست چقدر می تواند کثیف باشد . واقعا باید مراقب باشیم و کاملا هوشمندانه عمل کنیم .
  • مهران دبیرسپهری A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    خود گویی و خود خندی الحق که هنرمندی با افزایش سرمایه گذاری در انرژی های نو و افزایش عرضه انرژی در بلند مدت قیمت نفت کاهش می یابد و در نتیجه وابستگی به نفت افزایش می یابد. آخر در استدلال کردن که فقط نباید نوک بینی را دید
  • منصور CA ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    3 0
    نفت که فقط کارکرد انر ی نداره بیش ازهزارکالاازنفت استخراج میشه که بی بدیلند ونمیشه توسط انرژی های نو مثل ژئوترمال-برق آبی.بادی.وفتوولاتئیک به انهادسترسی پیداکرد!!!! ازطرفی اگر این ایده شمادرست بود دیگرمعنی نداشت امریکاسرمایهه گذاری عظیمی برای استخراج نفت ازشیل گس ها میکرد تا در2020صادرکننده نفت باشد!!! اگراین نظر درست بود به لیبی برای بدست اوردن نفتش حمله نمیکردن وبه عراق ونگران جایگزینی ملک عبدا... نمیبودن ودلایل زیادی که احتمالا خوانندگان خودشان چندنمونه دیگردارند!!!
  • احسان CA ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    3 0
    امریکابناست خاورمیانه رابسپاردبه دستنشانده هاش ویا متحدین همسوباسیاستهاش وبسمت آسیا-پاسفیک شیفت کنه برای کنترل چین خودامریکایهامطالعاتشون میگه تا 50سال اینده بدیلی برای انرژی به پایه نفت وجودنخواهدداشت بنابراین باید (طبق نظریه استراتژیست دهه30) هارتلندنفتی (خاورمیانه ومناطقی ازاوراسیا)رابگیریم که باعراق شروع کردن چندروز پیش هم لورفت چندکشوردیگه هم انموقع درنقشه انهابوده ولی بدلیل زمینگیری غیرمنتظره انها درعراق نتونستن بقیه کشورهاراتصرف کنند.... نظریه ناپخته ایست نمیدانم چرا چندتا ادم پخته چراحاظرنیستن نقدش کنندماهم بهره ببریم!
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جهت اطلاعات بيشتر درباره ايشان به مقاله محسن رناني در ويكي پديا مراجعه نماييد.