گرفتن بهانه افزایش تعرفه تلفن از مخابرات با لغو دو مصوبه رگولاتوری/ یاهو و گوگل به ایران می آیند؟

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه سه شنبه 9 مهر ماه 1392

رگولاتوری دو مصوبه خود را لغو کرد

وزارت ارتباطات مصوبه دولت دهم برای افزایش تعرفه تلفن ثابت و همراه را به دلیل شرایط بازار، لزوم عدم تحمیل هزینه‌های اضافی برای مشترکین و بررسی مجدد تعرفه‌ها لغو کرد.کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 173 مورخ 16/6/92 با توجه به شرایط بازار و لزوم عدم تحمیل هزینه‌های اضافی برای مشترکین و بررسی مجدد تعرفه‌های تلفن همراه و تلفن ثابت، مصوبه‌های شماره 1 و 2 جلسه شماره 160 مورخ 1392/1/18 کمیسیون را کان لم یکن کرد.در دولت دهم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با مصوبه جلسه 160 اجازه اجرای همکدی تلفن ثابت و اخذ آبونمان ماهانه 900 تومانی و تعیین طرح یکسان برای فلت (کردن) شبکه اپراتورهای تلفن‌همراه را صادر کرده بود. اما زمانی که وزیر ارتباطات دولت یازدهم منصوب شد، دستور توقف این مصوبه را صادر کرد؛ واعظی اما نگفت که از این پس مخابرات همکدی را چگونه اجرا یا همراه اول چگونه شبکه‌اش را فلت کند.
از این رو این مصوبه مدتی است مورد مناقشه دولت و مخابرات و همراه اول است. اکنون کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسما این مصوبه را لغو کرد تا دیگر جای بحثی نباشد.همچنین کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه آوای پیشواز تلفن ثابت را ۲۰۰ تومان تعیین کرد. تعرفه آوای پیشواز تلفن‌همراه 300 تومان است.کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 173 مورخ 17/6/92 تعرفه آوای پیشواز در شبکه‌های تلفن ثابت را بررسی و سقف تعرفه خرید هر آوای پیشواز با مدت اعتبار سی روز مبلغ دو هزار (2000 ) ریال با ضوابط و مقررات مندرج در مصوبه شماره 2 جلسه 147 مورخ 5/6/91 کمیسیون موضوع تعرفه ارائه خدمات آوای پیشواز در شبکه‌های تلفن‌همراه را تعیین و تصویب کرد.این مصوبه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.گفتنی است هنوز سرویس آوای پیشواز برای تلفن ثابت از سوی اپراتور ارائه نشده است.به گزارش فارس،‌ پیش از این کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه آوای پیشواز در شبکه تلفن‌همراه را 300 تومان تعیین کرده بود. این تعرفه 500 تومان بود که به 300 تومان کاهش یافته است.البته بنا بر اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این سازمان از مهر ماه 91 تاکنون هنوز نتوانسته مبالغ اضافه‌ای که اپراتورها با تاخیر در کاهش این تعرفه، از مشترکان دریافت کرده‌اند را بس‌‌گیرد و به مشترکان برساند.

درخواست برگزاری جلسه شورای فضای مجازی

عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی از درخواست برگزاری جلسه این شورا با حضور رئیس جمهور از سوی اعضای این شورا خبر داد.رضا تقی پور با بیان اینکه با بازگشت رئیس جمهور از سفر به نیوریورک، به زودی نخستین جلسه شورایعالی فضای مجازی در دولت یازدهم برگزار می شود، اظهار داشت: در این جلسه برای انتخاب دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصمیم گیری خواهد شد.وی با بیان اینکه تعیین سرپرست برای شورایعالی فضای مجازی در آیین نامه این شورا دیده شده است، افزود: رئیس جمهور می تواند تا 3 ماه برای شورا سرپرست منصوب کند.این عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با تاکید براینکه در این شرایط راه دیگری جز تعیین سرپرست برای شورا وجود نداشت، گفت: قرار است به سرعت جلسه شورایعالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور تشکیل شود.وی زمان مشخصی برای برگزاری این جلسه عنوان نکرد و ادامه داد: زمان برگزاری این جلسه باید از سوی رئیس جمهور اعلام شود.به گزارش مهر، طبق آیین نامه شورایعالی فضای مجازی، جلسات این شورا باید حداقل ماهی یکبار برگزار شود این درحالی است که طی 9 ماه اخیر شورایعالی فضای مجازی جلسه ای نداشته است.تعیین دبیر و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و چالشهای سیاستی و ناهماهنگی های موجود در فضای مجازی کشور از جمله مواردی است که به نظر می رسد در نخستین جلسه شورایعالی فضای مجازی مورد بحث و تصمیم گیری اعضا قرار گیرد.

رونمایی از نخستین مرورگر ایرانی

سرپرست مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت از طراحی و آغاز بکار نخستین مرورگر ایرانی در دو نسخه ویندوز و لینوکس متناسب با سیستم عامل کاربران ایرانی خبر داد.محمدرضا توکلی با بیان اینکه "ساینا" اولین مرورگر ایرانی است که مراحل بومی سازی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده اظهار داشت: در حال حاضر این پروژه مراحل تست و آزمون اولیه را طی می کند و پس از نسخه آزمایشی، نسخه اولیه آن آماده عرضه خواهد بود.وی با بیان اینکه مرورگر ایرانی سازگار با دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس طراحی شده است ادامه داد: اجرای این طرح، با همکاری مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت - متما-، شرکت ایمن رایانه امیرکبیر و مپنا به سفارش سازمان فناوری اطلاعات ایران نهایی شده است.توکلی با تاکید بر سطح امنیت بالا در این مرورگر فارسی، امکان شخصی سازی نحوه نمایش صفحه وب، دانلودگر ویدئو و امکان مرتب سازی بر اساس پربازدیدترین، محبوب ترین و جدید ترین سایتها را از جمله امکانات این مرورگر عنوان کرد و گفت: مرورگر ایرانی به شکل متن باز - اپن سورس - طراحی شده و علاوه بر اینکه بومی سازی شده، استفاده از یک سری خدمات مانند پشتیبانی از زبان فارسی، تغییر تم، شکل و کدهای امضای الکترونیکی را پشتیبانی می کند.سرپرست مرکز متما با بیان اینکه مرورگر یک نرم افزار است که کامپیوتر کاربر را از طریق پروتکل ها شبیه سازی می کند تا کاربر بتواند آدرس و صفحات مورد نظر خود را ببیند ادامه داد: معروفترین مرورگرها در فضای سایبر را فایرفاکس، کروم، اینترنت اکسپلورر تشکیل می دهند که اغلب کاربران از این مرورگرها استفاده می کنند اما در سالهای اخیر برخی شرکتهای داخلی در حوزه تولید مرورگر بومی ورود کردند که به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده اند.وی گفت: هم اکنون نسخه آزمایشی ساینا - Saina - آماده و قرار است در فازهای بعدی، از صفر تا صد این پروژه با حمایتهایی که از آن می شود توسط متخصصان داخلی کشور در اختیار کاربران قرار گیرد.توکلی با تاکید براینکه استفاده از مرورگر فارسی ضریب امنیت کاربر را افزایش می دهد، افزود: تمام منوهای این مرورگر فارسی بوده و حتی کاربران عامه نیز می توانند از آن استفاده کنند.سرپرست مرکز متما با تاکید براینکه هم اکنون برخی از کدهای این نرم افزار بومی سازی و فارسی شده و حتی برخی از قسمتهای این مرورگر مشابه خارجی ندارد، تصریح کرد: برای مثال بخش حمایت از خانواده در این مرورگر دیده شده تا خانواده ها این امکان را داشته باشند که اجازه استفاده بخشی از آدرسهای اینترنتی را به فرزندان خود ندهند و از طرفی امکان کنترل استفاده از IP آدرسها برای سنین مختلف در این مرورگر دیده شده است.وی با بیان اینکه استفاده از مرورگر ایرانی سرعت کاربر را بالا می برد خاطرنشان کرد: در فاز بعدی امکانات کنترلی برای حمایت از خانواده با ارائه سرویس های "لیست سیاه" و "لیست سفید" افزوده خواهد شد.به گفته توکلی این نرم افزار متناسب با تکنولوژی روز دنیا بوده و مشابه مرورگرهای دیگر عمل می کند اما از لحاظ طراحی متفاوت از دیگر مرورگرها است.وی گفت: در نسخه بتا این مرورگر، امکان دریافت نظرات کاربران نیز وجود دارد تا هر ایرانی پس از استفاده از این مرورگر، نظر خود را برای هرچه بهتر شدن این محصول و رفع مشکلات احتمالی از طریق ایمیل اعلام کند.
توکلی با تاکید براینکه ایجاد و پشتیبانی از این سرویس در مرحله اول و با کمک بخش داخلی حدود 400 میلیون تومان هزینه دربر داشته است گفت: برای توسعه آتی و اصلاح و تغییرات ساختاری نیاز به 500 میلیون تا یک میلیارد تومان بودجه خواهیم داشت تا نسخه کامل فارسی این مرورگر را تا 3 سال آینده از طریق ورژن های مختلف موبایل و PC در اختیار کاربران قرار دهیم.به گزارش مهر، امکان دانلود رایگان مرورگر ایرانی ساینا از طریق مراجعه به مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت www.matma.ir فراهم است.

تغییرات جدید زیرساخت در DNS

شرکت ارتباطات زیرساخت سرورهای جدید DNS را در شبکه IP/MPLS کشور راه اندازی کرد که با استفاده از این سرورها مشترکان شبکه دیتا می توانند با سرعت بیشتری به سرورهای DNS دسترسی داشته باشند.به گزارش خبرنگار مهر، با تلاش کارشناسان اداره کل مهندسی عملیات شبکه دیتا شرکت ارتباطات زیرساخت، سرورهای جدید DNS در شبکه IP/MPLS با استفاده از فناوری AnyCast با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت.در این روش با استفاده از آدرس IP سرورهای DNS موجود، سرورهای جدیدی در نقاط مختلف شبکه قرار می گیرند و مشترکان شبکه دیتا می توانند با سرعت بیشتری به سرورهای DNS دسترسی داشته باشند.تمرکز زدایی در پاسخگویی به درخواست های DNS و توزیع بار ترافیکی سرورها از مزایای این طرح است؛ همچنین این طرح موجب افزایش پایداری در دسترسی به سرورهای DNS به ویژه در زمان بروز اختلالات می شود.تمامی مراحل طراحی، پیاده سازی و آزمایش این پروژه توسط کارشناسان دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شده است.آدرس های سرورهای DNS شبکه دیتای کشور شامل 217.218.127.127 و 217.218.155.155 است.

پیشنهاد ذخیره گوگل در ایران!

معاون شرکت زیرساخت گفت: برای تامین اطلاعات درخواستی مردم در داخل، می‌توانیم مراکز داده ایجاد کنیم. همچنین پیشنهاد شد که با گوگل و یاهو قرارداد بنویسیم تا یک کپی از سرور‌هایشان را در ایران راه‌اندازی و این اطلاعات را به روز کنند.محمد علی آریانیان اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات چیزی شبیه به شبکه اینترانت است.معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ارتباطات زیرساخت در شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: مفهوم اصلی این شبکه این است که یک سری مراکز داده در داخل کشور داشته باشیم تا مردم برای دسترسی به اطلاعات موجود در سایت‌ها نیاز به رفتن به خارج کشور نداشته باشند.وی ادامه داد: زمانی که شبکه‌هایی مانند تبیان و رشد در داخل کشور داریم که همه اطلاعات داخلی را در خود دارند، این شبکه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز مردم را در داخل کشور پاسخگو باشند.آریانیان ادامه داد: همچنین یکی از دیگر نیازهای مردم ویدئو است که صدا سیما می‌تواند این خدمت را ارائه کند. این خدمت می‌تواند به صورت cash (اطلاعات ذخیره شده) نگهداری شود و مردم به آنها مراجعه کنند که در حال حاضر این موارد متناسب با توسعه شبکه زیرساخت، رشد پیدا نکرده است.معاون شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: کار دیگر که می‌توانیم انجام دهیم این است که مانند کشورهای دیگر یک کپی از اطلاعات گوگل را در کشور خود بیاوریم و با گوگل هم قرارداد ببندیم که این اطلاعات را به روز کند. با این کار دیگر نیاز نیست که مردم با پهنای باند خارجی به کانادا بروند و برگردند.وی ادامه داد: کشورهای دیگر مانند دبی و ترکیه نیز این کار را انجام دادند و ما نیز در یک برهه زمانی در آیکان (موسسه جهانی ثبت دامنه‌ها) این پیشنهاد را مطرح کردیم و قرار شد به ما هم یک نسخه بدهند که به دلیل تحریم‌ها نشد.آریانیان توضیح داد: می‌توانیم با سرویس‌ دهنده‌های بزرگ مثل گوگل و یاهو قرارداد بنویسیم تا به صورت آنلاین یک سری از سرور‌هایشان را در ایران راه اندازی (RUN) کنند. به این ترتیب مردم زمانی که اطلاعاتی از دیتابیس (مرکز داده) گوگل می‌خواهند این اطلاعات در داخل کشور موجود است. مگر برخی از اطلاعات که دسترسی آنها به ندرت انجام می‌شود از خارج آورده می‌شود.به گزارش فارس معاون شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی نسبت میزان دسترسی با استفاده از شبکه داخل و دیتابیس‌های داخلی با منابع خارجی است. هم‌اکنون کشور کره 90 درصد اطلاعاتش را در داخل کشور تامین می‌کند و نیاز به دیتابیس‌های خارجی ندارد.

رگولاتوری: مدیریت مخابرات ضعیف است

علیرغم درج تعهدات روشن در مفاد پروانه از زمان واگذاری شرکت مخابرات ایران نه تنها شاهد توسعه در بخشهایی نظیر حوزه تلفن ثابت نبوده‌ایم بلکه ایجاد صف دریافت خطوط تلفنی در برخی از شهرها نشان از عقب افتادن این شرکت دارد. حسین فلاح جوشقانی مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری روز گذشته گفت: این امر صرفاً بدلیل مدیریت ضعیف این شرکت و نگرش صرفاً اقتصادی افزایش قیمت و جبران هزینه‌ها از این طریق بوده است.وی با بیان این مطلب که شرکت مخابرات ایران یک " قصه" نیست بلکه واقعیت است افزود: این شرکت، باید فعالیتهای خود را براساس سیاستهای نظام، تحت مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تنظیم کرده که در نهایت به توسعه همه جانبه در بخش منجر شود.وی خاطر نشان کرد: مجموعه امکانات و تجهیزاتی که از زمان خصوصی‌سازی تحت مدیریت و کنترل شرکت مخابرات ایران اداره می‌شود پایه و اساس ارتباطات کشور و بعنوان یک سرمایه ملی تلقی می‌شود. این شرکت نه تنها بعنوان ارائه‌کننده خدمات بلکه دارای امکاناتی است که تاثیر به سزایی در فعالیت سایر دارندگان پروانه و ارائه‌کنندگان خدمات داشته و خواهد داشت.

** نظارت بر دارنده گان پروانه امری اجتناب ناپذیر است
فلاح با اشاره به حساسیت بالا و تاثیرگذاری ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین ملاحظات اقتصادی ، امنیتی و اجتماعی و گستره تاثیرگذاری آن بر تمام آحاد جامعه افزود: ضرورت نظارت مستمر و کنترل بر ارائه‌کنندگان خدمات ارتباطی و مخابراتی از جمله شرکت مخابرات ایران که براساس پروانه صادره در تمامی بخشها فعالیت دارد از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی امری اجتناب‌ناپذیر است.وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مرجعی در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت صریح یا ضمنی با خصوصی‌سازی مخالفت نکرده گفت: خصوصی‌سازی شروع یک تغییر بزرگ است و رگولاتوری نیز برهمین اساس نسبت به صدور پروانه‌های مختلف برای فعالان در بخش خصوصی اقدام کرده است.وی افزود: خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران نیز قرار بود شروع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ارتقاء خدمات با کیفیت بالاتر و قیمتهای پایین‌تر در یک فضای کاملاً رقابتی باشد و این امر صرفاً با تفکری تخصصی، دوراندیشی لازم و سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی صحیح قابل تحقق است.
شبکه دسترسی سیم مسی با حمایت حاکمیت ایجاد شده است
فلاح با اشاره به شبکه سیم مسی عنوان کرد: شبکه دسترسی سیم مسی از امکانات با ارزشی است که در زمان دولتی بودن شرکت مخابرات ایران با استفاده از حمایتهای دولت و حاکمیت و صرف هزینه‌های سنگین ایجاد شده است و در حال حاضر استفاده از این امکانات برای ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
وی افزود: این در حالی است که بدلیل عملکرد انحصاری و ضدرقابتی شرکت مخابرات ایران شاهد عدم رشد کافی و ضریب نفوذ پایین این سرویس در کشور هستیم.

** هرگونه افزایش تعرفه غیر قانونی است
مدیرکل دفتر بررسیهای فنی و اقتصادی رگولاتوری با اشاره به غیرمجاز بودن افزایش تعرفه‌های تلفن گفت: بر اساس این نگرش، شرکت مخابرات ایران غیرقانونی علیرغم مخالفت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، بطور غیر قانونی اقدام به افزایش تعرفه تلفن ثابت از اواخر سال 1390 کرده است. وی با تاکید بر اینکه قیمت هر پالس در شبکه تلفن ثابت 7/44 ریال بوده گفت: هرگونه افزایش تعرفه غیرقانونی بوده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی موضوع را پیگیری خواهد کرد.وی با اشاره به سخنان مدیرعامل شرکت مخابرات درباره بازگرداندن شبکه دسترسی سیم مسی گفت: شبکه دسترسی سیم مسی از امکانات با ارزشی است که در زمان دولتی بودن شرکت مخابرات ایران با استفاده از حمایتهای دولت و حاکمیت و صرف هزینه‌های سنگین ایجاد شده است و در حال حاضر استفاده از این امکانات برای ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که بدلیل عملکرد انحصاری و ضدرقابتی شرکت مخابرات ایران شاهد عدم رشد کافی و ضریب نفوذ پایین این سرویس در کشور هستیم. وی افزود: علیرغم مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطالبه، تعرفه خدمات قابل ارائه به سایر شرکت‌ها از سوی شرکت مخابرات باعث شده است تا قیمت تمام شده این سرویس بالا رفته و برای بسیاری از اقشار مردم استفاده از این خدمات صرفه اقتصادی نداشته باشد که این موضوع ضرورت اعمال حاکمیت بر این بخش را از طرف رگولاتوری بدنبال داشته است.
فلاح با اشاره به استفاده مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از "داستان گاری" در تشریح سخنان خود در نشست خبری گفت: بار این "گاری" نه "پوشال"، بلکه کالاهایی گران بها بوده است که برخی آن را به دستگاه چاپ اسکناس تشبیه کردند که با عملکرد مدیریت کلان آن شرکت و تفکیک بخشهای با درآمد بالا، درصدد هستند تا سایر بخش‌ها را به "پوشال" تبدیل کنند. شرکت مخابرات ایران بصورت یکپارچه شامل تلفن همراه، تلفن ثابت و انتقال دیتا و شبکه‌های انتقال قیمت‌گذاری و واگذار شده و باید دارای یک طرح تجاری مشخص و هدفمند باشد . وی افزود: اشکال اساسی در عدم مدیریت متمرکز مالی در شرکت مخابرات ایران است که همواره مدیریت این شرکت قصد دارد که بگوید حتی بابت پرداخت حقوق پرسنل شبکه ثابت نیز از موبایل هزینه می‌کند. اگر قرار بود شبکه تلفن همراه با مشترکین فعال و متوسط در آمد بالا جداگانه واگذار شود خریدار بایستی مبالغی چند برابر به دولت پرداخت می‌کرد.

** عدم پرداخت صدها میلیارد تومان حق‌السهم درآمدی
مدیرکل بررسیهای فنی و اقتصادی رگولاتوری با اشاره به بدهی مخابرات به دولت گفت: شرکت مخابرات ایران بدون توجه به حقوق مردم، براساس تفسیر خود از مفاد پروانه به تعهدات مالی خود در قبال دولت عمل ننموده واز پرداخت صدها میلیارد تومان از حق‌السهم درآمدی به دولت خودداری کرده است و علیرغم شفافیت مفاد موافقت‌نامه پروانه بابت اتصال متقابل نیز بدهی سنگینی به رقبای خود دارد.فلاح با اشاره به درخواست شرکت مخابرات ایران برای ورود به ارائه خدمات نسل 3 موبایل اظهار کرد: این موضوع در چارچوب موافقتنامه پروانه قابل بررسی است و این سازمان نیز ضمن تاکید بر لزوم توسعه خدمات، در زمان مقتضی و با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور و حفظ حقوق سایر دارندگان پروانه، براساس تصمیمات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اقدامات لازم را انجام خواهد داد. وی افزود: بهتر است شرکت مخابرت ایران ضمن ارتقاء کیفیت شبکه خود براساس نسل 2 بدواً نسبت به رفع اشکالات فعلی شبکه اقدام کند که در فضای نسل 3 به مراتب منابع زیرساختی بیشتری نیاز خواهد بود و مهم‌تر اینکه برنامه خود را برای توسعه در بخش تلفن ثابت نیز پیگیری کرده تا شاهد محرومت مرد از تلفن معمولی نیز نباشیم.فلاح با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات با کیفیت بالاتر عنوان کرد: بهتر است مدیریت کان شرکت مخابرات ایران ضمن مطالعه دقیق موافقتنامه پروانه و رعایت مفاد پروانه خود که حتی در قرارداد فروش سهام کنترلی و مدیریتی آن شرکت با سازمان خصوصی‌سازی نیز مورد تاکید قرار گرفته است ضمن برنامه‌ریزی مناسب و تعریف طرح تجاری کارآمد و رعایت حقوق مردم در جهت سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب اقدام نموده و با احترام به حقوق تمامی ذینفعان زمینه لازم را برای توسعه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم کند. وی درخصوص تعامل رگولاتوری با تمامی اپراتورهای فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی آمادگی کامل دارد تا درصورت رعایت مقررات بخش و رفع تخلفات و پرداخت کامل حقوق دولت و رقبا، بواسطه جایگاه قانونی خود همکاری و تعامل لازم را با شرکت مخابرات ایران داشته باشد. چرا که هدف مهم و اصلی سازمان حمایت، پشتیبانی از تمامی دارندگان پروانه است تا بتوانند در قالب یک بنگاه اقتصادی و در یک فضای سالم رقابتی بعنوان بخش اجرایی سیاستهای دولت که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می‌شود به اهداف تعیین شده دست یابند.

گوشی‌های ایرانی را به عنوان برند قبول ندارند
مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده موبایل ایرانی گفت: بعضی از مردم گوشی‌های ایرانی را به عنوان یک برند ایرانی قبول ندارند و شاید ما در زمینه اطلاع‌رسانی عملکرد ضعیفی داشتیم.مهدی بهوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در دو سال گذشته با حمایت‌های صورت گرفته از طرف مردم، فروش گوشی‌های ایرانی بهتر شده است و ما سعی کردیم در زمینه‌ی ساخت گوشی‌های هوشمند هم ورود پیدا کنیم و در حال کار برروی این حوزه هستیم.وی در ادامه به امکانات گوشی‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: ما فقط برروی سخت‌افزار موبایل‌هایمان کار نکرده و سعی کردیم برروی نرم‌افزار‌ها هم تغییراتی ایجاد کنیم و درحقیقت به سراغ هدف رفتیم؛ برای مثال سعی کردیم یک فروشگاه اپلیکیشن به صورت اختصاصی برای دستگاه‌هایمان عرضه کنیم تا همانند برندهای خارجی کاربران بتوانند به راحتی به اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشد.به گفته او تمام سرور‌های دریافت نرم‌افزار ما در داخل کشور در نظر گرفته شده و این موضوع باعث می‌شود که سرعت دریافت برنامه افزایش پیدا کند و در آینده با راه‌اندازی اینترانت این سرعت چند برابر شود.بهوندی در رابطه با به‌روزرسانی ورژ‌ن‌های جدید اندروید برای گوشی‌ها افزود: در این رابطه جوانب را در نظر گرفتیم و سعی کردیم در ماه بیش از سه مدل گوشی وارد بازار نکنیم تا از لحاظ ارائه‌ی ورژن‌های جدید اندروید با مشکل مواجه نشویم.وی در ادامه به مساله‌ی تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: برای ساخت گوشی‌ها، بعضی از تجهیزات و طراحی آن‌ها را خود شرکت انجام می‌دهد، اما بعضی از سخت‌افزار‌ها که انحصارشان برای چند شرکت خاص است از خارج به ایران وارد می‌شوند و با توجه به تحریم کشور در بعضی از زمینه‌ها مجبوریم قطعات سخت‌افزاری را با واسطه وارد کشور کنیم.او هم‌چنین گفت: در این رابطه در زمینه‌ کیفیت اجناس مطرح می‌شود که مردم می‌گویند محصولات در مقایسه با نمونه‌های خارجی کیفیت پایین‌تری دارد. ما سعی کردیم از محصولات باکیفیت در جنس‌هایمان استفاده کنیم، ولی برای مثال در تولید نمایشگر چون شرکت‌های خارجی فناوری انحصاری خود را دارند، در مقایسه با ما عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارند.بهو‌ندی در رابطه با مشکلات گریبان‌گیر تولید‌کنندگان ایرانی اضافه کرد: ما دلار را به نرخ آزاد تهیه می‌کنیم و نوسانات ارز برای ما مشکل ایجاد می‌کند. علاوه بر آن تحریم‌ها سبب می‌شود تا کارمان در وارد‌کردن سخت‌افزار موبایل سخت تر از گذشته شود.وی در پایان اضافه کرد: هدف خود را در زمینه‌ی تولید گوشی برروی قشر ضعیف و متوسط مردم از نظر درآمد قرار داده‌ایم. در حال حاضر هوشمند‌سازی در اولویت‌های ما قرار دارد و برنامه‌ی آینده ما تولید گوشی‌های بسیار پیشرفته است که قیمت آن‌ها در مقایسه با برند‌های خارجی بسیار کمتر باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد

طی حکمی از سوی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت مهندس مجید خباز به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع این شرکت منصوب شد.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خباز که دارای مدرک کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل (گرایش امنیت ملی) از دانشکده علوم و فنون فارابی است همکاری خود را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال 75 به عنوان کارشناس امور هماهنگی شرکتها آغاز کرد و چهار سال بعد در سال 79 معاونت دفتر توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را برعهده گرفت، مدیر تدارکات و پشتیبانی مرکز سنجش از دور ( سازمان فضایی ایران) مسوولیت بعدی وی در سال 76 بود.خباز در سال 83 همزمان با تشکیل شرکت ارتباطات زیرساخت به این شرکت آمد و به عنوان معاون اداره کل پشتیبانی توسعه مهندسی این شرکت منصوب شد.مشاور امور اجرایی و مدیر کل دفتر ریاست مرکز تحقیقات مخابرات ایران، سمت بعدی وی در سال 84 بود، معاونت دفتر مدیرعامل و روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 85 و همچنین مدیر کل دفتر هیات مدیره و مدیرعامل و دبیر هیات مدیره از سال 89 تاکنون مسوولیتهای بعدی وی بودند؛ وی در سال 91 همزمان سرپرستی دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت را نیز برعهده داشت.

 

 

 

5656

کد خبر 315686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =