سیف حرفش را پس گرفت/فرج دلار از آن ماه تا این ماه

یک ماه پیش رییس کل بانک مرکزی با کاهش قیمت دلار مخالفت کرد و حالا از سقوط قیمت دلار حمایت می کند.

علی حق:دوم مهرماه گذشته، ولی اله سیف، رییس کل تازه کار بانک مرکزی در حاشیه نشست صبحانه خوری اتاق بازرگانی ایران، کف قیمت دلار را 2900 تومان اعلام کرد و کاهش بیشتر نرخ دلار را منطقی ندانست. اظهاراتی که بلافاصله از سوی معاون ارزی بانک مرکزی نیز تکرار شد.

در پی این اظهارنظر سیر نزولی به نسبه پرشتاب قیمت دلار در بازار آزاد متوقف شد. نزولی که نرخ دلار را طی یک ماه از 3 هزار و 200 تومان به 2 هزار و 800 تومان رسانده بود ولی دوباره صعود آن تا 3 هزار 100 تومان آغاز شد.

این اتفاق، آغاز انتقادها و حمایت ها از اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی بود.

برخی کارشناسان، مخالفت سیف با کاهش نرخ دلار را با وظیفه ذاتی بانک مرکزی در حمایت از ارزش پول ملی در تناقض دیدند و در این دسته از منتقدان، عده ای هم واکنش صریح او به تحولات بازار را ناپخته تعبیر کردند.

در مقابل عده ای هم به حمایت از سیف پرداختند و با عنوان کردن مسایل مالی دولت در خصوص کسری بودجه و نیز لزوم حمایت از صادرات غیرنفتی از طریق تضعیف ارزش پول ملی، اظهارنظر او  را منطقی دانستند. این عده همچنین معتقد بودند که افت دلار باید در پی اقدام عملی در رفع تحریم های غرب علیه ایران و رخداد تغییر ملموس در اقتصادایران رخ دهد.

درست یک ماه بعد، رییس کل بانک مرکزی موضعی متفاوت اتخاذ کرد تا نشان دهد بانک مرکزی دولت یازدهم هم دارای یک برنامه بلندمدت مشخص در مدیریت بازار ارز نیست. او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است:" بانک مرکزی شرایط فعلی بازار ارز به ویژه سقوط آن را تأیید می‌کند به گونه‌ای که اتفاقات روزهای اخیر در بازار ارز کاملا مورد قبول بانک مرکزی است."

وی در این گفتگو تاکید می کند که برنامه بانک مرکزی تداوم روند نزولی نرخ ارز در بازار است.

تغییر رویه رییس کل بانک مرکزی در شرایطی که پس از یک ماه بار دیگر نرخ دلار به پایین تر از 3 هزارتومان رسیده، چند سوال ایجاد می کند که پاسخ قطعی به هر یک از آنها پیام نهفته در تازه ترین اظهارنظر او را برای بازار عیان می کند:

1-آیا سیف نسبت به موفقیت دیپلماسی هسته ای دولت در کوتاه مدت مطمئن شده است؟

2-آیا سیف هم به این نتیجه رسیده که تضعیف ارزش پول ملی به تنهایی منجر به رشد صادرات نمی شود و دلار گران در مجموع به زیان اقتصادملی است؟

3-آیا سیف درک کرده که بخشی از قیمت فعلی دلار، حباب روانی است؟

4-آیا سیف تنها از در جبران وارد شده و می خواهد دل افکار عمومی ناراضی از دفاع او از دلار 2 هزار و 900 تومانی را به دست آورد؟

5-آیا بانک مرکزی همچنان فاقد استراتژی مشخص در قبال بازار ارز است؟

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    این سیف هم برنامه نداره فکر نکنم با این حرفاش بتونه معجزه یک ماه قبل رو تکرار بکنه و دوباره دلار رو بیاره پایین
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      فکر کنم سیف یک ماه پیش از رفع تحریم ها اطمینان و نگران جهش ناگهانی قیمت بعد از شکست احتمالی مذاکرات و شوک به اقتصاد بود. ولی حالا ظاهرا خبرهایی داره که امیدوارش کرده. در کل برنامش در جلوگیری وارد شدن شوک به اقتصاد منطقی هست.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      ایشون هوشمندانه اعمال نظر کردند بله اون موقع دلار داشت می اومد پایین ولی مگه تحریمی لغو شده ؟ مگه ارتباط بانک مرکزی با سیستم مالی بین المللی ازاد شده بود ؟ ایشون از نوسان شدیددیگه جلوگیری کردن مسلما اگه تحریم بانک مرکزی لغو بشه دلار خود به خود میاد پایین و حرف هایی از این دست هم نمیتونه جلوی سقوطش رو بگیره
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      نه عزيزم دولت محترم منابع مالي خودشو از راه افزايش قيمت حامل هاي انرژي و قطع يارانه 30 درصد از مردم تامين ميكنه و ديگه نيازي نداره دلار بياره بازار بفروشه. خب ديگه دليلي براي بالا ماندن نرخ دلار وجود نداره. اگه مابه التفاوت قيمت به خزانه نره ديگه اصلا به قول معروف ديگي كه براي خزانه نجوشه ميخوايم..........
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      تمام 5 فرضیه تون غلطه ! ایشون رو بردن یه جایی آگاهش کردن !!!!!!!
    • فاميل باجناق شوهرعمه بچه هاى خاله اختر IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      درروزهاى آينده شاهدافت دلارخواهيم بود
    • نظري A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      48 19
      آقاي سيف ، خدا رفتگان و پدرت را بيامرزد ، ولي واقعا ً فكر كن ارزش اين را داشت كه در جهت مخالف خواست و دعاي مردم جهت زندگي بهتر و ارزان شدن نرخ زندگي ، چنين سخناني را بگي كه در كمترين زمان آه اين مردم را براي خودت بخري ، تجربه و ترس از گذشته باعث شد كه واقع بينانه سخن بگيد
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      26 3
      حقیقت اینه که تا وقتی تحریم ها مرتفع نشه و خزانه خالی باشه نرخ. ارز نباید زیاد پایىن بیاد چون در این صورت با اولین بحران روانی مجدد بالا وباز با یک مساله دیگه پایین میاد،دولت بدنبال کاهش قدم به قدم دلار در طی مدتی معقول از نظر شرایطه که ارتباط مستقیم به میزان پول داخل خزانه در کشور داره،دوستان توجه کنن تا زمانی کهخزانه پر نباشه هر پاىین. اومدن. دلار بالا رفتن مجددی هم خواهد داشت،اقای سیف مشکل اصلیش اینه که شفاف سازی برای علت حرفهاش نکرد و فقط در روزنامه ها که خواننده بالایى نداره عدهای اقتصاددان اومدن از مشکلات پیش امده برای بازار و صادرات وصنعت در صورت نوسان دلار بی پشتوانه گفتن،دولت نمی خواد از وابستگی شدید همه چیز از جمله ارزبه حذف تحریم ها بگه،چون در صورت عدم موفقیت جو. روانی منفی میده..
    • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      4 1
      من بینام اولم! یه نداشت جا افتاده از جمله. این بود: " فکر کنم سیفماه پیش از رفع تحریم ها اطمینا ن نداشت و نگران جهش ناگهانی قیمت بعد از شکست احتمالی مذاکرات بود..."
  • teacher A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    تو رو خدا مردم رو چی فرض کردید؟به هوش سیاسی و ...سیف شک دارم... از آقای روحانی تقاضا دارم یکی مث ظریف رو برای بانک مرکزی انتخاب کنند...
    • student A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      شک نکن ، اتفاقا باهوشه که اینطوری صحبت می کنه ، خزانه دلار احتیاج داره ،میخوان دلار بیاد پائین که خودشون بخرن ، بعد ببرنش تو همون 3000تومان
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      15 0
      یکی از ویژگی های خوب دولت استقلال کامل بانک مرکزی هست که با وزیر اقتصاد مچ هست!حالا اینکه با توجه به وضعیت روز سیاسی و اقتصادی مملکت تصمیم گیری میکنن ویژگی مملکت و اجرائیات ایران است. چون متاسفانه در هیچ زمینه ای ثبات و وحدت رویه و هماهنگی 100 % نداریم و تصمیمات, خلق الساعه میباشد.بانک مرکزی باید حافظ ارزش پول ملت باشه نه مفری برای پاک کردن تصمیمات غلط اقتصادی! اعم از بخشی از مسکن مهر! هدفمندی یارانه ها! دادن ال سی های مفتکی برای خواص!...........
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    این اظهار نظرهای متناقض باعث دلسردی مردم از دولت تدبیر و امید و حیران شدن فعالان اقتصادی میشود .در اینکه باید پول ملی تقویت شود تا قدرت خرید مردم بالارود جای هیچ بحثی نیست و دولت این مبحث رو باید سرلوحه کارهایش قرار دهد .
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    82 6
    بااین آشفته بازاری که درایران اتفاق افتاده روی کره زمین نمیتوان کسی راپیداکردکه بتواندبرنامه قابل اجرائی ارائه دهد
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    40 5
    ززززززززززززززززززززینگ شماره 4
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    92 5
    نمي دانم چرا دلار مرتب پايين مي آيد ولي همه چيز هر روز گرانتر ميشود . نكند كلك ميزنند و بجاي دلار تعرفه واردات را چند برابر ميكنند .
    • hamid A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      16 2
      من نظرم اینه که دایم از چیزی که به 90 درصد مردم ارتباطی نداره صحبت نکنیم . دلا ر . دلار به ما چه ارتباطی داره ؟ حواسمون رفت پی دلار و سکه از مسئله اصلی که گرونی چندین برابری مایحتاج عمومیه و گرونی سر سام اور بقیه چیزها غافل شدیم . اقا جون دلار بشه 10000 تومان سکه بشه 3میلیون . نون و گوشت و سایر چیزها بشه قیمت دو سال پیش . حالا دلار بشه 2000 تومان ومایحتاج مردم سر به فلک بکشه خوبه؟ تو این مملکت ثابت شده قیمت اجناس هیچ ارتباطی به دلار نداره . غافلیم اقا غافل . کافیه قیمت دلار را با قیمت اجناس در یکسال پیش تا امروز بررسی کنید . متوجه خواهید شد . به قول دایی جان ناپلئون دست انگلیسا تو کاره. توقع معجزه هم نداشته باشید .
    • بینا A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      12 0
      کافیست به alibaba.com مراجعه کنید تا همه چیز دستتان بیاد مرغ غیر هورمونی 1.5$ گوشت گوساله 3$ و...... پس یا اینجا خونه و مرغ و گوشت و تخم مرغ و روغن و ماشین چندین برابرباقی دنیاست یا دلار به طور غیر رسمی رفته بالا وشماها خوابین !! تعیین قیمت دلار با شما
    • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      1 1
      شدیدا با آقا حمید موافقم.دلار چه ربطی به ما داره؟اصلا دلار و سکه چند برابر بشه یا مفت بشه.مگه چه تاثیری ارزانی سکه و دلار در روزهای اخیر بر قیمت مرغ و گوشت و روغن و خودرو و لبنیات و میوه و سیب زمینی و سایر کالاهای اساسی داشت؟چرا بصورت مرموزی صدا و سیما فقط نسبت به پایین اومدن دلار و سکه حساس شده و بزرگنماییش میکنه ولی اصلا برایش مهم نیست که سیب زمینی در فصل برداشت قیمتش از 2500 تومن پایینتر نمیاد یا سایر اقلام غذایی روز به روز گرونتر میشه؟!!!آیا هدف جز اینست که با ایجاد رعب و وحشت با بزرگنمایی کاهش قیمت طلا و ارز، داراییهای مردم رو میخوان روانه بازار کنند و به نوعی کمبود ارز بانک مرکزی را جبران کنند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    62 17
    به نظر من كه داره درست عمل ميكنه ! ايشون نگفته از سقوط دلار حمايت ميكنه گفته از روند فعلي حمايت ميكنه روند فعلي هم كاهش قيمت دلار به شكل معقول و پله به پله است نه فراز و فرود هيجاني
    • نقی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      23 55
      داداش دوباره بخون:"بانک مرکزی شرایط فعلی بازار ارز به ویژه سقوط آن را تأیید می‌کند." چقدر ماست مالی می کنید؟ همین دیروز هم آقای نهاوندیان آمار خزانه رو اشتباه گفته بود. امروز هم همشهری ایشون داره ریل عوض می کنه. تیم اقتصادی دولت آشفته س.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    75 1
    چه دلار پائین بیاید چه بالا برود که فقط شاهدیم که اجناس قیمتشان بالا میرود. مثل قیمت خودرو. چه پائین بیاید و چه بالا برود جیب دوستان پر میشود اینکه اجناس را ارزانتر وارد میکنند و با قیمت ثابت و افزاینده میفروشند. اکنون اقای سیف هم فهمیده منفعیت در ان است که ارزان شود ولی قیمت اجناس ارزان نشود. در واقع عملکرد بخشهای حامی ایشان مثل سوپاپ یکطرفه است که فقط وقتی قیمت دلار افزایش یابد قیمت هم بالا میرود ولی بر عکس نه.
  • مهدی A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    62 1
    احتمالا دوستان دلارها رو آب کردن و حالا نوبت ترخیص کالاهاشون رسیده. کلا تو این زمینه برنامه‌ریزی وجود نداره و مبنای کار، اقدامات در حال انجام دوستان است.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      1 0
      این چه حرفیه برادر من ترخیص تمام کالا ها با دلار 2500 انجام میشه .فقط خرید هست که با دلار آزاد صورت میگیره.
  • آراد IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    41 3
    آقای دکترروحانی بایددرایت به خرج دهند وازارزش پول ملی دفاع قاطعانه ای بکنند چون بااین سیاست دوبه شک آقای سیف بعید است ارزش پول حتی به روال گذشته برگردد.. حتما مدیران شایسته تری هم هستندکه بتوانند سمت به این مهمی را اداره کنند....
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    13 49
    آقای سیف، هرچی دلار بیآد پایین تر مردم شما را بیشتر دوست خواهند داشت. البته سقف دلار 2900 تومان باشد.
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      دلار 1226 تومان ولا غیر !
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    17 3
    شماره 4
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    82 1
    ارزوداشتم کشورمون مثل کشورای دیگه قیمتها درطول سال تغییر نکنه وباخیال راحت خرید کنیم وزندگی کنیم اما افسوس !!!!!!!!!
  • دلال مرکزی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    34 2
    بانک مرکز و دیگر سازمانهایی که توزیع ارز دستشون است اجازه بدهند ارز مثل 205 کشور دیگر جهان توزیع شود و اعمال نفوذ خودشان را حذف کنند ، مطمین باشید قیممت ارز به 300 تومان برخواهد گشت تا زمانیکه این سازمانها و ارگانها توزیع ارز دستشون است اجازه ارزانی به آنرا نخواهند داد اگه یادتون باشه کره کوپنی بود قیمت دولتیش مثلا" 10 تومان بود و آزادش 100 تومن بود ، دست سازمانهای کنترل کننده که حذف شد کره یهو شد 5 تومان. یادش بخیر
  • مستعد رياست A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    82 17
    من رو به عنوان رييس بانك مركزي انتخاب كنين دلار رو ميارم تا دو تومن. هموطنا لايك كنن
  • کامیار IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    37 4
    فارغ از بحث های تخصصی کخ واقعاَ حق با کیست، باید دانست که واقعیت زندگی ناراحت کننده مردم است و وضع ما. از کشور کم نفت و کوچک و به نسبت تازه تاسیسی به نام کویت مثال می زنم که متاسفانه یا خوشبختانه بعد از آشنایی با یک کویتی از وضع ترحم برانگیز خودم و هموطنانم خبردار شدم.واحد پول کویت کدی ست که هر یک کدام می شود سه دلار. حقوق یک کارمند نسبتاَ رده پایین (که مثلا در ایران حدود 900 هزار تومان یا حداکثر یک میلیون تومان معادل 330 دلار حقوق می گیرد) در کویت 2400 کدی ست بدون هیچ تحصیلات عالیه ای! یعنی به عبارت دیگر 7200 دلار و به عبارت دیگر بیش از 20 میلیون تومان! حال وضع مردم ما را مقایسه کنید! ضمناَ آنجا خرج خوراک و غذای بیرون خوردن تنها در حدود 40 درصد از خرج غذا در شهری مانند تهران گرانتر است!
    • بی نام GB ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
      15 1
      کویت کم نفت است
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    22 2
    فكر مى كنم به مسئله حذف يارانه ها هم مربوطه.
  • حمید صحرایی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    10 2
    مطالعه بخشنامه های دولت ،نشان از بی برنامه گی دولتیان در کنترل تورم وتنها امید دولت به رفع تحریمهاست. که البته رفع تحریم هم بدون داشتن برنامه مشخص ،هیچ کمکی به کم شدن تورم نمیکند. کما اینکه کم شدن نرخ ارز قیمت کالا ها را کم نکرده بلکه افزایش هم داده .ثبات نسبی ارز هم در اثر جو روانی و کم شدن واردات به دلیل رکود است که تقاضا برای ارز را کاهش داده و دولت و بانک مرکزی کوچکترین نقشی نداشته است.تنها راه کنترل وکم شدن تورم ازاد کردن واردات برای عموم و اخذ مالیات واقعی بصورت پلکانی است. بیشتر از 30% تورم ناشی از عملکرد بانک مرکزی و بانکهای عامل جهت تخصیص ارز میباشد.اگر دولت تجارت را ازاد کند و بانک مرکزی با حذف بانکهای عامل مستقیما ارز را به نرخ شناور در اختیار صراف تورم بسرعت کاهش پیدا میکند.
  • سرخوشي اصل IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    6 1
    گزينه5
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    10 11
    تغییرات ناگهانی قیمت دلار باعث ایجاد رکود مقطعی در بازار شده و عملا باعث تعطیلی اون می شود حرف سیف باعث کند شدن روند تغییر قیمت دلار شده و باعث شده قیمت دلار با سرعت کمی کاهش پیدا کند تمام اقتصاد دانها می دانند که ثبات نرخ ارز اهمیت بیشتری نسبت به خود قیمت دلار دارد فکر نکنید کاهش ناگهانی نرخ ارز و دوباره افزایش آن به نفع مردم ماست
  • رضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    44 1
    رییس کل باید اقتصاددان می بود.
  • مهدی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    44 1
    سلام باید دلار بیاد پاین
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    39 2
    كاري كردند ارزش يك افغاني برابر 48 تومان شده است. ثبات وقتي معني مي يابد كه قيمت در محدوده اي قابل قبول باشد به چه علت پول ما بايد يكي از كم ارزش ترين پول هاي جهان باشد و سپس از ثبات نرخ حرف بزنيم
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    23 3
    من هم درک کرده ام که بی ثباتی برنامه های سیف از بی ثباتی نرخ ارز بیشتر است.
  • اهل تفکر IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    10 20
    به جای دیپلماسی نخبه کشی و حمله به سیف کمی هم به ارزانی 8ساله دلار و بیکاری همه و سرخوشی الکی کمی هم به کار کردن واقعی تولید واقعی و رفاه واقعی فکر کنیم فقط مانده نون بربری را وارد کنند تقریبا با این نرخ و حتی 2برابر آن نمیتوان با کسی رقابت کرد گیرییم تعرفه ها را بالا ببرند با قاچاق چه میکنیم بگذاریید اقتصاد آزاد حاکم باشد وارز نرخ واقعی خودش راپیدا کند اگر تولید واقعی نداشته باشیم باروزی یک میلییون بشکه نفت سهم هر ایرانی 500 دلار در سال است که هیچ فایده ای ندارد بهتر است از خواب بیرون بیاییم
  • سعید A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    23 2
    باشگاه خبرنگاران جوان. دنبال این باشیم که ببینیم زمینه نشر و کار بر روی این گزارشها و خبرسازیها چیست نه شخصی که خبر از قولش نقل میشه نیتش چیه. یادمون نره این صدا و سیما بود که اون جمله ی کذایی در اون نشست خبری بعد از صبحانه کاری را پوشش گسترده داد. درحالی که بسیاری از اخبار را چنانچه با منافع باندی خودشون در تناقض ببینند جیکشون هم در نمیاد.
  • علی A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    27 4
    احتمالا تهدید شده که از ریاست برکنار شود !!!
  • حمید همت A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    29 15
    به خدا قسم تا زنده اید رنگ دلار 2000تومانی را نخواهید دید.
  • ناشناس A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    5 2
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی شما خبرنگاران محترم موفق و پیروز پایدار باشید
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    17 1
    یه تحقیق بکنیذ ببنید این سیف مدرکش و از کدوم دانشگاه گرفته
  • الیمی A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    5 6
    ای کاش کسی به حرفهای پروفسور حسین ( شریعتمداری ) گوش می داد . الان وضع اقتصاد خیلی بهتر از این بود . تئوری اقتصاد در برابر اقتصاد به معنای این که هر چه دشمن ( آمریکا ) به ما توصیه ی اقتصادی کرد ما عکس اون رو انجام بدیم یکی از بزرگترین تئوریهای اقتصادی در سطح جهان است . که همه می تونند با این تئوری مشکلات زیادی رو حل کنند .
  • بی نام GB ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    9 7
    سالی که نکوست از بهارش پیداست خدا آخرعاقبتمونو بخیرکنه با این دولت عتیقه
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    9 18
    باش تا دلار بیاد پایین!! ;)
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    2 1
    سلام : بدون مشورت با رئیس دولت حرفهای نسنجیده ای زده بود و بیجهت اظهاراتی کرده . که با اخطار و تذکرات رئیس محترم جمهور وادار شده چنین دوباره 180 درجه چرخش کند !! اما در ذهن و مخ او دلار بالای سه هزارتومان موج میزند چون ایشان مدت زمانی مسئول موسسه ای ارزی و گردش دلار در دبی بوده است و نگاه تجارتی به دلالر دارد !!!
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    5 1
    ایشون به همکاران سابقشون در بانک های خصوصی فرصت کافی رو برای فروش دلار در قیمت مناسب دادن و دیگه انگیزه ای برای بالا نگه داشتن دلار ندارن.
  • مهران A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    9 1
    فرق سیف تا ظریف آسمان باشد سیف همیشه خواهان دلار گران باشد
  • بیننده A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    1 1
    من فکر با این اظهار نظر خواسته بگه صرفاً اظهارات او در مورد قیمت دلار نمیتونه تعیین کننده باشه و در واقع فیمت دلار با مکانیسم خاص خودش کار می کنه
  • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    4 2
    آخه پدر بیامرز !ننه جون من هم میدونه با این مقدار صادرات کم نسبت به واردات و دیگه اینکه کاهش نرخ دلار باعث میشه پول بی واسطه از طریق کاهش قیمتها بار گرونی رو مستقیم کاهش بده تا اینکه بخواهد حتی با صادرات زیاد(برابر با واردات) اول پول رو دست دولت بده بعد دست مردم.....پس بهتره نرخ کاهش پیدا کنه..
  • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    2 1
    دولت فروشنده دلاره با این کمبود بودجه دیوانه ان دلار بیارن پایین..........
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    9 0
    يه قكري به حال خورد و خوراك مردم بكنيد.گراني هر روز داره بيداد ميكنه. دولت چرا هيچ كاري نميكنه. دلار را كه نميشه خورد.ظاهرا نوبت ارزاق عمومي شده .
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    1 7
    الیمی جون کاربرها به اسم پروفسور حسین حساسیت دارند کامنتت رو نخونده نظر منفی دادند.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    0 0
    همه گزینه ها
  • محمد IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 2
    " یک ماه پیش رییس کل بانک مرکزی با کاهش قیمت دلار مخالفت کرد و حالا از سقوط قیمت دلار حمایت می کند " واقعأ جای تأسف دارد . خدایا آخر و عاقبت ما را با این مدیران علمی و کارآزموده ختم به خیر کن !
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    والا بزرگان ما به ما آموخته اند که اگرحرفی برای گفتن نداشته باشیم بهتراست که سکوت کنیم وحرفی نزنیم تا باعث ایجاد مشکلاتی مانند افزایش دلار و انکار آن نشویم