از جنگ ناوها تا تبلیغ کاشی ایرانا/ روایت 33 سال پیش روزنامه کیهان از چنین روزی / بازخوانی تاریخ

33 سال پیش در چنین روزی، تیتر یک روزنامه کیهان به درگیری نیروی دریایی ایران با عراق اختصاص یافت تا مردم در جریان حمله نیروهای رژیم بعث به کشورمان قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه کیهان در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با اختصاص تیتر یک خود به اخبار دفاع مقدس، مردم را از وقایع جنگی باخبر کرد که هر لحظه بر شدت‌اش افزوده می‌شد. 

کسی نمی‌داند مردم ایران با خواندن این تیتر و مطالعه باقی خبرها درباره جنگ آن روز چه احساسی پیدا کردند اما حالا که روزنامه شماره ۱۱۰۹۹ کیهان را ورق می‌زنیم می‌بینیم که شورای سردبیری وقت این روزنامه با برجسته کردن اخبار پیروزی نیروهای ایرانی در صفحه اول و آخر خود، سعی داشته‌اند توجه مخاطب را به روزنامه جلب کنند.

در کنار تیتر یک که مربوط به نیروی دریایی ایران است، خبرهای دیگری نیز از جنگ در این صفحه روزنامه کیهان به چشم می‌خورد. خبرهایی چون «گروه‌های مختلف برای جنگ با عوامل رژیم بعث عراق اعلام آمادگی کردند» یا «دکل دیده‌بانی و بی‌سیم عراق در ساحل اروندرود منهدم شد.»
این روزنامه در شماره قبلی خود نیز باز تیتر یک خود را به جنگ اختصاص داده و خبر از «تدارک وسیع نظامی ایران در غرب و جنوب کشور» داده بود.

اخبار جنگ، علاوه بر صفحه اول، در صفحه آخر نیز بخش عمده‌ای از صفحه را به خود اختصاص داده است. گزارش‌هایی که خبرنگاران کیهان از مرزهای غربی و جنوبی کشور برای این روزنامه تهیه کرده‌اند و در آن خبر از سقوط یک میگ عراقی در نوار غربی و به آتش کشیده شدن ناوچه عراقی در اروندرود می‌دهند.
اما این حمله‌ها و موفقیت‌های مربوط به آن تنها اتفاقاتی نبودند که روزنامه کیهان در این شماره خود به آن پرداخته است. در این روز شهید رجایی با بیان این مطلب که چند عضو جدید کابینه سه‌شنبه معرفی می‌شوند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری پارس (ایرنای فعلی) گزارشی از دیدارش با امام راحل و طرح مسائل مملکتی با ایشان داده است.

درگیری‌های کردستان یکی دیگر از خبرهایی است که در صفحه اول این شماره کیهان به چشم می‌خورد؛ درگیری‌های مهاباد که با پایان یافتن مهلت خلع سلاح شدت یافته است، در این مطلب از شهادت ۹ تن از نیروهای جمهوری اسلامی در درگیری‌ها و انفجار مین و آتش گرفتن مخزن بزرگ نفت ارومیهخبر داده شده است.

تاریخ اعزام مشمولان دیپلمه و فوق دیپلم متولد سال ۳۸ تا ۴۰ و چگونگی معرفی افراد منقضی خدمت سال ۵۶ از دیگر خبرهایی است که احتمالا آن زمان مورد توجه خوانندگان روزنامه کیهان قرار گرفته است. مطالبی که بازگوکننده جدی‌تر شدن هر چه بیشتر جنگ و لزوم اعزام نیرو به جبهه‌هاست.

اما به غیر از اخبار مربوط به جنگ که بیشترین بخش خبرهای داخلی را دربرمی‌گیرد، صفحه‌های لایی روزنامه کیهان در این روز مطالب مختلفی دارند. مثلا در صفحه‌ای به نام «ایدئولوژی» مصاحبه‌ای با دکتر عبدالکریم سروش تحت عنوان «ایدئولوژی فن انتخاب است» منتشر شده یا در صفحه گزارش روز به مسئله تغییر کتاب‌های درسی تا پایان مهرماه پرداخته شده و گزارشگر خبر از گرانی دفترچه در بازار داده است.

یکی دیگر از صفحات لایی این روزنامه «حرفه‌های فراموش شده» صفحه‌ای است که در آن خبرنگار کیهان به سراغ افرادی رفته که شغل‌شان از رونق افتاده است. مثلا سورچی‌ها و درشکه‌دارها که در هفته قبل روز دوشنبه در کیهان به چاپ رسیده و در این شماره نوبت به سلمانی‌های کنار خیابان رسیده است.

در این گزارش فردی به نام سیدعزیز، سلمانی دوره‌گرد مقیم در امامزاده معصوم است که وقتی چشمش به روزنامه‌نگار و گروه گزارش افتاده گفته: «از بس حرف از زبون ما کشیدین و از بس عکس از ما گرفتین خسته شدیم. همش قول و وعده میدین، اگه قول بود قولای قدیمی و ندیمی‌ها بود. همش میاین و میگین از روزنومه اومدیم، از رادیو اومدیم، از فلان جا اومدیم، ولی چه فایده؟ چه فایده که نه دردمونو جایی میگین نه تو روزنومه چاپ می‌کنین، آخه حرف که فایده نداره کمی هم باهاس عمل کنین.»

تبلیغ فیلم سینمایی «عروج» به کارگردانی لاریسا شپیتکو در سینما عصر جدید و اعلام برنامه سینماها و تئاترهای تهران یکی دیگر از بخش‌هایی است که خواندنش حسابی نوستالژیک است.
در این قسمت به نام فیلم‌هایی چون «زاپاتا»، «آدمکش»، «تنگسیر»، «پاپیون» و ...بر می‌خوریم و در برنامه تئاترها خبر نمایش «بردگان» با حضور زنده‌یاد سعدی افشار و «حسن قناد در بغداد» با شرکت بازیگرانی چون وحدت، ولی‌الله شیراندامی، شهروز رامتین، سمسارزاده و... چاپ شده است.

اما در کنار این مطالب ستونی نیز هست به اسم «چه خوب بود» که در آن مشکلات جالبی مطرح شده است. در این ستون خوانندگان از ساعت ۱۶ تا ۱۸ هر روز فرصت داشته‌اند که به روزنامه زنگ بزنند و مشکلات خود را مطرح کنند. مشکلاتی که طوری تنظیم شده‌اند که در آغاز هر جمله نیم جمله چه خوب بود معنا می‌یابد: «... مردم به اندازه احیتاج روزانه و احیانا برای ذخیره چند روز آینده خود مواد غذایی و دیگر مواد را تهیه می‌کردند و اینقدر حرص تاید و سیگار و دیگر موارد را نمی‌زدند و از هر کدام از این مواد در منزل خود انباری درست نمی‌کردند.» یا «...به جای شکایت از گرانی نرخ تعلیم راننگی به علت گرانی توجه می‌شد. به اینکه قیمت پیکان بالا رفته وسایل یدکی و اجرت تعمیرات گران شده و تعداد دواطلبان هم نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.» 
اما به غیر از خواسته‌های اجتماعی، خواسته‌های سیاسی هم مجالی برای حضور در این ستون دارند. مثلا: «... نمایندگان محترم مجلس به جای سبقت در حرف زدن سعی می‌کردند در عمل از یکدیگر سبقت بگیرند.» یا «... بنیاد مستضعفین نسبت به پس گرفتن اموال و املاک که در غرب تهران به طور غیرقانونی در اختیار بنیاد انقلاب اسلامی قرار گرفته است اقدام صریح به عمل آورد.»

صفحه ۱۲ نیز صفحه اخبار جهان خبر از تشکیل کابینه نظامیان ترکیه، تظاهرات خیابانی علیه رژیم مارکوس در فیلیپین، اعتصابات کارگری ایتالیا و ... می‌دهد. در صفحه ۱۳ هم اگرچه مطلب بالای صفحه به خبر «تدارک وسیع هال احمر برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زائران خانه خدا» اختصاص دارد اما بیشتر صفحه به تبلیغی متعلق به شرکت کاشی ایرانا اختصاص یافته که در آن از مخاطبان روزنامه پرسیده «ارزش یا قیمت؟» مرور ادبیاتی که در این آگهی تبلیغاتی به کار رفته و مرور آن چندان خالی از لطف نیست: 
ثمره کوچک انقلاب بزرگ و شکوهمند اسلامی ایران یکی اینکه واحدهای تولیدی با تلاشی پیگیر همگام با نهادهای انقلاب در مبارزه‌ای بی‌امان با بحران‌ها و تحریم اقتصادی به گونه‌ای متحول می‌شوند که نویدی بر قطع وابستگی است. میثاق انقلاب و قدرت‌های تولید داخلی متکی بر گسترش تولید و توزیع متعادل (ضد تورم) زمینه‌ساز پیشرفت و تداوم نهضت است. مشارکت عملی «ایرانا»‌در شعراهای انقلاب این بود که علیرغم تورم موجود و حتی افزایش قیمت مواد اولیه توسط دولت قیمت تولیدات خود را (کاشی ایرانا) در نازلترین سطح به شرح ذیل تثبیت نمایند...»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    37 1
    چه جالب !این کارخونه هنوز ورشکست نشده!