۱ نفر
۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۷

او تقلید را از بزرگ ترین موانع سالک الی الله می داند.در بیان او تقلید به هر علم ،عمل و حالی گفته می شود که ظاهری آراسته و زیبا داشته باشد،اما دل و درون شخص را به صلاح و سامان نیاورد

مولانا در باب تقلید در دفترهای 6گانه ی مثنوی معنوی سخنان و اندرزهای گوناگونی بیان کرده است.اول آن که او تقلید را از بزرگ ترین موانع سالک الی الله می داند.در بیان او تقلید به هر علم ،عمل و حالی گفته می شود که ظاهری آراسته و زیبا داشته باشد،اما دل و درون شخص را به صلاح و سامان نیاورد و هرگونه پیروی و متابعتی است که خالی از دریافت حقیقت باشد.او اساس زندگی و ستون جهان را تقلید می داند و حتی اندیشه ورزان نیز بیشتر بر مبنای تقلید می اندیشند.براین مبنا قرآن نیز به دفعات اعمال تقلیدی را نکوهش کرده و به جای آن دعوت به اسوه یابی و الگوسازی از نمونه ی نیک بر مبنای علم و معرفت می کند.در مثنوی معنوی درباره ی تقلید و مقلد چنین بیان کرده است:
-تقلید حجاب دل و آفت همه ی نیکویی هاست و شخصیت انسان را پست می کند،وبال روح و شخصیت است.
-تقلید انسان را میمون صفت می کند و او را مانند موش به سوراخ های تنگ و تاریک دنیا و شهوت ها عادت می دهد.
-تقلید انسان را مانند طوطی و دزد می کند،ناشنوایش می سازد و سبب می شود حقیقت در شخص ریشه ندواند و هم چون کوه محل طنین باشد نه منشا طنین.
-تقلید هستی و هویت انسان را بر باد می دهد و آدمی را ظاهری با صلاح و سطحی اندیش بار می آورد،عقل را تباه می سازد و مقلد چهره ی حقیقت را ندیده و جانش از حقیقت بهره ای ندارد.
-مقلد مانند پرکاه و کشتی بی لنگر و صبح کاذب است،گاه کاسه ی داغ تر از آش می شودو خود را از محقق نیز باذوق تر نشان می دهد.
-حالی که از شور معنوی صاحب دلان به سالک مبتدی دست می دهد تقلید است،اما چون حال تکرار شود و به صورت پیاپی رسد به مرتبه ی تحقیق نائل می گردد.
-مقلد پوسته ی حقیقت را می بیند و از حقیقت آن چه کسب کرده خبر ندارد،تقلید برباد دهنده ی کیان و موجودیت آدمی است.
-مقلد در معرض خطر شیطان است و با اندک شبهه ای متزلزل می گردد.
محقق فضل و هنر حقیقی دارد،مقلد فضل و هنر اجاره ای.
-علوم تقلیدی وابسته و نیازمند مخاطب است،اگر شنونده و خواهان نیابد افسرده می شود،لکن صاحبان علوم تحقیقی در بند داشتن هواخواه نیستند و به وظیفه ی الهی و انسانی خود عمل می کنند.

برگرفته شده از:میناگر عشق اثر استاد کریم زمانی.نشرنی.

کد خبر 320555

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    8 78
    شما هم كه داريد كفر ميگيد! مطالب موهن مينويسيد! اختلافات مذهبي را تشديد ميكنيد ! آب به آسياب دشمن ميريزيد! .....بازم بگم؟؟
    • الیمی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      14 3
      کفر هیچ ربطی به تقلید نداره .
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    40 4
    خلق راتقلیدشان بربادداد..........
  • محمد IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    24 2
    جانا سخن از زبان ما میگوئی
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    41 1
    سروشم همینو گفت
    • علی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      36 1
      هاشم آغاجری هم همینا رو فکر کنم میگفت عزیز برادر!! آن یار کز او گشت سر دار بلند جرمش آن بود که اسرار هویدا میکرد (حافظ )
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      14 1
      فکر نکنم سری در کار باشه . الان همه میدونن که این موضوع بسیار واضح است.
    • محمدرضا A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      10 1
      اگر چه در بسیاری موارد با سروش مخالفم اما در این مورد بسیار درست گفته اند.
  • الیمی A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    15 2
    فقط در برابر عقل و وحی در مقابل خدا مسئول هستیم . هر موضوع دیگری ما را در مقابل خدا پشیمان خواهد کرد.
  • رضا A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    73 2
    الان اکثر بیمارهای روانی جوان در کلینیک های روانپزشکی مشکل شون همین تقلید هستش . میتونید بروید و تحقیق کنید .
    • افخمی A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      26 13
      چنین افرادی باید یک دوره مراجعه به روانپزشک و یک دوره مراجعه به روانشناس رو طی کنند که فکر کنم یه پول هنگقتی رو خرج درمان کنند البته معمولا همچین بیمارهایی تا دست از عقاید شیطانی شون برندارن مشکل شون حل نمی شه . حالا هر چی که می خوان قرص بخورن. بعضی وقت ها پدرو مادر ها میان کلی هم ناسزا به ... می دن ......
    • محسن A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      32 3
      البته ما به عنوان مسلمان باید احکامی که مربوط به یک مسلمان می شه رو همه بلد باشیم که اون رو هم می شه در یک کتابچه 100 صفحه ای جا داد . اما خیلی از استفتائات نتیجه شون همین وسواس ها و افسردگی ها می شه که بیاین تو این کلینیک های پزشکی ببینید چه خبره ...
    • آریان A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      16 1
      آن چه متخصصین این رشته به آن تاکید دارند که خیلی از این رساله ها می تونه زمینه ساز باز هم تکرار می کنم می تونه زمینه ساز بیماریهایی مثل وسواس و افسردگی مربوط به وسواس بشه .
  • امیر حسین A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    17 1
    مسلما تولید علم با تقلید با هم سازگار نیست . در ضمن تقلید یک نوع توهین به بشر امروز هستش .
  • رضا رحیمی A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    19 1
    مسلمان و تقلید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • میلاد A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    19 1
    من هم بامحسن موافقم . موارد ضروری رو هر کسی باید بلد باشه و یاد بگیره . بقیه موارد وامورات زندگی رو هر کسی با عقل خودش می تونه تشخیص بده.
  • ابراهیم A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    28 1
    من که راجع به استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری پیش هر کدام از مراجع می رفتم فقط یک نفرشون گفتند که استفاده از اون اشکال نداره ( اون هم البته افرادی به غیر از اون کسی که قفل رو شکونده ) بقیه همه می گفتند حرامه . بعد جالبه ... این جالب هستش که تمامی دفاتر اونها از همین نرم افزارهای قفل شکسته ای که حرامه استفاده می کنند.
  • فردین A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    19 1
    متاسفانه به مسائل روز اصلا احاطه ای ندارند و اشتباهی خیلی از موضوعات رو نظر می دهند.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    35 2
    این همه قرآن فرمودند که ... افلا تعقلون ... افلا یتفکرون .... که ما بریم دوباره مثل عصر حجر تقلید کنیم .
  • فرهاد A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    31 1
    دیگه دوره تقلید و مقلد تموم شد . یه فکری به حال خودشون بکنند .
  • رستم A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    14 2
    به نظر من موضوعات اصلی باید در همون کتابهای دینی دبیرستان و دانشگاه تدریس بشه . همونها خیلی خوب و کافی هستش .
  • دانشجو A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    95 6
    تحقیقات جدید نشون می ده یک رابطه نزدیک بین تقلید و وسواس وجود داره . البته وسواس مذهبی که یکی از سخت ترین و شدیدترین وسواس هاست.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    14 2
    تقلید مساوی است با توهین
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    13 4
    بارک الله به مولانا . نظر ما جوونها هم مثل مولاناست . دمش گرم
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    11 4
    ظاهرا ملاصدرا هم با تقلید مخالف بوده . از خبرآنلاین خواهشمندم مقاله ای در این رابط بنویسن تا بیشتر بدونیم
  • دکتر افتخاریان A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    7 2
    با عرض سلام و خسته نباشید . بسیار مطلب خوبی بود . با تشکر
  • دکتر A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 2
    با تشکر از مطلب خوبتون .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 2
    خبرآنلاین باز هم از این مقاله ها بگذار . و اقعا که کارت درسته .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    14 2
    ........ -مقلد در معرض خطر شیطان است و با اندک شبهه ای متزلزل می گردد. ........ واقعا هم همین طور هستش .
  • اصغری A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    9 2
    از خبرآنلاین خواهشمندم مقاله ای راجع به بقیه شعرا مثل حافظ و سعدی در باره تقلید رو تهیه کنند با تشکر اصغری
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    29 4
    خداوند تبارک انسان را آزاد آفرید به او عقل و فکر و اندیشه داد و او را مختار بر اعمال خود نمود تا راه را خود پیدا کند . البته انبیا و اولیای خود را برای هدایت فرستاد نه به جهت تقلید که برای پیدا کردن راه . انبیای خدا همچو معلم بودند تا بشر را آموزش دهند نه به آنان حکم کنند . تقلید نه با منطق الهی سازگار است و نه مورد قبول حضرت حق
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    4 8
    کلمه تقلید با رجوع به عالم هر فن، از لحاظ بار معنایی خیلی فرق داره. نمی دونم چرا اسم این رجوع به عالم در ادبیات فقهی ما تقلید اومده. در حقیقت اون چیزی که به عنوان تقلید از مرجع نقل می شه، همان رجوع به عالم است.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
      1 1
      من نمیدونم چرا شما درباره مسائل به این سادگی این همه فلسفه میبافی تا توجیحش کنی؟
  • جوان ایرانی A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    2 1
    واقعا که............این کمیته بدرد نخور رو تعطیل کنید برید به بد بختی های مردم و آموزش مدرسه ها برسید واقعا چقدر هزینه های مملکت ما خرج فیلترینگ میشه؟؟؟
  • موسوي IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    3 2
    من فقط مطمنم كه همين وسواسا داره دين را از چشم دنيا و مخصوصا خود ما مسلمونا ميندازه همه دارن ميذارن گردن دين كار ندارن اين فقط به خاطر درآمد مخابرات كه درآمدش بره بالا هم فيلترشكناش را بفروشه هم اين كه قبضا بيشتر ميشه ديگه ميگن كه دين را به خطر ميندازه نميدونن اين كه داره به خطر ميندازه خودشونن با اين كاراشون