اگر قرار است به خانم های کارمند 9 ماه حقوق برای نگهداری از فرزند بدهند همین پول را به زنان غیر کارمند هم باید بدهند. این دو زن در کاری که در آن 9 ماه نمی کنند (برای دولت کار نمی کنند) و کاری که می کنند (نگهداری از فرزند) با هم برابرند پس در گرفتن پول هم برای انجام کار یکسان باید برابر باشند

مجلس تصویب کرده است به هر خانمی که کارمند است برای زایمان 9 ماه مرخصی با حقوق بدهند. جدای از این که سازمان تامین اجتماعی می گوید این مصوبه بودجه اش دیده نشده؛ و جدای از این که کارشناسان و فعالان حقوق زنان و رسانه ها هر یک از منظر های مختلف و اثرات آن به موضوع می نگرند این نوشتار نگاهی به موضوع دارد از منظری خاص خود.

سوال این است که اساس چیست که به زنان کارمند دولت برای زایمان 9 ماه حقوق داده شود بدون انجام کار؟ آیا زنان کارمند برای فرزندآوری از بیت المال طلبکارند که 9 ماه کار نکنند ولی از بیت المال پول بگیرند؟ سوال بعدی این می شود که چرا زنان کارمند برای فرزند آوری از بیت المال پول بگیرند ولی زنانی که کارمند دولت نیستند از بیت المال همین پول را نگیرند؟ به عبارت دیگر زنانی که کارمند دولت هستند و زنانی که کارمند دولت نیستند در 9 ماهی که برای دولت کار نمی کنند با یکدیگر برابرند، پس هر دو حق دارند برای شرایط یکسان، یکسان دیده شوند. به این معنی که اگر زنان کارمند برای دورانی که کار دولتی نمی کنند حقوق دریافت می کنند پس زنانی هم که کارمند دولت نیستند برای همان کار باید همان پول را دریافت کنند.

نکته این نوشتار بسیار ساده است و آن این است که بین زنانی که کارمند دولت هستند ولی در ماه ها یا ساعت هایی برای دولت کار نمی کنند با زنانی که کارمند دولت نیستند در آن ساعاتی که برای دولت کار نمی کنند برابرند. با توجه به این نکته سوال این است که چرا کارمندان دولت برای ساعاتی که برای دولت کار نمی کنند از بیت المال پول دریافت کنند ولی زنان خانه داری که برای دولت کار نمی کنند برای آن ساعات های برابر و شرایط برابر پول دریافت نکنند؟

در یکی از سایت ها نوشتاری زده بود به دفاع از 9 ماه مرخصی با حقوق و مقایسه کرده بود با کشورهای اروپایی و آمریکایی و متذکر تعداد هفته های مرخصی زایمان شده بود. این نوشتار بدون این که ذکر کند نگاهش این بود که لازم است به زنان برای زایمان مرخصی های طولانی مدت داده شود با پرداخت حقوق. یک نکته قابل تامل است میان کشور ما و کشورهای آمریکایی و اروپایی در ارتباط با پرداخت حقوق که این مقایسه را از پایه بی اساس می کند. این موضوع هم منبع پرداخت حقوق و پول است.

نکته این است که منبع مالی و پرداخت در آن کشورها مالیات است که توسط خود مردم که بخشی از پول اشتغالشان است پرداخت می شود و پولی که در زمان مرخصی ها می گیرند همان پول خودشان است که یک روز به دولت داده اند. در مقابل منبع مالی کشور ما پول نفت است که متعلق به همه مردم است و فعلا قرار بر این است که افراد برای دولت کار می کنند و به میزان کارشان از آن منبع دریافت می کنند که طبیعتا زمانی هم که کار نمی کنند نمی توانند از آن پول دریافتی داشته باشند. از این رو آن ها که کلا برای دولت کار نمی کنند یا آن ها که مدتی برای دولت کار نمی کنند در آن کار نکردن با یکدیگر برابرند پس حق دریافت پول از بیت المال را هم ندارند.

کشورهایی که از مالیات مردم اداره می شوند خود مردم و کارشان منبع درآمد دولت می باشند. به همین دلیل زنی که فرزند می آورد در واقع یک نیروی مولد به دنیا آورده و وقتی را که برای مراقبت کردن از او می گذارد در واقع و در یک سیکل طولانی باز با مراقبت کردن از همین نوزاد برای دولت کار می کند. از طرف دیگر این پولی که در وقت نگهداری از فرزندش دریافت می کند پول کار خودش است که زمانی به اسم مالیات به دولت داده و در زمان نگهداری از فرزندش که برای دولت کار نمی کند همان پولی را که داده بود پس می گیرد. پولی که دولت برای نگهداری از فرزند به او می دهد پول های خود اوست که در سال های پیش به عنوان مالیات از کارهایی که کرده به دولت پرداخت کرده و همین طور در سال های بعد هم خواهد پرداخت. به همین دلیل حتی اگر تا سه سال هم برای نگهداری از کودک در خانه بماند و حقوق دریافت کند پول هایی را دریافت می کند که خودش و پدر طفل به دولت داده اند.

در کشورهایی که از مالیات مردم اداره می شوند کار از این هم بالاتر است و آن این است که کسی هم که برای دولت کار نمی کند از همان مالیات امورات زندگی اش می گذرد و او هم اگر از فرزند نگهداری کند برای آن نگهداری از فرزند دریافت می کند. زن غیرکارمند دولت هم برای فرزندی که به دنیا آورده و یا خودش به دنیا نیاورده و به عنوان فرزندخوانده از او نگه داری می کند تا از همان مالیات هایی که مردم پرداخت می کند "نفع کودک از مالیات" را دریافت می کند. این دریافت توجیه اقتصادی دارد و آن این است که این ز فرزند نگهداری می کند یک نیروی کار مولد است و در آینده شغل خواهد داشت و پرداخت کننده مالیات خواهد بود که همان منبع اصلی سرمایه دولت است. از این رو می بینیم که از اساس مقایسه این امورات بین کشور ما که منبع مالی اش نفت است با کشورهایی که منبع مالی آن پولی است که مردم پرداخت می کنند نامناسب است چرا که این دو منبع از اساس تفاوت دارند.

این تفاوت به صورت خیلی مشخص به موضوع نگهداری از فرزند و دریافت پول از بیت المال هم ربط پیدا می کند. در کشوری مثل کشور ما همه در سهمی که از منبع مالی می برند برابرند و اگر کسی اعم از زن یا مرد برای دولت کار می کند می تواند حقوق بگیرد و اگر کار نمی کند باز اعم از زنان یا مرد نمی تواند بگیرد. بر همین اساس اگر زنی برای به دنیا آوردن فرزند و نگهداری از او قرار است 9 ماه از آن منبع حقوق دریافت کند چرا زنی که برای دولت کار نمی کند همین پول را دریافت نکند؟ این دو زن در ماه هایی که از فرزند نگهداری می کنند و برای دولت کار نمی کنند در کاری که نمی کنند (برای دولت) و در کاری که می کنند (نگهداری از فرزند) با یکدیگر برابرند.

راه تماس: info@iranzanan.com

از همین قلم در پایگاه  iranzanan.com بخوانید

کد خبر 320687

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    36 6
    می دونی چرا کارمندها برای مرخصی زایمان حقوق بگیرند؟ چون با دولت یا هر کارفرمای دیگه "قرارداد کار" دارند. لابد چون کارمندها در دوران مرخصی حقوق می گیرند افراد بیکار هم که مدام در مرخصی! هستند باید حقوق بگیرند؟! استدلال ایشون فوق العاده ضعیف هست.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      28 0
      کی گفته افرادی که برای دولت کار نمی کنند مدام در مرخصی هستند؟ اگر کسی کار دولتی نداشت یعنی در مرخصی است؟ این نوشته اتفاقا جرف درستی زده و اگر کسی برای کاری که برای دولت نمی کند حقوق بگیرد با سایر افرادی که برای دولت کار نمی کنند در این نکردن کار برای دولت برابر است پس در گرفتن پول هم باید برابر باشد
    • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      15 0
      منفی
    • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      16 0
      شما که استدلال منطقی می توانید داشته باشید بفرمائید کسانی که در شرکتهای خصوصی کار می کنند چه باید کرد؟ این استدلال از اساس بی منطق نیست اما چگونه و به چه روشی می توان عدالت را رعایت کرد و حق کسی ضایع نشود مهم است. اگر کارمند دولت هستید و اگر کمی وجدان خرج کنید می دانید که شرایط کار برای زنانی که در شرکتهای خصوصی کار می کنند بسیار سخت و ناعادلانه است. بسیاری از زنان دیگر که از دید من و شما خانه دار هستند و فرصت عادلانه برای استخدام شدن نداشتند با مشقت بسیار کار های مثل مونتاژ اسباب بازی و خیاطی و ... مشغول کار هستند خیلی خوب می دانیم و شما می دانید که فرصت استخدام همواره در این کشور برای همه یکسان نبوده و شرایط اصلا عادلانه نیست پس اگر قرار است پولی پرداخت بشه به همه بشه.
  • ربیعی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    34 1
    دولت حقوق و مزایای کارمندان و کارگران رو سر وقت بده تا در اثر مخارج سرسام آور دچار زایمان نشن، حقوق خانمای خانه دار پیشکش!!!
  • بی نام EU ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    185 7
    یعنی چی آخه؟ من راضی نیستم بیت‌المال، صرفِ رشد حساب‌نشده‌ی جمعیّت و ترویج مفتخوری در جامعه بشه.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      75 3
      توجه نکرده اید. نویسنده مطلب گفته است اگر برای رشد جمعیت و مرخصی زایمان پول بدهند پس باید به همه بدهند. منظور او این است که نه آن پول را باید بدهند و این را.
    • خانم خانه دار A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      53 2
      منفی. حرف حساب زده نویسنده این مطلب
    • حامد A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      30 7
      نویسنده محترم توجه نکرده که اولا قانون برای کلیه شاغلینه و نه فقط کارمندان دولت ثانیا شاغلین طبق قوانین کارگری و کارفرمایی در طول سالیان خدمتشان بخشی از درآمدشون رو در صندوق بازنشستگی یا تامین اجتماعی برای ایام بیکاری یا زایمان یا بازنشستگی پس انداز یا در واقع سرمایه گذاری کرده اند. این موضوع به همین سادگیه، که متاسفانه خانوم نویسنده فراموشش کردند.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      60 0
      بجای تلاش برای کاهش جمعیت، دارن جمعیت رو افزایش می دهند! جمعیت پیر ضررش بیشتره یا جمعیت زیادی اونهم یک کشور خشک؟؟؟
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      24 1
      روز گار ما را می بینید می خواهیم منفی بدیم باید بنویسیم منفی خبر آنلاین اینقدر مغرور؟ فکر کردید کی هستید حیف ما که معتاد سایت شما شدیم
    • ... توسی A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      9 1
      من خانم معلم هنوز اضافه کار سال قبلونگرفتم!
    • علی A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      2 1
      به فضل الهی همه چیز خوب است!
    • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      9 0
      جواب به «یک رفیق قدیمی».منم تا دیروز- پریروز ناراحت بودم که به این سایت عادت کردم و این منفیارو برداشتن ضد حاله....در عوض گشتم و دیشب یه سایت توپ پیدا کردم......... کمتر سانسور توش دیدم.الانم اصلا حال دیروز ندارم خبر آنلاین!!!!!!! شک نکن به همه دوستامم گفتم!!!!!!!! چاپ هم نکنی خبر آنلاین دیگه برام مهم نیست.امروز آخرین روزه که سایتتو میبینم.
    • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      5 0
      بازهم يه كارفكرنشده ديگه.چرا دولت دوسداره به رشدفقرتوى كشور دامن بزنه.رشدجمعيت به چه قيمتى؟در سر عقل مىبايد...
    • روح اله IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      1 1
      جمعیت جوان زیاد و مدیریت صحیح بهتره... بعد ایران شد یه کشور خشک؟ ظرفیت کم داره این کشور؟
    • بانوی ایرانی... IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      16 3
      یعنی زنی که 9ماه از سلامتی خودش میزنه و بی جیره مواجب بچه ای رو نگه داری میکنه که به نام توی پدر هست، مفت خوره؟تا کی خبرای راجع به خانومها باید اینقدر هتاکانه از طرف شمای مثلا "آقا" جواب داده بشه؟ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااا
    • یک زن شاغل A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      2 3
      بله خوبه ! چون زنان خانه دار تا ساعت 11 صبح می خوابند در حالی که زنان شاغل صبحانه بچه ها وهمسرشون رو دادند وخودشون خورده ونخورده رفتند سر کار چون دیگه بعد از نماز صبح فرصت خواب نداشتند و تاروز قبل از زایمان هم رفتند سر کار ، بعد هم که بعد از 7 ساعت کار وتحمل ترافیک بین راه وهزار مسئله دیگه رسدند خونه تا کارهای خانه داری رو انجام دهند.و... اونوقت کجای این عدالته که حالا که 9 ماه به اونها فرجه میدن خانم های خانه دار هم از اون بهره مند شوند؟ بی انصاف ها!!!
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    17 1
    آفرین...................آفرین
  • مجید IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    21 3
    لطفا این تراوشات ذهنی حکیمانه رو برای خودتون نگهدارید
    • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      25 1
      چیه؟ حرف حساب جواب نداره؟ خوب درست می گه که اگر به آن ها می دن باید به خانم ها خانه دار هم بدهند دیگر. معنای این حرف آن است که آن 9 ماه مرخصی روی چه اساسی است؟ خوب زن اگر می خواهد از بچه اش نگه داری کند برود بکند دیگر.
  • بی نام FI ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    36 2
    قانون براي هر فردي كه استخدام در يك محيط خصوصي يا دولتي است مرخصيهايي با حقوق تعيين مي كند، اين به معني مفت خوردن و خوابيدن آن فرد نيست در واقع به دليل قرارداد استخدام و سالهايي كه فرد كار كرده است، مثلا در بيماري يا زايمان از او حمايت مي شود. اين كه منبع اين پول چيست قياس مع الفارق است چرا كه با اين استدلال به اينجا مي رسيم كه كلا هيچكس كار نكند و پول نفت را روزانه بين جمعيت تقسيم كنيم! ولي با حمايت مالي و غيرمالي زنان باردار غير شاغل موافقم.
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    7 2
    احتملاآقایون باید این حقوقو پرداخت کنن
  • بی نام FI ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    8 1
    به علاوه زن شاغل در اتمام مرخصي زايمان زمان بسيار كمتري براي فرزندش مي گذارد و در واقع مجبور است از ساعات نگهداري كودكش بزند و به محل كار برود آيا اين تفاوت ديده ميشود؟ آيا استرس و بارداري پرخطر براي خانمهاي خانه دار و به تعويق افتادن حاملگي در سن بالاتر ديده مي شود؟ البته اشتغال اختياري است ولي منظور اين است كه اگر تفاوتي هست دليلي دارد و به معني تبعيض به خانم خانه دار نيست چراكه در طولاني مدت شرابط خيلي مهياتري براي مراقبت از فرزندش دارد.
    • حبیب A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      25 0
      چرا باید پولش از بیت المال یعنی از جیب من و دیگران باشد؟ پول بیت المال مال همه است و اگر کسی فرزند می خواهد مسولیت خودش است و اگر از بیت المال برای بچه کارمند بدهند برای بچه غیرکارمند هم بدهند.
    • بی نام FI ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      2 1
      از پول بيت المال نيست از حق خود فرد است كه در ازاي ساعات كاري كه در طي ساليان قبل داشته در بيماري يا زايمان از او حمايت شود.وگرنه اينكه اقتصاد ايران وابسته به دولت است و قشز عظيمي خواه ناخواه كارمند دولت محسوب مي شوند كه حقي براي كسي ايجاد نمي كند تا نافض حقوق كار و استخدام شود.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      7 1
      ساعت هایی که کار کرده پولش را گرفته. حرف سر ساعت هایی است که کار نمی کنه و قرار است حقوق بگیرد. حرف نویسنده این است که اگر قرار است برای ساعت هایی که کار دولتی نمی کنه و به جاش از فرزند نوزادش نگهداری می کنه با زن دیگری که از اساس کارمند نیست چه فرقی دارد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    25 1
    تو این مملکت همه چیز برای کارمندای دولته . بقیه انگار اصلا" سیاستهای تشویقی نمی خوان . اصلا " هزینه ندارن. بچه هاشونم نمیخوان
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    31 0
    کارمندان مگر کار هم میکنند؟اگر قرار است حقوق مفدی هم بدهند به زنان غیر کارمندم هم بدهند
    • بی نام EU ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      4 1
      خدا قسمتت کنه بفهمی واقعا کار هم میکنند یا نه!!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    10 1
    يه عده كه همچين با اين كار مخالفن انگار ارث پدرشون رو دارن به يك هموطن ديگه ميدن بچه كه بدنيا مي ياد قرار به اين مملكت خدمت كنه؟ يه عده هم همچين از كارمند دولت(با حقوق بخور و نمير) با حسرت و حسادت ياد ميكنن كه واقعا آدم متعجب مي شود ما مردم را چه شده چه حقير و كوته بين شده ايم؟
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    13 2
    فعلاً که آموزش و پرورش در پرداخت حق مهد کودک کارمندانش مانده !!!!!!!!!!!!!!
  • رضا IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    20 1
    به جای فریب دادم مردم بهتر بود به اوضاع اقتصادی مردم رسیدگی میشد تا مشکل کاهش جمعیت هم حل بشه. مردم چون دستشون به دهنشون نمیرسه دنبال نون خور بیشتر نیستن. با 9 ماه و یک سال دردی دوا نمیشه. یکی از همین مردم خود من
  • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    9 1
    آخه خانم های کارمند 9ماه بارداری برای دولت کار میکنن...نه خاب دارن نه استراحت ولی خانم های خانه دار چی...؟ مقایسه در شرایط یکسان صحیح می باشد دانشمند.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    21 2
    چند مورد: 1- چرا برای کامنت ها فقط کلیک + گذاشتید و منفی نداره؟! 2- زنی که در سال اول استخدام حامله میشه کدوم پول مالیات را پرداخت کرده ، که حالا از همون منبع قراره کمک بگیره؟ 3- اگه یه زن در طول 25 تا 30 سال خدمتش 7 بار حامله بشه باید باید بیش از 5 سال مرخصی تشویقی بره و حقوق هم بگیره؟!!!! تازه زنان کارمند بچه دار کلی از وقتشون را هرروز صرف چک کردن وضعیت غذا و خواب و مدرسه بچه هاشون میکنن. 4- به مرخصی بند بالایی مرخصی حق شیر تا دو سال-برای هر بچه- را هم اضافه کنید و همینطور مرخصی بیماری ناشی از زایمانهای مکرر! 5- بقیه اش باشه برای بعد!
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      13 0
      نویسنده کشورهای اروپایی را گفته که حقوق ها از مالیات داده می شه نه این جا را. این جا که حقوق از مالیات نیست از پول نفت است که به همه تعلق دارد حتی زن خانه داری که فرزند به دنیا می آره ولی بابتش حقوقی نمی گیره
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      9 0
      کدوم زن کارمندی رو سراغ داری که 7 بچه داشته باشه؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    4 1
    اگه اینم از تکنیکای افزایش جمعیته بحثش جداست وگرنه اصلا این دو مشابه نیستند.. این عمری درس خونده زحمت کشیده بعد ...
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    4 0
    به هر حال یکی زحمت کشیده درس خونده کار گرفته قرارداد کار داره بر اساس همون قرارداد باید بهش مرخصی نه ماه رو بدن در ضمن وقتی تو سرما و گرما یک زن با جند تا بچه تو مدرسه سر و کله میزنه و چندر غاز حقوق میگیره به نظرم حقشه از مرخصی زایمان استفاده بکنه البته میتونند شش ماه مرخصی رو با حقوق بکنند سه ماه دیگش اختیاری باشه با قسمتی از حقوق یا بدون حقوق به هر حال انصاف میگه یک بچه شش ماهه حقشه مادر در کنارش باشه تا در مهد کودکها با انواع بیماری روبرو نشه
    • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      13 1
      مگر بقیه که مستخدم اداره ای نیستند معنی اش این است که درس نخونده اند؟ خونده اند. بعضی ها هم دنبال کار بوده اند و کار پیدا نکرده اند. به هر حال درس خوانده بودن کسی دلیل بر این نیست که از پول نفت سهم اختصاصی داشته باشه
  • lمهدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    12 2
    براساس قوانین حاکم بر جامعه مرد نان آور محسوب می شود پس تا زمانی که مرد شایسته ای برای انجام کاری وجود دارد استخدام زن ........... که به اینجاها برسیم.(به استثنا ی برخی مشاغل ویژه زنان)
    • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      12 2
      آخر مرد مومن آیا واقعا زن ها هیچ نقش اقتصادی در این جامعه ندارند؟ اگر زنان حمایت های اقتصادی نداشته باشند اصلا زندگی اداره می شه؟
    • بی نام US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      11 1
      اره چون میخوای خانمت نره پیش دکتر مرد استثنا اینجا خوبه خجالت هم خوب چیزیه
    • امهدی A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      5 2
      میترسم برای هرکاری بره پیش این اون
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    11 1
    اگر زنی برای به دنیا آوردن فرزند و نگهداری از او قرار است 9 ماه از آن منبع حقوق دریافت کند چرا زنی که برای دولت کار نمی کند همین پول را دریافت نکند؟ این دو زن در ماه هایی که از فرزند نگهداری می کنند و برای دولت کار نمی کنند در کاری که نمی کنند (برای دولت) و در کاری که می کنند (نگهداری از فرزند) با یکدیگر برابرند.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    15 1
    وقتی شوهر نیست چطوری باردار بشیم که به خوایم زایمان کنیم و بعدش هم حقوق بگیریم؟!!!
    • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
      4 0
      این از اون حرفا بودا!!! سریالهای ترک نگاه کنین
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    4 3
    آقاجون حرف نویسنده حسابه خانمها همون روزهایی هم که میرن سر کار کاری انجام نمیدن و این حقوق مفت رو میگیرن چه برسه به اینکه زایمان هم بکنن اون وقت تا بچه مدسه نرفته هردقیقه حواسشون به بچه هست و با تلفن شرکت زنگ میزنن خونه اصلا حواسشون به کار نیست که
  • بی نام RS ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    3 0
    ای بابا چرا دعوا میکنید اصلا قانون 9 ماه کنسل شده توی شیراز که بیمه زیر بار نرفته و همه مرخصی 6 ماهه دارند .چرا چونه الکی میزنید.کجا به کارمند بیچاره 9 ماه حقوق میدهند که به خانه دارش بدهند.من خانمم ماه 6 هستش و الان گفتند باید بیاید سر کار .بیمه هم قبول نکرده.تازه شرکتهای خصوصی که زور برسی هستش .به طور مثال در قانون کار گفته شده هر 3 ساعت نیم ساعت ساعت شیردهی هستش ولی شرکت ما زیر بار نمیره
  • بی نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    4 0
    مسخره ترین تدابیرتان همین امور است که با دست خالی و اقتصاد نابسامان و تحریم ولی همچنان دنبال افزایش جمعیت اید؟ از این افزایش جمعیت چه نتیجه مطلوبی خواهید گرفت؟ کمی بیشتر از استدلال حامیان افزایش جمعیت و منافعش بحث کنید.
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    3 1
    هیچی دیگه.از فردا اینایی تکدی گری میکنن میرن 5تا 5تا زایمان میکنن بچشون رو هم میفروشن پولشو هم میگیرن
  • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    2 4
    مثل اینکه نویسنده نمیدونه که کشور ایران داره جمعیتش به شدت کاهش و روبه پیری میره!ای کاش فرمایش آقا رو در هفته گذشته میشنیدن...
  • بدبخت فلك زده RO ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    0 1
    آموزش پرورش اجــــــــــــــــــرا نـــــكـــــــــــــــــــــــــــــرد !!!!!!!!!!
  • جمال IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    4 3
    واقعا هم بايد همينطور باشه .زنان خانه دار و روستايي ما چه گناهي كردن دارن تو منطقه محروم زندگي ميكنن با كمترين حقوق .
  • مهدیس A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    6 2
    واقعا زن شاغل و غیر شاغل و برابر کردن خنده داراست ببخشید اون 9 ماه که زن حامله است و با اون شرایط سخت روزی 8 ساعت حداقل حتی در اوج بیکاری پشت میز میشینه هر روز 6 صبح بیدار می شه و بین روز از خیلی مواد غذایی که اگه تو خونه بود استفاده می کرد محرومه و ... اون خانم های خانه دار کجاند کار هایی که ارباب رجوع داره که جدا بنده 10 روز مرخصی استعلاجی رفته بودم ارباب رجوع بر علیه من نامه نوشته بود بعد من چه استرسی بعد از برگشت تحمل کردم مگه این استرس ا و سختی ها رو زن خانه دار داره بعد هم نهایت نهایت 2 بار مرخصی زایمان هر زنی بره یعنی 18 ماه اون وقت تو 30 سال کار کردن اصلا به چشم میاد واقعا برای نویسنده این متن متاسفممممم دید در حد بچه مهد کودک
    • مهناز A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      1 2
      وقتی که سر کار میری حالا کار کنی یا زیر کار در بری که اون گردن خودته حقوقشو میگیری حالا مردم چه گناهی کردن که باید هزینه بچه دار شدن شما رو بدن که چی بشه؟وقتی کار نمیکنی نباید حقوقی انتظار داشته باشی اگر هم بگیری حرام است چون پول نفت متعلق به همه مردم است.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    3 2
    اول اینکه اون خانم کارمند هم مالیات داده در واقع تنها افرادی که تو این مملکت مالیت می دن همون کارمندا هستن دوم اینکه اصلن مسئله مرخصی و حقوق و ... نیست درد چیز دیگه ای ! اقتصاد بیمار و نامطمئن شما هیچ امیدی به خوب شدن شرایط در آینده ندارید پس نمی تونید یه آدم دیگه رو بدبخت کنید
    • مریم IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      1 1
      مثبت
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    5 1
    مثل این که خانم نویسنده خودشان شاغل نیستند، در طول خدمت غیر از این است که شما درصدی از درآمد را به صندوق های بیمه به عنوان پس انداز می سپارید؟ فکر می کنید کسی از بیت المال به زنان شاغل پول مرخصی زایمان می دهد؟ مفهوم بیمه را شما متوجه نمی شوید گویا. اگر زنی خودش خویش فرما هم بیمه باشد می تواند این حقوق مرخصی زایمان را دریافت کند.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
      1 2
      اگر قرار است حقوق این مرخصی را شرکت های بیمه بدهند چه طور است که سازمان تامین اجتماعی می گوید بودجه این 9 ماهه تخصیص داده نشده و 9 ماه مرخصی را نمی دهد؟
  • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    5 2
    این خانم معلم ها چیکار می کنند که چنین حقوقی میگیرند؟ اگه می خوان حقوق زایمان بدن باید به همه بدن. اونا صبح میرن عشق و تفریح می کنند ظهر بر می گردن. خانم های خاندار چه گناهی کردن از همه چیز ناامیدن
  • کارمند مسئول A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    3 2
    تیتر از نوع نگاه دولت نهم و دهم است ! و این گزارش کاملا غیر کارشناسی و غیر تخصصی .
    • کارمند A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      1 1
      برای لحظه ای فکر کنید خانم های خانه دار فقط تیتر را بخوانند و گزارش را نخوانند ایا این تیتر ایجاد توقع نخواهد کرد ؟
  • کارمند A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    3 1
    سخنی با سرکار خانم ولی مراد : با سلام هموطن گرامی در حال حاضر خانم های شاغل با کار ی معادل چند برابر مردان دارای حقوق بسیار پایین تری هستند حق عائله مندی و اولاد دریافت نمی کنند اکثر پست های مدیریتی در اختیار اقایان است در حالیکه کار اصلی همان پست به عهده خانم ها ! پیشنهاد می گردد شما که دارای قلم پویایی هستید در جهت رفع این تبعیض ها قدمی بردارید حق و حقوقی که مردان بابت عائله مندی و اولاد دریافت می کنند طی سی سال دهها برابر کمک هزینه مهد کودک و یا همان ساعت شیر دهی و یا حقوق ایام مرخصی زایمان است در سایر کشورها این تبعیض ها به نحوی برطرف شده است برای مثال در کشورهای همچون ژاپن ساعت کار کلیه خانم کمتر از اقایان است .
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    3 3
    خون زن کارمند رنگین تر از زن غیر کارمند نیست، پس یا به زن کارمند و غیر کارمند حقوق تعلق بگیرد یا به هردو نگیرد. چون مجلسی ها زنانشان همه کارمندن و رییسن این قانون تصویب شده.
    • مائورین A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      0 0
      هر ماه از حقوق زنان شاغل بابت همین مرخصی کسر میشه زن خانه دار چی؟ دانسته ندانشته میایید حرفهایی را میگید من فرزند دو سالمو دادم مهد رفتم سرکار هنوز صدای گریه هاش بعد 5 سال تو گوشمه و حسرت یک دل سیر بغل کردنش و ماهانه صدو خرده ای از حقوقم به نام بیمه کسر میشه حالا فکر کردین از سر خرمن میخورن زنان شاغل؟ شمام فرمائید
  • يك شهروند US ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    3 0
    سركار خانم ولي مراد!توجه شما را به يك نكته ي ظريف كه از منظر شما مغفول مانده جلب ميكنم و آن صفت كارمند است و تفاوت آن با خانه دار.اگر چنين امتيازي هم به زنان كارمند داده شود در چارچوب قرارداد كار ايشان باكارفرماست.مقايسه بين زنان خانه دار و كارمند در اين حوزه قياس مع الفارق است و تنها وجه اشتراك ايشان جنسيت است.دليل ذي حق بودن زنان خانه دار اشتراك ايشان در زايمان و نگهداري از كودك است؟چرا اين كار بايد آنان را در قرارداد كار زنان كارمند با كارفرمايشان ذي حق كند؟زنان خانه دار در اين قرارداد ثالث محسوب مي شوند.چه دليلي براي منتفع شدن آنان از قرارداد كار ديگران وجود دارد؟فقط جنسيت شان؟ كاش حالا كه بنايتان برحمايت است بدون حمله به قشر ديگري از زنان دنبال منفعت بقيه مي بوديد.
  • مرضيه A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    4 1
    سلام دوست عزيز فراموش نكنيد انسانها چه خانم و چه آقا كار مي كنند تا در هنگام پيري و از كار افتادگي و بيماري دستشان جلو كسي دراز نباشد براي اين كار هرماه از حقوق خود وجه بيمه را مي پردازند و به ازاي هر حقوقي كه دريافت كرده اند پيشاپيش ماليات به دولت پرداخته اند بنابراين مقايسه خانم هاي خانه دار و شاغل صحيح نيست , همانطور كه آقايان شاغل هم در هنگام بيماري و مرخصي استعلاجي حقوق دريافت مي كنند . در ضمن شما خودتان هم مي دانيد در دنيا هر جا مردم با فرهنگ تر و ثروتمند تر هستند به انسانها و بخصوص به خانم ها و كودكان بيشتر رسيدگي مي كنند اين شاخص فرهنگ است .....
    • بی نام RS ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      1 2
      صحبت سر حقوق وقت ازکارافتادگی یا امتیازات دیگر برای یک کارمند نیست. صحبت بر سر 9 ماه حقوق است برای بچه داری
  • مونث مجرد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    1 1
    دولت بايد يه طرح ارفاقي بدهد به زناني كه مجردند يا بچه دار نمي شوند. زن متاهل يا بارداره يا بچه داره بعدم همش بچش مريضه گرفتار بچشه اونوقت سخت ترين كارها به دوش زنان مجرد و توقع بالا به دليل اينكه از نظر مدير و ساير همكاران خيلي خوشبحالته كه شوهر نداري. پس مجردها در اولويتند براي كار سخت اما موقع پست دادن كه ميشه به زن مجرد كه نميشه پست داد اخه خطرناكه اما زن شوهر دار خطري نداره كه با مردها در جلسه شركت كنه پست را به زن بچه دار مي دهند. خدايا تو شاهدي كه چه تبعيضها را نمي بينيم. خبر سانسور نكن
  • سمیه IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    2 1
    این استدلال و بعضی نظرات خیلی جالبه. من خودم 9 ساله دارم کار میکنم و 30% حقوقم رو تامین اجتماعی میگیره. (7% مستقیم و 27% شرکت). اگر مرد بودم باید برای بچه هام دفترچه میگرفتم و هزینه درمان اونها رو به استدلال دوستان باید بیت المال میداد . اما الان زنم و برخلاف دوستمون که میگه یه زن شاغل ممکنه 7 تا بچه بیاره« اگر خیلی بچه دوست باشم 2 تا میارم و انتظار دارم همونطور که در دوران بیماری تامین اجتماعی باید هزینه درمان بدهد باید هزینه زایمان را هم بدهد. حالا ابن میشود هزینه از بیت المال. پس من 10 سال است مفت مفت پول میریزم به بیت المال
  • سمیرا IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    1 1
    به کدوم سایت باید مراجعه کنیم برای اطلاعات بیشتر. پاسخ به سوال: iranzanan.com
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    2 1
    متاسفم برای این نویسنده که زنان شاغل را با زنان خانه دار مقایسه کرده واقعا متاسفم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • یک زن خانه دار A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
      2 1
      زن خانه دار و زن کارمند در زن بودن و زایمان کردن یکی هستند. موضوع مقایسه نیست. موضوع این است که اگر امتیازی قرار است برای زایمان بگیرند هر دو باید بگیرند. غیر از این است؟
  • رها IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 1
    سلام به نظر من بزرگانی که نفسشون از جای گرم بلند میشه بهتر اظهار نظر نکنند شما که در فکر خانم خانه دار هستی در فکر خانم های باش که در شرکت های خصوصی دارن جان میدن و به خاطر اخراج شدن بچه میسپرن میان سرکار از زبان انها صحبت کن نه پشت میز نشستی از خانم خانه دار می گی؟شما که اینقدر قانون مند هستی چون صبح 7میری و 2با حقو ق بالا تشریف میاری خانه نه مثل زنهایی که با مدرک فوق لیسانس از دانشگاه دولتی باید از 7بره تا 8شب واسه 1800 کمی چشمان خودتون باز کنین و نگاهی به همسایه به فامیل ها و کسانی نگاه کن در کشور خودشون غریب هستند.

آخرین اخبار