تقریبا روزی نیست که در سایتها و خبرگزاری های رسمی خبری از تاثیر انیمیشن های غربی وشرقی بر ذهن کودکانمان نخوانیم و دستگاههای متولی را در مقابل این تهاجم سازمان یافته! توجه ندهیم

اما آیا این انیمیشن ها و بازی ها تنها برای تخریب ذهنی کودکان ما تولید شده اند؟ پاسخ قطعا منفی است.
بالا بودن حجم تولیدات رسانه ای برای کودکان ونوجوانان در دنیای غرب و کشورهایی مثل ژاپن آنقدر بالاست که مانند دهه های قبل که سوپر من را نماد آمریکا می پنداشتیم و غیره ، دیگر آنقدر کاربرد تئوریک ندارد.
در مورد انگری بردز و باب اسفنجی که به قولی بازار محصولات کودک را تسخیر کرده اند اگر نگاهی هم به آنها بیاندازیم بد نیست تا متوجه شویم این آثار اصلا جنبه تخریبی ندارند که هیچ حتی چنان سرگرم ساز هستند که تا ساعتها کودکان را مسحور خود می کنند که البته کارکرد عمومی رسانه است و اگر نقدی بر این جنبه وارد است نقد کلی کارکرد رسانه بر ذهن کودک است نه یک برنامه یا بازی مشخص
باب اسفنجی موجود ساده لوح و مثبت اندیشی است که همه چیز را بر اساس ذهنیت خویش مثبت تلقی می کند و تمام ناملایمات را باذهن خود به نیروی مثبت برای بازی یا حیات کودکانه تغییر می دهد این انیمیشن هوشمندانه در حالی بازار ایران و جهان را تسخیر کرده است که ما بدون داشتن محصولات فکری جایگزین برای پروردن ذهن کودکان و نوجوانان تنها بر جنبه های تخریبی و احیانا برنامه ریزی های استکباری توجه کرده ،پای گود نشسته و ناسزا روانه می کنیم.
برنامه ریزان ما در عرصه کودک هنوز اسیرسوتفاهم های تئوریک درباره درونی کردن ارزشهای جامعه در ذهن کودکند و با انواع برنامه ها که اکثرا مورد استقبال واقع نمی شوند سعی دارند با تکیه بر نسخه ای قدیمی اوقات کودکان را به نحو قابل قبولی پر کنند.
در حالی که برنامه سازان غرب از یک اسفنج بی ارزش که اصلا برای ما مورد توجه نیست جنبه های معنایی و روانشناسی کودک را می آفرینند ما با وام گیری از ارزشمند ترین شخصیتهای مذهبی و ملی نمی توانیم انگیزه آفرینی کنیم و هم سوژه و هم وقت مخاطب برنامه های فرهنگی را هدر می دهیم.
در حالت کلی تر در جامعه ما سردرگمی و نداشتن سیاست مدون و اصولی برای مواجهه با دنیای کودکی باعث شده است که چه در عرصه آموزش و پرورش و چه در عرصه های دیگر جامعه چیزی برای عرضه به عنوان سرگرمی و محصول فرهنگی نداشته باشد.
به جای تمام افراد خلاق برای برنامه ریزی و دلسوزان دنیای کودکی تا بخواهید منتقد ، استراتژیست و توطئه شناس داریم تا خدای نکرده باب اسفنجی و پاتریک کودکانمان را به راه انحراف نکشند!
در حالی که در دنیای رسانه ای غرب یک جوان 20 یا سی ساله با الهام از یک نوع خاص از پرنده و یک نسخه ساده بازی دنیای سرگرمی را تسخیر می کند و یا یک اسفنج روی کیف تمام دانش آموزان دنیا می نشیند انبوه متفکران و دانشمندان و برنامه ریزان ما به دلیل بستگی ذهن از ارایه یک برنامه فرهنگی - رسانه ای جذاب که کودکان دوره اینترنت و تبلت و کنسول را به خود جذب کند عاجزند.
حاصل تمام برنامه ریزی های دولتی ما در بعد از انقلاب خلاصه شده به دارا و سارا در حالی که در بخش خصوصی و در بین هنرمندان ما هستند کسانی که از دیر باز با خلق عروسکها وبرنامه های جذاب هر از گاهی توانسته اند مارکت هنری و ذهن کودکان را به خود متوجه کنند اما گاه محدودیتها آنقدر گسترده می شود که حتی این هنرمندان نیز در معنا سازی و فرهنگ سازی به در جا زدن و تکرار گذشته مشغول شده اند و گاه با برخورد با ناملایمات عطای کار کودک را به لقایش بخشیده اند.
در حقیقت در شرایط امروز کودکان در جامعه ما وجود برنامه هایی و انیمیشن هایی نظیر باب اسفنجی نه تنها تهدید نیست بلکه فرصت مغتنمیست برای داعیه داران فرهنگ سازی که از برج عاج پایین آمده و در کنار دنیای کودکی نیاز او به محصولات فرهنگی ساده گو وبی ادعا را درک کنند

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    17 6
    هر کی هر چی میخواد بگه ولی به نظر من باب اسفنجی شاهکاره .با این سن و سال وقتی میشینم و اون رو تماشا میکنم واقعا لذت میبرم .
    • سه عید IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      7 3
      مخصوصا اختاپوس که من کاملا خودم را شبیهش میدونم.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 6
    اقاياني كه به باب اسفنجي گير داده ايد اگر اسمش اكبر اسفنجي بود هم همين مشكل را داشتيد اخر كجاي اين كارتون مشكل اخلاقي يا بداموزي دارد
  • پاتریک IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 2
    شخص من متوجه شدم وقتی تو کارهای خودم سعی کردم ایدئولوژی خودم رو وارد کنم به دل خود من نمی نشینه. حالا شما فکر کن یه ایدئولوگ می خواد ایدئولوژی یا تفکر خودش رو به زور به خورد ما بده, بدیهیه که دیگه دلنشین نخواهد بود. مشکل اصلی آثار اینچنینی خصوصاً برای قشر کودک و نوجوان در کشور ما اینه که معمولاً از آثار مربوط به اونها پند و اندرز و ایدئولوژی چکه می کنه که برای مخاطب ایجاد دافعه می کنه. پند و اندرز در اثر مثل ادویه است مقدارش که از یه حدّی بیشتر بشه دیگه خوردن اون غذا دلچسپ نخواهد بود
  • امیرآقا IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 4
    ایول باب اسفنجی وپاتریک
  • حسن IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    14 5
    فقط باب اسفنجی و بس ... البته پاتریک هم یه چیز دیگه است و دوبله اون شبکه خیلی بهتر از شبکه پویاست.
  • مهران A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    6 0
    احسنت
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    8 5
    ایرانیها فقط یاد گرفتن از این و اون انتقاد کنن و خودشون رو پسر پیغمبر معرفی کنن !!
  • باب اسفنجی شلوار مکعبی A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 3
    من عاشق باب اسفنجی و پاتریکم. کسی که مثل این دو تا زندگی کنه به نظرم واقعا خوشبخته . من سعی ام رو می کنم :)
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    10 4
    باب اسفنجی شخصیتی پر کار، فوق العاده خوشبین و بسیار خوش قلب و پر انرژی هست. من اگه بچه داشته باشم، روزی شصت بار براش باب اسفنجی میذرم نگاه کنه. انتظار که ندارین بزارم بره شادونه در سرزمین دونه ها رو نگاه کنه!!
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    7 3
    زنده باد باب اسفنجي شلوارمكعبي!
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    4 1
    سوال اصلی اینجاست؟چگونه بستر خلاقیت مهیا میشود؟
  • مجید10 A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 4
    من که عاشق باب اسفنجی ، پاتریک مخصوصا" اختاپوسم!!!تا الان که گمراهم نشدم!
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    12 4
    این کارتونها در بسیاری موارد جنبه آموزشی مثبت هم دارند. آموزش راستگویی احترام متقابل و اسراف نکردن وخیلی موارد دیگر.
  • حسین A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 1
    هشت سال تاثیر پت و مت را دیدیم باب اسفنجی هم ....
  • آریا DK ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 2
    دشمن دانا بلندت میکند....بر زمینت میزند نادان دوست
  • میثم A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    7 2
    عشق من باب اسفنجی
  • بانوى ايرانى IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    9 1
    خوش بينى باب اسفنجى خيلى بامزه است تا نبينيد متوجه نمى شويد
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    13 4
    حتما مسئولین دوست دارن بچه های ما خضعولاتی چون هاچین و واچین و .... رو نگاه کنن.
  • یک بنده خدا IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    3 14
    کارتون هایی مانند باب اسفنجی و فیلم هایی مانند اسپایدرمن برای مشغول کردن و به انحراف کشیدن ذهن کودکان کشورهای مختلف با نقشه قبلی و با سرمایه هنگفت صهیونیست ها تولید می شوند. با اینگونه برنامه ها از همان کودکی افسار فکری مخاطب را به دست می گیرند و ما را به هر سمت و سویی که می خواهند می کشند. امید است با برنامه ریزی دقیق بتوان پاسخ اینگونه هجمه های فرهنگی را داد.
    • یه بنده خدای دیگه A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      3 0
      فقط همینو میتونم بگم : این ها همش حرف های مفته شایدازطاهر علامت های شیطانی توش باشه ولی از باطن پر از پیام و مفهومه مثل دروغ نگفتن و تلاش کردن و نا امید نشدن ...وحتی در یکی از قسمتاش خود باب اسفنجی گفت ما باید شکر گزار خداوند باشیم کفر نعمت تار میکند زندگی را.....باور نمیکنی برو تو اینترنت بگرد و اقا لطفا اول تحقیق کن بعد حرف بزن صهیو نیست کجا بود ....برادر من من میدونم شما یک قسمت این مجموعه ی زیبا را ندیدی
  • m.g IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    1 5
    بله اگر به صورت عادی ما به این کارتون نگاه کنیم همه چیز را به صورت معمولی می بینیم ولی اگر بیاییم با دقت به آن نگاه کنیم باز فرق می کند و می بینیم که در این کارتون به ظاهر جالب چه قدر علائم شیطان پرستی دیده می شود که نمونه ی بارز آن هرم و چشم است؛و اگر ما به این موضوع فکر کنیم که به خاطر بی برنامگی گیر به این برنامه ها می دهند پس چرا به برنامه هایی چون لاکپشت های نینجا که طرفداران بسیاری دارد گیر نمی دهند؟
  • محنا A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    1 6
    سلام .اینکه میگن باب اسفنجی و کلی از کارتونای دیگه دارن نمادها و اهداف خودشون رو خیلی نرم و با برنامه ریزی حرفه ای قبلی توی مغز ما ثبت میکنن دلیل بر این نیست که مسئولای ما مقصر نیستن «ولی اشتباه اونا باعث نشه که ماهم به اشتباه به سمتی بریم که دشمنای قسم خورده ما میخوان»هر کس رو توی قبر خودش میذارن لطفا کبک نباشیم............
  • ناشناس A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    4 0
    بنظر من هر کارتونی آثار منفی و مثبت خودش رو داره. نمونه:کارتون باب اسفنجی