فانی چه برنامه هایی برای آموزش و پرورش دارد؟

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم قرار است که روز یکشنبه برای گرفتن رای اعتماد به مجلس برود.

زهرا تالانی:فانی پیش از این به کمیسیون آموزش و تحقیقات رفت و در حضور نمایندگان برنامه های خود را ارائه کرد.این برنامه مبتنی برسیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش»، «نقشه جامع علمی کشور»، «فلسفه تربیت رسمی و عمومی»، «سند تحول بنیادی آموزش و پرورش» و »برنامه‌ پنجساله پنجم توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور» تنظیم شده است.

در جدول زیر این برنامه ها آورده شده است:

 

اصول برنامه شرح برنامه
بایدها و نبایدها 1- رسالت خطیر آموزش و پرروش، رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و فراهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان در تمام ساخت‌های وجودی، برای دستیابی به مراتبی از حیات طیببه است. در این فرایند، تربیت دینی و اخلاق‌گرایی، عقلانیت، تدبیر و اعتدال، تقویت هویت ایرانی - اسلامی، در محور اساسی برنامه و فعالیت‌ها قرار دارد.
2- آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تریت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، امری حاکمیتی قلمداد می‌شود که باید ضمن مشارکت پذیری و توسعه همکاری‌های بین دستگاهی و کاهش تصدی‌گری‌های غیر ضروری در بعد اجرا، زمینه تربیت‌پذیری نسنل جوان را مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی فراهم آورد.
3- آموزش و پرروش یک نهاد فرهنگی - اجتماعی است که با ارتقای کارکرد فرهنگی - تربیتی خود، می‌تواند و می‌باید، رسالت خطیر خویش را رد تحقق اهداف مهندسی فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی کشور، جلوگیری از نابسامانی‌های اجتماعی و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم؛ بویژهبا ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی - ایرانی، به خوبی ایفا نماید.
4- تحول بنیادین در آموزش و پرورش، برای دستیابی به آموزش و پرورش طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگویی به تحولات محیطی،یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و تحقق آن نیازمند عزم ملی و همراهی و مساعدت همه جانبه و نظام‌مند تمام نهادها، سازمانها و دستگاه‌های حاکمیتی و سایر ارکان و عوامل سهیم و موثر در نظام تربیت به ویژه نهاد خانواده و رسانه‌ ملی می‌باشد؛ که باید در بلندمدت به صورت مستمر و به دور از شتابزدگی پیگیری شود.
5- معلم، عنصر اصلی تعلیم و تربیت و عامل اساسی تحول بنیادین است. بر این مبنا اعتلای منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معیشت معلماان، افزایش انگیزه آنان برای خدمت، ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و توسعه مستمر شایستگی‌‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی فرهنگیان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد و باید زمینه مشارکت حداکثری آنان در فزایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فراهم آید.
6- افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش، در گرو بهره‌مندی از مدیران مجرب و توانمند، دارای مقبولیت و محبوبیت با رعایت اصل شایسته‌سالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی است. در مدیریت آموزش و پرروش باید تفکر برنامه‌‌»حوری مبتنی بر یافته‌های علمی - پژوهشی و تجربیات بومی و جهانی و بویژه بهره‌مندی از نظرات کارشناسی و تصمیم‌سازی مورد توجه جدی قرار گیرد.
7- اقتصاد آموزش و پرورش، در سنوات اخیر به یک چالش اصلی فراروی مدیریت این نهاد مولد سرمایه انسانی و اجتماعی تبدیل شده است. مدیریت بهینه منابع و مصارف، افزایش بهره‌وری، استفاده حداکثری از مشارکت‌های مردمی و افزایش سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی (GDP) در طراز کشورهای منطقه نیازمند همراهی و مساعده مراجع سیاستگذار فرادستی و شناسایی منابع مالی جدید و متنوع است.
راهبرد اصلی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در همه مولفه‌ها و ارکان نظام آموزش و پرورش
برنامه کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه کلان و بلندمدت نظام آموزش و پرورش می‌باشد که در برنامه این جانب، با هدف همگرایی، انسجام و هماهنگی در اجرای «بنیان‌های نظری نظام آموزش و پرروش» مورد توجه قرار گرفته است.
سیاست های اجرایی 1- ایجاد مفاهیم مشترک و عزم ملی برای همکاری هر چه بیشتر نهادهای قانونگذار و دستگاه‌های اجرایی؛ برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش.
2- تدوین نقشه راه مدون و یکپارچه و در برگیرنده همه برنامه‌های لازم برای تحقق زیرنظام»‌های سند تحول بنیادین؛ با تاکید بر بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت قوانین و اسناد بالادستی.
3- توانمندسازی نیروی انساین و افزایش صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای و مهارتهای علمی و تخصصی معلمان.
4- ظرفیت‌سازی نهادها در سطح مختلف؛ به منظور تقویت دانش فنی، ایجاد انگیزه و جلب مشارکت کلیه عوامل موثر، به ویژه نهاد خانواد.
5- اجرای تدریجی؛ هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه‌ها؛ متناسب با اولویت و تامین زیرساخت‌های کلدی و فراهم آوردن بسترهای اجرایی مورد نیاز.
6- توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش؛ در همه سطوح تصمیم‌گیری و تلاش برای ارتقای بهره‌وری منابع موجود و تامین منابع جدید.
7- کاهش تمرکز و تفویض اختیار به ادارات کل استان‌ها، ادارات مناطق و مدارس؛ با تاکید بر تعیین و اجرای استانداردها و شاخص‌های مربوط (ملی و استانی).
8- نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها، فعالیت‌ها و نتایج آنها.

 


23245


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایـــــران A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    47 4
    بد نیست به فاصله زیاد و اختلاف عمیق حقوق کارمندان این سازمان بخصوص معلمان با سازمان های دیگه هم توجه کافی بشود.
  • حسین 2007 IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    41 6
    بعد از دکتر نجفی ما معلمها به کسی امید نداریم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    23 3
    اي كاش برنامه اي براي كاركنان ادارات آموزش وپرورش هم مدنظر قرار دهند . متاسفانه از ماموريت ، اضافه كار و ....كه قبلا پرداخت مي شده خبري نيست . اكثر كاركنان ادارات در فكر رفتن به مدارس هستند . بهتر است قبل از تخليه شدن ادارات كه اكنون اكثر ادارات برخي از نيروهاي خود را از دست داده و نيروي جايگزين ندارند ، فكري كنند . ....
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    19 0
    فوق العاده ویژه هم که می خواستن از ابان به چند تا وزارت خانه بدن که به دلیل بار مالی داشتن مجلس غیر قانونی اعلام کرد و لغو شد حالا اقای فانی یک کاری بکن .
  • هادی A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    9 11
    وزیرجان تورو جان بچه ات یه استخدام برگزارکن 4ساله لبسانس داریم و بییییییییککاااااارییییییم!!!
    • یاس A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      17 3
      هادی عزیز لیسانست را قاب کن و برو سراغ شغل آزاد خدا دوستت داره آموزش پرورش استخدام نمیشی والا مثل ما زیر خط فقر زندگی میکنی بعد از 20 سال هنوز مستاجری
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    22 0
    لطفا فوق العاده ویژه آبان ماه را اجرا کنید.
  • منصور IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    19 0
    واقعا جای تاسف دارد که در این طرح اصلا به بحث معیشت و حقوق فرهنگیان توجه نشده.در ضمن بنده 2 سال هست که ازدواج کردم ولی هنوز کمک هزینه بلاعوض ازدواج رو هنوز ندادند ولی به پدر زن من سه برابر مبلغی که براید برای من پرداخت کنند،ظرف 1 ماه بعد از ازدواج ما از محل کارش پرداخت کردند.آقای فانی با این برنامه ها فکر نکنم بتوانند جای دکتر نجفی را برای فرهنگیان پر کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 0
    ببینید و باور نکنید
  • مهربان توسی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 9
    من فرهنگی به تحولات اینده در سیستم کتب درسی مدرسه معلم و دانش اموز توسط ایشان امیدوارم
    • معلم A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      0 0
      این مدیران آموزش وپرورش فقط کتاب و سیستم تغییر میدهند چون هزینه ی چندانی ندارد ...
    • جعفری IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      0 0
      آقای وزیرآینده،لطفا فکری برای به روز کردن کتابهای درسی بکنید.درحالی که بخش عمده ی اقتصادکشورها به خدمات ،اختصاص دارد،آموزش سازو کارهای عمومی بازار:بورس ، بانک ،ارز،مباحث اقتصادی بازرگانی.... معلوم نیست به عهده کدام ارگان است.درحالی که درکشورهای پیشرفته، چهارسال متوسطه در تمامی رشته ها این دروس به صورت عمومی، تدریس می شود،در دولت قبلی تصمیم گرفته شد که از آموزش تنها کتاب اقتصاد دررشته علوم انسانی نیز صرف نظر شوددرحالی که از سوی دیگر کارآفرینی و تولید داخلی را تبلیغ می کنیم ،ابزار کارآفرینی را حذف می کنند که نشان دهنده ی بی برنامگی در نظام آموزشی کشور است.
  • , IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    22 2
    سلام بيشترين زحمات را معلمان مي كشند ولي نه اضافه كار دارند و نه حق ماموريت. متاسفانه هركه بيشتر كار مي كند كمتر حقوق مي گيرد.چرا مديران و معاونان كه فقط در اتاقي دور هم مي نشينند و داستان تعريف مي كنند بايد هم حق مديريت بگيرند هم اضافه كار ....... كلا در آموزش و پرورش خبري از حق مسكن و ... هم كه نيست.. عدالت كجاست؟!
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    15 0
    خواهشا یه تدبیری برای بهبود وضیعت معیشت معلمان و منزلت آن کنید...واقعا تاسف بار است...
  • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    9 1
    قيافه اش كه به وزير شدن نميخوره!
  • نوری A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    11 0
    تازمانی که نمایندگان ملت درمجلس بفکرتسویه حسابهای سیاسی باشند وبه نیروهای متعهدوکاردان وکاربلد انگهای سیاسی بزنندونظر قشربزرگ فرهنگیان این مرز وبوم برایشان ارزش نداشته باشد وفردی محبوب وپرتلاش مثل جناب دکترنجفی را رای اعتمادندهند مسلما وزارت آموزش وپرورش ما پس رفت خواهد داشت .چقدرخوب است جناب دکترفانی دنبال اهداف سیاسی نباشد و2هدف مهم را دنبال نماید1-بالابردن کیفیت آموزش وبروزکردن معلمین با دانش روز(کلاسهای ضمن خدمت وابزارجدید)2-سروسامان دادن به وضعیت ناهماهنگ معیشیتی فرهنگیان (کمکهای غیرنقدی 3ماهه /پرداخت بموقع اضافه تدریسواضافه کار ادارات/و...)تا دیگرشاهدنباشیم 1معلم شغل دومش معلمی باشدوازهرنظر تامین باشدوفقط بفکر برنامه نویسی وتلاش دوچندان جهت آموزش فرزندانمان باشد .
  • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    آموزش و پرورش شهر تهران هنوز حقوق حق التدریس اردیبهشت و خرداد را پرداخت نکرده است .آقای فانی خدا را خوش می آید.وارد آبان شده ایم.خودتان را جای این افراد بگذارید که نمی گذارید.
  • دبير فيزيك باز نشسته A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    ارزش دريافتي ما تو اين هشت سال يك چهارم شده آقاي فاني اگه بتونن اونو به هشت سال قبل برگردونند حتما كار مهمي انجام خواهند داد . درزمان سي سال خدمت صادقانه حرفهاي قشنگ مثل برنامه آقاي فاني زياد شنيديم .وليكن ثابت شده كه هرچي شعارها رنگينتر مي شن كمتر شكل عملياتي به خودشان مي گيرند وقتي صحبت از آموزش وپرورش به ميان مياد يك دفعه هم مسئولين داد از خالي بودن خزانه مي زنند در صورتي كه درهمين زمان كوچكترين تاثيري در رفاه نامحدود ديگر خزانه خوران مشاهده نمي شود . آقايون مسئول من يك معلمم و
  • حسین A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 1
    کاش به جای این هم ایدالیسم یکمی رئالیسم بودیم
  • مریم A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    3 0
    سلام اقای فانی لطفا این فوقالاده ویژه را برای ما معلمها بر قرار کنید استهلاک جسم وروح ما در مقطع ایتدایی خیلی بالاست من با 25سال سابقه دستهایم می لرزد لا اقل خرج درمانمان کنیم من که هیچ اعصابی برای فرزندانم ندارم وامیدی هم به روزهای خوش زندگی
  • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    1 1
    با سلام ما معلمین ابتدایی زحمت کشین قشر در آموزش و پرورش هستیم شب های بسیار سرد در خوابگاههای تربیت معلم را در استان ایلام هرگز فراموش نمی کنیم منطقه همیشه محروم ،که نهضتیان در اموزش وپرورش از حقوق و ارتقا با سطح علمی پاییین بر همه پیشی گرفتند راه عدالت کجاست؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تحول در آموزش و پرورش از کسانی باید شروع بشه که بدنه اصلی آموزش و پرورش هستند یعنی معلمان که در برنامه آموزش و پرورش همیشه نادیده گرفته می شوند و فقط کتاب و نام ها تغییر می کند پس معلم به دنبال تحول در زندگی خودش است و به دنبال مشاغل دیگری است تا جایی که از معلمی فقط اسمش را دارد نه هدفش را
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 0
    جناب فانی سلام16سال سابقه تدریس دارم وسه سال گذشته مدیر بودم ووقتی برای تدریس به آموزش وپرورش ناحیه یک خرم آباد مراجعه کردم فرمی را برای امتیاز بندی به من ارائه دادن که طبق آن فقط 12امتیاز سابقه کاری به من تعلق می گرفت وامتیاز تدریس وامتیاز مدیریت دراین فرم وجود نداشت این باعث شد که من نسبت به همکاران از نظر امتیاز جا بمانمدر حالیکه تربیت معلمی بوده ام ونفر اول دانشگاه خودم12سال در روستاهای دور افتاده خدمت کردم ودیگر همکارانم نیروهای حق التدریسی بوده اند که فقط در شهر تدریس داشته انددر حالیکه بالاترین سنوات آنهابه 9تا12سال میرسدوتو را به خدا یک فرم جامع به تمام کشور ارسال کنید که کسی آنرا تغییر ندهدزیرا فرم الف رامیگویند وزارتی وفرم ب چکیدهای ازفرم الف است که در ادارات تهیه می شودوجای دستکا