تاکنون خشم خورشید را به این شکل دیده بودید؟

اخترشناسان با رنگ‌آمیزی کاذب تصویری از خورشید مربوط به 10 سال پیش، خورشید را به رنگ آبی در آورده‌اند تا بتوانند شدت فورانات تاج خورشیدی را به تصویر بکشند.

محمود حاج‌زمان: در عکس زیر، خورشید به واسطه زبانه‌های فوق‌العاده عظیم پلاسمای مغناطیسی خود به اعماق فضا چنگ زده است؛ زبانه‌هایی که فوران تاج خورشیدی (CMS) نامیده می‌شوند. زمانی‌که جهت این فوران‌ها به سمت زمین باشد، ذرات حاصل از آن پس از سفری 2 تا 4 روزه به زمین برخورد و باعث وقوع شفق در نواحی قطبی زمین می‌شود. فوران‌های قدرتمندتر حتی باعث می‌شوند تا در کارکرد ماهواره‌های مخابراتی و نیروگاه‌های برق زمین اختلال ایجاد شود.

به گزارش پاپ‌ساینس، عکس اصلی این تصویر توسط رصدخانه خورشید و خورشیدسپهر (SOHO) و در سال 2002 / 1381 گرفته شده؛ رصدخانه‌ای که پروژه مشترک سازمان فضایی اروپا و ناسا محسوب می‌شود. اخترشناسان پروژه به تازگی اقدام به رنگ‌آمیزی کاذب این عکس کرده‌اند تا بتوانند شدت فوران‌های تاج خورشیدی را در آن به تصویر کشند. نواحی سفید در عکس نشان دهنده بیشترین شدت، نواحی قرمز رنگ نشانگر شدت متوسط، و نواحی آبی‌رنگ نشانگر کمترین شدت هستند. (برای دیدن عکس در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید.)

خورشید آبی

صفحه آبی‌رنگی که اطراف خورشید کشیده شده، مربوط به ابزار تاج‌نگار است و با ایجاد خورشیدگرفتگی مصنوعی به مسدود کردن نور شدید قرص خورشید کمک می‌کند؛ در نتیجه می‌توان جزئیات تاج خورشید را آشکار ساخت. قرص خورشید نیز بر اساس تابش فرابنفش آن رنگ‌آمیزی شده و فعالیت نواحی مختلف را در روز گرفتن عکس نشان می‌دهد.
ماهواره SOHO با استقرار در نقطه لاگرانژی شماره 1 زمین و خورشید (روی خط واصل زمین-خورشید و در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین رو به خورشید)، تا به امروز تهیه عکس‌هایی مانند این را ادامه داده است. در نقطه لاگرانژی، نیروهای گرانشی زمین و خورشید همدیگر را خنثی می‌کنند، و در نتیجه SOHO در مکان خود نسبت به زمین و خورشید ثابت باقی می‌ماند؛ یا به عبارت دقیق‌تر، سوهو در مداری هم‌آهنگ با زمین به دور خورشید می‌گردد. داده‌های ارسالی SOHO به زمین به اخترشناسان کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت خورشید به دست آورند، و رخدادهای آن را که می‌تواند بر زندگی بشر اثر گذارد پیش‌بینی کنند.
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    37 14
    آره . . . من دیده بودم !!!
  • ♥اس اس ...تاج آسیا♥ IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    33 1
    خورشید خانم از شما بعیده :))))))))
    • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      4 4
      2002 یعنی بعد از حمله آمریکا
  • سلیمان بهرامی IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    23 5
    الله لا اله الا هو الحی القیوم . . .
  • عادل IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    18 1
    این که خشم نیست، الطاف الهی پروردگار بر موجودات هست
  • !!!!!!! A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    10 4
    چه كارايى بلده اين خورشيد و ما نميدونستيمااااااا.......
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    6 4
    قدرت خدا.مخصوص طالاقانیا
  • . A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    6 0
    دمت گرم خورشید خانوم