همان طور که خوانندگان عزیز این سطور میدانند، 46 روز پیش برای نخستین بار طی یادداشتی در خبرآنلاین به معرفی پیشنهاد آرش نورآقایی گرامی پرداختم و از همهی مسئولین پنج نهاد مرتبط، یعنی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت خارجه و رسانه ملی درخواست کردم تا نگذارند فرصت حضور تیم ملّی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل بدون استفاده برای یوزپلنگ آسیایی که فقط حدود هفتاد قلاده از آن در سراسر کره زمین باقیمانده و آن هم اختصاصاً در سرزمینی به نام ایران، به هدر رفته و بسوزد.
خوشبختانه از آن زمان تاکنون، اغلب واکنشها به این پیشنهاد مثبت بوده و علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، آقای کفاشیان در فدراسیون فوتبال، بخشهایی از رسانه ملی و بسیاری از دوستداران طبیعت ایران از این پیشنهاد حمایت کردند. افزون بر آن، اینک خبر میرسد که محمدعلی نجفی، مرد شماره یک سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم طی نامهای پرشور به سرپرست وزارت ورزش و جوانان، حمایت قاطع سازمان متبوعش را از اجرایی شدن این پیشنهاد اعلام کرده و خطاب به صالحی امیری آورده است: به منظور تحقق این مهم،شایسته است دستور فرمایید با تشکیل کار گروهی با حضور اعضای کمیته ملی طبیعت گردی (سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و این سازمان) و سایر دستگاههای مرتبط در خصوص پیگیری موضوع و روند اجرایی پیشنهاد، تمهیدات لازم به عمل آید.
نکتهی تأملبرانگیز آن است که حمایت امیدبخش و جانانهی محمدعلی نجفی در حالی به وقوع میپیوندد که متأسفانه تلاشهای گروهی از فعالان و دوستداران محیط زیست از جمله نگارنده، آرش نورآقایی و محمدعلی اینانلو برای طرح این موضوع در برنامه هفته گذشته 90 به جایی نرسید و عادل فردوسیپور، مجری دوستداشتنی این برنامه با شگفتی اعلام کرد که مسئولین شبکه با مطرح شدن این موضوع در 90 مخالفت کردهاند!
با این وجود، از آنجا که هماکنون کارگروهی به همین منظور با هدایت هومن جوکار، مدیر پروژه بینالمللی یوز در ایران در ستاد سازمان حفاظت محیط زیست کشور تشکیل شده است؛ امیدوارم نهتنها بتوانیم نظر عادل یا مدیرانش را عوض کرده و ایشان را به حامی یوز مبدل سازیم، بلکه مقدمات رایزنی با فیفا برای اجرایی شدن این پیشنهاد را هرچه زودتر فراهم آوریم. گفتنی آن که بر خلاف نظر هوشنگ نصیرزاده در گفتگو با محمدعلی اینانلو که چنین پیشنهادی را تقریباً عملی و قانونی نمیدانست، به نظر میرسد میتوان از آرم و لوگوی هوشمندانه و هنرمندانهی یوز برای وسایل، اتوبوس حامل ملیپوشان و برخی دیگر از ابزار تبلیغاتی کاروان ورزشی ایران در آوردگاه برزیل بهره برد و حتی از این فرصت در میزبانیهای آینده ایران در مسابقات بینالمللی ورزشی هم سود جست.
نظر شما