فارس نوشت:

رئیس جمهور سوریه گفت: آمریکا قابل اعتماد نیست، نزدیکترین متحدان آمریکا نیز نمی‌توانند درباره چیزی که آمریکا اعلام می‌کند ضمانت بدهند.

 «بشار اسد» در مصاحبه با روزنامه «تشرین» سوریه گفت که این ملت سوریه بود که جنگ اکتبر را با پایداری و حمایت از نیروهای مسلحی که از زمان استقلال سوریه تاریخ سیاسی و نظامی این کشور را ساخته است، رقم زد.

وی افزود: امروز ملت سوریه به این نیروهای مسلح همان نگاهی را دارد که پس از استقلال به آن داشته است و این همان نگاه امیدوارنه است تا نیروهای مسلح بتوانند تروریست‌ها را نابود و امنیت را احیا کنند و سوریه را به ساحل امن برسانند و ما همگی به تاریخمان اطمینان داریم و به خداوند، کشور و این تاریخ ایمان داریم و مطمئن هستیم که با پایداری و آگاهی ملت و قهرمانی و دلاوری نیروهای مسلح پیروز خواهیم شد.

اسد تصریح کرد که طی 40 سال گذشته خیلی چیزها تغییر کرده و از 40 سال پیش خیانت و مزدوری پنهان بود اما امروز به یک پدیده علنی و آشکار تبدیل شده است زیرا دیگر جزو موارد ممنوعه نیست.

وی تاکید کرد که امروز اولین و بزرگ‌ترین پیروزی آن است که تروریست‌ها، تروریسم و افکار تکفیری را نابود سازیم و در نتیجه طرحی که برخی کشورهای خارجی آن را تدوین کرده و برخی کشورهای منطقه نیز با هدف نابودی سوریه در آن مشارکت داشته‌اند، از بین ببریم.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که موافقت سوریه با طرح روسیه در خصوص سلاح شیمیایی ارتباطی به تهدیدات آمریکا ندارد و کوتاه آمدن در برابر خواسته آمریکا نیست و این خواسته اساسا وجود نداشت.

وی اظهار داشت که سلاح کشتار جمعی حقیقی که اکنون در سوریه استفاده می‌شود و باید با آن مقابله کرد، سلاح افراطی‌گری و تروریسم است.

اسد در خصوص برگزاری کنفرانس ژنو 2 نیز تصریح کرد که چند دلیل برای تعلل آمریکایی‌ها در برگزاری این کنفرانس وجود دارد در حالی که سوریه دائما و از زمان طرح موضوع برگزاری این کنفرانس برای آن آمادگی داشته است و هیچ شرطی نیز جز عدم مذاکره با تروریست‌ها و اینکه راه‌حل باید سوری و گفت‌وگو باید سیاسی باشد، ندارد.

متن کامل گفت‌وگوی رئیس جمهور سوریه با روزنامه تشرین این کشور در زیر آمده است:

تشرین: آقای رئیس جمهور امروز سوریه را چهل سال پس از جنگ آزادی سازی اکتبر چگونه می‌بینید و این کشور چه تغییراتی در عرصه داخلی و خارجی شاهد بوده است؟

بشار اسد: سوریه چیزهای زیادی طی 40 سال گذشته شاهد بوده است، نسل‌ها تغییر کرده‌اند و طبعا شرایط نیز متحول شده است اما اگر بخواهیم که مقایسه‌ای مختصر بین این دو مرحله زمانی داشته باشیم و نسل آن زمان را با شرایط نسل کنونی مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم که از چهل سال پیش کشورهای عربی یکپارچه در همه ابعاد رسانه‌ای، فرهنگی، عقیدیتی، معنوی، سیاسی و نظامی در مقابل دشمنی واحد که همان دشمن صهیونیستی است قرار داشتند و امروز می‌بینیم که کشورهای عربی متحد هستند اما علیه سوریه متحد هستند، ما از دو چیز کاملا متناقض سخن می‌گوییم.

در آن زمان ارتش‌های سوریه و مصر در جنگی واحد علیه دشمنی واحد که همان اسرائیل است بودند و امروز ارتش دو کشور علیه دشمنی واحد جنگ می‌کنند اما این دشمن اسرائیل نیست بلکه دشمنی که با ارتش سوریه و ارتش مصر وارد جنگ شده عرب و مسلمان است.

طی چهل سال رفتارهای خائنانه و مزدورگری علیه سوریه سرپوشیده بود اما امروز آشکار شده است و به عنوان گزینه‌ای برای افراد، دولت‌ها و مقامات عربی شده است، انتخاب کرده‌اند که مزدور باشند و دیگر این قضیه از جمله کارهای حرام محسوب نمی‌شود.

در چهل سال پیش هویت عربی کاملا شفاف و یکپارچه بود اما امروز پس از چهل سال هویت عربی تکه پاره شده برخی بی عقل و منطق شیفته غربی‌ها هستند و برخی تندرو و تکفیری هستند، اما این موجب نمی‌شود که برخی جوانب مثبت هویت عربی را نادیده بگیریم در ماه‌های اخیر نیز کشورهای عربی در نتیجه تحولات مربوط به بحران کنونی آگاهی و هوشیاری خود را نشان داده‌اند.

تشرین: آقای رئیس جمهور، ارتش عربی سوریه توانست پیروزی در جنگ اکتبر سال 1973 را محقق کند و امروز با جنگی در نوع دیگر روبه رو است آیا می‌تواند پیروزی جنگ اکتبر را تکرار کنید؟

بشار اسد: اغلب آنچه ما می‌گوییم یا بیشتر مردم می‌گویند تنها از پیروزی‌ها در درگیری‌های نظامی است اما حقیقت این است که مفهوم پیروزی جامع‌تر از این موضوع است مهمترین چیز در جنگ اکتبر پیروزی اراده بود پیروزی عقل و دانش کشورهای عربی بود هنگامی که توانستند بفهمند منفعت واقعی آنها کجاست این عقل جمعی جامعه عربی یا کشورهای عربی توانست این عقیده را  به مرحله عملی و اجرایی رسانده که منجر به پیروزی جنگ اکتبر و مهمتر از آن پیروزی بر بیم و نگرانی و پیروزی بر خیال‌های باطلی شود که به مردم کشورهای عربی در مرحله‌ای که به جنگ 1967 و پس از آن جنگ 1973 تلقین شده بود، کشورهای عربی آن زمان عاقلانه توانستند این خیال باطل را شکست بدهند امروز اگر ما توانستیم از پیروزی سخن بگوییم به خصوص که در جنگ به شکلی مختلف و با دشمنی دیگر به سر می‌بریم به همان سبک عمل کرده‌ایم، زیرا اگر ما بخواهیم از پیروزی سخن بگوییم و یا برای پیروزی کار کنیم باید دیدگاهی جامع‌تر و فراتر از عملیات‌های نظامی روزانه‌ای داشته باشیم که نیروهای مسلح در آن با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه بوده‌اند اما آیا ما این عقل و حکمت آن زمان را در اختیار داریم تا این پیروزی را محقق کنیم؟ گام نخست این است که منفعت خود را به عنوان شهروند سوریه بشناسیم با یکدیگر متحد شویم، بین اختلافات سیاسی و اختلاف بر سر میهن خود فرق بگذاریم ما اگر در قبال قضیه اصلی تروریسم که بخشی از آن از داخل سوریه آمده و بخش بزرگتر آن از خارج سوریه به این کشور وارد شده است متحد شویم پیروزی واقعی از طریق وحدت جامعه محقق می‌شود زیرا وحدت جامعه عامل تشویق نیروهای مسلح برای تحقق پیروزی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

در جواب سوال شما می‌گوییم که بله ما می‌توانیم این پیروزی را محقق کنیم و نخستین پیروزی و بزرگترین پیروزی این است که تروریست‌ها، تروریسم و افکار تروریستی را سرکوب کنیم و بدین ترتیب نقشه برخی کشورهای خارجی برای نابودی سوریه که کشورهایی دیگر در منطقه نیز در آن سهیم هستند نقش بر آب می‌کنیم و مهمتر این است که به این پیروزی‌ ایمان داشته باشیم وقتی در هر فردی اعتماد و ایمان به ما وجود داشته باشد می‌توانیم پیروزی را محقق کنیم و مطمئنا پیروز خواهیم شد.

تشرین: ملت سوریه در جنگ اکتبر حامی رهبری و ارتش خود بودند و این امر یکپارچگی ملی عالی را تشکیل داده بود به نظر می‌رسد برخی از این ملت گزینه‌هایشان در قبال دشمن همیشگی که اسرائیل است تغییر کرده است آیا این کوتاهی از سوی دولت و نهادهای آن و نقش جامعه مدنی است یا نتیجه جنگ‌های رسانه‌ای فشرده علیه سوریه است و یا به دلیل سهیم شدن آنها در توطئه‌ای است که بهانه آن آزادی و دموکراسی است که در دامش افتاده‌اند؟

بشار اسد: وقتی در سطح ملی خللی ایجاد شود همه کشور و شهروندان آن به درجه‌های متفاوت در قبال این امر مسئول هستند طبعا اولین کسی که مسئولیت هر گونه اختلالی در سطح ملی به آن مربوط می‌شود دولت است و پس از آن احزاب موجود و سپس جمعیت‌های ملی و نهادهای مختلف خصوصی در این قضیه سهیم هستند و در وهله آخر هر شخصی در منزل و جامعه خود و در هر مکانی مسئول است و اکنون این سوال را از خود می‌پرسیم وقتی خائنی با ملیت سوریه، تندرویی با ملیت سوریه یا جنایتکارانی سوری در کشور هستند -در صورتی که عوامل خارجی را نادیده بگیریم- آیا این‌ها ساخته داخل هستند؟ آری این‌ها نخست ساخته داخل هستند اما تحت تاثیر عوامل خارجی قرار گرفته‌اند بنابراین باید ما به طور جمعی مسئولیت این اشکالی که در برخی وجود دارد بپذیریم، باید بگوییم در سوریه مشکل اخلاقی وجود دارد و این کوتاهی ماست که اعتدال گرایی تاریخی سوریه در همه ابعاد اجتماعی، سیاسی و دینی را ادامه ندادیم ما نتوانستیم از این میراثی را که از آباء و اجداد خود گرفته بودیم محافظت کنیم.

بخشی از این مشکل عدم ارتباط با نسل‌های جدید در سوریه بود بخصوص در شرایطی که مطالبات جوانان و عوامل اغواکننده آنها زیاد شده است شبکه‌های ماهواره‌ای و صفحات اجتماعی بیشتر از آنچه ما در سطح دولت انجام داده‌ایم تاثیرگذار بوده‌اند، بنابراین ما بخشی از مسئولیت این مشکلات اخلاقی را که از جمله عوامل اصلی در بحران سوریه است می‌پذیریم اگر به طور جدی به خطرات آگاه بودیم اگر به شرایط عصر جدید و فناوری‌های نوین و تاثیر منفی آن بر نسل‌های نوپا آگاه بودیم اگر به همه این امور آگاه بودیم می‌توانستیم از شدت بحران و تاثیرهای آن بر کشور بکاهیم با این وجود من می‌گویم که این تجربه تجربه‌ای دردناک بود اما شاید برای جامعه سوری ضروری بود چه بسا اگر دیرتر تجربه شده بود با نتایج دشوارتر و بدتری روبه رو بودیم ما نمی‌توانیم به عقب بازگردیم و درس بگیریم و از خود بپرسیم چرا این اتفاق افتاد همین الان نیز می‌توانیم به این قضیه رسیدگی کنیم زیرا کشور سوریه همیشه در طول تاریخ دستخوش بحران‌هایی بوده است و اگر این بحران را به سلامتی پشت سر بگذاریم اما از آن درس نگیریم نسل‌های آتی نمی‌توانند مطمئنا به سلامتی مشکلات دیگری را پشت سر بگذارند.

تشرین: آقای رئیس جمهور نظر شما درباره اینکه پذیرش طرح تحویل سلاح‌های شیمیایی در پاسخ به تهدیدهای آمریکا صورت گرفته است چیست؟

بشار اسد: نخست باید بگویم تولید سلاح شیمیایی در سوریه در دهه هشتاد آغاز شد تا کمبود سلاح‌های مرسوم سوریه در برابر سلاح‌های اسرائیل جبران شود معدود شماری از مردم سوریه می‌دانند که سوریه تولید این سلاح را در نیمه دوم دهه نود متوقف کرد زیرا در آن زمان بخش اساسی از کمبود سلاح‌های سوریه جبران شد با وجود اینکه اسرائیل نیز از لحاظ نظامی با کمک‌های آمریکا پیشرفت تسلیحاتی داشت.

سوریه پس از آن و همچنان در زمینه تسلیحات نظامی با پیشرفت‌هایی همراه بود و نیاز بزرگی به سلاح شیمیایی نداشت بنابراین در سال 2003 طرحی را مبنی بر عاری ساختن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی به شورای امنیت ارائه کردیم و کسی که در تصویب این طرح کارشکنی کرد آمریکا بود زیرا نمی‌خواهد که اسرائیل را برای قبول این توافقنامه‌ها در تنگنا قرار بدهد زیرا بر اساس این پیشنهاد همه کشورها از جمله رژیم صهیونیستی باید سلاح‌های کشتار جمعی خود را نابود کنند.

بنابراین این برنامه همانگونه که گفتیم عملی نشد، برخی دیدگاه‌ها به موضوع سلاح شیمیایی سوریه شفاف نیست برخی از طرح نابودی سلاح شیمیایی سوریه استقبال کردند زیرا آن را موجب توقف جنگ آمریکا علیه سوریه و در پی آن نابودی منطقه دیدند و برخی معتقدند اقدام سوریه در تحویل سلاح شیمیایی سوریه و امضای توافقنامه بین‌المللی درباره این تسلیحات، سوریه را از جنگ مصون داشت و این دیدگاه‌ها سطحی است زیرا تاریخ دشمنی آمریکا طی چند دهه و بخصوص پس از جنگ دوم جهانی نشان داده است که این کشور برای جنگ نیاز به دلیل و توجیهی ندارد آمریکا خود می‌تواند هر روز بهانه‌هایی را ساخته و پرداخته کند و اگر یک بهانه‌ای را از دست داد بهانه‌ای دیگر در شرایطی دیگر درست می‌کند و این تنگ نظری است ما باید به این موضوع در چارچوبی جامع‌تر نگاه کنیم بخصوص با توجه به تحولاتی که در عرصه بین‌المللی ایجاد شده است و در این ارتباط به نقش روسیه اشاره می‌کنیم که در جریان بحران سوریه کاملا با قدرت ظاهر شد و همچنان رو به رشد ادامه دارد.

همانگونه که در نشست گروه 20 شاهد بودیم روسیه در حالی در این نشست حاضر شد که برخی کشورهای غربی آن را در این نشست منزوی می‌دانستند اما با مطرح شدن طرح سوریه در این نشست این آمریکا بود که منزوی شد و این قضیه همان زمان اعلام نشده بود.

در واقع باید گفت این طرح از قبل توافقی بین سوریه و روسیه بود و روسیه آن را مطرح کرد و پیشنهاد ما برای عاری ساختن منطقه از سلاح شیمیایی در سال 2003 که با عدم همراهی جامعه بین المللی همراه شد اینجا از طریق طرح روسیه در شرایط متفاوتی و با اهداف متفاوتی مطرح شد و نتیجه آن این شد که موضع روسیه و چین و دیگر کشورهای حامی سوریه را تقویت کرد.

دیگر اینکه موافقت سوریه با طرح روسیه ارتباطی با تهدیدهای آمریکا نداشت، این تهدیدها با تحویل سلاح شیمیایی در ارتباط نبود بلکه تهدید به حمله علیه سوریه برای ممانعت از آنچه اقدام این کشور در استفاده مجدد از سلاح شیمیایی خوانده شد، بود و در واقع این طرح برای آمریکا غیرمنتظره بود همانگونه که جان کری در پی ارائه این طرح در نشست گروه 20 پیشنهاد داد که این سلاح‌ها ظرف یک هفته تحویل داده شود و می‌دانست که این سوریه به این امر پاسخ نمی‌دهد و بار دیگر با پاسخ سوریه که ظرف چند ساعت بعد داده شد غافلگیر شد، هنگامیکه وزیر خارجه سوریه در روسیه گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند به این موضوع مهم تنها طی یک ساعت فکر کند در حالی که تیم سیاسی سوریه نیز در مسکو به سر می‌بردند و در دمشق نبودند این تایید می‌کند که طرح روسیه از قبل آماده شده بود و از سوی آمریکا مطرح نشده بود و درخواست آمریکا هم نبود اما در هر حال مهم این است که در این نقشه سیاسی منافع سوریه و ثبات منطقه مد نظر گرفته شد.

تشرین: آقای رئیس جمهور چگونه می‌توانید به جامعه سوریه اطمینان خاطر دهید که تحویل سلاح شیمیایی قدرت بازدارندگی ارتش این کشور در برابر اسرائیل را از بین نخواهد برد. آیا سوریه در مقابل امحای سلاح شیمیایی خود ضمانت‌هایی گرفته است بخصوص اگر اسرائیل پس از آن به سوریه حمله کند؟

بشار اسد: سلاح کشتار جمعی سلاحی است که در جنگ‌های پیشین اعراب و اسرائیل بکار گرفته نشده است، این‌ها تسلیحاتی انتحاری است بنابراین تردیدی نیست کشورهایی که توانستند پیشرفت‌هایی در تسلیحات مرسوم داشته باشند استفاده از سلاح‌های مرسوم را گزینه برتر می‌دانند زیرا این تسلیحات در هر جنگی می‌تواند به کار گرفته شود، بنابراین قدرت ما در جایگاه یک کشور از بُعد نظامی با در اختیار داشتن تسلیحات مرسوم است اگر به زمان آغاز بحران در سوریه بنگریم دیدیم که روسیه و چین ۳ بار قطعنامه کشورهای غربی و بخصوص آمریکا، فرانسه، و انگلیس که با پشتیبانی کشورهای عربی همراه بود را وتو کردند اگر این وتوها صورت نگرفته بود و اگر روسیه و چین موضوع گیری سرسختانه‌ای در شورای امنیت و محافل بین‌المللی نداشتند اوضاع سوریه بسیار خطرناک‌تر از امروز بود منظور من ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و یا حمله به سوریه از سوی برخی کشورها بود و این‌ها بسیار نابود کننده‌تر از تهدیدهای آمریکا بود و هنگامیکه به طرح روسیه و تحویل سلاح شیمیایی می‌نگریم در وهله اول این طرح روسیه مورد حمایت سوریه بود و پاسخ به طرح روسیه موضع روسیه را بیش از پیش تقویت می‌کند و حمایت‌ها از سوریه را در سطح بین‌المللی بیشتر می‌کند و مقامات روسیه و در راس آن پوتین، رئیس جمهور این کشور تاکید کرده است که روسیه آماده حمایت نظامی از سوریه است و به همه قراردادهایی که به موجب آن سوریه را قادر به دفاع از خاک خودش می‌کند پایبند می‌ماند.

این بخشی از ضمانتی است که به سوریه داده شده است و اکنون ما بیش از هر زمان دیگری می‌توانیم اطمینان بیشتری داشته باشیم اما در هر حال این به نقش کشور دیگر در توافقنامه که همان روسیه است نیز مربوط می‌شود.

من می‌خواهم که بر مساله مهمی تاکید کنم اینکه سلاح کشتار جمعی که علیه ما بکار گرفته شد سلاح تندروها است که به کشور ما وارد شده و ما آن را نابود می‌کنیم امروز این سلاح از هر سلاح دیگری خطرناک‌تر است و برخی از جمله اسرائیل آن را علیه ما به کار می‌گیرند و از سوی دیگر ما باید به ایجاد سلاح جایگزینی برای حفظ قدرت بازدارندگی خود بیاندیشیم و اینکه اکنون چگونه با تروریسم مقابله کنیم.

تشرین: چندین تاریخ برای برگزاری نشست ژنو 2 تعیین شد و تاکنون نشدیده‌ایم که سوریه تاریخی برای آن پیشنهاد داده باشد به نظر شما چه تاریخی ممکن است که این نشست برگزار شود و شروط سوریه در این باره چیست؟

بشار اسد: تاریخ‌هایی که پیشتر مطرح شده بود فرضی است و غالبا چیزی بوده که رسانه‌ها مطرح کردند در واقع هنوز تاریخ مشخصی از سوی هیچ کشوری اعلام نشده و دلیلش این است که دولت آمریکا نتوانست پیروزی‌های بزرگی برای خود در سوریه محقق کند پیروزی‌هایی که برای برگزاری نشست ژنو 2 ضروری می‌دانست تا بر اساس آن امتیازهایی برای گروه‌های وابسته به آمریکا، غرب، عربستان و ترکیه در سوریه از دولت دمشق گرفته شود از سوی دیگر آمریکا نتوانست ائتلاف یکپارچه‌ای از مخالفان سوریه تشکیل دهد و این ائتلاف روز به روز با از هم پاشیدگی بیشتری روبه رو است و آمریکا حتی نتوانست پایگاه مردمی برای این گروه‌ها در سوریه ایجاد کند این شرایط موجب شد که آمریکایی‌ها در برگزاری نشست ژنو 2 تعلل کنند و به اعتقاد من آنها به این روند تعلل خود ادامه می‌دهند.

ما در سوریه معتقدیم هر روزی برای برگزاری نشست ژنو 2 مناسب است سوریه از زمانی که طرح برگزاری این نشست را مطرح کرد و با برگزاری آن موافقت کرد برای حضور در آن آماده است و اکنون توپ در زمین آمریکا و کشورهای وابسته به آن در منطقه خاورمیانه است.

تشرین: آیا سوریه شرطی برای حضور در نشست ژنو 2 دارد؟

بشار اسد: تنها شرط ما این است که با تروریست‌ها وارد مذاکره نمی‌شویم، مخالفان باید سلاح خود را زمین بگذارند و از مداخله خارجی دعوت به عمل نیاید این شرط اساسی برای حل شدن بحران سوریه از طریق گفت‌وگوی سیاسی است اما اگر گفت‌وگو با سلاح باشد چرا به ژنو برویم؟

تشرین: آقای رئیس جمهور، جامعه سوریه با ناامنی، تروریسم سازمان یافته بین‌المللی و گسترش باندهای سرقت و غارت اموال عمومی و خصوصی روبه رو است شهروند سوریه نیاز به امنیت دارد آیا راه حل‌های ریشه‌ای برای این مساله نگران کننده وجود دارد به خصوص که جنگ با تروریسم ممکن است سال‌ها به طول انجامد؟

بشار اسد: طبعا راه حل باید ریشه‌ای باشد نه اینکه جزیی باشد راه حل جزیی گویی راه حل نیست و وضعیت کنونی چیزی است که ما در اوایل بحران نگرانش بودیم و هشدار می‌دادیم که وقایع جاری، راهپیمایی‌های مسالمت آمیز و راه ایجاد اصلاح و دموکراسی نیست اما بسیاری در داخل و خارج ما را تایید نکردند اکنون این نگرانی به همه بدون استثنا و بدون در نظر گرفتن گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی رسیده است حتی آنهایی که پناهگاه تروریست‌ها و افراد مسلح بودند و اکنون با شکایت از اوضاع به دنبال راه حلی هستند طبعا حتی اگر راه حلی دیر حاصل شود بهتر از این است که هرگز راه حلی ایجاد نشود اگرچه بهای بیشتری به نسبت قبل باید برای آن بپردازیم.

در هر حال ما در برابر دو گزینه قرار گرفته‌ایم که سومی ندارد نخست اینکه تسلیم تروریست‌ها شویم و دیدیم که در لیبی چه حوادثی روی می‌دهد و در مصر چه کردند و در ترکیه در مناطقی که تروریست‌ها مستقر هستند چه اتفاقاتی افتاد و در لبنان و دیگر مناطق مختلف جهان عرب، بنابراین این گزینه‌ای غیرقابل قبول است و گزینه دیگر دفاع از کشور است به گونه‌ای که به دور از اختلافات سیاسی با یکدیگر متحد شویم و بر سر تعیین دشمنی واحد به توافق برسیم دشمن در مرحله کنونی تروریسم است هنگامی که از گفت‌وگوهای سیاسی و ژنو 2 و گفت‌وگوها در داخل و یا خارج سوریه سخن می‌گوییم همه این‌ها سخنانی خوب و زیبا است اما اگر ما با تروریسم مبارزه نکنیم خود را فریب داده‌ایم، مبارزه با تروریسم برای ما در اولویت است باید نخست در این موضوع با یکدیگر متحد شویم و دوم اینکه بدانیم اگر بر غیر خود تکیه کنیم هرگز چیزی را محقق نمی‌کنیم و تنها بحران طولانی‌تر می‌شود.

تشرین: به اعتقاد شما گرایش جامعه بین‌المللی به راه حل سیاسی می‌تواند تاثیر مثبتی بر اوضاع داخلی سوریه داشته باشد و به رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه سوریه منجر شود؟

بشار اسد: گمان نمی‌کنم که غرب از تفکر استعماری خود دست برداشته باشد غرب همچنان به سیاست سلطه طلبی خود تکیه دارد و زمانی که ما غرب را تنها گزینه بین‌المللی از لحاظ سیاسی و اقتصادی و دیگر لحاظ‌ها ببینیم آن زمان است که غرب می‌تواند ما را تحریم کند. از 10 سال پیش تاکنون سوریه تنها گزینه برای سوریه نبوده است اما ما به طور جدی به دنبال دیگر گزینه‌ها هم نبوده‌ایم به گونه‌ای که با دیگر کشورهای جهان رابطه داشته باشیم ما در سال 2005 ایده گرایش به شرق را مطرح کردیم اکنون این تحریم از سوی غرب می‌تواند به ما کمک کند که به گزینه‌های دیگر موجود فکر کنیم و به اعتقاد من این گزینه‌ها می‌توانند نیازهای اساسی و غیراساسی سوریه را پاسخ بدهند.

اگر ما رابطه‌های بهتری با دیگر کشورهای جهان برقرار کنیم آن زمان تحریم غرب دیگر مشکل بزرگی نیست بخصوص که جامعه بین‌المللی که اکنون ما را تحریم کرده اقلیت و نه اکثریت در عرصه بین‌المللی است.

بیشتر کشورهای جهان امروز از آنچه در سوریه می‌گذرد آگاه هستند و بیش تر کشورهای جهان به دنبال راه حل دیپلماتیک برای حل بحران هستند.

تشرین: نقش غرب در راه حل سیاسی بحران سوریه چیست؟

بشار اسد: اگر غربی‌ها بخواهند راه حلی ارائه بدهند می‌توانند در این امر کمک کنند اما این کار باید با توقف حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه آغاز شود کمک تسلیحاتی، سیاسی، رسانه‌ای و مالی از شبه نظامیان را متوقف کنند  و فرقی نمی‌کند که این اقدامات را غرب به طور مستقیم انجام می‌دهد و یا از طریق ابزار خود در منطقه و در راس آن عربستان و ترکیه اقدام به حمایت از تروریست‌ها کند.

اگر راه حل سیاسی بر اساس این ایده باشد آن زمان است که می‌توانیم بگوییم که بحران سوریه سریعا حل می‌شود.

تشرین: در سایه توافق روسیه و آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه مثلث توطئه منطقه‌ای علیه سوریه، کجا رفته است؟

بشار اسد: این  کشورها وابسته به آمریکا هستند اگر بخواهید بدانید این‌ها کجا رفتند باید به سیاست آمریکا بنگرید کشورهای عربستان و ترکیه نیز راه آمریکا را ادامه می‌دهند بنابراین باید ببینیم آمریکا در موضوع توافق مسکو-واشنگتن صادق است یا اینکه بازی دیگری در می‌آورد یا اینکه دستان پنهانی دیگری در بحران سوریه دارد، تا جایی که ما می‌دانیم آمریکا قابل اعتماد نیست، نزدیک‌ترین متحدان آمریکا نیز نمی‌توانند درباره چیزی که آمریکا اعلام می‌کند ضمانت بدهند آمریکا در طول تاریخ خود به هر چیزی که گفته متعهد نبوده است ممکن است صبح حرفی را بزند اما عصر، برعکس آن را انجام می‌دهد.

بنابراین چیزی که ما معتقدیم این است که آمریکا در موضوع توافق با سوریه صادق نیست و حتی این توافق در طی این مدت تا به امروز در رفتار این کشورها هم نشان داده نشده است. عربستان همچنان به اعزام تروریست به سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها ادامه می‌دهد ترکیه نیز همچنان حمایت تدارکاتی خود را از تروریست‌ها ادامه می‌دهد و ورود آنها را به داخل سوریه سهولت می‌بخشد.

تشرین: در ششم اکتبر سال 2013 به ملت سوریه، ارتش سوریه و روزنامه تشرین که ثمره‌ای از پیروزی جنگ آزاد سازی تشرین (اکتبر) است چه می‌گویید؟

بشار اسد: ملت سوریه بودند که جنگ تشرین را با مقاومت خود و حمایت از نیروهای مسلح ساختند این ملت در طول هزاران سال که با فجایع طبیعی، جنگ‌ها و جنایات مختلف روبه رو بوده است مقاومت کرده و قدرتمند باقی مانده است، سوریه و بخصوص دمشق و حلب در تاریخ ماندگار هستند بحران کنونی که ممکن است نسل‌های آتی سوریه نیز با آن مواجه باشند نباید ما را نگران کند و نباید موجب شود که ما امید خود را از دست بدهیم اشتباه آنجا است که ما از این بحران درس نگیریم تا در بحران‌های آتی قویتر عمل کنیم و اگر در نظر بگیریم که این منطقه، منطقه بحران‌ها است و همواره با بحران‌ها به اشکال مختلف روبه رو خواهیم بود از هر بحرانی استفاده می‌کنیم تا در مواجهه با بحران آتی پر صلابت‌تر از قبل باشیم ملت ما حامی نیروهای مسلح خود است و این نیروهای مسلح تاریخ سوریه را از زمان استقلال این کشور ساخته‌اند امروز ملت سوریه به نیروهای مسلح خود در سرکوب تروریست‌ها و بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه اطمینان دارد همه ما به تاریخ خود به پروردگار خود به کشور خود ایمان داریم همه ما ایمان داریم که با مقاومت و هوشیاری ملت و قهرمانی و شجاعت نیروهای مسلح خود پیروز می‌شویم.

جنگ در سوریه صرفا جنگ نظامی نیست هر شهروند سوریه در جنگ علیه تروریست‌ها شریک است آموزگاری که در مدرسه تدریس می‌کند در حال جهاد است، دانش آموزی که در مدرسه تحصیل می‌کند و خانواده‌اش وی را به مدرسه می‌فرستند و یا کارمند و کارگری که برای کشورشان کار می‌کنند همگی در حال جهاد هستند این‌ها همه بخشی از جنگ با تروریسم و دفاع از سوریه است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    13 18
    بشار اسد فردی است که رهبران بی لیاقت و پست دنیای عرب عقده هایشان رو سر او خالی میکنن. چون مثل اونها نیست.
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    8 9
    تا زمانی که تندروی و تروریسم و در کنارش امریکای جنایتکار و منفعت طلب و زیاده خواه حامی تروریست های تندرو در جهان وجود دارند هرگز هیچ صلحی وجود نخواهد داشت. عکس بچه های سوریه رو دیدم که با لبخند به مدرسه می رفتند بدجور حالم گرفته شد اخه چرا بعضی ها حاضرند به خاطر منافع خودشون دست به هر جنایتی بزنند. این بچه ها میخندیدند ولی هر کسی میدونه که دلشون از این شرایط سختی که برای کشورشون بوجود اوردند خون هست. البته دختر بچه هایی هم بودند که میدونیم با اومدن القاعده و طالبان روزهای سخت و سخت تری هم پیش رو خواهند داشت خوش به حال ترکیه و قطر و اسراییل و القاعده !!!!
  • سمناني IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    16 9
    بشار جان.جون مادرت بگو بينم تو قابل اعتمادي؟؟؟؟؟!!!!!مردم ايران كه خوب شناختيمت
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    2 3
    اقای بشار اسد شما هم به امریکا اعتماد نکن.در ثانی بگذار انها تروریستها را حمایت کنند تو هم انها را سر به نیست کن تا نسل هر چه تروریسته از روی زمین کنده بشه امیدوارم بزودی همین تروریستها بر گردند و بلای جان ترکیه و عربستان بشوند
  • دشمن اردوغان A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 2
    دولت اردوغان قاتل کودکان سوریه و هر جتایت در سوریه انجام می شود متهم اصلی اردوغان می باشند جنایت های در سوریه انجام دادند است و در عرتق انجام می دهد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 2
    دولت ترکیه قصد دارد در مرز میان این کشور و سوریه دیوار حائیل ایحاد کند در واقع سرپوش گذاشتن به جنا یتهای خودشان است دولت آنکارا لایحه قانونی شدن لشکرکشی به عراق را به پارلمان ترکیه ارایه کرد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 2
    از علمای جهان اسلام درخواست می‌شود در برابر بدعت‌های وهابیون سلفی درباره ازدواج غیرشرعی زنان به نام جهاد نکاح موضع‌گیری کنند گسترش این تفکر شیطانی خواسته صهیونیسم جهانی است و هدفی جز گسترش فساد و تباهی در میان جوانان مسلمان ندارد.
  • رزمنده A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    3 1
    • کعبه این خانه خدا محل کسب درآمد و پول برای شاهزاده‌های عربستان شده که با پول مسلمانان عازم انجام فریضه حج اسلحه و مهمات و بمب تهیه بکنند و با آن شیعیان و مسلمانان را در کشورهای سوریه و عراق بکشند. باید کاری کرد. نباید دست روی دست بگذاریم و تماشاگر باشیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    2 1
    تحریم اقتصادی علیه ایران و تهدید نظامی علیه سوریه هر چند ممکن است مطوم نیست شاه جنایتکار سعودی که دست وی به خون ملت های یمن و بحرین و عربستان و افغاستان و عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و مصر آغشته است و با رژیم صهیونیستی در ارتباط است حمایت آمریکایی از صدام را هیچ وجه فراموش نکرده است عربستان فرماندهی حمله شیمیایی در منطقه لعوطه دمشق را عهده داشته است
  • شاکی از دولت اردوغان A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 1
    درخواست نهادهای حقوق بشری برای رسیدگی به جنایات و خیانت ترکیه در سوریه به مدت 3 سال دولت رجب طیب اردوغان تدارکات پشتبانی تروریست ها در سوریه می باشد
  • رزمنده A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 1
    اما دولت اردوغان به کسانی که کمک می کند و سلاح و پول می دهند که گوشت انسان می خورند از آغاز جنگ ترکیه به تروریست ها در سوریه دست داشته اند که تروریست های سوریه در حای شکست خوردن هستند
  • رزمنده A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 1
    کشورهای اففانستان و پاکستان و سوریه مظلوم و عراق و مصر هر جا تروریست هست سران آمریکا پشت سر آن هستند حتی به کودکان بی گناه رحم نکرده دولت اوباما ما همان دولت بوش جنایتکار است جنایت های سال 2003 در عراق انجام داده بودند که در سوریه انجام می دهند هر نوع اقدامات آمریکایی علیه سوریه غیر قانون است